Cei pe lângă care trecem: Moș Toma Povestașul

Cristina Struteanu
- Un chip nou, în șirul de portrete ale satului nostru de altădată -

Izvorul munților

"Dumnezău să te păzască, ie, de nu ti-i ști păzî sângură...".
Așa mă întâmpinase Moș Toma Vișa, bătrânul ca o grădină, plin de har nesfârșit. Nepoata lui, Mariana, era o femeie de toată isprava, bibliotecară în Boșorod. Orice își punea în gând să facă, negreșit biruia. Cu ea m-am întovărășit, când am răzbit prima dată pe Platforma Lun­canilor, în Munții Orăștiei, unde se adunau, se îm­bi­nau și se desprindeau apoi Munții Banatului, Olteniei și Ardealului. Văzând ce tot întreb, ce notez, ce caut să înregistrez, Mariana, ghidul meu, s-a dumirit. "Doam­nă, da' bunicu', moșu' meu, știe toate astea, o să vedeți, hai înapoi la Boșorod".
Din Boșorod porniserăm pe apa Luncanilor în sus. Era centrul comunei întinsă cât capitala, cu sate risi­pite pe umeri de munte, pe padine sau cuibărite prin văi. Nu știu dacă era vreo casă fără să aibă cal în șură. Probabil era, dar, noaptea, le simțeai răsuflarea pretu­tindeni. Iar seara, când cobora herghelia satului de la păscut, cu ultimele lumini roșiatice de apus strecurate prin fluturarea coamelor în vânt, în tropot, cu nările umflate, boturile ridicate, adulme­cân­du-și stăpânii ce-i așteptau de-a dreap­ta și de-a stânga costișei, încre­me­neai. Veneau la vale prin norul de colb, ca într-un dans straniu. Niște zei. Nechezau la în­tâl­nire. Apoi ple­cau liniștit, la pas, cu omul de dâr­logi. Așa părea, că ei își mâ­nă stă­pâ­nul spre casă, iar casele, cele mai mul­te, purtau pe fațadă, ca o em­blemă, scrijelit în relief, un cap de cal uriaș. Cândva, veneau oameni din Un­­garia, din Austria, să cumpere cai de aici, cai de Boșo­rod...
Moș Toma avea o cămăruță pe­re­te în perete cu grajdul. Îmi părea cam întunecoasă și stingheră. Apoi, am văzut că asta era rânduiala în mai toa­te gospodă­riile. Soții tineri și co­pilașii în casa de la uliță, părinții, mai vârstnici, în­tr-un corp cen­tral, și bu­nicul sau bu­nica, într-o căscioară lipită de șură. (Nu știu cum se fă­cea, dar, mai mereu, ră­mâ­nea nu­mai unul dintre ei). Ni­meni nu-i îndepărta, se re­trăgeau ei, la voia lor. Ni­­meni nu-i descon­side­ra, erau prețuiți, se găsea câte un strop de timp să-i și as­culte cineva. Copiii mici, strănepoții, se țineau după ei gaia-mațu. Moșii poves­tesc, le fac jocuri, au amin­tiri, pățanii adevă­ra­te, dar au adunat și un sac cu basme, legende, mituri de pe toate dealurile din jur. Când sunt vorbitori strașnici, ca Moș Toma, te oprești și din treabă și rămâi pironit.
Cuvântul "povestitor" nu se folosea prin partea locului. În altă parte, în Munții Gurghiului și Harghitei, am găsit un termen de toată frumusețea - "oameni po­ves­telnici". Aici, nu. Așa că l-am botezat pe Moș To­ma - "Povestașul". Și al naibii ce-a prins! Astfel l-au nu­mit de atunci toți oamenii din sat, vecini sau înde­părtați. Ba și din ce­le­lalte sate ale Lun­ca­nilor. Bineîn­țeles, nu din cauza mea, ci a te­le­vizorului. Am sfârșit prin a face un fil­muleț cu Moș Toma și avea titlul ăsta - "Po­vestașul".

Gura de lup

Întâi am vorbit cu el despre cai. Cum izbutește o haită de lupi să doboare un cal. Îl încercuiesc, lupii se rotesc și, când vine un moment de-i atent calul spre dreapta, țâșnește din stânga lupoaica din frunte sau perechea ei. Apucă prada de nări, locul cel mai simțitor, și rămâne atârnată până i se topesc puterile animalului. Da' și calul știe! Iapa lor a scăpat de lupi. Când a văzut că vin, a îmboldit mânzul în spatele ei, l-a proptit de o stâncă și a stat înaintea lui în două picioare, împărțind copite-n jur, până ce lupii s-au lăsat pă­gu­bași. Sunt deștepți și nu fac cheltuială de forță fără să fie siguri de biruința lor. Cu oile e mai ușor. Ca să apu­ce o oaie, lu­pu' n-are nevoie să se în­hăi­teze. Ba, tovă­rășia îl și încurcă, fiindcă totu-i să nu fie simțit de cio­bani și de câini. Vine-n zori, la sfredelirea nop­ții de un abur de lumină difuză, pâcloasă. Ceața îi e și mai de folos, și ploaia, că-n umezeala ei i se topește mirosul de fiară. Chit că s-a și tăvălit prin baligă îna­inte, pentru a-și stârpi du­hoa­rea. Când reușește să în­hațe o oaie, făr' să stâr­neas­că buluceala în ele și să ațâțe păzitorii, o apucă binișor de lângă beregată, dintr-o parte, să n-o vateme prea rău. N-o poate lua sub braț, ca ur­sul. O mână de la spate, spre pădure, cu coada lui. Și oaia merge sin­gură un­de e îm­boldită. Moș To­ma a scos de două ori câ­te o oaie de la lup. Pe urmă a băgat căței de usturoi un­­de mur­si­caseră colții lu­pului și oa­ia s-a vin­de­­cat.
Știa Po­ves­tașul și Cân­­tece de Zori, la pri­veghi, cân­tece cu "Lu­pul-Călăuză". Cel ce-i ie­se Dal­bului Pri­beag în ca­le. Iese și-l îndrumă pe unde să apuce pe Cea Lu­me, că lupul cu­­noaște râ­pe­le, po­te­ci­le, pâclele și mun­tele. Ne­gu­rile toate. Cu el, nu poți rătăci, nu poți or­becăi. Te duce, te conduce în poienile Pre­cestei. "Sub măru-nflorit, șade Domnu' adurmit./ Scoală, Doamne, nu durmi,/ că lumea s-o păgâni/ și de Tine n-o mai ști./ Lupu' auiește,/Domnu' se trezește,/ lumea cură­țește...".
Știa bine Moș Toma că pe culmi, sus, în satele cu case răsfirate, acolo, unii oa­meni au încă, pitită bine, o Gu­ră de lup, niște fălci, maxilare puternice, dintr-un trofeu de vânătoare sau dintr-un lup prins în capcană, de ani și ani buni. Băga mu­ierea țâța prin ea, când dădea primul supt copilașului nou-născut. Așa or fi făcut dacii? "Daoii", cei cu stindar­dul croit ca un cap de lup, pe unde vân­tul urla și spăimânta. Își alăptau șapte ani copiii. Laptele era socotit o băutură a nemu­ririi. Atunci când un copil făcea "bu­be", se zicea că mama a călcat desculță peste urme de lup, la pârâu cu rufele, în pă­dure, după mure sau ciu­perci. Numai dând lapte prin gura de lup putea repara răul făcut fără voie. O mai avea astăzi cineva gură de lup? Pare greu de cre­zut. Dar, la un spital din Deva, o femeie din Lun­cani, nevastă de pă­du­rar cu cheag, cu firmă de brutărie pe vatră, a cerut să i se aducă de-acasă o gură de lup. A tras sânul prin ea și a înviorat pruncul pierit, spre ui­mi­rea celor din jur. Ochii lui Moș Toma râd. Dar nu a ze­fle­mea. Cu părtășie la tot ce poate fi de folos vieții. Un­de e taină, o lași, n-o spulberi.

Musca și caii

Două zile, cât am stat în gospodăria lui Moș Toma, nu i-a tăcut gura. Și nici pes­te un an, doi, când am re­­venit cu o echipă de filmare. "M-oi mai fi bo­șo­rodit, ie, de-atunci-ncoace. Că d-aia-i zice Boșorod satului. De la Întâiu Răz­boi Mare, când ră­mă­se­seră aici doar boșo­rogii. Era lumea lor, ie. Că când o vinit unu' 'napoi din Ame­rica, unu' tânăr, să-l ia și pe tat-su, că ce bine e aco­lo, că au d-aia, d-ai­lan­tă, că vinde tot și haide, zi­ce moșu' din Boșorod - «da', acolo nu se moa­re? - ei, și mneata, tată». «Atunce, dă-mi pa­ce. În Bo­șo­rod ră­mân». Asta era înainte de război, când plecau arde­lenii-n Ame­rica, ie".
Facem ce facem și tot la cai ajungem. Că, prin mai, iunie, iese din larve, eclozează o muscă rea de tot. Sunt ani, când urcă dinspre Dunăre nori negri cu muște de-ntunecă soarele. Columbacă îi spun unii, porum­bacă, alții. Atacă vitele, dar mai ales caii sunt înnebu­niți. Nu-i mai poți stăpâni. "Îs ca gândurile rele, ali negre, când vin și te-mpresoară, ie. Te mai poate scăpa ceva. Goana cailor. Caii îs curați, năvalnici ca coraju', neștiutori de rău, caii de se-ncurează, ăi de aduc pri­măvara, ie". Într-adevăr, la topirea zăpezilor, oamenii dau drumul cailor din grajduri, s-alerge bezmetici în sus si-n jos, stătuți cum sunt de peste iarnă. S-alerge pe câmpuri, să le curețe de suflarea înghețată, de duhuri și de ochiul rău. Încurarea cailor și astăzi face țarina roditoare. Credința e răspândită aproape peste tot... "Că ei vin de la obârșia lumii, d-aia au puteri mari, vin de la ursitorii lumii". E sigur de asta Moș Toma. Nu se îndoiește nicio clipă.
- Haideți la miserniță! Tiberiu, bărbatul Marianei, gazda noastră, terminase de mult de măturat ulița din fața casei. Toți gospodarii făceau asta duminica dimi­neață, devreme. Apoi, după biserică, întindeau masa sub o boltă de viță, într-o curte anume. La cei care tăia­seră atunci vreun ied, vițel, berbece... Se așezau îm­pre­ună, vecini din trei, patru, cinci case, după împre­jurări. E de înțeles că femeile se întreceau cu prepa­rarea. Și toți cu veselia și buna dispoziție. Veneau și mâțele din vecini, și cățelandrii. Erau îngăduiți pe sub bănci, le pica vreun oscior. Obiceiul așa se numea, "mi­sernița". Mi-am amintit de un bătrân din Sebeș, care avea vorba asta: "Să-i țină Dumnezeu obiceiu'". Bună vorbă. O fi ținut Dumnezeu și cu oamenii din Boșorod sau s-o fi vârât vreo discordie modernă și viața stră­ve­che a obștei n-o mai fi putut dura? Mă tem să și în­treb, să aflu ce mai e nou. Prefer să cred că da, e vie încă acea viață. Ca amintirea Povestașului, care, firește, mai avea atâtea în tolba lui, în inima lui, doar ani n-a mai avut, că trecuse de 90.
Povești de povești. Urme dintr-o viață mitică și mai ales magică: zorii de Sânziene, serile de Popilnic, fiorii și teama de moroi, crucile cu ciocoți negri de lână, vopsite în albastru, cu streșini-aripi ca Pasărea Sufle­tu­lui. Și nopțiile stranii, când bântuie caii lui Sân-Toader, toate, toate...
Bate apăsat copita calului. Calul din șura de alături. Simți prin perete cum își scutură coama. Nu e nervos, e stăpân. Moș Toma l-a știut stăpâni la vremea lui. A­cum se foiește de cealaltă parte a peretelui și așteap­tă să fie scos în iarba verde a primăverii.