Prof. dr. NIKOLAI OVCHAROV: "România, Bulgaria și Grecia ar putea reprezenta cea mai puternică forță culturală pentru turism din Europa"

Ion Longin Popescu
Arheolog din Sofia, supranumit "Indiana Jones din Balcani"

Spre deosebire de România, unde cu greu găsești la autorități respectul cuvenit pentru istorie, monumente și patrimoniu, în țara de la sud de Dunăre există un adevărat cult pentru va­lorile trecutului. Respectul pentru vestigiile tracice, dacice, romane și bizantine impune Bulgaria ca fiind o mare putere culturală; ocupă locul al treilea în Eu­ropa, după Grecia și Italia, la numărul de monu­mente și situri arheologice înregistrate și studiate: 43.000! Câte are România? Sub 30.000, din care peste o mie au dispărut în ultimii ani. În ce constă diferența? În spri­jinul mai mare acordat de stat, în seriozitatea oa­menilor de știință, istorici și arheologi, implicați în conservarea patrimoniului, de fapt, în patriotism. La Sofia nu veți găsi un Alexandru Vulpe, fostul director al Institutului de Arheologie din București, ajuns un lobby-ist al distrugerii valorilor inestimabile de la Roșia Montană; nu veți găsi nici un istoric ca Răzvan Theo­dorescu - "academicianul de serviciu" al compa­niei Gold Corporation; și nu veți găsi nici un Sabin Luca, directorul Muzeului de Istorie din Sibiu, care s-a entuziasmat de valoarea europeană a orașului ro­man "Șibot 3", descoperit pe traseul autostrăzii Deva-Nădlac, dar a acceptat, umil, distrugerea acestuia de către compania Strabag. La Sofia veți găsi mulți îm­pătimiți ai profesiei de arheolog, ca Nikolai Ovcha­rov, profesor și autor a zeci de volume și studii, dar mai ales, descoperitorul unor situri tracice spectacu­loase, fapt care i-a atras porecla de "Indiana Jones din Bal­cani". De numele său se leagă descoperirea sanc­tua­rului zeului tracic Dionis și a sanctuarului lui Or­feu - cântărețul desăvârșit la liră, fiul regelui trac Oeagrus și al muzei Calliope! O descoperire majoră a domniei sale este și orașul tracic Perperikon, din mun­ții Rodopi, numit de un ziar grecesc "un adevărat Machu Picchu european". Recent, profesorul Ovcha­rov ne-a acordat un interviu, chiar la subsolul ho­te­lului "Arena di Serdica" din Sofia, unde a reușit sal­va­­rea unui amfiteatru roman zidit în timpul împăra­tului Traian.

"Întreg centrul istoric al Sofiei stă pe orașul roman Serdica, pe o suprafață de 16.500 metri pătrați"

- Un hotel de cinci stele stă pe un sit roman im­presionant... Cum ați re­u­șit, domnule profesor?

- Întreg centrul istoric al Sofiei stă pe orașul ro­man Serdica, pe o supra­fa­ță de 16.500 metri pătrați. Pri­viți atent pe străzile centrale, în jurul pala­tu­lui pre­zidențial. Uitați-vă peste drum, la monumentala clă­dire care găz­duiește Institutul german Goethe. O clă­dire foarte frumoasă, din anii '30. Nu sunt convins că trebuie de­mo­lată, dar mă tem că o să fie, pentru con­tinuarea pro­iec­tului de dezvelire a orașului antic. Clă­­diri și străzi spec­tacu­loase, care ar putea fi scoase la lumină cu bani eu­ropeni, de în­dată ce primăria și minis­terele interesate vor rezolva problema de­­mo­lărilor și a pro­prietăților. Pro­prietarii aces­­tui ho­tel și-au refăcut pla­nurile de arhi­tec­tură, au rezolvat strălu­cit combinația an­tic-modern și iată-i acum auto­rii unui experiment ur­ban unic. Am reușit, pentru că valoarea inestimabilă a si­tului roman im­pu­ne de la sine respect și iubire, iar bul­ga­rii își apre­­ciază trecu­tul. Sofia are o problemă pe care Bucu­­reștiul, ca oraș mai tânăr, nu o are: arhe­o­logia urbană. Noi tre­buie să îm­binăm inte­resele oa­me­­nilor de azi cu trecutul. De aceea, pe în­treg teri­to­riul cen­tru­lui vechi al Sofiei există șan­tie­re arheo­lo­gice. Exis­tă dovezi că, cel puțin de 8000 de ani, câm­piile Sofiei reprezintă intersecția cea mai impor­tan­tă din Balcani.

"De ce n-ar fi organizate excursii culturale între Sarmizegetusa, Perperikon și Abdera, din Grecia?"

- Dacă ieșim din Sofia, mii de alte situri antice te întâmpină la tot pasul. Cum reușiți să le iden­tificați și să le păstrați?

- Avem și noi destule probleme, și la noi întâlnim, uneori în posturi de decizie, oameni care nu prețuiesc antichitatea. Din acest punct de vedere, românii și bulgarii seamănă mult unii cu alții, ne deosebește numai limba. Nu este întâmplător că Europa ne pune mereu pe același plan: Bulgaria și România. Și la noi se spune că statul nu acordă o atenție suficientă mo­numentelor, dar statul suntem noi. Noi trebuie să de­terminăm statul să lucreze. Poate că, da, noi, bulgarii, am reușit într-o măsură mai mare să influențăm statul să lucreze în folosul culturii. Așa cum spuneam, mul­țimea și importanța descoperirilor impun de la sine respectul sferei politice. Acum 12 ani, eu am introdus în Bulgaria expresia "turism cultural". Se vorbea nu­mai despre mare și despre munte, atât. As­tăzi, terme­nul "turism cultural" este deja un termen mo­dern. În circuitul româno-bulgar al acestui tip de turism, tre­buie să implicăm și Grecia. Nu e de con­ceput turis­mul cultural fără Grecia. Cele trei țări ar putea re­pre­zenta, dacă ar exista o gândire mai orga­nizată și o vo­ință mai susținută la nivel guver­na­men­tal, cea mai puternică forță culturală pentru tu­rism din Europa. Des­tinații comune, legături comu­ne, proiecte comu­ne, iar prin civilizația tracică, un trecut comun între­gii Peninsule Balcanice. Până la urmă, aceste legături există deja, dar sunt personale, nu oficiale. România, Bulgaria și Grecia trebuie să se cu­noască mai bine la nivel oficial, decizional. Pen­tru turistul american, ca­na­dian sau japonez, de la dis­tanța unde se află, aceste țări se văd ca un punct mic pe hartă. De ce n-ar fi or­ga­nizate excursii culturale între Sarmize­ge­tusa, Per­perikon și, să zicem, Abdera din Grecia, orașul din Tra­cia antică în care s-au născut Democrit și alți mari fi­losofi greci?

"În regiunea balcanică este loc și pentru traci, și pentru daci"

- Ați afirmat că una dintre modalitățile prin care Bulgaria poate ieși din criză este cultura, turismul cultural. Pe ce vă bazați în formularea unui opti­mism atât de categoric?

- Pe cele 43.000 de monumente și situri recunos­cute în Bulgaria. Pe inteligența de a crea servicii ex­celente la prețuri rezonabile. Pe frumusețea naturală a țării, dar și pe cooperarea cu autoritățile și firmele de turism cultural din România și Grecia. Pe scurt, avem cu ce ne lăuda. Perperikonul, spre exemplu, era la fel de faimos în antichitate ca Oracolul din Delphi. Cele mai vechi artefacte datează aici de peste 7000 de ani. Astăzi rivalizează cu Machu Picchu. De altfel, după părerea mea, arheologia poate schimba felul în care oamenii gândesc despre o țară. Arheologia ne dă mândria națională, dar ne poate aduce și multă bo­găție. O altă mare senzație în lumea întreagă au fă­cut vampirii. Arheologii noștri au descoperit, la Marea Neagră, în zona Sozopol, dar și în alte situri, peste o sută de schelete cu un țăruș sau cuțit înfipt între coas­te, în dreptul inimii. Printre ele, acela al renu­mi­tului pirat Kirov, din secolul al XIV-lea, care îi ataca pe negustorii venețieni. Aceste descoperiri au ajuns în peste 1200 de publicații din lumea întreagă, mai multe decât au acoperit căderea dictatorului Jivkov. Un alt motiv al optimismului meu privind ieșirea din criză prin cultură a fost descoperirea, în 2010, tot în zona Sozopol, a unui dinte și a unui fragment de cra­niu despre care s-a spus că sunt relicve ale Sfân­tului Ioan Botezătorul. Experți străini le-au datat în primul secol după Hristos și au spus că ADN-ul apar­ține unui om din Orientul Mijlociu, ceea ce a consti­tuit o mare atracție pentru mii de pelerini.

- Cum explicați faptul că Bulgaria scoate la lumină civilizația tracică, datând cu mult înaintea venirii bulgarilor în Peninsula Balcanică?

- Fiind vorba de știință, de arheologie pură, ni­meni nu-și mai pune întrebarea dacă tracii au sau nu legătură cu lumea slavo-bulgară. Toate aceste vestigii aparțin umanității, Europei, și se află pe teritoriul Bulgariei. Este firesc să le acordăm o atenție maximă, ca formă a respectului de sine al fiecărui arheolog. Un mare interes a stârnit Valea Regilor Traci, de pildă, unde au fost descoperite și cercetate mai mult de 15 cavouri din vremea tracilor. În județul Plovdiv se află cel mai mare complex regal din epoca tracilor, desco­perit și cercetat în Europa de sud-est. În ne­cro­pola de la Varna, a fost descoperită cea mai veche co­moară de podoabe de aur prelucrat din lume.

- Cu asemenea bogății, cred că Bulgaria este o tentație pentru mulți răufăcători, așa cum a fost și este România, mai ales în zonele dacice. Cum ați rezolvat această provocare?

- În ultimele două decade, bandele de hoți de comori au realizat o afacere de circa 30 de milioane de euro pe an, pe locul trei după pros­tituție și droguri. Ei au furat tone de artefacte, mone­de romane de aur, argint vechi gre­cesc, scuturi militare tracice și mul­te altele. Cum ar spune colegul meu, profesorul Bozhi­dar Dimi­trov, directorul Mu­zeului Național de Istorie din Sofia, "Nu poți să stabilești o valoare pentru ceea ce s-a furat, pentru că adevărata valoare este infor­mația istorică". Conform poliției, în țara noastră există circa 300 de bande de vână­tori de comori și peste 50.000 de oameni sunt suspectați că sapă, într-un fel sau altul, în căutarea bo­gățiilor trecutului. Din fericire, exis­tă și cazuri de retur­na­re. Din Ca­nada, spre exem­plu, ne-au fost aduse înapoi peste 21.000 de ar­te­fac­te, într-un singur trans­­port. No­tăm că, în ultimul timp, gu­ver­nul face eforturi mari pentru a con­trola comerțul cu obiecte isto­rice. Una dintre măsuri este inter­zi­cerea vân­zării oricăror obiecte mai vechi de se­colul al XX-lea, chiar și în ma­gazinele de suveniruri auto­rizate. Totodată, sen­tin­țele judecă­torești în do­meniu s-au în­mulțit, iar pedepse­le au crescut, ceea ce nu s-a întâmplat în anii trecuți.

- Ați ținut recent, la Timișoara, o conferință despre cultura traco-daci­lor. Cum se desfășoară co­la­borarea cu arheologii români?

- Tracii și dacii au avut o cultură co­mună, este cunoscut acest lucru. Noi am dus la Timișoara dovezi materiale inestimabile, am prezentat rezultatul unor cercetări intense. Bineînțeles, cul­tu­rile noastre, româ­nă și bulgară, sunt deosebite, interesante, unice. Ele se com­pletează reciproc din anumite punc­te de vedere. În privința muncii comune dintre arheologii români și bulgari, precizez că aceasta este într-un stadiu foarte înaintat: de exemplu, săpăm îm­preună lângă Lipova. De aceea, voi spune că, în regiunea balcanică, este loc și pentru cultura noastră, și pentru a dumnea­voas­tră. Și pentru România, și pentru Bulgaria. Și pentru traci, și pentru daci.