Selecția Formula As

Adriana Bittel
* Ștefan Agopian, "Scri­itor în comunism (niște amin­tiri)", editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), colecția "Egografii", 380 p.

În anii '80, când și-au făcut loc printre zăbrelele cen­zurii, cărțile de o stranie frumusețe ale lui Ștefan Agopian au fost primite cu "admirativă perplexitate" de către cri­ticii din toate generațiile. Proza lui nu se încadra nici în linia tradiționalistă, nici în onirismul generației '70, nici în textualismul optzeciștilor. Subiectele, construcția și mai ales stilul îl făceau inconfundabil și exercitau un soi de magie asupra cititorului prins irezistibil în mreje. Ames­tecul de incantație poematică, pregnanță a atmosfe­rei, comic absurd și joc rafinat cu timpul istoric și ne­timpul din "Tache de catifea" (1981), "Tobit" (1983), "Ma­nualul întâmplărilor" (1984), "Sara" (1987) i-au asi­gurat locul în istoria literaturii române și îndreptățirea de a fi adunate în două volume din eleganta colecție de Opere de la Polirom. Cum un scriitor necomercial nu poate trăi din literatură, mai ales când are și familie, Ago­pian a fost nevoit să lucreze pe rând ca dispecer într-un atelier de proiectare, tehnoredactor la "România literară", iar apoi, după 1990, să-și câștige existența, ca mulți alți scriitori, din gazetărie, la "Luceafărul", "Cotidianul", "Ziua" și, din 1997, la "Academia Cațavencu". Jurnalis­mul pretinde un limbaj concis, eficient, care să transmită cu ușurință informația și ideea unui cititor grăbit, cu alte așteptări decât cel de beletristică. Ștefan Agopian s-a adaptat de nevoie acestei ce­rințe, scriind de la comentarii politice și pamflete, la recenzii și foiletoane memo­rialis­tice. Cartea pe care vi-o reco­mand azi e alcătuită în prin­cipal din însumarea unor texte publi­cate în "Academia Cațaven­cu", la rubrica Amintiri din scri­itorie: secvențe autobiografice din copi­lărie și până în 1989, cu evo­cări ale unor oameni ce i-au marcat devenirea de la golănașul din gura Oborului la scriitorul tra­dus în străinătățuri și intrat în ma­nuale de Limba și Literatura Ro­mână. Ca și în cazul lui Dan C. Mihăi­lescu (așa cum ni s-a re­ve­lat în confesiunile către Daniel Cristea-Enache), mă intrigă și în amintirile lui Agopian misterul chemării înnăscute pentru literatură, care face ca niște copii din familii modeste, disfuncționale (cum se zice azi), lăsați de capul lor mai mult pe stradă, să ajun­­gă mari cititori și apoi să-și facă o carieră strălucită din scris. (Asemănările nu se opresc aici. Abandonați devreme de către unul din părinți - Agop de mamă, Dan C. de tată - ambii sunt familiști convinși, soți și tați de­votați, legați pe viață de marea iubire a tinereții. E drept că au avut noroc și de soții bune.) Amândoi s-ar fi putut pierde printre derbedei, dar se vede că vocația își face până la urmă drum în ciuda a toate. Și amândoi sunt deo­sebit de sim­patici. Numai după mulți ani petrecuți în lu­mea literară am înțeles că e mai cu-minte să nu amesteci omul cu scriitorul. Sunt unii autori de cărți minunate cu care nu e plăcut să ai direct de a face, e preferabil să-i citești. În cazul lui Ștefan Agopian, în cele trei decenii de când ne cu­noaștem, am ajuns să prețuiesc și omul. Co­pilăros-sfi­dător, deranjant prin directețe răutăcioasă, bâr­fi­tor, cinic uneori, el poate fi de o extraordinară empa­tie și gene­ro­zitate în situații cu adevărat grele, când nu ezită să acțio­neze concret în folosul altora, să ajute cu tot ce-i stă în pu­tință și cu maximă discreție. Cu el nu te plic­ti­sești nicio­dată fiindcă e tobă de carte în variate domenii care-l pasionează, de la chimie și fizică la istorie, numis­ma­tică și bibliofilie. Și mai are un special simț al umo­rului, cu auto­deriziune cât încape. Amintirile din Scriitor în co­munism sunt notate cu stiloul grăbit al jurnalistului ce privilegiază faptele și nu în stilul inconfundabil ago­pian. Interesul lor rezidă în ce și nu cum povestește, iar poveș­tile pot uneori șoca pudoarea omului cumsecade, inclusiv prin expresii pe șleau sau scârboșenii. N-o să gă­siți nimic idilic-duios în copilăria lui și în evocarea ma­mei egoiste și vicioase, pe care o detesta și a cărei fugă de acasă a sim­țit-o ca pe o ușurare. (Ceea ce n-a spus în carte e că, atunci când această mamă denaturată a ajuns bă­trână și neputincioasă, el și soția lui au îngrijit-o până la sfârșit.) În schimb, portretul tatălui, cizmarul de lux Arșag, și ale mătușilor armence care l-au crescut cu afec­țiune sunt schi­țate în tușe calde, ca și prieteniile cu diverși colegi de școală din mahalaua multietnică Moșilor-Obor a anilor '50-'60. Alte secvențe povestesc perioada stu­den­ției întrerupte la chimie, a stagiului militar la bilibau și a șo­majului de după aceea, când și-a dat seama că sin­gura mun­că pe care îi place să o facă e să scrie proză. Capitole mai ample sunt consacrate prieteniei cu Nichita Stănescu și împrejurărilor în care a stat alături de Marin Preda și de alte nume cunoscute din lumea literară, unele mitizate azi. Deși a fost alcătuită cam în grabă (pa­sajele cu informații și întâmplări ce se repetă tre­buiau eliminate), Scriitor în comunism se ci­tește ușor, cu mare curiozitate și plăcere.