Cântarea Basarabiei

Ion Longin Popescu
- Expoziția de fotografie a jurnalistului basarabean ALECU RENIȚĂ -

În perioada 28 noiembrie-10 decembrie, la Mu­zeul Țăranului Român este deschisă expoziția de fotografii "Ești floare de dor, Basarabie", avân­du-i ca autori pe Alecu Reniță și Lucian Reniță din Chi­șinău. Tată și fiu, jurnaliști și artiști fotografi, autorii sunt cunoștințe mai vechi ale redacției și cititorilor noștri. Originari din Abaclia, județul Lăpușna, cei doi Re­niță au adunat de-a lungul anilor peste 15.000 de "icoane" din peisajul basarabean. Din lipsă de spațiu, doar o sută dintre acestea au fost expuse la M.Ț.R. Prea puține în raport cu opera lor fotografică, dar suficiente ca să-ți dai seama că peisajul dintre Prut și Nistru nu are asemănare pe lume. Cel puțin așa se văd luncile, pă­durile, canioanele și grădinile înflorite, prin lentilele aparatelor de fotografiat ale celor doi; ei văd și poves­tesc cu sufletul, dau "clic" direct pe flori și pe cerul senin, pe mesteceni și pe oile satului, alcătuind tablouri campestre în mișcare și regizând o eternitate locală, specifică spațiului moldav. Fotografiile semnate Reniță (cu accent mai mult pe seniorul dintre cei doi), par a "da ordine" naturii, râului, ramului, așa cum un poet bu­cureștean, Dan Verona, dădea cândva "ordin" să în­flo­rească magnolia. Dați ordin să înflorească Ba­sa­ra­bia! putem parafraza, privind peisajele din expo­ziție. Și Basarabia se supune și înflorește, te cheamă și te vră­jește în curți pline de liliac și lalele, pe stânci, la "umbra fetelor în floare", în lanuri de maci dureros de roșii, pe plaiuri însorite, cotropite de cirezi, ori pe ma­luri de lacuri limpezi în care cerul senin se oglindește albastru. Apusuri de soare, cocori în zbor, mlaștini și smârcuri, podețe, pâraie șerpuitoare, stânci golașe, ră­mase din erele geologice, troițe, ogoare ca o tablă de șah - iată scene din lucrarea celor doi Reniță. Neobosiți bătători cu talpa ai pământului basarabean, ei, salva­torii acestor momente unice, te cheamă la festinul ima­gistic adus de peste Prut. Galeria celor o sută de ta­blouri (fiind imprimate pe o pânză specială, fotografiile par a fi picturi în adevăratul înțeles al cuvântului) îți atrage privirile ca un magnet, te ține lipit de pânză hipnotizat. Poate și din cauză că Basarabia pe care o con­templăm fascinați este, de fapt... o Românie necu­nos­cută. Partea lipsă a țării dinspre răsărit. O Basara­bie care te încântă, dar te și doare, partea înstrăinată a inimii româ­nești. Priveliștile magnifice din fotografiile de pe pereți sunt mai mult decât râuri, păduri și câmpii. Prin sufletul lor trece istoria Basarabiei, dorul năpras­nic al "părților" de a forma un întreg. Una dintre foto­grafii ilustrează o mică insulă apărută în matca umflată a Nistrului, străbătută de un drum care nu duce nicăieri. "Asta-i Basarabia noastră fără România", a exclamat, punând apa­ratul la ochi, Alecu Reniță. Dincolo, în dosul unui gard de sârmă ghimpată, doi privitori întorși cu spatele reprezintă metafora tragismului basarabean, iar o pictură din vechea biserică de la Căușeri, crăpată pe toată lungimea, ilustrează despărțirea din 1812. Bun cunoscător al istoriei, el însuși având parte, în timpul studenției, de recluziune într-un gulag de tip sovietic, pentru convingerile lui românești, Alecu Reniță vine la București cu această Cântare a Basarabiei chiar în răstimpul sărbătoririi Zilei Naționale a tuturor români­lor. Printr-o serie ilustrând marile cetăți de pe Nistru, ca dovadă de necontestat a stabilității unui popor care și-a apărat vatra de invaziile hoardelor barbare din ră­să­rit, Reniță ne oferă chipul sever al Hotinului, Ti­ghi­nei, Sorocii, Cetății Albe - aceasta din urmă fiind cea mai mare cetate de apărare construită vreodată de ro­mâni. O altă serie are în centru biserici vechi, îm­bră­cate în turlele rusești în formă de ceapă. Și, din nou, un lan de fân verde, înspicat, la marginea Pădurii Dom­nești, într-o dimineață... Aburul pă­mân­tului se ridică spre soa­rele ce-și face apariția cu primele raze. Tăcerea și misterul locu­lui sunt absolute. Parcă auzi inima fotogra­fu­lui bătând de emoție la vederea acestei guri de rai. De îndată îți vin în min­te versurile lui Arghezi: "... cine ești, de treci mut și ne­văzut ca-n povești?" "Cine­va", într-adevăr, pare a stră­bate funda­lul imaginii, mut și nevăzut ca-n povești, tăcut și grăbit să nu-l sur­prindă lumi­na deplină a astrului zilei... Poate sufletul Basarabiei, în căutarea jumătății lui românești.
Un poet de talia lui Nicolae Dabija exclamă, uimit de puterea lui Alecu Reniță de a se in­tegra spiritului naturii: "Nu știu dacă mai este o altă persoană care ar cu­noaște mai bine frumusețile naturii dintre Prut și pâ­nă dincoace de Nistru, ca Alecu Reni­ță. A bătut cu tal­pa piciorului acest spațiu de zeci de ori, a scris, a sal­vat de la distrugere, a imortalizat pe retina aparatului de fotografiat sute de monumente ale naturii, mesaje pentru urmașii noștri de mâine. Sunt peisaje văzute cu inima, care l-au așteptat parcă pe autor să le surprin­dă, să-i «pozeze», ca să-i ajute astfel și pe alții să le cunoască".
Dăruit cu o "vocație zbuciumată", Alecu Reniță stă, de câteva decenii, de pază la curățenia naturii de peste Prut. Numai un luptător pentru păstrarea identității ro­mânești știe cum se duce această luptă, codrul fiind, și la Nistru, frate cu românul. Mircea Druc, fostul prim ministru al R. Moldova, avea să remarce cu sinceritate: "Alecu Reniță a intrat în istorie ca unul dintre liderii de frunte ai Mișcă­rii de Eliberare Națională din Basa­rabia. Acum 27 de ani, când l-am desco­perit, era același unio­nist convins ca și în ziua de astăzi, numai că atunci, în Uniu­nea Sovietică, ți se lua capul da­că afirmai că ești român și Ba­sarabia e ro­mânească. Alecu a cunoscut ce înseamnă teroarea sovietică, a fost persecutat și a suferit prigoana comunistă pen­tru con­vingerile sale românești".

"Am adus în capitala Țării icoana pământului matern"

Preocupat de ecoul expoziției în rân­dul bucureș­tenilor, Alecu Reniță se des­tăinuie: "Basarabia ade­vărată este foar­te puțin cunoscută în Țară. Basarabia adevărată înseamnă Basarabia românească. Am în­drăz­­­nit să aduc în capitala Țării icoana pământului ma­tern, în 105 imagini adunate de mine și de fiul meu, Lucian, de sus, de la Hotin, până la Cetatea Albă. Ex­po­ziția e ca un mănunchi de busuioc de la grinda casei părintești - dacă o s-o atingeți cu văzul, o să simțiți par­fumul suav al Basarabiei neînvinse, al Basarabiei care și-a păstrat demnitatea românească. În acest palat înălțat în cinstirea țăranului român pot să spun cu toată convingerea că Dumnezeu m-a ajutat să rezist, să văd și să particip la prăbușirea imperiului răului, Dumnezeu ne va ajuta să prindem în timpul vieții - re­în­tregirea națiunii române!". Aici se încheie însem­nările noastre. Nu pot să tac și vă îndemn încă o dată, stimați cititori: mergeți să vedeți "florile de dor" ale lui Reniță. Veți avea bucuria "să înfloriți" odată cu Ba­sa­rabia.