Iarna, când răsare luna

Catalin Manole
În munte, există un moment al nopții de iarnă când pădurea pare că vrea să vorbească.

E o po­veste spusă de ea sau de fiecare copac în parte, de sute de ori, și de fiecare dată nu reușești să o înțelegi, sau o înțelegi, dar nu ai cum să o spui mai departe, pentru că nu o poți pune în cuvinte. A rămas destulă lumină din timpul zilei, absorbită de zăpada în care mă afund până la genunchi, captivă cumva în stratul alb și greu ce îndoaie crengile fagilor. Respir odată cu gerul albeața sticloasă a muntelui, tăcerea lui ce îmi ajunge, înghe­țată, direct în plămâni. Undeva, dedesubt, pă­mântul se odih­nește. Am trecut de Pârâul Popii, mai avem un pic și ajungem la Mer­me­zeu, cătunul de sus. Moș Vălean se oprește și reia cu aceeași voce șoptită: "Nu mai avem mult, cam pe aici ar trebui să fie. Măi co­pile, n-o să-ți pară rău de drumul ăsta. Așa frumusețe nu ai cum să vezi la oraș! E iubita mea, drăguța mea! Nu zic, poate că noi trăim izolat în satul ăsta, ce-am mai rămas, câteva familii, și alea ca mine, de-o persoană. Dar eu tot îndrăgostit sunt de ea, de când eram ficior! S-o vezi numa'! Se-ara­tă încet, încet, nu deodată. Numa ce îi vezi chi­pul luminos cum se ridică așa, câte un pic, de se-nfi­oa­ră tăte în jur. Nu există lucru mai minunat pe pă­mânt".
Câțiva pași numai și am ajuns. În urma noastră se vede acum valea albă, rotunjită de ninsoare. Luminile mici, gălbui, sunt probabil de la casele risipite ale Ho­mo­rodului, satul dinspre Mureș. În dreapta, sunt cres­tele albe peste care se ajunge la Bozeș, iar în stânga e Coasta, versantul înalt al unui munte. Deasupra lui, ce­rul este imens. Miliardele de stele se văd atât de clar, încât ai senzația că sunt vii, că te privesc cu un ochi fer­mecat. "Cine poate să știe, mă, copile, treburile as­tea?", îmi răspunde bătrânul la întrebarea mea, "poate c-or avea și stelele, și lupii, și pădurea, Crăciunul lor. Numa' Dumnezău îi știe. Da' io zic că Domnu' se naște pentru tăt ce-a făcut el pe pământ, oameni și fiare deo­potrivă, și într-un fel, tăte se bucură, numa' că bucuria lor e altfel decât a noastră, se vede numa' din ceriu. Ce știu de la Moșu meu e că în stele poți să afli tăt, tăt. Numa' să știi a ceti în ele. Io, mă, că apare amu! Vine frumoasa me! De păste Coastă vine. Îți mângâie fața, da' te mângâie și pă suflet. Îmi vine să beau tăt vinarsu' când o sâmt că mă atinge, că drept la inimă îmi merge și îmi aduc aminte de tătă tinerețea me".
Tot mai rotundă și tot mai strălucitoare, peste cerul de iarnă apare luna. Văile s-au lu­mi­nat și umbrele nedeslușite au dispărut. Este o lună uriașă, mișcându-se încet peste cres­tele în­ghețate, peste cătunele adormite, cu feres­trele sticlind, ici-colo, gălbui.
Moș Vălean își scoate o țigară și și-o aprinde. Fumul greu, amestecat cu abur, se rostogolește peste vale. "Alt lucru mai fain, la noi în sat, eu nu știu să îți arăt. Dacă te agăți de o ghiulea de tun în dimineața asta, abia în halantă dimineață ești pe lună. Cu o condiție: să meargă ghiuleaua tăt cu viteza cu care a ieșit pe țeava tunului".

Viața ca un colind

Câți ani are Moș Vălean? Nu știe. Nici nu a știut exact vreodată, pentru că nu și-a numărat anii. Săr­bătoarea Crăciunului i-a spus doar de fiecare dată cât a mai înaintat în viață. Ca o bornă luminoasă pe un drum fără niciun alt reper, în goana nebună a zilelor ce se scurgeau una după alta, fără a încetini, lăsându-l doar cu frânturi de amintiri.
"Când am fost de opt, nouă ani, am mers cu Steaua. Steaua se făcea în cinci colțuri. Cum­pă­ram de la șatră coli de hârtie albastre, roșii, verzi, galbene. În tăte culorile. Și făceam cu foarfeca primburi și le lipeam cu aluat de grâu, de făină de grâu. În capătul stelei pu­neam o icoană: Maica Precista. Cât noi pre­gă­team Steaua, mămica ne pregătea hainele, că ne îmbrăcam în cos­tume populare, faine. Aveam cămeșe de-alea încrețite. Făcea pături așa, mărunte. Mămica făcea păturile alea până jos, și apoi pu­nea fieru' pe ele. Avea fier de călcat de-ăla cu jar, băga jar în el. După ce o păturea, o aduna și o ținea câ­teva zile. Când îmbră­cam cămeșoaia era creață, frumoasă, și puneam peste ea co­jocel de oaie cu sori cusuți pe el. Mergeam cu frate-miu și cu alții. Eram mulți copii în sat pe-atunci. Fă­ceam gazdă la un­cheșu' Aurel și acolo stăteam trei zâle. Avea trei camere cât asta, și una era numa' pentru noi: acolo dormeam, acolo râdeam, acolo ne păcăleam. De la uncheșu, plecam în zori pe cel mai tăios ger, și tot la el ne întorceam seara, degerați și plini de zăpadă, da' cu straițele pline. Tăt ce adunam duceam acolo și la sfârșit împărțeam. Ne dădeau oamenii colaci, pece, adică bucăți de carne, mere și nuci. Abia a treia zi de Crăciun mai veneam acasă. Apoi a venit vremea să merg cu Viflaimu. Ăla era o ladă de lemn cu toarte, toată împodobită, și avea trei cruci deasupra. Una la mijloc mai înaltă și alea două cam la fel. Cu­tia avea o gaură să poți băga mâinile. Și erau acolo niște păpu­șele de lemn îmbrăcate cu ceva piele de miel. Fratele meu juca păpu­șile, că era mai mare și putea să facă și voci di­ferite. Puneam Viflaimu pe masă și zicea că v-am colindat de colin­dat și dacă vreți și pă­pușele, vă mai costă o țâră. «Hai, mă, zi și păpușele!». Juca păpușile... Erau de lemn, îmbrăcate una în piele albă și una mai nea­gră. Și Viflaimu era frumos făcut, împodobit și era mare, că abia îl duceam doi copii. Era toată numa primburi prinse tăt cu făină de grâu. Le jucai cu mâna, așa, până când una cam ceda. Păpușa aia mai albă o învingea pe aia neagră.
Odată, am mai crescut și am putut merge cu Craii. Melfior, Valtezar și... încă unu mai era, da' nu mai știu cum îl chema. Era și Irod, îmbrăcat în haină lungă, verde. Eu eram Îngerul. Îmbrăcat în haină albă până jos, cu aripi pe spate, și aveam de zis oarece. Când ve­nea rându' meu, ziceam: «Eu sunt Îngerul lui Dumne­zău, ascultați ce vă spun eu! Să nu dați prin cetate, să dați prin altă parte! Că Irod viclean cel rău, vrea să-l taie pe Fiul lui Dumnezău». Aveam toți săbii de lemn, cu teacă de carton. Și puneam săbiile pe Irod și zi­ceam: «Și foc și piatră și pucioasă pe-a tale oasă!». No, când am început să fiu flăcău, am pornit cu Că­lușerii. De-amu, puteau să fie troienele cât casa, că zbu­ram peste ele și cu gându' tăt la câte o drăguță eram. Mergeam și jucam în curțile fetelor și aveam strigături de-ale noastre... «Trece-mă bade valea, să nu mă vadă maica, să nu știe un' m-am dus, numa' să vadă că nu-s, să nu știe unde mer, numa' să vadă ca pier! Haide bade și mă fură, că io dorm în pat la șură, și-i poarta de pipirig, nu scârțâie niciun pic! Maica doarme în casă-n pat, nu știe că m-ai furat. Hai mân­druță la părău, să-ți arăt năravu meu!». Era Crăciun, da' nu ziceam cu păcat, numa să-nve­selim lumea. Mergeam cu călușarii la Bozeș, unde erau casele dease. Eram tineri, zburam ca păsările peste haturi, măcar că era zăpada cât un stat de om. Valea era înghețată și se au­zeau lupii peste ea, da' nu ne era frică. Luna, drăguța mea, lumina și strălucea tăt ca ziua. Câte 30 de fete erau în Bozeș, ne așteptau să le jucăm hore învârtite și hațegane. A doua zi meream pe-aici, pe la Homorod și Văleni, la Mermezeu, și abia a treia zi ne opream. Chemam fetele de aici din sat și mâncam, jucam și beam țuică crampă tăt în curte la uncheșu Aurel. Deci o fo altfel de lume, altfel de viață ca acum". Apoi Moș Vălean s-a căsătorit și a început el să primească în curte și în casă colindători. În ajun de Crăciun, pleca tot pe jos, prin nămeți, însă la Orăștie, cu desagi de bunătăți pentru domnii de la oraș. Umbla din poartă în poartă: "Nu cumperi țuică? Nu cumperi nuci? Nu cumperi mere?". Dormea acolo, la vreun neam, și venea înapoi în altă zi, că nu era casa singură și avea cine să se îngrijească de ea și de ani­male. Acum? Acum e un altfel de Crăciun. Crăciunul bătrâneților însingurate. Satul s-a risipit. Colindătorii au dispărut. Viforul răscolește zăpada gol, fără să mai ducă cu el glasurile copiilor sau strigăturile călușarilor.

Darurile pământești

În mijlocul unei felii rotunde și albe de fag era pus bradul de Crăciun. Copiii îl împodobeau cu ce aveau la îndemână. La lumina lămpii cu gaz, aninată de grindă, legau mere de codiță sau îmbrăcau nuci în hârtie colo­rată și trăgeau cu acul o ață prin mijlocul lor. Astea erau globurile și cu ele bradul părea o ființă mare și verde, împodobită vesel, cu mici planete colorate. Dar abia la final, bradul își arăta adevărata măreție: aduse de la oraș, pe crengile lui se prindeau pișcători (supor­turi din metal) în care erau puse lumini. Adică lumâ­nărele. Părinții și copiii așteptau Crăciunul ascultând cum trosnetul domol al focului din sobă descânta și liniștea furia viforului de afară, în timp ce lumina caldă a lumânărilor din brad prevestea bucuria nașterii lui Hristos.
"În Postul Crăciunului, noi nu mâncam de frupt. Mămica mea avea blide de post și blide de frupt. Când venea Postu, le spăla pe cele de frupt, le punea în pod și gata cu ele. Cine te lăsa să mănânci lapte sau smân­tână? Nici poveste! Mâncam mazăre, poame, fasole, varză, sarmale de post. Mâncam numa' mălai, că nu era pită. Ne dădea o felie de mălai cald și abia aștep­tam să se termine Postul, să o putem mânca cu lapte cald. Și numa ce o vedeam pe mama în Ajun, că începe să coboare blidele de frupt din pod! În aceeași zi, ne dădea câte un castron mare de lemn să pisăm nucă în el, pentru cozonac. Era Crăciunu'... era ceva... săreau copchiii în sus, că ziceam că mâncăm pită și carne și cozonac cu nucă. Nu primeam cadouri sub brad ca amu, da' simțeam că e sărbătoare mare. Ne dădea haine noi, cămeșe țesute și ne îmbrăcam în nou. În seara de ajun, după ce trecea de 12 noaptea, puneau muierile cozonacul pe masă. Făceau plăcintă cu caș și cu smântână. Puneau în ea și lapte închegat, ouă și apoi o împătureau frumos și o băgau la cuptor. Miro­sea de amețeai, când o scotea aburind pe ștergar. A doua zi era masa cu sarmale, carne friptă, cârnați și maioș. Și țuică fiartă, cu zahăr și cu piper. Ne puneam tăți în jurul mesei în­cărcate cu bunătățile astea. Copiii spu­neau primii rugăciunea. Ziceam Tatăl Nos­tru, Credeu' și Îngerelu'. Și când noi, co­piii, îmbrăcați în cămeși albe, terminam cu «Doamne, îngerii tăi fie păzitorii mei, din zi până în noapte, până-n șeasu cel de moarte!», abia atunci spunea tata rugă­ciunea mesei de Crăciun".
De unde venea, totuși, fericirea Crăciu­nului, într-o căsuță din lemn, ascunsă departe, într-un munte alb și neștiut? Poate din cântecul colindelor, poate din zilele cu derdeluș, când săniile făcute din lemn de măr alunecau cel mai tare, poate din serile cu șezătoare sau din cele în care un tată cioplea roți de car îngânând cântece bise­ricești. Sau poate din toate aceste bucurii ce se adunau și culminau în jurul mesei, când câțiva copii stăteau îmbrăcați în alb, alături de părinții lor, spunând o rugăciune. "Mulțumim ție, Dumnezeule al nostru, pentru bunătățile tale cele pământești", spu­nea tatăl la finalul mesei, și copiii fu­geau afară îmbujorați, cu o felie mare de co­zo­nac în mână.

Strigoaia

- Vinea haia de la Homorod. A Sâvu­linii.
Atât a trebuit să îi spună vecina lui Vălean, într-una dintre iernile oțeloase din munte. El era în curte, tocmai ce dăduse de mâncare la animale și se apucase de crăpat lemne. Nu era o iarnă mai grea ca altele, dar zăpada era cât gardurile, acoperise crucile din cimitir și viscolul sufla a rău pe Coastă. În iarna aceea ceva se întâmplase în sat și toți știau. Vă­lean a înțeles imediat cine e "haia de la Homorod". Nimeni nu avea curajul să-i spună numele întreg. Era vorba de o femeie ce murise pe la sfârșitul lui noiem­brie, în urmă cu vreo trei săptămâni. Prin sat oamenii au început să povestească cum au văzut o lupoaică mare umblând prin grădini. Și cam tot de atunci, câinii aveau momente din noapte și chiar din zi când lătrau turbat sau urlau a moarte. Încetul cu încetul, sătenii au înțeles că lupoaica aceea uriașă, după unii neagră, cu ochi de foc, după alții sură, cu ochi negri ca tăciunele, nu mergea ori­unde prin sat, ci doar la două case: la casa părintească a femeii ce murise, unde mai trăia doar mama ei, Sâvulina, și la casa verilor ei. Mulți au zis că e poveste, că e doar un lup rătăcit și înfometat și că ar trebui prins înainte de a face pagubă prin gospodării. Printre ei era și Vălean. Așa că la vorbele vecinei a tre­sărit. A întrebat-o doar atât:
- Une? Pe la părău?
- Ie.
Și-a aplecat privirea către lama toporului. Un topor mare, greu, cu coada maro­nie, lucioasă. Apoi privirea i-a alunecat către grajd, unde stătea rezemată de zid sapa. Nu a știut de ce, dar sapa i s-a părut atunci o armă mai bu­nă. Așa a simțit. A înfipt to­porul în butuc, a luat sapa și a mers să dezlege câinele, ca să îl ia cu el. Atunci l-a văzut mama sa. Și când a înțeles ce vrea să facă i-a spus doar:
"Bă, să nu te duci, că p-aia n-o poți omorî".
A râs Vălean și a pornit către pârâu cu sapa în mână și câinele după el. Spre pâ­râu, pe Coastă, zăpada era tot mai neumblată și se afunda tot mai mult în ea. Gerul îi ardea fața și mâna încleștată pe sapă. Aproape că ajunsese. Nu vedea pârâul, dar îi auzea clipocitul și îl ghicea cum se scurge repede pe sub pojghițele de ghea­ță. Ca din senin, dincolo de apă s-au pornit vârtejuri ce spulberau zăpada. Ca o ceață, ca un fum prin care nu puteai vedea nimic. Câinele a scheunat și a rupt-o la fugă înapoi, spre casă. Atunci a simțit cum tăcerea muntelui se prăvălește în valuri peste el și s-a oprit în loc. Clinchetul apei. Coada caldă a sapei. Zăpada rece până la genunchi. Nu îi era frică de lup. Vălean a înain­tat până la pârâu. Simțea cum i se topesc pe față acele de gheață aruncate de vârtejuri. S-a gândit că familia lui slujește de o sută de ani în biserică. Moșul lui fusese cantor șaizeci de ani, tatăl lui patruzeci. Cu siguranță, va urma el. Era în Postul Crăciunului și îl ținea așa cum țineau toți ai lui - cu stric­tețe. A vrut să facă pasul peste pârâu. Dumnezeu trebuia să îl apere. Să își trimită înge­rii și să îl țină. A închis ochii și a spus în gând o rugă­ciune. Și-atunci, deodată, a înțeles. Întors acasă, a crăpat lemne până târziu, în noapte, când luna s-a arătat uriașă, albă, din­colo de Coastă. Se încheia ziua în care Haia încercase să-l pună pe el, Vălean, să-l ispitească pe Dumnezeu. După șase săptămâni de la moartea fetei Sâvulinii, nimeni nu a mai văzut lupoaica cea mare în sat. Peste case a rămas doar iarna și liniștea strălucitoare a zăpe­zilor.

Crăciun fericit!

Moș Vălean intră în casă învăluit în frig, cu un braț mare de lemne. "Hai Iancule, intră și tu!", spune, și închide ușa în urma câinelui, singurul său prieten, bătrân și aproape orb. Cu el o să petreacă Crăciunul. Copiii sunt pe la oraș, în străinătate, soția a murit. O să meargă la biserică, unde acum e cantor de mai bine de zece ani. Acolo e bucuria adevărată și sărbătoarea cobo­rârii Lui Dumnezeu printre noi. Apoi o să vină acasă. O să aibă o țâră de brad. Nu i-a cerut nimic lui Moș Crăciun. Ce ar putea să îi aducă din ceea ce își dorește? Poate să îi aducă înapoi satul așa cum era cândva? Poate să îi mai dea măcar o seară de șezătoare cu fetișcanele și feciorii sau o felie de cozonac cu nucă făcut de mama lui? Măcar niște călușeri dacă i-ar aduce, să îi mai audă strigând și jucând în curte... O să pună pe plită o oală cu țuică la fiert. Și, oricât de ger ar fi afară și oricât ar troieni, în parfumul dulce-piperat va visa la zborul său către lună, agățat de ghiuleaua unui tun.