Unde vă întâlniți cu primăvara?

Redactia
Anchetă "Formula AS"

Ghiveciul cu asparagus

Cele mai intense trăiri legate de primăvară se nasc în timpul pândei, când o aștept la fereastră, ase­me­nea unui fotograf cu aparatul la ochi, pregătit să sur­prindă un eveniment; când ochii îmi sunt ațintiți asu­pra copacilor din fața ferestrei, în așteptarea febrilă a magiei reînvierii naturii, atât de jinduită după apă­sarea iernilor citadine, deprimante și cenușii. Aștept să înfrunzească arborii, să înceapă claca vrăbiuțelor guralive și zbenguiala lor pe marginea băltoacelor for­­mate de ploaie. În universul citadin de asfalt, be­ton și inox, semnele primăverii sunt un lux.
Uneori, îmi înving comoditatea și mă preumblu, chiar dacă frigul nu s-a molcomit, prin parcurile Ioa­nid și Grădina Icoanei, ori în drum spre Schi­tul Dar­vari, pe străzi cu par­fum de epocă stinsă: Dumbrava Ro­șie, Ion Mo­vi­lă..., ori rătăcesc pe Alecu Russo, Mân­tuleasa, Spă­ta­rului, cu ochii ațintiți spre curțile cu grădini, în cău­tarea bobocilor de pe ra­mu­rile mag­noliilor gata să în­florească, a pâlcu­rilor de ghiocei, violete și albăs­tre­le, iriși sălbatici și tufe de liliac. Și, de fiecare dată când zăresc aceste semne miracu­loa­se, tresar ca în fața unei iubiri pe care o credeam pier­dută.
Apoi, pe măsură ce mugurii copacilor se desfac, după ce plan­tele din parcuri și din grădini renasc, ten­­­siunea pândei dis­pare, lăsând loc bucu­riei care cu­prin­de pe toată lu­mea: marea bucurie a Bucu­reș­tiu­lui, cu primăvara prin­să lângă rever, un oraș "înveș­mân­tat" în cu­lori, plin de soare și de lumină, îm­podobit de puzderia de buchete de flori vândute în piețe și la colțuri de străzi, răsfățat de zâmbetele involte ale liceen­celor și de chipurile zâm­bitoare ale trecă­torilor. Dar, cu toată explozia vegetală a orașului, în urmă cu câteva primă­veri, mi s-a făcut un dor aprins, nestă­vilit, de natura ade­vărată. De iarbă, de multă iarbă. Am sunat un prieten cu care merg adesea la pescuit și l-am chemat să ieșim la o baltă știută, îm­presurată de pajiști, undeva pe Valea Argovei. Spre bucu­ria mea, a cedat într-o clipă și, în mai puțin de o ju­mătate de oră, eram deja întins pe iarba abia ivită, îm­bătat de mirosul pământului reavăn, cu ochii ațin­tiți spre cerul împânzit de nori tineri, stră­lucitori. Nu pot descrie libertatea ace­lei zile de primăvară, tră­ită departe de oraș, starea de grație care m-a cople­șit. Nu pot. Unui poet i-ar fi les­ne. Iar eu nu sunt.
Și anul acesta, pornesc pânda de la început. Acasă, în oraș, în dreptul ferestrei deschise larg spre plo­pul și teiul care altădată își propteau câteva ramuri pe geamul meu, așteptând să îl deschid și să le iau în brațe. Nu se va mai întâmpla așa niciodată. Primă­ria a avut grijă "să coafeze" și anul ăsta ultimii copaci din București, tăindu-le nemilos ramurile, până la scoarță. În dreptul ferestrei mele sunt doi invalizi. Doi pomi cu cioturi, un plop și un tei, în care primă­vara nu va mai veni niciodată.
Dar acum voi pleca. Nu, nu într-un mediu rustic, în natură, ci în... bucătărie, unde s-a produs o minu­ne: în ghiveciul cu asparagus, a răsărit un lăstar. Când l-am observat, aseară, era doar de-o palmă, două... Acum s-a înălțat de-un cot. Și tinde spre infinit.
DORIN MĂRAN

Eu aștept teii!

Mai întâi e doar o prezență. Ca o pro­mi­siune. Afa­ră poate fi în continuare un cer moro­cănos, resturi de zăpadă înnegrită în șanțuri și temperaturi joase, dar prezența despre care vorbesc nu mă înșeală niciodată. De obicei, de-a doua zi, văd că nu sunt singura care a simțit-o. Poate fi vorba despre un pardesiu roșu, pur­tat cu "atitudine" de o femeie tânără, despre un băiat proas­păt tuns, care poartă, stânjenit, un buchet de flori, sau poate fi vacarmul vocilor de copii care însu­flețesc, dintr-o dată, un loc de joacă, în timp ce ma­mele lor (cele mai curajoase) abandonează ciz­me­le, în favoa­rea pantofilor, semn că, pe lângă statutul de mamă, și-l revendică și pe cel de fe­meie cochetă... Aceasta este pentru mine uvertura. Ultimele ei acor­duri se aștern peste crengile negre ale copacilor, pe care, peste noapte, apare un văl verzui. Culoarea mugurilor se sin­cro­nizează cu culoarea străzii, unde încep să apară hainele în nuanțe pastelate și culorile tari, exilate pe parcursul iernii în fundul șifonierului. Fula­rele monocrome dispar, îno­cu­ite de eșarfe mul­ti­colore.
Momentul în care pot sta cu ferestrele deschise toată ziua este cel în care simt că în­cepe, cu adevărat, magia primăverii. Este o magie care nu se adresează atât văzului și auzului, cât miro­sului. Plutește în aer o notă discretă, penetrantă, ușor amețitoare, care con­tracarează până și traficul intens al Capitalei. Ploa­­ia de primăvară dezvoltă, și ea, te­ma aro­melor, adău­gân­­du-i uneori un fond de percuție tem­pera­mental, presărat cu fulgere și tunete, alteori doar da­rabana stropilor generoși, la care orchestra copaci­lor răs­pun­de printr-un verde saturat. Prefer pri­mă­ve­rile ploioa­se celor uscate, venite cu un soare aro­gant, care ne pri­vează de o trecere blândă între ano­­timpuri și ne aruncă în astenia de primăvară. Plo­ile trebuie să fie însă adevărate ploi de primăvară, ca­­pricioase, nu prea lungi, în urma cărora cerul se clă­tește și se arcu­iește mai sus, într-un albastru trans­parent.
Dar nimic nu se compară pentru mine, cu pe­rioa­da de înflorire a teilor. Atunci primăvara și-a atins apo­geul și cred că nici cel mai blazat dintre bucu­reșteni nu se poate sustrage acestui farmec. Poate nici nu va ști de ce îi vine mai ușor să zâmbească, de ce privirea îi devine mai visătoare sau de ce schimbă radioul de la mașină, de pe știri, pe muzică...
TANA ROȘCA

Starea de primăvară

Pentru mine, primăvara vine atunci când reîncep să port pantofi! Curând, voi începe să-mi scot din cu­tii pantofii de primăvară, și dacă va fi cazul, să alerg după vreun atelier de pantofărie, rămas pe undeva, printr-o dugheană, pentru ca cizmarul să-mi pună flecuri noi la tocurile obosite în toamna ce a trecut. Apoi, voi piti cizmele în cutiile lor, până la iarna vi­i­toare. Dar până atunci, îmi amintesc că pe vre­muri, mă prindea, uneori, și primăvara în cizme, ce-i drept, unele cu tocuri înalte, aș zice chiar foarte înalte, cam la fel cu ai pantofilor pe care îi port pe scenă... Nu voi uita o pereche de cizme albe, co­mandate la dom­nul Guban, la Timișoara, la fabrica ce-i poar­tă azi numele. Domnul Guban îmi luase per­sonal măsura, și când cizmele au fost gata, am plecat să mă fălesc cu ele în Germania, unde aveam câteva contracte importante. Se apro­pia primăvara și vai, ce mândră călcam cu ele prin Aero­portul Otopeni! Mai ales că purtam și un costum alb, de piele, făcut la Târgu Mu­reș, și o jachetă de blană, tot albă, comandată la Orăștie. Tot la Timișoara îmi fu­sese execu­tată o pălă­rie albă, de fetru, stil cowboy, și așa, albișoară și ele­gantă, am ajuns la Ber­lin. Mă duceam să cânt la Friedrichstadtpalast, pe-atunci una dintre cele mai importante scene din Eu­ropa. Ajunsă însă în capitala Ger­maniei am avut neplăcuta surpriză să constat că aco­lo iarna nu trecuse deloc, așa că, neavând altă so­luție sau alte cizme mai como­de în bagaje, nu numai că le-am purtat toată ziua pe cele albe, dar le-am fo­losit ca să mă sprijin pe ele, înfigând fără milă tocu­rile-cui în zăpada înghe­țată! Și au re­zistat excelent! Nemții, oameni practici, se ui­tau pe fu­riș după mine, pe bulevarde, dar vai, ce elegantă eram... Și cum con­tractul a durat vreo două luni, între timp a venit și acolo primăvara și de-acum mă puteam făli fără jenă cu hainele mele albe și ro­mâ­nești... Azi, nu mai în­drăznesc să mă îm­brac în alb..., ori e mai mult noroi pe străzi, ori nu-l vedeam eu altădată... De ce nu ne mai îmbrăcăm, oare, în alb? În gal­ben, în roz, în ver­nil, așa, ca să atragem soarele și primăvara mai repe­de?! De ce nu mai vedem oameni zâmbind pe stradă, prin magazine? Să fie de vină nesiguranța vieții pe care o ducem?
Noi, artiștii care am apucat profesori mari și buni, am învățat că pentru a deveni pro­fe­sioniști, trebuie, mai întâi, să știm să ne "fa­cem starea" de spectacol, să "intrăm în rol", să fim ga­ta să apărem ho­tărâți pe sce­nă, la o oră când alții sting lumina în dormitor Majo­ritatea dintre dvs. intrați în "starea de viață" încă de di­mineață, când umpleți bulevardele către locul de muncă, dar tare mi-e teamă că mulți uitați să vă în­fi­geți tocurile în zăpada albă și înghe­țată, spre a tra­ver­sa ziua cu hotărâre și cu spe­ranțe, cu bucuria de a trăi.
Haideți, prieteni, să ne pregătim de primăvară! Haideți să ne facem "starea de primăvară" din puțină nădejde, din mult alb și din foarte multă încăpățânare de a izbândi! Încercăm? Deci: pe locuri...START! Bravooo!
CORINA CHIRIAC

Jerbe de lumini

Dacă cineva mi-ar oferi gratis, o excursie la capă­tul pământului, permițându-mi să iau cu mine strictul necesar și câteva amintiri, cu siguranță că în cufărul călătoriei aș îndesa doar amintiri de primăvară
Îmi place nespus primăvara. Îmi place trezirea ei molatecă și ușor uluită din iarnă. Îmi plac mofturile ei de copil răsfățat, neastâmpărul cu care stârnește din senin vântul printre copaci sau se ascunde pe după deal, în așteptarea unui răsărit de soare tandru și arămiu, care se revarsă asupra lumii.
Primăvara, mă bucur să stau pe o bancă în parc, să privesc iarba proaspăt vopsită și să nu fac nimic. Mă bucur să ridic privirea spre cer și să simt degetele vântului cum îmi umblă ușor prin păr, abandonân­du-mă cu totul contem­pla­ției nostalgice și fără obiect. Uneori mă sus­pectez că nu sunt Să­getător de pomană - zo­die de foc, de con­tradicții, de țâșniri și alinturi co­pilărești neașteptate. Mă sus­pec­tez că am ceva de gâ­ză sau de scarabeu în mine, așa cum mă suspectez că, deloc în­tâm­plă­tor, îmi place să mă joc cu inten­si­tățile so­lare ale amie­zii, stârnind sub pleoa­pele în­chi­se steluțe multi­colore și jerbe jucă­ușe de lumini.
Sub soarele de aprilie, mă trezesc la via­ță. Mă trezesc cu încetul, agitându-mi rând pe rând elitrele și emoțiile vitale. Tot ce văd în jur mă tulbură într-un soi de tre­salt și bucurie liniștită. Este ceea ce bănu­iesc că simt uneori călugării în con­tem­pla­­ție. Este ceea ce caut în fiecare pri­mă­vară, singur, în chilia unei mâ­năs­tiri, la Crasna, de pildă, sau la schi­tul Locu­rele, unde țin minte că am ajuns într-un în­ceput de apri­lie și l-am zărit pe ucenicul pă­rintelui Adri­­­an Făge­țea­nu stând ne­miș­cat și scri­je­lind înde­lung coa­ja unui mes­­teacăn. Mi-a fost rușine să-l tul­bur și să-l întreb ce face. A trebuit să ră­mân un timp la schit, să respir același aer și să ros­tesc ace­leași ru­găciuni, ca să-mi dau seama că acolo, în curte, scri­je­lind copa­cul, tâ­nărul ucenic pregătea, de fapt, prân­zul părin­telui - o linguriță de miere, într-o căniță de sevă de mesteacăn, confir­mând că, din toa­te, pri­mă­vara e cel mai sfânt ano­timp. În pri­mă­vară, to­tul e bun și curat. În primă­vară, totul e ușor și plin de aro­me - și mu­gurii de brad, și colții de ci­coare, și grâ­ul încolțit, și nucile abia înve­lite în coajă, și seva lăs­tarilor de vie, și tijele firave de păpădie ușor amă­ruie.
Am multe amintiri de primăvară pe care le port cu mine și, de fiecare dată, mă uimesc atunci când aud pe câte un fatalist apocaliptic anunțând că sfâr­și­tul e aproape, că nu mai avem mult de trăit, că Dum­nezeu ne-a pedepsit, luându-ne anotimpurile, și ne-a lăsat în schimb doar iarna și ce urmează după ea. Tare îmi vine să închid televizorul și să nu mai as­cult nicio văicăreală meteo, plină de coduri porto­calii și tempe­raturi-record pentru această perioadă. Să ies, deci, din ca­să și, așezându-mă pe o bancă în parc, să trag adânc aer în piept, să mă bucur de soare și să le zâm­besc oamenilor care se plimbă ușor năuci pe alee, neîn­țelegând prea bine ce li se întâmplă, ase­menea acelui pelerin din povestirea părintelui Por­firie, care citea pe pisania unei biserici și plângea în­truna de bucurie: "Murind înainte să mori, nu vei muri ni­cio­dată, atunci când vei muri".
SORIN PREDA

Marea promisiune

Mai întâi este o sfâșiere. Nesângeroasă, dar cople­și­toare. E ca și cum cineva ar jupui pielea nopții de pes­te zi. Cu lumina crește și durerea. Ochii se obiș­nu­iesc greu. La fel și inima. Deși spaima nu are loc aici. Ci numai tăcerea. O tăcere care face să se audă cum își desfac florile petalele, cum luna plină mătură acoperișurile caselor și cum se așterne zăpada mieilor în munte.
La început, lumina e lăptoasă și grea, orizontul prea aproape, zgâriat de crengile copacilor goi, pă­mân­tul vâscos și vântul grăbit și rece. O presimțire, cu aripile larg deschise, îmi tulbură sângele. Și n-am putere să mă apăr, ba găsesc și o voluptate în această vlăguire, însoțită de melancolie. Natura întreagă pare să-și tragă seva din venele și din măduva oaselor mele. Dar nu, nu mă va lăsa fără viață. Dimpotrivă. Însă nu se poate să ajungi la adevărata viață decât prin moarte. Măcar puțină moarte. Un simulacru de moarte, pe care mi-l pune în scenă luna lui martie. O lună războinică, așa cum se și cade, căci numai un sol­dat se poate smulge din îmbrățișarea mortală a ier­nii. Iar acea luptă se poartă și în mine, măcar tot atât pe cât se duce și în afara mea.
Soarele apare mai târziu, când deja durerea sfâ­șierii se va fi domolit. Când înaltul cerului devine atât de adânc, încât mă pot prăbuși în el. Când în aer adulmec parfum de verde, roz și albastru. Când dimi­nețile sunt simfonii ale tuturor păsărilor reunite într-o formidabilă orchestră. Când picioarele încep să-mi alerge singure pe străzi, nebunește, de parcă aș mai avea 15 ani și aș coborî, cu chiote, un deal. Când pri­virea îmi trece prin lucruri și se pierde în largul mării, chiar dacă marea ar fi la o sută de zile de mers pe jos. Când aș vrea să-i îmbrățișez pe toți oamenii întâlniți pe stradă. Când "te iubesc!" nu mi se mai pare o de­clarație imposibilă. Și-abia atunci e primăvară cu ade­vărat!
Nu contează unde o întâmpin, între betoanele ora­șului sau într-un sat uitat de lume. Este la fel în esen­ță. Indiferent dacă e înveșmântată în diafane dante­lării vegetale ori e doar o adiere înmiresmată, efectul ei este același: narcotic. Deodată mă trezesc în altă lume, mai colorată, mai vie, care mă entuzias­mează și mă face apt pentru dragoste.
De aceea, eu, unul, aștept primăvara ca pe o pro­mi­siune. Deși mă stoarce de energie, primăvara îmi adu­ce mai mereu binele în viață sau, în tot cazul, frumo­sul și bucuria. Așa încât primăverile mele poar­tă nume de femei. Nu pentru că m-am îndrăgostit în fiecare primăvară, dar și iubirile vechi capătă puteri noi, odată cu primul fir de iarbă ițit la soare. Poate pentru că anotimpul acesta e plin de speranță.
Numele primăverilor în care am fost fericit sunt scrise cu majuscule, căci sunt memorabile. Însă din inițialele tuturor numelor de primăveri compun un poem al cărui final îmi este necunoscut, dacă nu se va fi scris deja. Nu este un elogiu, ci o realitate care se întrupează sub o suflare de Sus.
Primăverile mă alcătuiesc, așa cum toamnele mă destramă și cum iernile mă odihnesc. Toamnele ar pu­tea deveni și ele un poem, dacă ar avea nume de fe­mei, dar nu au. Iernile n-au nici nici ele această vir­tu­te, ci numai pe aceea că nasc primăveri. Primăveri care mă nasc pe mine.
CLAUDIU TÂRZIU

(Reproduceri după picturi de VIOREL MĂRGINEAN)