Sfântul Nicolae, marele făcător de minuni

Cristian Curte
- Este cel mai prăznuit sfânt al creștinătății. Iubit nu numai de ortodocși și catolici, ci și de protestanții care, altminteri, nu-i cinstesc pe sfinți. E de veacuri prietenul tuturor copiilor cărora le aduce în fiecare an daruri. Dincolo de imaginea sa de bătrân senin, cu plete albe, se ascunde viața unui sfânt puternic, ale cărui rugăciuni au făcut nenumărate minuni, încă din timpul vieții -

Se uitau la el înmărmuriți. Și moașa, și femeile care veniseră să o ajute pe femeie să nască. Abia ivit pe lume, pruncul stătea în picioare, fără să-l țină nimeni. Mama sa, Nona, îl privea cu ui­mire. Era primul ei prunc și venea pe lume cu un mi­racol. S-ar fi ridicat din pat să-l ia în brațe de fericire, dar nașterea o sleise de puteri. Se gândea că fiul ei va rămâne în istoria Patarei drept primul prunc care s-a ridicat în picioare imediat după naștere. Și se mai gândea ea că acesta e un semn, unul de Sus, pe care avea să-l înțeleagă mai târziu. Nona oftă și în­chise ochii atunci când Nicolae se așeză de unul sin­gur, la fel cum se ridicase. Stătuse în picioare trei ceasuri încheiate, în timp ce casa se umpluse cu vecinii veniți să vadă minunea.
Dar ciudățenia micuțului Nicolae nu s-a oprit aici. La câteva luni după naș­tere, mama a observat că pruncul avea un obicei straniu. În zilele de post, când ea și soțul ei mâncau doar la ora după-amiezii, ghicindu-le parcă evlavia, Ni­co­­lae făcea la fel. Oricât l-ar fi pus la sân, el nu mânca până când mama sa nu îmbuca ceva. Și a ținut-o așa, în fiecare miercuri și vineri, până l-a înțăr­cat. Hotărât lucru, nu era un prunc la fel ca toți cei­lalți.

Patara

La vremea la care Nicolae a venit pe lume, în jurul anului 300, Patara era o cetate frumoasă și însorită de pe malul Mării Egee, lângă apele leneșe ale râului Xanthos. Locuitorii ei erau mândri că aveau în oraș ora­colul lui Apollo, care era în lumea antică aproape la fel de vestit ca și cel din Delphi. Legenda spunea chiar că cetatea fusese ridicată de un fiu al zeului Apollo, pe nume Patarus, de la care i s-a tras și numele. Dar, fie că era așa, fie că era doar un basm, cetățenii Patarei se făleau cu zeul și credința lor.
În ultimul veac, însă, printre ei începuse a se iți o nouă credință, cea creștină, pe care multă lume o privea cu îndoială. Li se părea de prisos să te închini unui zeu care nu acceptă pe alții și care mai și murise răstignit pe cruce de romani. Pentru niște elini obișnuiți cu fru­mosul și binele, moartea asta nu avea nimic glorios. Dim­potrivă, părea un blestem. Și atunci, de ce să te închini lui Iisus din Nazareth? Erau însă câțiva care o făceau și care-și purtau ocara cu un soi de mândrie greu de pătruns. Printre ei se numărau și părinții lui Nicolae, Teofan și Nona, o familie bogată, care se ținea cu străș­nicie de credința creștină. Aveau între rude chiar și un episcop, fapt care va atârna greu în destinul lui Nicolae.
Așadar, copilul a crescut într-o familie creștină, dar într-o cetate care nu privea cu bucurie la credința lui. A fost ocrotit și proscris în același timp, silit să rupă prie­tenii de dragul lui Hristos și să meargă pe drumul lui, chiar dacă asta însemna să sufere. De bună seamă că parte din oțelirea în fața greutăților de care va da dovadă mai târziu s-a plămădit din acest aluat.
Așa se face că la vârsta la care alții se ostoiesc în primele iubiri, el era închinat cu totul rugăciunii și slujirii în biserică. Era un tânăr bătrân, din acela care nu-și găsește locul printre cei de o vârstă cu el, dar e iubit de oamenii maturi. Tradiția ne spune că încă din ado­lescență se ruga mult, și că s-a întâmplat să zăbovească în priveghere, chiar și o zi și o noapte. Atunci i-a atras atenția unchiului său, episcopul, care l-a luat pe lângă el și, gândindu-se că Nicolae va fi un vrednic slujitor al altarului, l-a hirotonit preot. Când i-a așezat mâinile pe creștet, vlădica a avut o vedenie și a rostit o profeție pe care au auzit-o toți cei din biserică - "Iată, fra­ților, văd un nou soare ră­sărind marginilor pămân­tului, arătându-se către cei întristați ca o milos­tivă mângâiere. O, feri­cită este turma care se va în­vrednici a avea pe acest păstor! Căci acesta va paște bine sufletele celor rătăciți și la pășunea bu­neicredințe îi va aduce pe dânșii; apoi se va arăta și ajutător fierbinte celor ce sunt în nevoi". Nu s-a în­șelat.

Iubirea pentru sărmani

Unul dintre cei mai bogați locuitori ai Patarei ajun­sese la sapă de lemn. Avea trei fete de măritat, foarte frumoase, și niciun ban pentru a le da drept zestre. Din pricina lipsurilor, a ajuns să ticluiască un plan mârșav. S-a gândit să își transforme locuința într-un bordel și pe cele trei fiice ale sale în prostituate. Se gândea că așa vor scăpa de sărăcie și, încet, cu banii strânși, și-ar putea reface averea pierdută. Gândul i-a fost curmat într-o dimineață când, pe podeaua locuinței, a găsit o pungă plină de bani. Cineva i-o aruncase direct pe fe­reastră. Era o sumă frumoasă, de-ajuns cât să facă nun­ta uneia dintre fiice și să-i mai rămână și pentru zestre. Dar, văzând banii, sufletul i-a fost cuprins de teamă. Cine să-i fi aruncat pe fereastră și de ce? Și cum se face că nu venise la el să-i dea în mână? Până la urmă și-a învins frica și i-a dat banii fetei celei mari, reușind să o mărite cu un tânăr înstărit din Patara.
Peste câteva luni, s-a trezit cu încă o pungă de bani, pe care i-a cheltuit cu nunta fiicei mijlocii. Intrigat, a început să pândească noapte de noapte. I-a frământat în minte pe toți prietenii, dar știa că niciunul dintre foștii amici nu ar fi în stare de o așa mărinimie. Au trecut zile la rând, până când, într-o noapte, pe fereastra deschisă a zburat încă o pungă de bani. Atunci a ieșit repede în stradă și a văzut spatele unui om care alerga. A fugit după el și l-a prins de umăr. Era preotul Ni­colae, care-și vânduse o parte din averea părinților, doar ca să-i scape fiicele de la rușinea de a deveni prostituate. Zguduit din rărunchi, omul nostru i-a căzut în genunchi sfântului, rugându-l să-l ierte și să se roage pentru el. Nu a înțeles niciodată cum de aflase Nicolae de planul său mârșav. Nu vorbise cu nimeni despre el, nici măcar cu cele trei fete ale sale. Dar tânărul preot știa de undeva și-i sărise în ajutor. Grabnic, fără zăbavă și, mai ales, fără să țină la averea părinților. Sfântul Nicolae l-a rugat pe sărmanul tată să nu spună nimănui nimic, dar, în cele din urmă, povestea milosteniei sale s-a aflat, iar faima i-a crescut în Patara și împrejurimi. Faima unei inimi milostive cu cei lipsiți.

Peregrinări

De ani de zile își căuta liniștea. Fă­cuse un pelerinaj în Țara Sfântă și acolo se îndulcise de frumusețea rugăciunilor neîntrerupte și de harul care mustea în pământul pe care călcase însuși Hristos. Atunci a încolțit în inima sa gândul să se retragă pentru totdeauna într-o mânăs­tire. Îl durea inima de suferința celor pe care-i păstorea și căutase mereu să-i ali­ne. Chiar și în pelerinajele sale, rugăciu­nile făcuseră minuni. Potolise marea care era gata să înghită corabia cu care călătorea și aproape că înviase din morți un marinar.
Dar Nicolae simțea că oricât ar fi sporit în rugăciune și oricâte milostenii ar fi făcut, nu ar fi putut stinge nici măcar o picătură din amarul durerii re­vărsate pe pământ de păcatele oame­ni­lor. Așa că s-a gândit să se jertfească doar Domnului, nădăjduind că o viață petrecută în pos­turi și privegheri va mai lua ceva din răul care se încui­base în inima semenilor săi.
Așa a ajuns să se închinovieze în Mânăstirea Sion, ctitorită chiar de unchiul său, episcopul care-l ridicase la slujirea preoțească. Frații de acolo l-au îndrăgit din prima clipă, iar el s-a lipit cu totul de frumusețea viețuirii monahale. Sufletul său își aflase liniștea în Hristos. Până într-o noapte, în care a zăbovit mai mult la rugăciune. Atunci, chiar în adâncul inimii, acolo unde simțea venirea harului ca mângâierea unui zefir, a auzit limpede un glas care l-a tulburat - "Nicolae, dacă dorești să fii încununat de Mine, să intri în ne­voința poporului". Și-ar fi dorit poate să fie o înșelare, un glas de la demon, care dorea să-l arunce din nou în lume. Dar nu. Vocea aceea tainică era îngânată de o dragoste lină, de o durere în inimă care vestea dreptatea cuvintelor. Greșise gândindu-se că viața sa trebuie să se scurgă între zidurile bătrâne ale mânăstirii. Și apoi, din nou, parcă mai limpede, glasul i-a răsunat în adâncul rărunchilor - "Nicolae, nu este aceasta holda pe care trebuie să Mi-o aduci roadă și pe care o aștept de la tine. Întoarce-te către oameni, ca să se preamărească prin tine numele Meu". Și s-a întors.

Episcop al Mirei

Aproape de Patara, pe același mal al Mării Egee, se înălța, în vremea Sfântului Nicolae, ceta­tea Mirei, apărată, după credința cetățenilor ei, de însăși Athena, înțeleapta fiică a lui Zeus. Ora­șul avea și băi, și teatru, și o mulțime de temple. Era o metropolă în toată puterea cuvântului. Aici l-a trimis Dumnezeu pe Nicolae.
A petrecut mult timp în cetate, neștiut de nimeni. Nu a vrut să spună că este preot. Mergea la biserică, așa cum merg toți mirenii, și stătea la slujbele de noapte într-un colț, bucurându-se de frumusețea cântărilor. Mânca pe sponci și dormea pe unde apuca, fără să se îngrijească de trup, deprins fiind din mânăstire cu tot soiul de nevoin­țe. S-a întâmplat în acele vremuri ca Ioan, arhi­epis­copul cetății, să treacă la Domnul. În oraș au sosit episcopii din împrejurimi, sfătuindu-se pe cine să pună în scaun. Au stat la taifas ceasuri întregi, dar nu se dumireau cine ar fi vrednic de o așa slujire, până când, unul dintre ei, mai bătrân și mai cucernic, le-a spus că-i fusese descoperit de Sus să îl ungă arhiereu pe primul om care va veni noaptea la slujbele bisericii. Acel om a fost chiar Nicolae. Așa a ajuns episcop al Mirelor Li­chiei. Nu din voia sa și nici din a celorlalți ierarhi, ci din voia lui Dumnezeu. De aici înainte, harul din inima sa se va revărsa peste popor într-un clo­cot de minuni.

Bărbatul lui Hristos

Sfântul Nicolae a fost întreaga sa viață un om blând și bun, dar care știa să se oțelească atunci când era nevoie. Erau vremuri tulburi pentru creștini. Roma îi îngăduia uneori, dar cel mai adesea îi hăituia în fel și chip. Sfântul Nicolae avea să trăiască cea mai cumplită prigoană, cea poruncită chiar de împăratul Dioclețian. Mii de creștini au fost atunci trecuți prin chinuri și uciși. Prigoana s-a abătut și asupra Mirei, dar el nu a fugit. A rămas în oraș, alături de creștinii care nu au avut unde să plece. A fost în­temnițat, dar s-a bucurat pentru că putea fi astfel ală­turi de turma sa. A scăpat cu viață, doar datorită morții lui Dio­clețian, în urma căreia s-a pus ca­păt prigoanei. Când a ieșit din tem­niță, era deja cinstit ca un mărtu­risitor al cre­din­ței în Hristos, iar când zorii li­ber­tății s-au arătat și pentru creș­tini, puțini erau cei care mai în­drăzneau să-i pună la îndo­ială cu­vântul. Așa a ajuns să gri­jească de toate treburile cetății, căci sfatul său era prețuit nu numai de cre­din­cioșii săi, ci și de mai marii orașului.
Nimeni nu-i putea găsi vreun cusur. Deși venea dintr-o familie bogată, se îmbrăca în haine sim­ple și mânca la fel ca cei mai să­raci creștini. Ușa sa era deschisă tutu­ror celor în nevoi și suferințe, pe care le alina, nu doar cu un sfat, ci și cu bani sau de-ale gurii. Știa că vorbele nu pot înlocui fap­tele.
S-a întâmplat ca, odată, pe când Sfântul Nicolae era plecat din cetate, guvernatorul Mirei să pri­mească o pungă de galbeni, ca să osândească la moarte trei nevi­no­vați. Când sfântul s-a întors acasă, credincioșii l-au întâmpinat plân­gând, spunându-i de judecata nedreaptă. Nicolae a ple­cat direct la locul de execuție. Ajuns acolo, a luat sabia călăului și a aruncat-o, iar pe cei condamnați pe ne­drept i-a eliberat cu mâi­ni­le sale. Nimeni nu a avut îndrăzneala de a-l ares­ta. Știau cu toții că epis­copul Nicolae era omul lui Dum­nezeu și că tot ceea ce fă­cea era drept. Iar guverna­torul Mirei a sfârșit prin a-i cere iertare, rugându-l să nu-l reclame împăra­tului.
Dar nu a fost singura dată când sfântul a salvat suflete nevinovate de la moarte. S-a întâmplat ca însuși împăratul Constan­tin să-și osândească trei generali apropiați. Căzu­seră victimă intrigilor de la curte și acum își așteptau execuția. În temniță, ei s-au gândit la Sfântul Nicolae, pe care-l cunoșteau bine. Așa că au început să se roage Dom­­nu­lui ca el să mijlocească eli­berarea lor. În timp ce ei se ru­gau, împăra­tul Constantin a avut un vis înfri­co­șător, în care un bă­trân luminos îl amenința cu răz­boaie, dacă nu-i eliberează pe ge­ne­rali. Înainte de a se trezi, împă­ra­tul l-a întrebat pe bărbatul din vis cine este - "Ni­colae îmi este numele și sunt ar­hie­reul mitropo­liei Mire­lor". Tul­burat, Constan­tin și-a chemat sfet­nicii care i-au spus că vlădica din vis e un epis­cop vestit și are prin­tre credincioși renumele unui om sfânt, care sare mereu în ajutorul celor năpăstuiți. Atunci împăratul s-a gândit că a greșit și i-a eliberat pe generali. Drept măr­turie, i-a trimis Sfân­tului Ni­co­lae o Evan­ghelie fereca­tă cu aur, o cădelniță de aur împo­dobită cu pietre scum­pe și două sfeșnice.

Cu fața ca soarele

Anii s-au așternut peste ierar­hul din Mira fără să-l apese. Îi adăugau doar har și bucurie. Creș­tinii care veneau la slujbe să-l as­culte mărturiseau apoi că, uneori, cât o clipită din ochi, fața i se lu­mina și strălucea ca soarele, măr­tu­rie a harului care ardea în inima lui. Era parcă din ce în ce mai blând și mai senin, iar vorbele sale te mângâiau și te scoteau din orice deznădejde.
Așa a trecut la Domnul, în a șasea zi a lunii decem­brie, senin, și în moarte, ca și în viață. Pe la căpătâiul lui s-au perindat toți săr­manii din Mira, îndu­re­rați că-și pierduseră ocro­tito­rul. După câțiva ani, a fost dez­gropat și i-au a­flat tru­pul neputre­zit. Moaș­tele sale au iz­vorât atunci mir și au tă­măduit mulți­me de bol­navi, iar șirul minunilor sale nu a înce­tat până astăzi. Sufletul lui sprin­ten, inima lui me­­reu în­durerată pentru cei care suferă nu au pu­tut sta închise în mor­mânt și s-au revărsat pes­te lume.