Maeștrii fotografiei în expoziții de marcă

Iulian Ignat
- Cele mai importante evenimente de fotografie ale anului s-au grupat în București, spre sfârșitul acestei toamne. O expoziție retrospectivă a maestrului fotoreportajului românesc interbelic, Iosif Berman, sosirea în Capitală a legendei fotografiei mondiale, Josef Koudelka, și expoziția "Ești floare de dor, Basarabie", a lui Alecu Reniță, despre care citiți în pagina alăturată. O revărsare benefică de talent și de artă, care deschide la cote înalte drumul spre sărbătorile iernii acestui an -

Retrospectiva Iosif Berman la Biblioteca Națională

"București - Vatra Dornei" scrie pe vagonul de tren. Probabil e miezul unei zile toride. Două fetițe se apleacă pe geamul compartimentului, iar mama lor coboară cât de mult poate mâna pentru a prinde paharul cu apă întins de o copilă desculță, îmbrăcată țărănește, cu o ulcică în cealaltă mână. Pare greu de crezut acum, în 2013, când imaginile din presa românească au atât de puțin în comun cu arta fotografică, faptul că această foto­gra­fie fabuloasă a apărut pe coperta unei reviste din 1928! Peste tot în jur, într-o sală ultramodernă, cu o lumină blândă și cu panouri nou-nouțe, fotografii mari, care impresionează, care au de spus po­vești. Ele spun nu doar povestea anilor interbelici, ci și povestea lui Iosif Ber­man, unul din marile nume ale istoriei fotografiei românești. S-a născut în ia­nuarie 1890, în comu­nitatea evreiască din Burdujeni Târg, lângă Botoșani. Tatăl său, David, a primit cetățenia română prin decret regal, după parti­ci­parea sa la Războiul de Indepen­dență. Io­sif și-a făcut ucenicia la Suceava, prin­­tre fotografii austrieci și buco­vi­neni, apoi a venit la București, după ce a câștigat un concurs foto­grafic. A în­ceput să publice frecvent în diverse re­viste ale vremii. A ple­cat pe front, în Primul Război Mon­dial, ca fotograf, alături de un regi­ment românesc, apoi spiritul său de aven­tură l-a purtat mai departe, de unul singur, cărând apara­tele și plăcile de sticlă. A ajuns până în Rusia, a fost ares­tat de numeroase ori, i s-au confiscat toa­te clișeele făcute, a fost chiar legat la ochi și pus în fața pluto­nului de execuție. În 1921, a pornit pe drumul spre casă, îm­preună cu soția sa, rusoaică, și cu cele două fetițe. După doi ani petrecuți la Constantinopol, se în­toarce la București, unde experiența și puterea sa de muncă îi aduc roadele cu­venite. Cariera sa este în­floritoare, devi­ne fotograf al Casei Re­ga­le, fotograf prin­cipal al campaniilor etno­grafice con­duse de Dimitrie Gusti, re­viste întregi sunt ilustrate aproape în totalitate cu ima­ginile sale. Este apreciat și căutat de mari personalități ale lumii culturale și poli­ti­ce. Face echipă cu marii reporteri ai vre­mii, Geo Bogza și Bru­nea-Fox, cu care cutreieră întreaga țară, în căutare de su­biecte. În 1934, a publicat 15 fotografii în articolul despre Româ­nia, apărut în prestigioasa revistă ameri­cană National Geographic. Din păcate, evenimentele po­litice au pus capăt carie­rei și vieții sale. Interzis de regimul le­gio­­nar, foto­gra­ful, dependent de munca sa, se stinge, în septembrie 1941. Foto­grafiile sale au fost mai apoi lăsate în umbră de comu­niști, pentru ca abia după 1990, prin efor­turile uneia dintre fiicele sale, să ajungă să fie din nou cunoscute. "S-au țesut multe legende despre viața lui Berman, iar ceea ce trebuie făcut acum este să cercetăm, să mergem în arhive, să aflăm datele reale", ne spune bibliotecara Adria­na Dumitran. "Cum se face că, atunci când a venit la București, avea deja un stil format, pe care și l-a păs­trat toată cariera, de la cine a învă­țat? Cum de a ajuns la Constantinopol, ce s-a în­tâmplat cu plăcile de sticlă?" Doamnei Dumitran i se datorează aceas­tă expo­ziție, acest eveniment cultural major. Dân­sa este cea care a descoperit aceste fotografii și multe, multe altele, în arhiva Bibliotecii Naționale, cea care a mers la Suceava pentru a afla din acte data exac­tă a nașterii lui Berman și a se docu­men­ta asupra începuturilor sale, cea care a demarat această expoziție. "Când am găsit fotografiile, am simțit forța lor, am înțeles ce impact au avut la publicare și mi-a fost clar că trebuie făcut mult mai mult pentru ele și pentru Berman. Am ales aceste fotografii încercând să jus­ti­fic titlul expoziției: Maestrul fotore­por­tajului interbelic".
Selecția fotografiilor este foarte izbu­tită, reușește să mențină un echilibru în­tre subiectele lui Berman. Apar mari per­sonalități istorice, Nicolae Titulescu, a­ban­donat în lectură, regele Carol al II-lea, în caleașcă, la o paradă militară, Nicolae Iorga la un târg de vară, Dimitrie Gusti, naș la o nuntă țărănească, dar și țigani ursari sau vagabonzi din adăposturi. Eve­nimente sociale, precum mitingul viti­cultorilor ( "Jos spirtul!", scrie pe câteva pan­­carte), protestul patronilor de auto­buze, congresul invalizilor sau tumultul pestriț al târgurilor de Moși, obiceiuri de iarnă sau imagini simple, dar atât de bine surprinse, ale vieții cotidiene din Bucu­rești. Valoarea fotografiilor, dincolo de as­pectul lor istoric, face ca orice mare sală sau galerie din lume să fie onorată să găzduiască o astfel de expoziție. Iar sala aceasta, de la Biblioteca Națio­nală, este superbă și pune în lumina meritată foto­grafiile lui Berman. Un portret al autorului te însoțește cu privirea, în timp ce îi privești foto­grafiile. Ală­turi, câteva cuvinte ale fiicei sale, Luiza Berman. "Era un aven­turier. Nu îi stăteau picioarele. Fotografia orice, dar nu îi plăcea fo­tografia de studio. Făcea reportaje prin locuri în care alții nici nu se gân­deau să calce".
Expoziția Berman poate fi vizi­tată până pe 31 ianuarie 2014, la se­diul Bi­blio­tecii Naționale din B-dul Unirii 22.

Invazie Praga '68

Venirea lui Josef Koudelka la Bucu­rești, unul dintre marile nume ale foto­gra­fiei contemporane, reprezintă un ma­re eveniment. El și-a vernisat expoziția "Invazie Praga '68" și a lansat albumul cu același titlu, publicat de Editura Art.
În vara lui 1968, Koudelka era deja un fotograf apreciat la Praga. Începuse în studenție și, după câțiva ani în care a lucrat ca inginer în domeniul aeronau­ticii, a renunțat, pen­tru a se dedica fotografiei. Subiec­tele sale preferate erau spectacolele de teatru și comu­ni­tățile de țigani. Toc­mai ce se în­tor­sese cu o zi înainte dintr-o călătorie în România, pe a­ceas­tă temă, când, în plină noapte, a sunat telefonul: "Ru­șii sunt aici!" A crezut că prie­tena care-l sunase exagerase cu bău­tu­ra în acea seară sau că făcea o glu­mă proastă. La al treilea apel, aceas­ta i-a spus "dacă nu mă crezi, uită-te pe geam!" Atunci a auzit avioanele. Sovie­ti­cii invadau orașul, pentru a înăbuși re­formele și valul de libertate al primă­ve­rii de la Praga. Avea o rezervă de vreo 200 de filme, și-a luat aparatul și a por­nit pe străzi, fotografiind frenetic, zile întregi, printre tancuri, printre cocteiluri Molotov și șuierături de gloanțe. Șase luni mai târziu, aflat la Londra, ca foto­graf al unei companii pragheze de teatru invitate la un festival, Koudelka își des­co­perea uluit fotografiile într-un mare săp­tămânal, semnate "fotograf ceh ano­nim". Un prieten izbutise să scoată fil­mele din țară și să le trimită celei mai celebre agenții din istoria fotografiei, Magnum. A­tunci a înțeles că mai de­vre­me sau mai târziu se va afla cine este fo­tograful anonim și atât el, cât și familia sa, sunt în pericol. A cerut aju­torul agen­ției Mag­num, care i-a oferit o bursă pen­tru a-și finaliza proiectul "Gypsies". A început să-i foto­grafieze pe vremea în care erau un su­biect tabu în socie­ta­tea comunistă, și a preluat de la ei sau a regăsit în ei propriul spirit re­bel și no­mad. Ajuns în Occi­dent, a con­ti­nuat să colinde, fără vreo atracție spre confort și posesiuni mate­ria­le. Dormea sub un birou al agenției Magnum, prin parcuri sau pe la prieteni, mânca pe unde apuca, asta în ciuda numeroaselor expoziții, pre­mii importante și fotografii publicate în presă. Timp de 17 ani, nu a avut o adre­să stabilă, până când a primit cetă­țenia franceză și s-a mutat la Paris. Abia în 1990 s-a întors, pentru prima oară după douăzeci de ani, la Praga. Are trei copii, două fete și un băiat. "Eu doar privesc și fotografiez, nu sunt vreun filo­sof și nici măcar un fotograf intelec­tual. Mi s-a spus fotograf de tea­tru, apoi fotograf de țigani, însă pe mine nu mă interesează cum îmi spune lumea. Mă interesează să aflu cine sunt și să fac ceea ce vreau. Nu vreau să mă repet. Cred că vine un mo­ment în care trebuie să distrugi ceea ce ai construit până atunci, pentru a merge mai departe."
De ani buni, Koudelka fotografiază preponderent peisaje dezolante, lipsite de prezența umană. Cel mai nou subiect al său este zidul ce separă Israelul de Palestina. Înainte de a începe lucrul, el a făcut nu mai puțin de patru călătorii în Israel, numai pentru a discuta despre proiect și a vedea dacă îi convin toate amă­nuntele sale! De altfel, obsesia lui Koudelka pentru detalii a devenit bine­cunoscută în lumea fotografiei. A fost din­totdeauna un nonconformist, un foto­graf care a refuzat facilul și calea bătă­to­rită, rețetele de succes. Își alege te­mele urmându-și instinctul, impulsul pri­mar și, singurul lucru care îl intere­sează și acum, la 75 de ani, este să își păs­treze plăcerea de a fotografia. Fas­ci­nant este că la București a declarat că, timp de zece ani, începând cu 1995, a călătorit la pas și fotografiat prin toată România. I s-a părut că țara este pe punc­­tul de a se schimba radical. Încă nu a printat acele fotografii, dar a simțit ne­voia să le facă. Chiar dacă urăște să se repete în fotografia pe care o face, el con­­tinuă să culeagă, pe diferite meridia­ne, laurii gloriei avute cu subiectele din anii '60-'70. Anul trecut a avut o nouă expo­ziție cu "Gypsies" la Milano, iar acum se pregătește de o retrospectivă la Mu­zeul Național de Artă Modernă din To­kyo. Expoziția de la București mar­chea­ză 45 de ani de la invazia forțelor aliate ale Uniunii Sovietice. România a fost a­tunci singura țară a tratatului de la Var­șovia care a refuzat să ia parte la ope­ra­țiunile militare ce au adus 5000 de tan­curi și sute de mii de soldați în Ce­ho­slo­va­cia! Fotografiile lui Koudelka nu sunt cele ale unui fotoreporter pro­fe­sionist, care acoperă o misiune într-o zonă de con­flict. Sunt fotografiile unui om că­ruia îi este invadată țara, suferă și se re­voltă. Ele cuprind dramatismul ace­lor zile, disperarea din ochii oamenilor, so­lidaritatea lor, speranțele, euforia ce­lor care credeau că îi pot alunga pe sovietici.
Expoziția poate fi vizitată până pe 2 februarie 2014, la sediul din Calea Moșilor 62-68 al Muzeului Național de Artă Contemporană.