Încă un plan PSD-ist

Toma Roman
Asumarea răspunderii în Parlament pe Legea descen­tralizării, care lasă la dispoziția diverșilor "baroni locali" recoltarea și utilizarea fondurilor din regiunile pe care le conduc, este încă o încercare a premierului Ponta de a-și fi­deliza electoratul pentru bătălia "prezidențialelor".

Pentru cei mai mulți observatori ai jocului politic românesc a de­venit astfel clar că liderul PSD-ist vizează, pentru el și ai săi, câști­garea acestei ultime lupte, menită să asigure dominația mo­nocoloră a țării. Ponta vizează o reîntoarcere la situația de la începutul mileniului, când, cu Iliescu președinte și Năs­tase prim-ministru, PSD-ul devenise Partidul-Stat. Pentru ba­roni, acea epocă a fost "de aur". Justiția era strict controlată, mediile nu mișcau, de frica pierderii contractelor publicitare, sistemul întreg duduia în ticăloșia sa, impunând un respect dur pentru ierarhiile patroni-clienți stabilite. Fidelizarea "baronilor"- nostalgici după vremea aceea - este, așadar, necesară, pentru că numai prin mobilizarea lor exemplară poate Ponta să câș­tige Președinția. Anul și jumătate de când conduce executivul a dezvăluit totul despre "calitățile și capacitățile" sale. Ponta s-a vădit un administrator diletant și un circar pe măsură. Diletantismul său este cauza eșecului măsurilor economice ale guvernului, în ciuda creșterii - timide, dar reale - a an­sam­blului economiei. O creștere care este, mai degrabă, efectul târziu al măsurilor dure împotriva crizei, luate de guvernul Boc - și care nu justifică avalanșa de taxe și impozite cu care Ponta a coafat Bugetul pe 2014. Guvernarea "la tele­vizor", pe care premierul a practicat-o cu asiduitate (de­monstrându-și apetitul pentru circul mediatic), nu poate as­cun­de "sub preș" viitoarele consecințe ale acestor suprataxări și supraim­pozitări. Ponta preferă ca, atunci când ele vor fi efectiv re­simțite de naivul electorat român, să se afle deja în fotoliul de la Cotroceni.
Descentralizarea, ca substituit al regionalizării vizate de UE, a fost concepută de vicepremierul PSD-ist Liviu Drag­nea, "artizanul" falsificării referendumului din 2012, pentru a permite baronilor partidului - ce domină majoritatea ac­tua­lelor județe ale țării - dirijarea discreționară a fondurilor de dezvoltare și colectarea arbitrară a taxelor stoarse din resur­sele locale, îndeosebi din utilizarea lor privată, prin activismul IMM-urilor. El însuși baron local, cunoscător al mecanismelor de deturnare și evaziune fiscală, Dragnea spri­jină eforturile premierului cu speranța promovării personale în fruntea administrației și a partidului. Mai discret decât Ponta, care adoră să fie "în lumina reflectoarelor", el știe foarte bine că revenirea la Partidul-Stat i-ar asigura nu numai ascensiunea în vârful ierarhiei politico-economice, ci și imuni­ta­tea în fața Jus­tiției, una din primele măsuri pe care "noua or­dine" sta­bilită după "prezidențiale" le va lua fiind "cas­trarea" DNA, ANI și DIICOT. Sprijinit puternic de "maeștrii combi­natori" ai PSD-ului, Dragnea a lucrat tăcut, pentru pregătirea noii majorități parlamentare, prin racolarea masivă a deputaților și senatorilor PPDD, sprijinul parlamentarilor UDMR și ai minorităților fiind aproape cert. PNL-ul, redus oricum la postura de vioara a doua și, în mare măsură, alienat prin pese­dizarea indusă, va fi obligat să accepte - pentru a rămâne la "masa bogaților" - aranjamentul (liderul său pu­tând, eventual, să-și mențină președinția Senatului) sau să se retragă, spășit, în opoziție. În ambele situații, Crin Antonescu nu va fi președinte al țării.
Realizarea "planului" presupune însă eliminarea lui Tra­ian Băsescu (prin suspendare sau inculpare penală), singurul opozant real la instaurarea arbitrariului baronial PSD-ist, după înfrângerea catastrofală la trecutele "parlamentare" a PDL-ului. Băsescu nu numai că nu a acceptat repolitizarea Jus­tiției sau nu a promulgat legi (vicioase) propuse de majo­ritatea USL-istă, dar a fost și extrem de vocal în amendarea de­rapajelor, mai mult sau mai puțin discrete, ale oamenilor pu­terii, în marșul lor spre cucerirea absolută a țării (până în 2020 sau 2024, vorba lui Dragnea). Președintele Băsescu a folosit cu abilitate angajamentele și relațiile externe ale țării, pentru a stopa cursul imprevizibil pe care gașca de "puciști" din USL se pregătea să i-l imprime. Nicio țară din UE sau NATO nu a provocat atâtea probleme - reflectate, prin rico­șeu, în MCV - ca România USL-istă. Traian Băsescu a deve­nit, inevitabil, ținta tuturor atacurilor, mai mult sau mai puțin mur­dare, ale mediilor arondate puterii executive și legis­la­tive. USL-ul ar fi acceptat coabitarea, dacă președintele ar fi re­nun­țat la rolul de "jucător", retrăgându-se în liniștea proto­co­lară a Cotro­ce­nilor. Pactul de coabitare, semnat cu pre­mie­rul Ponta, nu a însemnat însă pentru Băsescu abandonarea tuturor atribuțiilor consti­tuționale, așa cum sperau liderii USL-iști. De aceea, după ce Antonescu, prezidențiabilul formal al alianței socia­listo-liberale, a început să realizeze că a căzut în capcana în­tinsă de PSD-iști, devenind purtătorul stindardului lor an­tiocci­den­tal, sarcina stopării acțiunilor palatului Cotroceni a fost pre­luată direct de adevăratul as­pi­rant la fotoliul suprem, Victor Pon­ta. Atacul lui Sorin Roșca Stănescu, agent PSD-ist deghi­zat în liberal, cu falsele facturi de sponsorizare ilicită a alianței DA (din care PDL-ul pre­zidențial făcea parte) și, succesiv, atacul în problema credi­tului obținut de fiica președintelui, Ioana Băsescu, pentru cumpărarea de pă­mân­turi, au fost di­ri­jate - pe față - de premier, cu sprijinul asur­zitor al mediilor pe­­na­lului "Felix" D. Voiculescu. O suspen­dare, eventual o tri­mi­tere în judecată a președintelui, con­comitent cu o rupere pro­­gramată a USL și, în consecință, cu alegerea rapidă a altui pre­ședinte al Senatului, ar lăsa total deschisă calea candi­da­turii lui Victor Ponta și a rocadei, în fruntea executivului, cu Liviu Dragnea.
Băsescu este, totuși, "greu de ucis". Chiar dacă impli­carea în afacerea cu pământuri a fiicei lui - afacere perfect legală, deși greu de realizat de muritorii de rând - nu a fost tocmai oportună, el rămâne, deocamdată, alături de Justiția indepen­dentă, reprezentantul unei instituții ce nu s-a gripat de ende­mica maladie PSD-istă a arbitrariului și minciunii. Traian Băsescu ar trebui însă să înțeleagă că, într-o ase­me­nea bătălie, în care adversarii dispun de forța executivului și a legisla­tivului, acțiunea solitară are puține șanse. O re­con­ciliere cu PDL-ul, cel mai organizat și mai puternic partid al dreptei, și o deschidere nuanțată spre PNL-ul slăbit de co­laboraționismul și corupția induse de PSD, devin - mai mult ca oricând - necesare.