Bisericile din spitale

Sorin Preda
- Locul în care mereu învie cineva pe Cruce -

Tot timpul m-au impresionat bisericile ridi­cate în preajma spitalelor. Tot timpul mi-au atras atenția și, oricât de grăbit aș fi fost, am simțit nevoia să mă opresc și să le admir îndelung. Din lemn sau cărămidă, mai scunde sau mai înalte, nu vor să se remarce prin nimic. Stau într-o margine de curte și tac. Dacă te uiți mai atent, observi că toate sunt în­veșmântate în alb și mai toate au mici rotunjimi late­rale, asemenea unui umăr, parcă anume pregătit să spri­jine o frunte încinsă de durerea și neliniștea bolii.
Nu poate fi loc mai potrivit pentru altarul unei bi­se­rici decât incinta unui spital, aproape de oameni sufe­rinzi și, uneori, fără speranță - oameni cu fețe pământii și privirea stinsă, ce abia se mai strecoară prin șirul unor zile cenușii și amenințătoare. Zile lungi de așteptare. Zile cu gust amărui de medicamente și frică de moarte.
Cineva foarte bolnav povestea cum și-a învins durerile și boala, doar uitându-se pe fereastră. Stătea în Pavilionul canceroșilor de la Fundeni și, prin gea­mul salonului, a descoperit clopotnița bisericuței de lemn din preajma spitalului. Nu era doar frumoasă. Era de-a dreptul învăluită de lumină, ca o rugăciune ce se pregătea să urce spre cer. Pri­vind pe fereastră, a sim­țit o mare în­tărire. A simțit cum își recapătă spe­ran­ța și dorința de a trăi și, brusc, din clipa aceea a înce­put să lupte, să îndure și să treacă peste orice în­doială. Într-un târziu, a reușit. Imaginea crucii de pe bise­ricuța spitalului a fost mai puternică decât toate previziunile și leacurile medicilor, arătând câtă drep­tate aveau Sfinții Părinți, când spuneau că numai Dum­nezeu vindecă boala cu adevărat. Doctorul doar tratează.

"Un strop" de Maramureș și de frumos

Bisericuțele de spital nu au program. Stau mereu des­chise, chiar de la prima oră a di­mi­neții, când în bi­serică intră vreun medic chirurg ce se pregătește pen­tru operație și, îngenunchind la icoa­na Maicii Dom­nului, o roagă să îl aju­te ca el să fie doar purtă­torul bis­tu­riului, iar Hristos, mâna care con­duce.
Mai scunde sau mai înalte, încon­jurate cu belșug de flori și grădină sau înghesuite doar în în­căperea unui fost salon de bol­navi, bisericile de spital par a fi aceleași, fără a se ase­măna nicio clipă una cu alta. Fie­care își poar­tă în felul ei tăcut povestea și mul­țimea încercărilor prin care au tre­cut, încercări fără de care nicio lu­crare sfântă și vindecătoare nu ar mai fi posi­bilă. Dacă ai discuta cu preoții acestor biserici și i-ai întreba ce i-a îndem­nat să înceapă o construcție atât de grea, la ce anume s-au gândit când au ridicat cupola sfântului lă­caș, toți ar spune în esență același lucru - că s-au gândit la ceva care să aline suferința. S-au gândit la ceva frumos și plin de strălucire solară, ase­menea pă­rintelui Radu Ilaș, care a vrut neapărat să aducă frumusețea bucovineană de la Putna la Bucu­rești; asemenea părintelui Pop de la Fun­deni, cel care a oferit "un strop de Maramureș" tuturor bolna­vilor fără speranță, din Clinica de Oncologie afla­tă în apropiere.
Prezența continuă a suferinței umane îl mo­delează și-l transformă pe părintele de spital. Îl face mai sensibil și mai atent la toate amănuntele ce au darul de a aduce liniște, împăcare și bucurie sufletească. De omul bolnav nu te apropii pentru a-l întreba ce-l doare. Te apropii știindu-i de dina­in­te suferința, trăind-o cumva alături de el. E sufi­cient să-i fii aproape, arătându-i printr-o simplă mân­gâiere sau îmbrățișare că cineva îl înțelege și ia seama la toată neputința și la toată frământarea lui. E mare lucru să știi că îi pasă cuiva de tine, că ai cu cine îm­părți greutatea și neliniștea unei încercări grele. E mare lucru să nu fii singur în fața durerii.

Botezul copiilor în agonie

Preoții de spital, asemenea celor din armată, sunt me­reu în stare de alertă, de război. Mereu și-n orice cli­pă, pregătiți să facă un botez, o spo­vedanie sau să îm­părtășească pen­tru ultima oară pe cineva care va fi simțit apropierea sorocului și plecarea în marea călă­torie a vieții. Nimic nu e mai impresionant decât să vezi pe cineva cum moare sub ochii tăi, cu numele lui Iisus pe buze și cu lumina speranței în priviri. Nimic nu e mai înălțător decât gestul unui preot de spital, cum este cel comis de părintele Paiu, de la "Grigore Ale­xandrescu", preotul care, aflând despre incendiul de la Maternitatea Giulești, a alergat într-un suflet și a botezat pe toți copiii aflați în agonie. "Mai mult de­cât atât", mărtu­risește cu uimire părintele. "M-am tre­zit în graba mo­mentului că le-am dat numele ce-mi veneau pe buze, fără să mă gândesc nicio clipă: Con­stantin, Ștefan, Radu, Matei. Ei bine, când am ajuns acasă și m-am uitat pe calendar, m-a cuprins un val imens de uimire și emoție. Eram în 16 august, ziua Sfin­­ților Brânco­veni, iar eu dădusem nume de botez copiilor chiar numele Brâncovenilor, parcă anume pentru a întări miracolul ce avea să se vă­dească mai târ­ziu, când, cu o singură ex­cep­ție, toți pruncii bote­zați au supraviețuit și s-au întremat atât de repede, încât i-au uimit deo­potrivă pe părinți și pe medici".

În tranșeele suferinței

Miraculoase și, mai tot timpul, impre­sionante până la lacrimi, întâmplările neaș­teptate și de tot felul se succed zilnic în viața preotului de spital. În tranșeele sufe­rinței, niciodată nu ai timp de odihnă. Dim­potrivă, într-un spital, mereu se întâmplă ceva și nu de puține ori ai motiv de uimire și adâncă reflecție, constatând, ca părintele Iancu de la Spitalul "Marius Nasta", că "Suntem unici în toate - în durere, ca și în suferință". Nimeni nu seamănă cu altul și fiecare dintre noi are Crucea lui, Golgota lui, urcușul său aparte. Poate de aceea, suferințele nu se compară niciodată unele cu altele. Poate de aceea, suferința fiecăruia e cea mai mare din lume, cel mai greu de îndurat. Bolnavul se în­tunecă, se clatină înlăuntrul lui și chiar se răzvră­teș­te. Se compară cu alții și se trezește cârtind. Se în­de­părtează de Hristos și de calea Mântuirii, luând locul Judecătorului și considerân­du-se mai presus de­cât semenii săi.
Părintele Iancu a văzut multe asemenea tulburări, așa cum a văzut și îndreptări mira­culoase. Dacă îl în­trebi ce anume l-a impresionat mai mult de când slu­jește în curtea spitalului, părin­tele te privește încurcat. Îi vine greu să aleagă. Sunt multe ase­menea întâm­plări. Își amintește, de pildă, cazul unui tată disperat, care voia să se arunce de la etaj, neacceptând sub niciun motiv gândul că fiii lui (doi gemeni abia năs­cuți) nu vor putea trăi, având grave afecțiuni cardiace. Chemat în grabă, părintele a botezat prun­cii și, ime­diat, în câteva zile, unul din gemeni s-a stins, iar celă­lalt s-a ridicat, plin de viață, brusc însănătoșit, parcă anume să-i lase o mângâiere tatălui speriat și să-i arate cât de mică e distanța dintre viață și moarte, dintre dis­perare și fericirea cea binecuvântată. Altă dată s-a în­tâmplat ca o bătrână să ceară, înainte de o operație deosebit de grea, să se cunune cu omul cu care trăia de aproape 50 de ani, iar taina căsătoriei (cu toate cele rân­duite - flori, cununii și nuntași) să se împlinească, transformând pentru o clipă salonul auster de spital într-o sală domnească, plină de strălucire și fast înăl­țător.
Părintele ar putea umple o car­te întreagă cu amin­tirile și scenele de viață la care a asistat copleșit de emoție sau chiar a vărsat o lacri­mă, așa cum s-a întâm­plat când o familie de medici l-a descoperit pe Hristos abia după ce și-a pierdut unicul copil, bolnav de leuce­mie, sau când a discutat îndelung cu un tânăr paralizat de la gât în jos. Ce om minunat! Ce suflet curat și pu­ternic! În situația în care era, ardea de dragoste pen­tru Mântuitorul. Nicio clipă nu a cârtit și nu și-a plâns de milă. Spunea mereu ru­găciunea lui Iisus și psalmii po­căinței. Se culca și se trezea cu nu­mele lui Hristos pe buze, ru­gân­du-L un singur lucru - să-și poată mișca doar mâna dreaptă, pentru a-și face cruce și a putea întoarce singur filele Bibliei sau ale altor cărți sfinte. "Mereu des­co­păr în spital oameni mai credin­cioși de­cât mine", mărturisește pă­rintele, gândindu-se cu anu­me tris­tețe că, sănătoși fiind, nu ne dăm seama ce mare lucru repre­zintă lu­crurile simple din viața noas­tră: să mergem, să respirăm, să privim în jur și să fa­cem semnul crucii pen­tru toate lucrurile frumoase care ne înconjoară. Nu știm să mulțu­mim Domnului și să ne bucurăm deplin de tot ce avem. Me­reu ne uităm la alții. Mereu râvnim la ceea ce nu avem. Nu ne dăm sea­ma că nimic nu ne aparține - nici viața, și cu atât mai puțin timpul, că ele ne sunt în­credințate cu chi­rie. La final, ca în pilda evan­ghe­lică a talanților, va tre­bui să îna­po­iem ce am primit în dar și să dăm socoteală pentru toate câte le-am făcut stâmb sau gre­șit și, mai vârtos, pentru toate câte nu le-am făcut, deși puteam și ne era la înde­mână să le facem.

Când cuvintele dispar, rămâne îmbrățișarea

Părintele de spital trăiește intens și grab­nic. Îl obligă în­săși slujirea de fie­care zi. Îl obligă mulțimea cazurilor, pen­tru care nicio facultate de teo­logie nu îl poate avertiza sau pregăti. E cum­va ușor să afli că primii medici au fost preoți și că primele spitale au fost mâ­năstiri și "vasiliade", înființate pentru cei să­raci - fie la Colțea, fie la Mânăstirea Trisfetitele. Mult mai greu este să mărtu­risești un muribund care nu s-a împărtășit niciodată în viața lui, să te încarci cu toate păcatele lui sau să spovedești un nebun, cum face părintele Radu de la Spitalul "Obregia" sau pă­rin­tele Iustin de la Biserica So­cola, care, zâmbind amar, recu­noștea cu o urmă de lacrimi pe obraz: "La 80 la sută dintre bolnavii pe care îi am aici, la acest spital, nu le pot vorbi despre Dumnezeu. Pentru ei rămâne doar rugăciunea, care produce efecte extra­ordinare. Moise nu vorbea uneori nimic, iar Dumne­zeu îi spu­nea să nu mai strige la El. De ce? Pentru că atunci când îl vezi pe un om într-o situație ca aceea de aici, atunci nu trebuie să-i vorbești. Aproape că nici nu te rogi. Verși o lacrimă, te apleci asu­pra lui, îl îmbrățișezi și zici: «Doamne, fie-Ți milă de zi­di­rea Ta», iar cuvintele dispar. Dispar asemeni teologiei învă­țate pe de rost, atunci când in­tră simplu și fără zarvă în că­mara simțirii și a iubirii de aproapele".

*

Bisericile de spital au ușa me­reu deschisă. Nu au nimic de as­cuns. Chiar dacă nu le știi poves­tea, o afli imediat. E su­ficient să te oprești din drum și, curios, să intri într-o bisericuță de lemn, cum este cea de lângă Spitalul Fundeni; să te închini la icoane și să schimbi câteva vorbe cu măi­cuța de la pangar, ca să-ți dai sea­ma că oamenii nu se împart nicio­dată în buni și răi, ci doar în bolnavi și oa­meni vindecați su­fle­tește. Sora Maria de la pan­ga­rul bisericii știe ce vorbește. Bol­navă de cancer într-o fază avan­sată, s-a trezit părăsită și de soț, și de copii. S-a trezit a nimănui, aruncată pe stradă, printre străini, într-un târziu ajungând la Fun­deni, unde a fost operată și s-a vin­decat atât de repede, încât doc­torul Bălănel (un om foarte cre­din­cios) privea radiografiile și se mira sin­gur, spunând că asta nu poate fi decât o minune de la Dum­nezeu. De atunci, maica a decis să nu mai pără­seas­că locul vindecării ei. Smerită și cu rugă­ciunea de mulțumire pe buze, a rămas la poarta spitalului, în bisericuța cu turlă de lemn, pen­tru a mulțumi Domnu­lui și a pre­găti toate cele cuvenite slujbelor de dimi­neață, în așteptarea cre­dincioșilor - bolnavi și mai puțin bolnavi; medici chirurgi sau sim­pli trecători.
Pentru sora Maria, biserica a devenit a doua ei casă. E locul ei de rugăciune. E altarul mulțu­mirii pen­tru sănătatea și liniștea sufletului ei de om care l-a desco­perit pe Hristos târziu, dar sufi­cient de devreme ca să mai aibă timp de pocăință și îndreptare. Dacă o întrebi care sărbătoare din an e cea mai înălțătoare pentru o bise­rică de spital, sora Maria te pri­vește nedumerită, caută să în­țe­leagă ce vrei să afli, ezită, cu­getă, după care surâde, în­țe­le­gând că te referi la Sărbă­toarea Paștelui și, cu vocea ei blândă, îți spune că, într-un spital, toată lumea vine și pleacă necontenit, mai puțin de mari sărbători, când nu se fac internări și nu se operea­ză decât urgențele. Da, Paș­tele e deosebit de frumos într-o biserică de spital, dar asta nu înseamnă că e o zi aparte, o zi specială. Dacă ai sta ca sora Maria zi de zi în spa­tele pangarului plin cu lu­mânări și iconițe de sfinți, ai înțelege că, pentru bisericu­țele de spital, în fiecare zi e Paște. Mereu cineva învie pe crucea suferinței. Aici, mereu renasc speranța, dorul de mân­tuire și de viață veșnică.


P.S. Suntem o familie din Breaza, județul Prahova. O fa­milie fericită. Avem doi co­pii: Mara-Ioana, de cinci ani și ju­mătate, și George-Mi­hail, care astăzi împlinește un an. La a­ceas­tă primă ani­versare am venit la Bucu­rești, la Mater­nitatea Polizu, unde anul trecut, Geor­ge-Mihail a fost salvat. Dar să depănăm amintirile; pe 5 aprilie 2004, s-a născut la Spi­talul din Câmpina băiețe­lul nostru, prin cezariană, cu o greutate de 3,55 kg. La în­ceput, totul părea să decur­gă normal. Dintr-o dată, au apărut convulsiile. I s-au fă­cut analize, tratamente, dar s-au dovedit inutile. Fiindu-i din ce în ce mai rău, am cerut trans­­ferul de la Spi­talul din Câmpina la Mater­ni­tatea Polizu din Bu­curești, unde am stat, cu mari emo­ții, zece zile. S-a infirmat diagnosticul din Câm­pina și s-a constatat că face alergie la anti­biotice, alergie eredi­tară de la mamă. Imediat după internare, împreună cu nașii, ne-am rugat în Capela din curtea maternității pen­tru însănătoșirea copilului, pentru salvarea lui. Ne-am rugat la toată Puterea Sfântă și în special Sfântului Ioan Rusul, am cerut cu smerenie preotului Ca­pelei să ne vină în ajutor cu ru­gă­ciunile dom­niei sale. Minunea n-a întârziat. Sfântul Ioan Rusul, care este grabnic ajutător, ne-a salvat copilul. Starea lui de bine s-a stabilizat, mai ales după ce a fost bote­zat în capela spitalului, al cărei hram este: Acoperă­mântul Maicii Domnului și Sfân­tul Ioan Rusul (27 mai). Acasă, în continuare, ne-am rugat Sfân­tului și i-am adus mulțumiri pen­tru minunea prin care ne-a salvat copilul.
Ion Manea