Gaudeamus - ediția 20

Adriana Bittel
Calendarul cititorilor români are două mari săr­bă­tori: Bookfest, la sfârșitul primăverii, și Gaudeamus, la sfârșitul toamnei, când drumurile spre și de la Romexpo devin furnicare de pasionați ai lec­tu­rii din toate generațiile, de la copii la pensionari.

Anul acesta, sărbătoarea de toamnă Gaudeamus - car­te de învățătură, încheiată duminica trecută, a îm­plinit 20 de ani, o vârstă considerabilă pentru ini­țiativele culturale românești, care se sting în general repede, fiindcă ținerea lor în viață depinde de bani. Iar gu­ver­nanții nu dau doi bani pe Cultură, fiindcă pot trăi foar­te bine și fără ea. Când se arată pe la târgurile de carte, totdeauna cu televiziunile după ei, o fac doar pentru "imagine", o impostură în plus, căci com­pe­tențele in­telectuale și opțiunile de gust ale majorității "aleșilor" nu lasă loc de iluzii. Din punc­tul lor de vedere, în care câștigul spiritual nu există, atunci când nu pot fi folosiți politic, artiștii și căr­turarii sunt o categorie neglijabilă și n-au decât să su­fere "de amo­rul artei". Gau­deamus, organizat de Ra­dio România din 1994, își datorează vitalitatea pro­fesioniștilor cărții și publi­cului. Iată, în cele cinci zile de săptă­mâna trecută, peste 100.000 de oameni și-au arătat interesul pentru ne­număratele evenimente din târg, au profitat de re­du­cerile de prețuri (mai mari și mai mul­te ca oricând) și au plecat acasă cu sacoșele pline de cărți. Au avut de unde alege, iar ofertei va­riate i s-a adăugat și bucu­ria de a vedea, auzi și dia­lo­ga cu autori admirați, la care s-au făcut cozi pentru autografe.
În primul rând, vreau să semnalez lansările a două volume ale unor colegi din redacția noastră, ale căror nume vă sunt binecunoscute. Silvia Kerim a publicat la Ed. Carminis, versiunea definitivă, adăugită și bo­gat ilustrată (cu multe poze inedite) a cărții sale "Fe­reastra de la Veneția", la fel de fermecătoare și plină de suflet ca și autoarea. Iar Emanuel Tânjală, foto­re­porterul nostru, până în urmă cu câțiva ani, când s-a stabilit în SUA, a semnat la Humanitas "Jurnalul unui fotograf", "o spovedanie în text și imagini", în care cele 150 de fotografii artistice sunt însoțite de po­vestea unui parcurs existențial ieșit din comun, ghi­dat de pasiunea pentru meserie și curajul de a o lua mereu de la capăt. Apoi țin să vă recomand două cărți-eveniment, apărute tot la Hu­manitas și care n-ar trebui să lipsească din nici o bibliotecă: "Mărturii des­pre Emi­nes­cu. Po­vestea u­nei vieți spusă de con­tem­po­rani" (selecție, note, cronologie și prefață de Că­tălin Cioa­bă) și "Amintiri des­pre Caragiale" (o ediție dato­ra­tă marelui spe­cia­list în viața și opera lui Nenea Iancu, St. Cazimir). În ambele, clasicii noștri, ale căror opere nu vor înceta în veci să spună ce au de spus, sunt descriși în variate moduri de către cei ce i-au cunoscut în viață. Oricâtă bibliografie mai mult sau mai puțin pioasă s-ar fi adu­nat în peste un secol des­pre ei, cele două cărți cu măr­turii directe ne apropie cel mai mult de cunoaș­te­rea com­plicată a trăsăturilor lor omenești.
Editura Polirom a demonstrat din nou că proza românească e într-o perioadă fastă (patronul, Silviu Lu­pescu, se încăpățânează admirabil să mizeze și pe literatura de ficțiune contemporană, privilegiind au­torii tineri, deși nu e chiar o "afacere"). Vă dau doar câ­teva titluri dintr-o mai lungă listă, promițând că voi scrie despre ele, pe măsură ce le voi citi: Marin Mă­laicu-Hondrari - "Lunetistul", Matei Vișniec - "Ne­gus­torul de începuturi", Liviu Cangeopol - "Calmul prelevat din furtună", Varujan Vosganian - "Jocul celor o sută de frunze și alte povestiri". Am mai văzut mulțime impresionantă la lansările noilor cărți sem­nate de Andrei Pleșu - "Din vorbă în vorbă. 23 de ani de interviuri" și Ana Blandiana - "Fals tratat de manipulare" (ambele la Humanitas), dar și la Editura Litera, unde am stat la coadă pentru vo­lumul lui Mi­hail Gorbaciov, "Amintiri. Viața mea înainte și după Perestroika". Mi-a plăcut că între cei care se înghe­suiau să cumpere aceste din urmă titluri erau și mulți tineri. Era târgul plin de ei și-mi creștea inima vă­zându-i. O fi criză pe piața cărții, nu zic, dar după o baie de mulțime la Gaudeamus, parcă nici dra­cul nu mai e atât de negru.