Siderurgie bisericească

Cristian Curte
Cu ani în urmă, am văzut cum aco­pe­rișul de șiță al unei biserici de lemn a fost schimbat.

Încet, cu migală, bucată cu bu­cată, cușma sfântului lăcaș se primenea. Era un fapt viu. Biserica își lepăda o hai­nă veche, solz cu solz, umplând aerul de mi­reasma bradului proaspăt tăiat. Iar mi­ro­sul acela, proaspăt, pur, te purta repede cu gândul la pădurile din care lăcașul se născuse. Atunci am înțeles că o biserică de lemn e vie, nu ca cea de piatră. E fă­cu­tă din trunchiuri care odi­nioa­ră au stat la soare, au crescut cu fiecare strop de ploa­ie și s-au primenit în fiecare zi. Și pentru că e vie, are nevoie de îngrijire continuă. Dacă nu, se stinge, la fel ca un om.
Starețul mânăstirii de care vă vorbesc știa că are în curte un astfel de lăcaș, unul dintre cele mai vechi din Transil­va­nia, și-l în­grijea ca pe un copil. La reînnoirea aco­perișului, avu­sese grijă de fiecare de­taliu, ca tot ce se schimba să fie la fel ca în ur­mă cu trei veacuri, atunci când biserica își în­ce­puse drumul prin vremuri. Dar, cu toată grija lui, ceea ce fă­cea nu era chiar după buchea legii. Ar fi avut nevoie de sute de aprobări, de munți de hârtie, de comisii de restaurare și, bineînțeles, de bani, numai ca să-și înnoiască acoperișul. Ei bine, mânăstirea lui nu dispunea de toate aceste fonduri și, mai ales, nu dis­pu­nea nici de timp. Dacă ar fi așteptat mai mult, acoperișul ar fi putrezit cu totul, s-ar fi surpat, apoi plo­ile mărunte ale toam­nei ar fi desăvârșit distrugerea. Și totul destul de repede, pentru că bisericile de lemn nu sunt la fel de viguroase ca su­ratele lor de piatră. Se coșcovesc ușor, apoi se lasă pe o rână, ca orice bătrân și, în cele din ur­mă, se culcă ostenite la pă­mânt. De ri­dicat nu le mai poate ridica de acolo nicio comisie. Așa că starețul a fă­cut totul îm­potriva regulilor și a reușit. Alții nu sunt însă la fel de inspirați ca el.
Ani de-a rândul, pașii m-au purtat mai ales prin Ardeal, acolo unde am văzut zeci de biserici de lemn, toate foarte vechi, monumente istorice protejate prin lege. Multe dintre ele nu avuseseră no­ro­cul unui stareț ca cel de care v-am vorbit. Unele se plecaseră deja spre pământ, în­vinse de vre­muri și ploi. Altele, destule, fu­seseră "reparate", tot în răspăr cu re­gu­lile restaurării. Cei care le ocroteau le în­­veliseră repe­de acoperișurile într-o tablă strălucitoare, care te orbea de la kilometri. Și nu cred că poate fi spectacol mai trist decât un sat transilvănean, așezat molcom între dealuri, potopit de ver­deața din care se ridică mândră, ca un furnal siderurgic, turla de tablă a bisericii, lângă care stau vrednice florile de plastic de pe cru­cile de fier din cimitir. Într-adevăr, prin ele nu trece apa, ele nu se mai de­gra­dează. Au fost înveșnicite mână-n mâ­n­ă cu tabla și vor dura la fel de mult ca și ea, trecând vo­ioase prin iarna simțului nostru estetic. De soarta aceasta tristă a sutelor de lăcașuri de lemn românești sunt vinovate și autoritățile, cu normele lor com­pli­cate, care pot mai mult să încurce, dar și comu­nitățile lo­cale, care mai degrabă își ridică o catedrală mândră în mij­locul satului (se poate alăturare mai ridicolă?), decât să-și re­facă vechea bisericuță de lemn în care li s-au botezat bunicii. Situația este astăzi atât de gravă, încât "World Monuments Fund", o prestigioasă organizație inter­na­­țio­nală, a constituit anul trecut o listă de 60 de biserici de lemn din România care tre­­buie salvate rapid, altminteri vor dis­­părea pentru tot­deauna. Pe listă au fost in­cluse lăcașe din ju­dețele Hunedoa­ra, Si­biu, Gorj și Vâlcea, dar cele aflate în pe­ricol sunt mult mai multe. Specialiștii le-au ales pe cele mai valoroase. Pro­iec­tul urmează să prindă contur în anul 2014, organizația in­ter­națională a dat deja pri­mii bani, dar e ne­voie de im­plicarea sus­ți­nută a autorităților bisericești și a celor lo­cale. Poate că dacă intervenim în ulti­mul ceas, vom mai putea salva ceva. Cu mul­te dintre biserici nu vom mai pu­­tea face nimic. Turlele lor au fost trans­for­mate deja în furnale. În al­te­le, ploaia spală sfinții de pe pereți. Cu ele ne-am în­mor­mântat și istoria și, odată cu ea, o păr­tici­că din sufletul nea­mului nostru.