Locurile secrete ale Mânăstirii Cernica

Sorin Preda
Sfântul Calinic s-a născut la 7 octombrie 1787 și a fost hărăzit vieții monahale încă din burta mamei, Filofteia, care, de altfel, s-a călugărit spre bătrânețe la Mânăstirea Pasărea.

A iubit ca nimeni altul biserica și pravila călugărească, iar prin credință, a săvârșit mai multe minuni. În una din ele, Sfântului i s-a făcut milă de mulțimea oamenilor refugiați la porțile mânăstirii de frica turcilor și, neavând ce să le dea de mâncare, s-a rugat cu lacrimi la icoana Maicii Domnu­lui pentru ajutor. Nici nu a sfârșit bine rugăciunea, când în curte s-a auzit zarvă multă. Pe poarta mânăstirii toc­mai intrau cinci care pli­ne cu me­rinde. Oricât a în­cercat să afle numele bi­ne­făcătorului, ni­meni nu a putut să spună cine le trimisese. Căruțașii tă­ceau sau ridicau din u­meri, fiecare din ei spu­nând că pri­mise po­runcă în vis să facă ce a făcut, semn că darul era venit cu adevărat de Sus, de la Măicuța Domnului. După 43 de ani, fiind numit episcop la Râm­nicu Vâlcea, Sfântul Calinic se va despărți de Cernica, în timp ce monahii plângeau după el "în sunetul clopo­telor, care făcea pe tot muritorul să scoa­tă lacrimi de jale". Trebuia de acum ca de lucrarea Sfântului să se bucure și alții. Așa a să­vârșit Cuviosul multe vinde­cări mi­ra­culoase, dar, peste toate, a ridicat noi ctitorii mo­nas­tice și, mai ales, a înființat la Frăsinei un cuib de călu­gări ascetici, punând mânăstirea sub paza Maicii Domnului și a unui blestem, valabil până as­tăzi, ce interzice oricărei fe­mei, sub orice formă și sub orice motiv, să se apropie de zidurile mânăstirii.
Multe a făcut Cuviosul pentru oameni și pentru bise­­rică. Ostenit de cei 80 de ani purtați pe umeri și văzător cu duhul, Sfântul Calinic și-a cunoscut sfârșitul. Cu rugăciunea neîncetată în inimă și socotindu-se ne­vrednic a mai purta sceptrul episcopal, se va retrage la Cernica, în locurile lui cele dragi, pentru a privi pentru ultima oară rodul pomilor sădiți cu mâna lui și a se bu­cura de clipocitul liniștit al lacului din preajmă. Încer­cat de boală și de asprimea posturilor prelungi, Sfântul a zăcut în chilie aproape un an de zile. Fără să doarmă mai mult de două ceasuri pe noapte, nu a încetat să pre­dice și să-i întărească pe ucenicii săi, care ieșeau de la el cu lacrimi în ochi. Tot chinul a durat până de Sfintele Paști, chiar de Înviere. Atunci, Sfântul s-a împărtășit după datină și, la sfârșitul slujbei, i-a spus unui ucenic apropiat, grabnic și poruncitor: "Să nu pleci decât pe 11 aprilie. Până atunci, stai să-mi citești pravila, căci din pricina slăbiciunii nu pot să mi-o fac singur". În ziua sorocită, pe 11 aprilie, dimineața la cinci, Sfântul l-a rugat pe ucenicul Gherman să-i dea cămașa de schimb, după care i-a cerut o cruce. A sărutat-o, I s-a închinat adânc, după care a mai apucat să zică doar atât: "Sfântă Cruce, ajută-mi". Apoi, sprijinindu-și capul pe umărul uceni­cului, a răsuflat adânc de trei ori și și-a dat su­fletul.

*

Mi-e dragă Cernica și o caut ori de câte ori mă simt împovărat și trist. Îmi place nespus locul, așa cum îmi plac și slujbele din posturile de peste an, când mânăs­tirea se transformă într-o țară a oamenilor tăcuți. La Cernica am adunat multe imagini frumoase și am trăit emoții de care nu mai credeam că sunt în stare vreo­dată. La Cernica am făcut cu siguranță cele mai impor­tante descoperiri. Am învățat să tac și să-mi ascult gân­durile, așa cum am învățat să pășesc în ritmul respirației și să privesc atent în jur, până într-o zi, când am ob­ser­vat cu uimire că Cer­nica profundă, Cernica cea ve­che, mistică și ru­gătoare, nu era unde o știam eu - jur-îm­prejurul bisericii Sf. Nicolae. Era ascunsă în altă par­te, în poiana și văioagele din spatele mânăstirii, în amin­­tirile bătrâ­nilor călugări retrași la liniștea Ostro­vului și a chiliilor înnobilate cu flori, grădină și cerdac - chilii și case cu nume blânde, ca o ectenie: Casa Cali­nic, Tit, Efrem, Iustin, Nifon, Benedict, Suzana.

Șarpele de pe Sfânta Masă

Din afară, nu vezi ma­re lucru. Ca să descoperi ceva din forța locului e bine să ai răbdare, până când, întru târziu, apare bătrânul monah Gheron­tie. Pe el trebuie să-l ur­mezi - tăcut, discret și de departe, pentru a ajun­ge, în sfârșit, dincolo de Os­tro­vul liniștit al mânăs­tirii, la o casă cu verandă, cerdac și o vedere superbă spre ma­lul lacului. E foi­șorul Casei Ca­linic, chilia unde ma­rele Sfânt petre­cea tot Postul Paș­tilor și-al Crăciunului fără să se atingă de mâncare, iar noaptea, după 2.500 de metanii, abia dacă dormea două ore, pe o margine de scaun și cu un lighean de apă pe ge­nunchi, atât cât să-i amintească slăbiciu­nile firii și legământul de a-L sluji neabătut pe Dum­nezeu.
Inima Cernicăi este aici, în Ostrovul și Casa cu co­loane a Sfântului Ca­linic. Aici se păstrează ce a mai rămas din imensa lui biblio­tecă și icoana extrem de dra­gă sufletului său: "Maica Domnului cu cer­cel". De câte ori se simte trist, înne­gu­rat și slăbit sufle­tește, bă­trâ­nul monah Gherontie vine în Poiana Sfântu­lui și, cu grijă să nu-l vadă nimeni, se așează în ge­nunchi. Sunt zile când din camera și ve­ran­da Casei se iscă inex­pli­cabil o boare proaspătă și înmiresmată de mirt și de sfin­țenie. Sunt momente rare și greu de ex­plicat când Cu­viosul se arată exact cum îl înfățișează icoana de la ra­clă - îmbrăcat în veșmintele arhierești primite în dar de la Sava Brâncoveanu și cu o Evan­ghelie au­rită în bra­țe.
Sunt multe minuni și multe întâmplări greu de ex­plicat la Cernica. Până și zidurile mânăstirii se spri­jină pe întâmplări uimitoare. Pare greu de crezut, dar Cer­nica, la începuturile vieții de obște, era o insulă cu un deal proeminent, ca un mic mun­te, în mijloc - de unde și denumirea de "Tabor româ­nesc" dată locului. Nu ajun­geai acolo decât cu bar­ca, și doar unii monahi înse­tați de liniște absolută tra­ver­sau apele, pentru a trăi o vreme în bordeie și scorburi săpate direct în trun­chiul unor stejari uriași, greu de cuprins de 7-8 bărbați în pu­tere. Când, pe la 1750, Cuviosul Gheorghe (primul stareț al mânăstirii) a fost oprit de o vedenie puternică din drumul lui spre Athos și mitro­politul din acea vreme i-a pus pe umeri cu de-a sila grea­ua povară a stăreției, Cernica nu mai exista de mult. Era doar o amintire, ca și zidurile jalnice și fără aco­periș ale bisericii, unde Cuviosul a intrat, pentru a des­coperi, printre bălării și tufe răzlețite de arini, icoa­na Sfântului Nicolae, care a început să plângă. Erau lacri­mile de bucurie și de ușu­rare ale celui ce păzise neatins locul rugăciunii, ase­me­nea acelui șarpe enorm ce trona chiar pe Sfânta Masă, șarpe pe care Cuviosul îl va alun­ga ușor și blând, fără să se sperie vreo clipă, vorbindu-i ca unui copil: "Ganul tatii, a sosit vremea să pleci tu, ca să venim noi... Ești liber acum. Paza ta o luăm de azi asupra noas­tră".
Oasele legate cu fir de aur și spălate de trei ori cu mir
Secretele locului nu le știu mulți. Întâmplările mai importante (mistice și fondatoare) par să dispară dim­preună cu bătrânii monahi, care se duc ușor triști și în mare grabă, unii după alții. Doar bătrânii mai cunosc ce­va din ceea ce a fost cândva Cernica. Între timp, s-au uitat multe. S-au pierdut ori s-au transformat deja în povești, în legende și romanțuri ciudate, numai bune pentru reviste și cărți foileton. Dacă am avea destulă răb­dare să căutăm, am afla că, la Cernica, fiecare cără­midă are o poveste a ei. Sub zidurile ce înconjoară ceta­tea monahală stau oasele primilor călugări. Stau, mai ales, cei șapte ani ai sta­rețului Gheorghe, care, fără să mănânce și fără să doarmă mai mult de trei ore pe noap­te, a tăiat copaci și a desțelenit locul, dimpreună cu uce­nicii lui. Șapte ani mistici, ca cele șapte vaci coste­live din Vechiul Testa­ment, au pregătit locul pentru cel ce avea să vină cu slavă și multe minuni - marele Calinic, Sfântul care își va ascunde moaștele în tinda bisericii, până la cano­nizarea din 1955 (anii cei mai grei ai comu­nismului ateu), când va mai face o ultimă minune. Îi va apărea în vis blândului călugăr Nicodim Bujor, să-i arate locul unde va fi găsit exact așa cum fusese îngro­pat cândva cu o sută de ani înainte - înveșmântat în stra­­ie­le arhierești, plăcut mirositoare și neatinse cu ni­mic de rugina timpului. Legate cu fir de aur și spălate de trei ori cu mir de mare preț, de însuși Patriarhul din acea vreme, moaștele galben-arămii ale Sfântului au refuzat să intre în frumoasa raclă pregătită, până nu s-a întors și ultima așchie de omoplat, adusă tocmai de la mânăstirea Frăsinei, unde fusese luată în ascuns și fără înștiințare, pentru parastasul mânăstirii - după cum spusese chiar părintele Bujor. Multe întâmplări ale Cer­nicăi sunt legate de acest părinte. El a tocmit stihu­rile Acatistului rostit pentru prima oară la canonizarea Sfân­­tului Calinic și, întoc­mai după spusele lui, s-a des­coperit mai apoi craniul Cuviosului Gheorghe, după cum apărea în vedenia părintelui - strălucind în irizări de argint și cu o cruce luminoasă desenată pe frunte. Deși au trecut niște ani de la dispariția lui, mo­nahii de la Cernica se închină și azi la numele lui, amin­tindu-și cât de mare a fost părintele Nicodim Bujor. Cărturar fără seamăn și ucenic al lui Gala Galac­tion, părintele avea multe haruri, dar și un fel de ciu­dățenie, de vreme ce căuta să-și spovedească fiii duhovnicești în cimitir, tocmai pentru a îndepărta trufia omenească și a aminti fiecăruia ce mică e diferența între veșnicie și moarte, între lumină și adâncul din mormânt. Știa nouă limbi, era învățat și ducea o viață de anahoret deși, până să fie dat afară din mânăstire, într-un lung și dureros exil la Ploiești, nu s-a ferit de nicio muncă grea sau umilitoare, acceptând cu sme­renie totul. Deși 40 de ani nu s-a atins de așter­nutul patului și a moțăit îmbrăcat pe o margine de scân­dură, niciodată nu a reușit să fie mai fericit de cum era la miezonoptici și la privegheri, aproape de racla ma­relui Calinic, pe pământul cel sfânt al Cernicăi, din care mereu a purtat cu sine câteva fărâme, într-o cutiuță simplă și suficient de mică, cât să încapă mai ușor în buzunarul de la piept.

*

Dincolo de povești și întâmplări uimitoare, la Cer­nica secretele stau cumva așezate la vedere. Cine vrea le află doar privind cu atenție casele din jur sau ur­mându-l pe bătrânul Gherontie, care, în drumul lui de la biserică spre chilie, își amintește duios de părintele Damian, cel ce a venit de copil la Cernica și, 80 de ani, până la moarte, nu a mai ieșit niciodată din mânăstire. Își amintește de părintele Chiril, care le bătea la fe­reas­tră celor tineri, să-i cheme cu blândețe și isonuri psal­tice la biserică; de părintele Pantelimon, cel răstignit la pangar, sau de părintele Ilie Cioruț, care nu încuia ni­cio­dată ușa și nu păstra nimic pentru sine - dăruia totul, dacă nu cumva arunca la întâmplare, așa cum făcea cu banii pe care îi "semăna" în spatele bisericii, să-i ia ci­ne­va mai strâmtorat și în mai mare nevoie ca el. În fie­care dimineață, monahii mai tineri găseau la ușă câte un măr, o pâine, un borcănel de dulceață. Era felul pă­rin­telui de a da binețe și de a începe o nouă zi de rugă­ciune; felul lui de a înțelege cum trebuie să fie un călu­găr - mereu milostiv și deplin aplecat cu gândul spre fratele, spre aproapele său. Nu întâmplător, cu cât cre­din­cioșii îi aduceau mai multe, cu atât el devenea mai sărac. Nu întâmplător, la moarte, în chilia părintelui Ilie Cioruț nu s-a găsit mai nimic, decât rasa lui ponosită, crucea de mormânt sub pat, pregătită din vreme, și un bilețel în care cerea să fie înmormântat așa cum venise cândva pe lume - gol - și învelit doar într-o rogojină. Cât mai simplu, cât mai omenesc și fără pic de fală.

"Ne-am urât destul. Să ne iubim un pic"

De când viețuiește la Cernica, părintele Gherontie a strâns multe amintiri și acum aproape că nu știe ce să mai facă cu ele. Oamenii vin, se abat din drum, aprind o lumânare, își fac cruce și pleacă mai departe. Nimeni nu are destulă răbdare să-l asculte, să zăbo­vească puțin, să se reculeagă o clipă la Poiana Sfân­tului, să treacă pe lângă încăperea în care a stat ca mo­nah Tudor Arghezi și, apoi, să facă o metanie la poarta Casei Tit - marele intelectual și omul de Pateric ce l-a găzduit pe Ioan Culâghin și i-a inspirat lui Sandu Tudor, pentru prima dată, gândul mișcării Rugul Aprins, vorbindu-i despre simplitatea creștină și despre rugăciunea inimii. Cine mai are timp astăzi de lucruri profunde și serioase? Oa­menii caută soluții rapide și fac coadă la un tămăduitor de renume, cum era pe vremuri părintele Ilarion Argatu, pe care monahii din Cernica îl respectau, dar nu aveau prea multă râvnă la el - poate pentru că venise din lume și fusese călugărit în altă mânăstire; poate pentru că nu le plăcea prea mult spectacolul demonizaților ce se buluceau mereu la ușa lui.
Fără un motiv anume, pe buzele călugărilor de la Cer­nica încape doar un singur nume - cel al părintelui Be­­nedict Ghiuș. Ceva aparte și special se petrece mereu cu acest părinte. Chiar și Casa lui atrage ca un magnet pe toată lumea. Orice musafir de vază (de la Patriarh, la un teolog de talia lui Olivier Clement) vrea să stea, să doar­mă, să se odihnească, măcar câteva cea­suri, în Casa lui. De câte ori vine vorba despre arhi­mandritul Ghiuș, părintele Gherontie ezită, se face mic și cu greu iese din strânsoarea aspră a tăcerii, amintindu-și că în noaptea în care s-a prăpădit, l-a visat în clar pe părintele. "Era obosit și tras la față, dar liniștit, cu o față de Sfânt în rugăciune. Nu mi-a zis nimic. Ușor și fără grabă, doar a întins mâna și m-a mângâiat pe creștet. Când m-am trezit, mai simțeam pe frunte blândețea mângâierii sale, în timp ce un frate bătea de zor la ușă strigând: «Scoa­lă-te! A murit părintele». În camera lui, am găsit toate lucrurile aranjate în ordine și, pe o margine de caiet, gândul lui pentru noi, scris poruncitor, energic și nițel disperat: «Ne-am urât destul. Să ne iubim un pic». Alături, ca o ultimă dovadă de iubire, stătea așternut un fel de testament, în care părintele lăsa fiecărui frate din mânăstire câte ceva: o carte, o iconiță, un bob de tămâie. Mai mult nu avea - era toată averea lui".
Ca fost ucenic al părintelui Ghiuș, monahul Ghe­rontie a văzut multe. A văzut în primul rând ce oameni veneau să se spovedească la el - de la teologi ca Du­mitru Stăniloae, la intelectuali ca Radu Gyr sau lo­gi­cianul Anton Dumitriu. În toate, părintele se purta ca un sfânt. Blând și fără niciun ascunziș, semăna la chip cu mentorul lui, părintele Gala Galaction, arătând aceeași simplitate patriarhală, aceeași frunte bogată, de cărturar; aceeași sfială în fața păcatului și a trufiei ome­nești. Toată viața a fost un stâlp de foc și de lumină, iar acum a fost dat uitării. Nu mai sunt cei care l-au cu­noscut sau i-au fost ucenici. Nu mai sunt de mult la Cer­nica înțeleptul părinte Dorotei, părintele Arsenie, pă­rinții Mina și Nicanor, plecați în Sfântul Munte, ca să nu mai vorbim de Visarion Iugulescu, marele predica­tor ortodox, la înmormântarea căruia au asistat peste 15.000 de oameni, din toată țara.

*

E frumos și e liniște la Cernica, dar un gând ca o presimțire rea te cuprinde. Încet, dar sigur, Cernica ră­mâne fără duhovnici, fără modele și fără sfătuitori. În lipsa lor, mânăstirea riscă să rămână o simplă biserică încremenită între chilii. Riscă să se lumească. Riscă să de­vină, așa cum spunea cândva, cu duritate și furie pro­fetică, părintele Arsenie Boca: "Nu mânăstire, ci un IAS uriaș, cu o biserică în mijloc. Ziduri înalte, fără suflet și fără trăire".
Din locul lui retras și neobservat de multă lume, părintele Gherontie mai privește o dată spre Poiana Sfân­tului Calinic și zâmbește. Mai speră, încă. Să nu ne pierdem nădejdea. Locul e prea puternic și apărat de lu­crarea Cuvioșilor și marilor duhovnici ce au trăit în el. Sub niciun motiv nu vor lăsa mânăstirea să dispară. Cer­nica este și va rămâne mereu loc de rugăciune, locul nostru ultim de refugiu și rezistență, într-o luptă din ce în ce mai grea și inegală cu poftele lumii de astăzi, o lume tot mai indiferentă, care își trăiește clipa, fă­ră să-i pese de unde vine și încotro se în­dreap­tă. O lume tristă, însingurată și, pe zi ce trece, mai fără Dumnezeu.