ION PISO - "Adevăratul Maramureș istoric s-a întins pe o suprafață de zece ori mai mare decât cea de azi"

Otilia Teposu
ISTORIE

Alături de soția sa, doamna Livia Piso-Fili­pașcu de Dolha și Petrova, renumitul cân­tăreț de operă Ion Piso a pus bazele Cen­trului documentar-expozițional de studiere și cu­noaș­tere a istoriei familiilor nobile maramureșene, care va fi în curând inaugurat la Vișeu. După inter­viul bio­grafic publicat în numărul trecut al revistei, revenim cu un nou interviu așezat, de data aceasta, sub pe­cetea istoriei Maramureșului. Mai puțin stu­diată și cunoscută decât s-ar cuveni.

O istorie fără miros de formol

- Sunteți artist de talie internațională, o mare voce a muzicii lirice. Ce v-a îndemnat să vă interesați de istoria Maramureșului?

- Puțini istorici au cercetat istoria Maramureșului și este foarte trist că eu, un tenor, și soția mea, pictoriță și scenografă, am ajuns să ne ocupăm de asta, în loc să fie istoricii cei care să se intereseze de trecutul acestei zone. Soția mea este descendentă a familiilor nobiliare de Dolha și Petrova și, ca niște incurabili diletanți, stâr­­niți de un soi de neliniște vecină cu necugetarea, am plănuit să facem cunoscute opiniei publice toate diplo­­mele, actele și documentele ce pot lămuri a­ceas­tă problemă. Chiar la o primă și superficială lec­tură, conținutul acestor diplome dă peste cap modul în care a fost prezentat trecutul Ță­rii Maramureșului. Cele mai mul­te vorbesc despre o socie­ta­te bi­ne structurată a autoh­to­ni­lor români din Ma­ramureș, încă îna­inte de 1300, fapt ascuns opi­ni­ei publice de către cei ce nu voiau să se știe acest lu­cru. Apoi, se găsesc în a­ces­te diplo­me, din care am expus doar o mică parte (res­tul va face deli­ciul cer­cetătorilor), "detalii" de o surprinzătoare actualitate pen­­tru o nouă Europă pe cale de redefinire, detalii esențiale, ce implică în mod clar ideea de unitate în diversitate, prin fap­tul că, ori de câte ori este vor­ba de un nobil autohton, diplo­ma nu uită să preci­ze­ze că este nobil valah, adi­că român, și că își stăpânește din timpuri ime­mo­riale, ab antiquo, posesiu­nile în care a fost reconfirmat de rege.

- În curând, pe 31 martie, Centrul istoric de la Vișeu va fi inaugurat sub pa­tronajul Casei Regale Române. Vă propun să facem în avanpremieră o vizită imaginară prin sălile lui. Ce va cuprinde acest spațiu generos, cu o arhitectură deosebită?

- Deși conținutul exponatelor se referă la trecut, totuși Centrul nu este un muzeu în obișnuita accepție a cuvântului, și pentru faptul că dorim ca istoria prezentată aici să fie și să rămână vie, să nu aibă iz de mucegai sau miros de formol, ca exponatele de la Muzeul Antipa. În primul rând, există o hartă a Maramureșului Istoric, însoțită de o adevărată "pădure" de arbori genealogici, în care te poți ușor pierde prin­tre descen­den­ții Voievozilor sau ai Cnejilor maramu­re­șeni ce au stăpânit spre apus și nord un te­ritoriu de zece ori mai mare decât Mara­mureșul de azi. Pe această hartă, înconjurată de o ghirlandă de însemne he­ral­dice (steme nobiliare maramure­șe­nești), sunt trecute localitățile în care s-au aflat și se află familii nobile românești. Numai la nord de Tisa au fost identificate, pe baza acestor diplome, 104 (una sută patru) fa­mi­lii nobile româ­nești, și încă dintre cele mai vechi, unele al căror nume vine direct din preistorie, ca de exemplu familia Ilișiua.
Centrul mai cuprinde trei garsoniere aflate la primul etaj, prevăzute cu tot con­fortul, în care vor fi găzduiți istoricii și cer­ce­tătorii care vor veni aici să lucreze și care au la dispoziție biblioteca și sala de lectură de la parter, echipate cu toate cele necesare pentru studiu (PC, internet, scaner, copiator etc.). Iată, în linii mari, cum arată Panteonul trecutului maramureșan.
"Acest Centru va fi o instituție științifică sau nu va fi deloc!"

- Înțeleg, din ceea ce spuneți, că acest Centru este mai mult decât un muzeu obișnuit de istorie...

- Da, așa este, Centrul va găzdui și promova cerce­tările și investigațiile specialiștilor în domeniu, pentru că s-a făcut prea puțin până a­cum. Și pentru că trebuie să re­cu­perăm timpul pierdut, care ne-a costat și încă ne costă atât de mult, am crezut că trebuie să începem în acest fel, și anume la obiect, cât se poate de concret. De multe ori, țara a fost pusă în fața unor nedreptăți, și situația ris­că să se perpetueze, tocmai pen­tru că nu se cunoaște încă ade­vărul asupra trecutului nostru și astfel, la fiecare pas, realitatea este nesocotită, mai ales atunci când foruri internaționale trebuie să încline balanța, dacă nu chiar să decidă prin intermediul diver­selor lobby-uri. Acest Centru va fi o instituție ști­ințifică sau nu va fi deloc! Într-o epo­­că în care impos­tura proli­fe­rea­ză cu atâta impetuozitate și... can­doare, nici domeniul istoriei, mai ales în problema etniei, nu este oco­lit. Soluția ar putea fi, și trebuie să fie, sensi­bilizarea marilor organis­me internaționale, prin dez­vă­luirea adevărului documentat cu mijloace științifice, adică scoaterea rea­lității istorice la suprafață, din mâ­lul ne­ade­vărurilor, cer­cetări cu rezultate indubitabile, care, în cazul Mara­mu­reșului, vor răs­turna tot ce s-a sedimentat pe parcurs de secole în men­talul public, atât la noi, cât și în străinătate. Și de aceea, una din­tre misiunile centrului este să reali­ze­ze relații de colabo­rare transfron­ta­liere, prin ce­nacluri, simpozioane, expo­zi­ții, conferințe etc. Este chiar me­nirea acestui Centru, care, de aceea, trebuie privit și sus­ținut di­rect de instituțiile noas­tre adminis­tra­tive fie locale, fie centrale, cu toa­tă seriozita­tea, fiindu-le de mare aju­tor acestora. Centrul va putea fi ex­­trem de operativ, în dome­niul strân­gerii legăturilor cul­tu­rale, pe fun­dalul istoriei din această parte a Europei de Est.

- Care sunt cele mai prețioase exponate, din punct de vedere is­toric?

- Centrul va găzdui documente originale sau unicate, în condiții de securitate sporită (antifoc, anti­furt etc.). Ele vor fi, în același timp, la dispoziția cer­ce­tătorilor, dar și a publicului. Pe de altă parte, valoa­rea documentelor nu se arată totdeauna direct, ci de cele mai multe ori prin implicațiile pe care le conțin, ascunse atenției profane, fiind grăitoare doar pen­tru specialistul versat, care va putea să facă ana­logii acolo unde legăturile nu sar în ochi sau unde ipo­tezele crea­toare sunt în stare să înjghebeze punți ne­bă­­nuite între di­feritele fenomene, în aparență dispa­rate, ceea ce poate schimba pers­pectiva is­to­rică în mod sen­sibil.
Dintre ex­po­nate, cele mai im­por­tante, pe lângă diplo­mele regale sau cele eliberate de No­tariatul Mâ­năs­tirii Leleș, sunt hărțile întocmite, la fel ca și arbo­rii genealogici, pe baza lucrării "Enciclopedia fami­lii­lor nobile române din Maramureș", scrisă de prof. Ale­xandru Filipașcu. Tot datorită strădaniei sale, fa­milia se află în posesia a 81 de docu­men­te originale de epocă, de mare va­loa­re documen­ta­ră. Cu puțin timp înainte, am putut achiziționa un ma­nuscris foarte valoros, (300 file, format A3) în special pentru Vișeul de Sus, și anume "Protocolu oficiului pa­rohialu a Vișoului de Susu", o colecție de docu­men­te ce se întinde pe o jumătate de veac (1854-1904), o ade­vărată mană cerească pentru cei interesați să cunoască istoria locală (cu implicații de multe ori mai va­lo­roase decât însuși faptul relatat) în această por­țiune a Văii Vișeului.

- Ce alte activități se vor desfășura în cadrul acestui Centru, pentru o mai bună cunoaștere a Ma­ra­mureșului Voievodal?

- Pe lângă cele pomenite mai sus, legate strict de specificul cercetării istorice, Centrul plănuiește, deo­camdată prin noi, "întemeietorii" lui, - ca să mă folo­sesc de un cuvânt pomenit de dvs. - un număr, practic, nesfârșit de acti­vi­tăți culturale, legate de trecutul Ma­ra­mu­reșului: fa­vo­rizarea susținerii de doctorate, lan­sări de carte, simpo­zioa­ne și cenacluri interdis­ci­pli­nare, de ni­vel într-adevăr științific, fără iz pro­vin­cial, colaborări cu institute de etno­gra­fie, invitații fă­cute fundațiilor similare din alte țări, ca spre exemplu din Po­lonia, unde exis­tă deja o socie­tate nu­mită "Drag-Sas", a urmașilor ne­po­tu­lui descălecă­to­rului Dra­goș, Ște­fan, unul din cei patru fii ai vo­ievo­dului Sas - stabilit în Rybotycze, un domeniu din Galiția primit din partea regelui Kasimir, și din a cărui stirpe, sa­vantul is­toric polonez, Ludwik Wi­ros­­tek, a identificat 230 de familii Drag-Sas (până în 1932, data apariției stu­diului său, "Ród Dragów-Sasów"). Îmi pot ima­gina că instituții de mare pres­tigiu, cum ar fi Academia Română sau Arhi­vele Naționale centrale sau regio­na­le, să organizeze, cu anumite ocazii, expoziții cu ma­te­rial docu­men­tar legat de istoria Maramureșului. Apoi, în func­ție de valoarea rezul­ta­te­lor, Cen­trul poate plănui rea­lizarea unor filme artistice cu subiecte din trecutul me­die­val al Țării Maramureșului sau filme docu­men­tare.

- Demersul dumneavoastră are și o componentă sentimentală? Este o în­cercare de a recupera, oa­recum, pe­rioada în care ați stat de­parte de țară, de a alunga sentimentul înstrăinării pe care l-ați trăit departe de locurile natale?

- Depărtarea noastră de țară a fost doar fizică, de­părtare de pământul ei, dar cu atât mai intens am fost și sun­tem legați afectiv și spiritual de ea, pen­tru că în tim­pul exilului voluntar, ce a du­rat aproape un sfert de veac, ne-am construit o Românie "a noastră" in­te­ri­oa­ră. Faptul de a fi acostat în pe­re­gri­nările impuse de profesia mea și la alte țărmuri a făcut să mi se lăr­gească zarea, să văd viața cu mai mulți ochi și să în­țe­­leg mai mult decât vedeam. De fapt, Cen­trul nu este decât rezultatul și con­ti­nuarea României trăite illo tem­po­re interior - în afara pământului pa­triei - o Ro­mânie edificată nu doar pe ni­sipul vi­selor, ci pe ade­vă­ratele ei va­lori, ne­voi și... comandamente. Ea, aceas­­tă pa­trie interioară, nu va întârzia să iz­buc­neas­că la suprafață din su­fle­tele ade­vă­rate, justificând virtu­țile nea­mu­lui.

Fotografii din arhiva Ion Piso