A.G. WEINBERGER - "Sunt un om din viitor, care cântă muzica trecutului, pentru prezent"

Bogdana Tihon Buliga
Blocat în vid

- Cu doar câțiva ani în urmă, erai unul dintre cei mai vizibili muzicieni de la noi. În anii 2008-2009, aveai peste o sută de concerte pe an. Aveai emisiune radio, emisiune TV, apoi, încet-încet, ai făcut pasul înapoi. Ce mai faci, dragă AG?

- Mulțumesc de întrebare... încerc să stau deoparte. Nu vreau să girez cu o prezență activă fascismul indo­lenței în care ne aflăm în prezent. Este un fapt de ordin etic. Am încercat și să mă implic, dar cred că lucrurile s-au aranjat aici încă din 1946, și eu încep din ce în ce mai mult să simt că nu trăiesc în țara mea, ci printre oamenii din țara mea. Nu este nimic personal, este o bla­zare generală, de aceea folosesc acest termen: "fas­cismul indolenței". Mie îmi este foarte greu să stau deo­parte, dar pur și simplu nu pot gira pentru această debandadă, parcă mi-am epuizat armele. Evident, vor­besc despre muzică, lucrul la care mă pricep. Mă doare că tot ce am construit, tot ce a construit generația mea se degradează. Anii '90 erau cu atâta speranță, și iată că după douăzeci și ceva de ani, totul s-a tabloi­dizat, nu am câștigat deloc maturitatea de a face un pas înainte, către un sistem cu sens. În România nu există termenul certitudine. Iar ce mă doare pe mine cel mai tare este că nu mai există creativitate, nu există efervescență. Muzicienii au pierdut curajul acelor mici experimente creatoare.

- Dacă ești atât de deza­măgit de ce se în­tâmplă în Ro­mânia, cum se face că te-ai în­tors din America? A­veai un suc­ces nebun, fuseseși nominalizat la premiile Grammy...

- Consider că a fost cea mai mare greșeală a vieții mele. Am revenit în țară atât de încre­ză­tor, atât de plin de idei, de planuri și, de la an la an, totul s-a dus. Mă simt blocat într-un vid, am pier­dut și foarte mulți bani. Dacă aș avea jumătate din cât am pier­dut, m-aș duce îna­poi, în America, fără să clipesc. Dar așa... Am patruzeci și opt de ani, nu mă mai pot duce ca la treizeci și trei, să ac­cept orice fel de munci, până izbândesc. Am vân­dut aspi­ra­toare aco­lo. Nu mai pot face asta. Nu trebuia să cred oa­menii care m-au chemat înapoi, spu­nân­du-mi că aici s-a schimbat ceva. Din America am venit cu un plan pe zece ani. Mi-am pro­pus, de pildă, să identific cântă­reții de blues din toată țara. I-am cooptat în concerte și i-am pre­zentat publi­cu­lui din orașele lor. Următorul proiect a fost Interzis FM, care lărgea cunoașterea aces­tor muzicieni pe plan națio­nal. Apoi au început emisiunile de la tele­viziune. Apoi turneul Guitar Man. Apoi emisiunea Aca­deaua, de la TVR. Toate au avut un succes real, dar toate s-au spulberat.

România care cultivă flori

- Ce ne facem, atunci? Cum ne poate recâștiga dra­gostea această țară?

- Aaa, eu îmi iubesc țara până la a-mi da viața pentru ea. Nu în macro e problema, ci în rapoartele dintre actorii acestui macro. România nu mai are nicio noimă din cau­za actorilor ei. Aici se poate orice. Nu există nicio struc­tură care să permită desăvâr­șirea unei idei, de la punctul A la punctul B, unde ar de­veni aplicată. Să nu credeți că sunt înverșunat, nu. Deja nu mă mai deranjează că la radiouri nu există varietate, nu mă deranjează că impre­sarii care organizează spectacole nu se ating de un anu­mit tip de conținut, doar pentru că îi depășește, și se apără spunând că "nu se cere", nu mă deranjează că pe roșu nu se opresc mașinile. Am înțeles, între timp, că toate aceste lucruri vin din generație în generație, dintr-un "lasă-mă să te las" moștenit. Libertatea a picat prea repede peste noi. Foar­te puțini au știut să o folo­sească. Așa s-a ajuns de s-au for­mat mai multe Româ­nii, mai multe eșantioane, fără coeziune între ele. Cred că singurul exemplu de soli­daritate pe care-l observ eu în acest moment în draga mea țară este între șoferi, la semnalizarea unui radar. Eu sper, totuși, că mai există și cealaltă Românie, cea demnă și mândră, pe care nu o vezi la televizor. Cea care cultivă flori în grădină, care duce copiii la școa­lă, care citește o carte, care se uită la Mezzo, care mer­ge în vacanță în Muntenegru, unde e minunat și mai ieftin decât la Mamaia.

Cea mai mică formație din lume

- Totuși mai cânți, nu?

- Sigur, trebuie să trăiesc și nu știu a face altceva.

- Ce ai în desfășurare acum?

- Anul trecut, în vară, am inventat cea mai mică formație din lume: eu și chitara. Astfel, am o armonie perfectă în jur. Dacă spun că repetăm la ora 5, la 5 sun­tem "toți" acolo, dacă luăm o țeapă, "toți" înțelegem. Dacă "avem" succes, împărțim bucuria (râde). Asta fac acum, întâlniri în mici spații, precum teatrele. Eu, chi­tara și maximum șaizeci de oameni. Nu pot merge în locuri zgomotoase, precum cluburile, pentru că mașina de cafea se aude mai tare decât muzica acustică de pe scenă. Mă simt exact ca acasă la aceste întâlniri. Pe sce­nă stau pe scaun, acasă pe canapea, dar la fel mă în­tind după chitară, ea e în aceeași direcție, la aceeași dis­tanță. Îmi place mult, e o mare provocare, dar totuși îmi este dor de o trupă, recunosc asta. Ce altceva mai fac?... De vreo doi ani, am început să scriu muzică con­temporană. Am niște idei, aud niște sunete, niște tex­turi. Am deja vreo șapte lucrări, miniaturi, dar într-o orchestrație neobișnuită pentru mine: flaut, clarinet, percuții și un cvartet de corzi. Am o piesă care se nu­mește Capra și care e construită cu un xilofon, un pian și un gong. Încerc să le adun într-un carnet, vom vedea...

- Le putem asculta undeva?

- Nu. Mici fragmente pe Internet. Mi-aș dori să mi le cânte o orchestră la un moment dat. Aaa, de fapt am avut o lucrare de solo violoncel, care a fost interpretată în cadrul Festivalului Enescu. Aceasta a fost singura ieșire în public.

- Una de mare calibru! De ce te lauzi așa de greu?

- Nu mă laud, e o treabă facilă lauda. Era o vârstă pentru asta, de care eu am trecut. După patruzeci de ani, trebuie să vorbească faptele pentru tine. Nu mai este elegant, altfel. De aceea nu mai am nici păr lung. E o altă etapă a maturizării unui copac. Deja se întă­rește trunchiul copacului, se ramifică, apar scorburi. E firesc.

Nucul copilăriei

- Ai devenit retras, dar to­tuși nu stai. Ce te-ar putea opri din muzică?

- Da, sunt un om privat. Domestic. Suveran. Încerc să nu depind de multe lucruri, dar nu cred că trebuie să mă opresc vreodată din muzică. N-aș face nimic altceva. Cu atât mai mult cu cât o întâmplare bizară a declanșat totul. În copilărie, în urma unei răceli, am făcut me­ningită. La vremea aceea, erau două posibilități, ori mureai din asta, ori scăpai. Leac nu era. Eu am scăpat, dar după o comă de câteva zile. Nu mai țin minte nimic dinaintea acestei come. Primele mele amintiri sunt cu nucul din grădina noastră, din Oradea, în jurul căruia am reîn­vățat să umblu. Tot lângă el am reînvățat să vorbesc. Din nou, eu nu mai țin minte, dar mama mi-a spus că primele cuvinte rostite după toată nebunia aceea au fost: "De ce m-ați adus îna­poi?", iar urmă­torul lucru a fost: "Eu vreau să devin chi­tarist de rock'n'roll". Nici mă­car nu auzisem terme­nul ăsta vreodată. Mama era asistentă medicală, tata inginer hidroteh­nist, nu se asculta mu­zică la noi în casă. Abia mai târziu, pe la doisprezece ani, fata vecinilor, cu vreo câțiva ani mai mare și care avea grijă de mine cât ai mei erau la muncă, m-a luat cu ea și cu prietenul ei la un con­cert rock în Clubul Tineretului din Ora­dea. Multă lume, îngră­mă­dea­lă... Cred că atmosfera de acolo, faptul că fata aceasta -singura figură familiară din toată îngrămădeala aceea - de­gaja atâta fericire pentru că se afla acolo, toate acestea au ge­nerat ceva în mine. Nu am înțeles nimic atunci, dar se pare că fiecare lucru, fiecare întâm­plare a vieții noastre lasă urme. Tot pe timpurile ace­lea, pe la doispre­zece ani, am intrat într-un cerc de mo­ra­­litate incer­tă în Ora­dea. Eram mâna a doua a traficului de peste graniță, de dis­curi de vinil, cărți, casete video și... anticoncepționale. Eu făceam listele de la clienți și le dă­deam furnizorului. Dar uite că iar intram în contact cu muzica, prin acele discuri. Cele care nu s-au vândut au ră­mas la mine, discuri bune, pe care am început să le ascult pe îndelete. Așa a început afecțiunea nemărginită dintre mine și jazz.

- Ce a mai ră­mas din bihoreanul de atunci? Ce duci cu tine din locul copilăriei tale?

- Memoria orașului meu, care a fost furat. Oradea mea nu mai există. A fost cotropită de parveniți. Nu am mai fost pe acasă din 2010. Nu mi-e dor, ci mă doare. Mă doare orașul meu, orașul acela cosmopolit, deschis, burghez, relaxat, viu, acceptat. Nu erau fricțiuni etnice. Era departe de București, nu erau probleme cu Secu­ri­tatea. Aveam acces la televiziunea maghiară, sârbească, teatrul era extraordinar. În '83, la opt­sprezece ani, am și scris prima muzică pentru teatrul din Oradea, pentru spectacolul "Omul care aduce ploaia". Așadar, azi mă doare însuși gândul orașului meu, dar știu că pe cel de pe vremuri îl port iremediabil în corpul, mintea și inima mea.

Elev model

- Ești autodidact. Nu ai deloc studii muzicale?

- Toată cariera mea nu am avut niciun fel de studii. Acum sunt student anul trei la Conservator. De ce? Așa m-au întrebat și profesorii mei. E ceva de ordin etic. Trebuia să închid cercul, așa, pentru mine. Asta îmi lipsea. Urmez Compoziție la secția Jazz. Este extraor­dinar. Mă duc cu mare drag. Cred că sunt studentul ideal, pentru că merg din con­vingere.

- Ai note mari?

- Am bursă. Nu am ab­sen­țe deloc. O singură restanță la... educație fizică (râde). Es­te fas­cinant, școala este de o ca­litate extraordinară, recu­nos­­cu­tă și apreciată în lume. Ex­portul principal sunt so­listele lirice, dar și restul sec­țiilor tri­mit în lumea muzicală valori reale. Sunt ca un burete care absoarbe totul. Învăț foar­te multe lucruri, unele despre care știam câte ceva, altele noi, altele pe care deja le apli­cam, dar din instinct, nu din studiu.

- Crezi că studiile îți vor schimba viziunea despre mu­zică?

- Mă bucur că mă întrebi. Tocmai că nu. Am constatat că felul în care vedeam eu totul înainte era cumva corect, pen­tru că nu a apărut nimic cu ade­vărat surprinzător pentru mine, odată cu studiile. Dar îmi adâncesc niște lucruri, mi le explic, învăț despre istoria unor reguli muzicale. Fasci­nant.

Șoapte perfide

- Dacă un om de pe stra­dă te-ar opri să te întrebe cine ești, ce i-ai răspunde?

- Sunt un om din viitor, care cântă muzica trecutului, pen­tru prezent.

- O întrebare între prie­teni: ești bine?

- Mai mult sau mai puțin. Sunt bine acasă, sunt bine cu soția mea, sunt bi­ne cu ceea ce gân­desc, dar mai am lucruri care îmi ge­nerează tristeți. Și refuz să-mi ac­cept resemna­rea. Teribil ce mă tem de re­semnare! Și mi-e dor să am din nou o trupă. Poate oi găsi doi puști, necon­ver­tiți de pros­tituția muzi­ca­lă de la noi, care vor voi să cân­te cu mine, doar cu mine. Formația mea ante­rioară a îmbă­trâ­nit moral. Înce­puse o oarecare delăsare, plictiseală după șap­te ani. Eu nu mai reușeam să le ofer băieților mei nimic, în care să găsească resurse de demnitate. Discuri nu mai puteam scoa­te. Emisiunea Acadeaua de la TVR (încheiată în­tre timp din cauza schimbărilor din televiziune) a con­tribuit și ea la des­tră­mare, pentru că nu mai aveam efectiv timp să mă ocup de concerte. Fluxul banilor nu mai venea, băieții mei aveau rate la bănci, și e firesc, pe undeva, să se fi ajuns la final... Revenind la întrebarea ta prietenească: sunt destul de bine, și preocuparea mea principală acum este să alung cu toată puterea mea resemnarea, când simt că îmi șoptește, perfidă, în ureche.