PAULA SELING - "Sunt un om care gândește cu inima"

Ines Hristea
Sipetul amintirilor

- Când te-am sunat pentru interviu, erai acasă, în Maramureș. Refugiul în familie e un reper în viața ta?

- Cred că pentru oricare dintre noi, spațiul unde ne-am născut și am cres­cut, unde am învățat să fim oameni, are un loc aparte în inimă. Pentru mine, aca­să este foarte aproape de Cer. Locul în care vii în lume și, uneori, și pleci din ea. Timpul copilăriei și-al inocenței, când visele și minu­nile sunt același lu­cru. Apoi mai cred că acasă are, cu siguranță, legătură cu regă­sirea pașilor parcurși de la vârsta inocenței până la des­prinderea de casă, până la acel mo­ment când pleci în lume, printre "străini", în­cer­când să îți faci un rost. Vârstele copilăriei, singurele clipe când nu trebuia să te îngrijești de nimic, pentru că părinții tăi făceau totul posi­bil și se străduiau să nu-ți lip­sească nimic, sunt cele mai frumoase. Privind în urmă, am senzația că am fost, în fie­care dintre aceste vârste, o altă ființă, o altă persoană, toate topite în făptura mea de acum.

- Ai putea să te definești la vârsta de acum?

- Am fost dintot­dea­una un om cumpănit (semăn cu părinții mei). Ceea ce nu înseamnă că sunt o cere­brală. Eu mereu "gândesc" cu inima. Mă văd și mă analizez și din afară, dar hotărârile le iau întot­deauna punând în balanță ceea ce simt că trebuie să fac și fe­lul în care îmi închipui că Dumnezeu ar vrea să fiu. Pentru mine, esența oricărei hotărâri e iubirea, iar grija mea cea mare este să nu-i rănesc pe cei din jur, pe oamenii care, inevitabil, sunt afectați de deci­ziile mele. Dincolo de toate astea, însă, de fiecare dată când mă întorc acasă, mă regăsesc în locurile pe care le știu, pe care le-am iubit și pe care le consideram ale mele în copilărie, regăsesc senzații din trecut, instan­tanee de fericire, de bucurie to­tală... Uite, chiar acum, în zilele cât am fost acasă, am mers cu mama "Pe Deal" (fiindcă există și un "La Deal", care se află exact în cealaltă parte a satului), adi­că în acea gră­dină/livadă, de unde ne "aprovizionăm" cu fructe și fân. Pentru mine, orice descindere pe acea coastă de deal înseamnă o întoarcere în zilele tre­cute ale copi­lăriei, fiindcă mergeam aco­lo foarte des, așa că sufle­tul mi-e plin de amintiri din acel spațiu. Și întot­deauna când ajung acolo, îmi aduc aminte și de casta­nul solitar, care se înălța mândru deasupra tuturor celorlalți copaci. Și mi se face un dor sfâșietor de el - era atât de frumos și de înțelept! Cum de toată fru­musețea și înțelepciunea lui nu au fost vizibile și pentru ochii omului care, cu ceva vreme în urmă, l-a tăiat? N-am să pricep niciodată!... În abandonul aces­ta prin sipetul amintirilor, întotdeauna înțeleg că acasă este un loc poleit cu fericirea inocenței.

- La plecarea de acasă, din Maramureș, erai o adolescentă pistruiată, cu o floarea-soarelui prinsă în păr. Acum ești o adevărată vedetă. Oare succesul ți-a schimbat relația cu lumea din care ai plecat, cu părinții?

- O vedetă? Nu știu ce să zic... În zilele noastre, din păcate, termenul acesta a dobândit conotații care nu mă reprezintă. Mai important este faptul că fata pistruiată despre care vorbești mai există în mine. De altfel, mă bucur ca un copil vara, când stau la soare, și îmi reapar pistruii. Pot să pretind că timpul a stat în loc. (râde) În ceea ce privește relația cu ai mei... părinții, familia, soțul meu sunt tot ce am mai scump. Am trecut demult de perioada "răzvră­tirii", când credeam că știu cel mai bine "ce e bine pen­tru mine", așa cum, probabil, crede orice tânăr, în perioada de trecere spre maturitate. A­cum apreciez fiecare sfat, fiecare cuvânt și îmi do­resc să aud vorbele de în­drumare ale părinților, la nesfârșit. Îi iubesc foarte mult pe ai mei, ei sunt spri­jinul meu, cu ei mă sfă­tuiesc, ei mă îndrumă, îmi arată dacă greșesc, mă aju­tă să fiu bună în relațiile cu oamenii, să am țeluri cu adevărat înalte, ei sunt și ascul­tă­torii muzicii mele, dar și cri­ticii mei cei mai duri, ei mă fac, încă, să mă simt copil și îmi doresc să fie sănătoși și voioși cât voi exista eu. Singura schimbare în relația cu părinții este că acum, de când m-am căsătorit, soțul meu a "preluat" mare parte din responsabilitățile pe care tocmai le-am pomenit și mă ajută să-mi împlinesc mul­te dintre visele... copilăriei.

Comori pierdute

- Cum mai arată, iarna, Baia Mare? Pecetea tradiției maramureșene se mai păstrează în oraș?

- De ceva vreme, eu nu mai petrec sărbătorile la Baia Mare, ci în casa con­struită de părinții mei, la 17 km de oraș, în satul copilă­riei mele, Remetea Chioa­ru­lui. Oricum, tabloul se schim­bă de la o iarnă la alta. Sunt ierni când zăpada e ma­re și te simți ca în vre­mu­rile copilăriei, dar sunt și ierni fără zăpadă, cum e iarna aceasta, care se termină. Zona, în general, s-a schim­bat destul de mult față de anii când eu eram de-o șchioa­pă. Pe atunci, totul era mult mai apropiat de natură și de lucrurile simple. Acum au pătruns și în Maramureș termopanele și culorile stridente, televi­zo­rul și pro­gramele superficiale, a ajuns și Internetul, iar în rân­dul tinerilor se simte o tragică lipsă de inte­res pentru tradiții. Mai există câteva zone care s-au păstrat in­tacte, unde oamenii stau apropiați de Cer și își doresc încă să găsească răspunsuri la întrebările vieții. Dar e trist că multe, prea multe dintre obiceiu­rile străvechi s-au călătorit deja. Zilele trecute chiar mi-am dat sea­ma că minunățiile pe care, de exemplu, bunica și mama mea le născoceau cu mâi­nile lor, pânzele și țesă­turile la care migăleau săptămâni întregi, toate acestea vor fi transmise prea puțin mai departe. Asta, pentru că satele românești au ră­mas, în mare parte, fără tineri. Și aici nu încerc să arunc vina în cârca ni­mănui: și eu sunt la fel de responsabilă pentru si­tua­ția asta. Fiindcă am plecat departe, am plecat să-mi fac rostul în lume. Rămâne însă rezultatul: e păcat că teh­nicile de mo­delare a lemnului, acelea de a face dife­rite țesături din pânză, modelele spe­ciale, meșteșu­gurile specifice zonei, por­tul popular tradițional, obi­ceiurile, toate în­cep să se stingă, înghițite de globa­li­zarea culturală. M-am bucurat enorm să văd că, la Remetea Chioarului, de săr­bători, doamna preoteasă a cerut ca oa­menii să vină la biserică în număr cât mai mare, îmbrăcați în port popular. A fost ca o dulce reîntoarcere în timp. Și tare fru­mos ar fi ca astfel de reîntoarceri în timp să răsară pes­te tot în Maramureș, dar și în celelalte zone ale țării. Dar, revenind la Baia Mare, dincolo de trans­formările orașului moderni­zat, se simte, totuși, un dor de fol­clor, o luptă cu indi­ferența față de tradiții. Mă bucur de fiecare dată când constat că mai sunt oa­meni, printre care și oficialități, care găsesc modalități de a promova Maramureșul is­to­ric și tot ceea ce defi­nește această zonă. Astă-toam­nă, și eu am avut ocazia să con­tribui pe acest "front": am scris și am interpre­tat muzica pentru un proiect inițiat de CJIT Maramu­reș InfoTurism, realizat sub îndrumarea dom­nișoarei Rada Pavel și care face parte dintr-un proiect mai am­plu, de anvergură internațională: "Access2 Moun­­tain". Ma­te­rialul este filmat de Radu, soțul meu, care a reușit să realizeze, îm­pre­ună cu Rada, un film de pre­zentare a Mara­mu­reșului, prin care iubitorii de na­tu­ră și de tradiții sunt îndemnați să vizi­teze, într-o formă de turism durabil, zo­nele cele mai frumoase ale Ma­ramure­șului, să parcurgă kilometri pe bicicletă, pe jos sau cu sin­gurul tren pe aburi care străbate Valea Vaserului, pe o cale ferată îngustă.
(Dacă vreți să vedeți ce-am izbutit eu, Radu și prie­tenii noștri - Ștefan Petreuș (ceteră), Andrei Pe­treuș (zongoră), Mihai Neniță (vioară) și Ducu Bertzi (chitară) - puteți să intrați pe http://youtube.com/ watch?v=PzKOq5semSk)

- Paula, crezi că datorezi ceva faptului că te-ai născut în nord? Te simți în vreun fel diferită?

- Mă văd ca o ființă norocoasă, fiindcă m-am născut în Mara­mu­reș. Am copilărit sub cerul liber, am avut ocazia să mă scald în râu, să mănânc, tot lângă râu, porumb și cartofi copți în foc, să fac ex­cursii în Cheile Lăpu­șului, să văd rămășițele Cetății Chioa­rului, să merg la sapă, la fân și la cules de prune, de mere ori de pere, să asist la magia distilării palincii, să merg la colindat în iernile cu ger sticlos, să mă îmbăt cu aroma de măr copt din casă și să mănânc fructe dezghețate pe sobă și transformate aproape în compot, să fac focul și să urmăresc flă­că­rile jucând pe tavan, să adorm în tros­ne­tul vreas­curilor, ascul­tând poveștile bunicului, să mă trezesc dimineața cu soba rece și să stau până târ­ziu în pat, cuibărită sub plapuma din pene de găină, fără să scot vreun picior afară, în încăperea cotropită de frig. Zilele acelea de vacanță nu se mai întorc nicio­dată. Sunt tablouri ale memoriei mele pe care, dacă aș putea să le recreez tangibil, le-aș dărui fie­cărui copil din ziua de azi, care-și petrece vacanța în fața cal­culatorului sau a televizorului.

Cu tălpile prin iarba verde

- În prezent ești bucureșteancă. Trăiești în Capi­tală de multă vreme. Te-ai împrietenit cu Bucureș­tiul? Ce-ți place și ce nu-ți place la acest oraș?

- Nu prea cred că pot să pretind că sunt bucureș­tean­că. După părerea mea, nu poți fi considerat adop­tat de un loc decât de la a treia generație încolo. Și, oricum, eu nu sunt genul de om încântat de spațiile aglo­merate și considerate "in fashion". Am crescut des­culță, cu iarba mângâindu-mi picioarele, așa că ăsta este unul dintre motivele pentru care nu sunt de văzut la evenimente și în locuri con­siderate mondene. Prefer să-mi petrec timpul în parc, cu cățelul meu, Sami, sau cu bicicleta. Îmi place să ies în natură de câte ori am ocazia, nu mă atrag magazi­nele și cumpă­răturile. Mai degra­bă aș merge cu cortul pe mun­­te... Ceea ce nu în­seam­nă însă că văd Bucureștiul ca pe un rău nece­sar, ci doar că operez se­lecții, că aleg acele părticele din București care se potrivesc sufle­tu­lui meu: par­cu­rile, zonele în care s-au păst­rat străduțe cu case istori­ce... Îmi place mult să le străbat la pas, să le admir arhi­tectura și să țes po­vești legate de oamenii care au locuit sau lo­cu­iesc în astfel de case. Uneori, îmi iau cu mine și aparatul de foto­grafiat și "cap­turez" instan­tanee de viață, care mi se par atem­­porale. Alteori, mă așez pe câte o ban­că sau, pur și simplu, mă plimb prin oraș și pri­­vesc oamenii. Îi ur­măresc aler­gând că­­tre o des­tinație ne­cunoscută sau vor­bind la tele­fon și zâm­bind, din cine știe ce motiv fericit, sau plim­bân­du-și ve­seli că­țelul sau, din contră, în­cruntați de gânduri... A­ces­ta e Bucureștiul meu.

- Între nord și sud, unde te simți, de fapt, acasă?

- Mă simt acasă acolo unde îmi sunt cei dragi: în casa părintească, mai ales dacă ne adunăm acolo cu toții, apoi mă simt acasă în căminul pe care l-am ame­­najat, soțul meu și cu mine, pentru noi, în care am izbutit să ne izolăm destul de bine, cu viața și bucu­riile noastre, și mă mai simt acasă și la Brașov, unde găsesc locurile copilăriei lui Radu și unde mama lui izbutește să ne alunge orice griji.

- În clipele de visare, când gândurile scapă din ham, prin ce priveliști călătorești?

- În clipele de visare, "vizitez" locuri din lume cum ar fi Egiptul ori India... Nu aș vrea să plec de pe lu­mea asta fără să văd aievea și astfel de tărâmuri, despre care am citit și care cred că ar dărui sufletului meu din măreția lor. În Egipt aș vrea să merg fiindcă acolo este o lume în care mi se pare că magia și mis­terul încă trăiesc "la pas". Acolo sunt piramidele, des­pre care am citit atât de multe teorii și pe care aș vrea să le "pipăi" și să le descopăr cu ochii mei. În India aș vrea să ajung în primul rând la Taj Mahal. Mă fas­cinează povestea lui și aș vrea să simt direct vibrația acelor mii de oameni care străbat drumul până acolo, mânați de pioșenie și speranță. Și-mi do­resc tare mult să ajung și în Israel, să îngenunchez la mormântul Mântuitorului și să rostesc o rugăciune...

- Să punem punct dialogului nostru, cu o ultimă întrebare: acasă este o condiție a fericirii, a binelui sufletesc?

- Absolut! De fapt, dacă nu te simți acasă în locul în care trăiești, nu ai cum să te încarci cu energia de care ai nevoie în fiecare zi. După mutarea în Bucu­rești, eu m-am luptat doi ani cu oboseala psihică, tocmai pentru că nu mă simțeam încă acasă în locul în care stăteam - îmi lip­seau părinții, "culcușul" meu, ca­mera mea, parfumul așter­nutu­rilor călcate de ma­ma, mâncarea sănătoasă pregătită de ea, prie­tenii, îm­brățișările părinților... A­cum, însă, "am tras lozul câș­ti­gător", fiindcă mă simt acasă în trei puncte de pe hartă: la Bucu­rești, în casa făcută de mine și de Ra­­du pentru noi, la Brașov, lângă mama lui Radu, și la Remetea Chioa­rului, împreună cu mama, tata și fra­tele meu. Toate aceste trei locuri sunt pentru mine acel acasă care mă ocrotește, mă hră­nește, mă inspiră și despre care, în urmă cu vreun an și jumătate, am com­pus un cântec ale cărui ver­suri mă exprimă lim­pede:

Vreau să mă întorc acasă,
Unde lumina cade blând și totu-n jur e sfânt, acasă
Vreau să simt că sunt acasă
Unde visele au soare și timpul nu mai doare, acasă.
Soarele răsare-n poartă
Și grădina-i descuiată și tainele se-arată, acasă
Vreau să simt că sunt acasă
Unde zilele te-as­cultă și oamenii nu uită, acasă.

Plopii-ntind spre cer rugăciuni de nicăieri
Și vântul poartă-n lume adevărul din minune.

Cineva m-așteaptă acasă
Unde vocea Domnului cântă-n frunza vântului, acasă
E vremea să mă-ntorc acasă,
Când și trupul meu plăpând face bun bunul pământ, acasă.

Unde câmpul e-nflorit și-orice rău s-a risipit
Unde-i tot ce-aveam mai scump
Ca lumina pe pământ.

Vreau să mă întorc acasă
Unde lumina cade blând și totu-n jur e sfânt, acasă
Vreau să simt că sunt acasă,
Unde visele au soare și timpul nu mai doare, acasă.


Pe 1 martie, la Selecția Națională Eurovision, Paula, împreună cu Ovi, vor intra în concurs cu pie­sa "Miracle", o compoziție melodică și elegantă.