La Mânăstirea Nușeni, în raiul Năsăudului, cu starețul Paisie

Sorin Preda
"Nu mulți l-au visat, așa cum îl visez eu, pe părintele Dumitru Stăniloae"

Drumul spre Mânăstirea Nușeni urcă pieptiș și fără grabă. Urcă asemeni unei zile de post lung și plin de metanii. De la poala dealului până sus, la biserica cea nouă, înal­tă și cu turle arămii, sunt 33 de trepte, ca Scara lui Ioan și anii lui Hristos. Le urmea­ză, în apropiere, poteci înverzite și prelungi, ca nervurile unei frun­ze de nuc. La capătul lor, începe pădurea. În­cep liniștea și foș­ne­tul vietăților mărunte, în căutarea luminii de martie. E amiază și mâ­năstirea pare pustie. Mai durează ceva până când un frate își face apariția, coborând treptele arhon­da­ricului, ascultă ce avem de zis și, fără să mai spună ce­va, ne conduce la paraclisul și chilia starețului Pai­sie, care, aflând că suntem de la "Formula AS", se bucură și parcă ne deschide ușa și mai larg, scuzân­du-se cumva că Mânăstirea Sf. Ilie Tesviteanul ur­mează tipicul athonit, cu privegheri și slujbe prelungi, de noap­te, iar obștea stă acum retrasă la chilii, la odihnă și rugăciune. Cu ochii încercănați de nesomn, dar su­râ­zător, starețul Paisie ne poftește să luăm loc și ne cercetează câteva clipe, după care, auzind că vrem să vorbim despre marele teolog Stăniloae, se oprește sur­prins și nu mai zice nimic, căutând să-și ascundă emo­ția și tulburarea clipei.
Discuția noastră începe cum trebuie să încea­pă orice amintire despre părintele Stăniloae. Înce­pe prin­tr-o tăcere prelungă. Tăcere cuviincioasă și greu de pătruns.

Maria, jumătatea cealaltă a nevoințelor duhovnicești ale părintelui

Ca orice monah obișnuit cu singurătatea și privegherile de noapte, starețul Paisie stă nemiș­cat și cu privirea pierdută undeva, într-un punct doar de el văzut. Stă contemplativ și întors cumva asupra lui însuși, încât, pe moment, ai impresia că se roagă, și ar fi mai potrivit să-l lași afundat în gândurile lui. Nu trece mult până când își ridică privirea, oftează, ezită, se codește, revine și, cu un surâs ușor încurcat, recunoaște că nu știe de unde să înceapă. Dacă închide ochii o clipă, gândindu-se la marele Stăniloae, în minte i se re­varsă mulțime de frân­turi - imagini, fraze obiș­nuite, gesturi sau ezitări între­rupte de un cuvânt anume sau de un oftat. Oricât ar încerca, e greu să-l descrie pe părintele, așa cum era în întregul lui, în pre­zența lui densă și tutelară. O prezență ce nu poate fi detașată de imaginea casei sale modeste din București, de pe strada Cer­nica, nr. 5, și de suferința tăcută, ce răzbătea din camera alătu­rată, unde se afla doamna preo­teasă Maria, în timp ce răbda nemișcată, în patul chinuitor al bolii, și repeta întruna catis­mele Psaltirii, pe care le știa pe de rost. Uneori, chiar dacă discuția cu un mu­safir devenea mai în­fierbântată, se întâmpla ca pă­rin­­tele să-și frângă rostirea la jumătate, atent să audă prin peretele despărțitor al camerei alăturate orice foșnet și orice chemare încea­tă, pentru ca apoi să se scuze cumva, spunând cu adâncă dragos­te și milă: "E Maria, ju­mă­tatea cea­laltă a nevoințelor mele duhov­nicești".
Pe vremea când l-a cunoscut pe părintele Paisie, doamna Maria încă se mai putea ridica din pat, dar me­reu avea grijă să nu deranjeze, să nu tulbure cu nimic discuția soțului ei cu musafirul venit din munți, dispărând, discret, în camera ei de rugăciune. Starețul Paisie își amintește bine ziua în care a intrat pentru prima oară în casa din strada Cernica nr. 5. Își amin­tește cum, timp de câteva ore, s-a plimbat pe alte străzi, încercând să-și învingă emoțiile și să reca­pi­tuleze în minte tot ce citise din "Filocalii", cărțile pă­rintelui Stăniloae. Își făcea curaj cu mici rugăciuni de întărire și repeta în gând vorbele pe care se pregătise să le spună, temându-se că, în vâl­toarea întâlnirii, va fi într-atât de copleșit de prezența părintelui, că va ră­mâne fără glas și fără cuvinte. Cine știe cât s-ar mai fi plimbat în jurul casei, dacă nu l-ar fi oprit un domn mai în vârstă, care, văzându-i rasa monahală, s-a oferit să-i arate drumul și să-l conducă până la numărul 5, fără să-l întrebe nimic. "Nu știu cum am ajuns la ușa părintelui și cât a durat aștepta­rea. Țin minte că doam­na prezbiteră Maria mi-a deschis și, văzân­du-mă că sunt călugăr, s-a dat sfioa­să la o parte, parcă și mai emoționată decât mine. Undeva, în spate, pă­rintele părea că mă așteaptă. Nu a zis nimic. Vedea că sunt tulburat și m-a lăsat câteva clipe să-mi revin, deși eu, cum spune Pe­tre Țuțea: «eram într-un din­colo»... Apoi, a început să se apro­pie de mine cu câ­teva întrebări de cercetare, atent și grijuliu formulate, ca nu cumva să mă tulbure ori să facă vreo supărare. Cu o limpezime a glasului pe care am să mi-o amin­tesc toată viața, m-a întrebat cum merg slujbele de noapte, cum mai e biserica și ce mai fac frații de la Cozia. Oamenii din Vâlcea mai vin la biserică? Dar tinerii?... Încet, am început să-mi înving emoțiile și, în scurt timp, m-am trezit vorbind despre «Filo­calii». Mi-am recăpătat curajul și m-am trezit punând la rândul meu întrebări. Îmi amintesc că una din aceste întrebări era le­gată de evlavie. De ce în «Filocalii» nu este scris nimic despre evlavie? De ce evla­via nu e considerată o virtute monahală?"...
La auzul întrebării, părintele Stăniloae a tresărit și, imediat, purtat de o inspirație densă, aproape materia­lă, și-a luat zborul. Două ore neîntrerupt a vorbit. Două ore, în care și-a purtat musafirul în altă lume. "Parcă auzeam îngerii din ceruri șoptind și cântând, în vreme ce părintele Stăniloae mă îndemna să înțeleg că evlavia este, de fapt, o virtute dată mi­renilor, lai­cilor, ca aceștia să se ridice la nivelul monahilor și chiar mai sus", mărturisește starețul Paisie. Între timp, doamna Maria și-a invitat mu­safirul la masă. Acolo s-a curmat orice gând, orice remarcă scânteietoare. La masă, abia atingân­du-se de bucate, părintele se ruga și când ducea lingura la gură, și când degusta apa dintr-un pa­har. De fapt, nu mânca, ci săvârșea o litur­ghie, o slujbă religioasă. Se contopea cu modestele bu­cate așezate pe masă, cunoscându-le și prețul, și valoarea mistică.

"Cel mai mult suferi când faci rău, nu când îl suporți"

E greu să-l reconstitui pe părintele Stăniloae din câteva întâlniri și dialoguri de seară. De multe ori, cei care cred că l-au cunoscut nu l-au cunoscut nicio­dată cu adevărat. Unii credin­cioși, mireni sau călugări, îl țin minte într-un fel aparte - rece, oficial și plin de respect. E o imagine de studiou plină de re­tușuri și lumini artificiale; ima­ginea de mare savant, afun­dat în cărți și manuscrise vechi, care nu spu­ne nimic despre omul Stăniloae, despre oboseala, lip­surile și crucificările lui de zi cu zi. Nu mulți sunt cei care știu cât de mult și de intens a suferit pă­rintele de-a lungul vieții. A su­ferit când primii copii, cei doi gemeni (Maria și Dumitru) i-au mu­rit pe rând, simplu și fără nicio explicație. A sufe­rit pe nedrept bătaia și umilința din închisorile comuniste, pentru ca apoi să trăiască, tot restul vieții, un adânc sentiment de vinovăție, având im­presia că din cauza lui sunt prigoniți toți cei dragi ai familiei.
Deși n-ar fi deschis niciodată acest subiect, părin­tele Stăniloae se învinovățea mereu, convins fiind că nu a făcut destul; că putea să-și iubească și să-și apere mult mai bine, mai aprig, întreaga familie. Așa cum și-l amintește starețul Paisie, părintele Stăni­loae nu se confesa niciodată. O singură dată a asistat, fără voie, la o discuție a marelui cărturar cu fiica sa, Lidia, căreia îi spu­nea: "Nu vreau să se vor­bească despre suferin­țele din perioada întemnițării mele. Cel mai mult suferi când faci rău, nu când îl suporți... De fapt, pen­tru voi a fost cel mai greu. Voi ați simțit umilințele și sărăcia, nu eu. În închisoare, neavând nimic, a­veam de toate".
Așa era părintele - o pre­zență profund discretă și sufi­ci­ent de cuviincioasă, ca să nu-și încarce aproapele cu propriile sale neliniști și contorsiuni sufletești. Doar uneori și în oca­zii rare, își per­mitea luxul nostal­giilor, rememo­rând imaginea părinților săi, Irimia și Ra­veca, alături de sim­plitatea idilică din satul natal, Vlădenii de Brașov, unde i se părea că toate erau la locul lor și toa­te aveau gust - și apa, și aerul, și fructele, și fânul ne­cosit de pe dealuri.

"Lângă el, puteai să stai sute de ani fără să te plictisești"

Părintele nu voia să-și recunoas­că nicicum nedrep­tă­ți­le abătute necon­te­nit asupra lui. În schimb, făcea me­reu elogiul răbdării, cugetând că "în răb­dare este mai multă forță și mai multă exaltare de­cât în nerăb­dare". De câte ori avea oca­zia, părintele Stă­niloae deschidea subiectul și vorbea despre importanța creș­tină a răbdării. Vorbea avântat și vulcanic, dar la fel de bine putea să și tacă. Însăși prezența lui era imaginea vie și inconfundabilă a răbdării. O răbdare vie și energică. O răbdare capabilă să oprească timpul în loc. Nu întâmplător, în prezența lui, uitai și când ai venit, și când s-a pogorât noaptea, invitându-te politicos să pleci. Nu întâmplă­tor, sub ochii tăi, ma­rele Stăniloae pă­rea să iasă mira­culos din timp, ase­menea acelui Sfânt care, țâșnind din chilie ca să urmă­reas­că zborul unui porumbel, s-a întors abia după 300 de ani, ca și cum ar fi lipsit doar câteva ore și nimic nu s-ar fi întâmplat. "Da, așa era părintele Stăniloae" întărește starețul Paisie. "Ira­dia în jur senzația reală, materială, palpabilă, că ai fi putut să-i stai sute de ani în preajmă, fără să te plic­ti­sești... Cu el, nu mer­geau cugetările mo­latece și reîncăl­zite a doua oară. Cu el, alunecai di­rect în cuptorul tră­i­rii, dincolo de gân­durile întâm­plătoa­re. Dincolo de alte amăgiri de acest fel".
Era deosebit de primitor părintele; exagerat de primi­tor, ar spune unii. Măicuța ce îl îngri­jea (o ne­poată cu­minte și harnică) încerca timid să-i păzească odihna, dar marele teolog apărea imediat în pragul biroului său de lucru, spu­nând cu vocea lui miloasă și plină de emoție: "Lasă-i să intre... Săracii, poate că vin de la gară". Nu cerea referințe speciale sau alte recoman­dări. Era suficient cuvântul omului. Părintele știa că mulți încercau să se folosească de renumele lui, lău­dându-se că i-au fost ucenici. Era convins că destui veneau la el doar să-l ispitească, dar părintele nu se pu­tea schimba. El era același, mereu deschis, mereu primitor pentru toată lumea. Odată, cineva i-a bătut la ușă și, fără să ceară permisiunea, a scos aparatul de fotografiat să-l pozeze pe părintele. Maica Rafaela, nepoata lui, a încercat să-l oprească, să-l mustre, dar părintele a oprit-o, spunând cu imensa lui blândețe din glas: "Să vă ajute Dumnezeu și să vă lumineze în lucrarea pe care ați în­ceput-o aici". Oricât ar fi încercat cei dragi să-l apere și să-l țină la distanță de unii oameni profitori, cu gânduri ascunse, părintele se împărțea egal tuturor, ca o pâine caldă, abia scoasă din cuptor.

Traducerea Apocalipsei și profeția părintelui Stăniloae

Multe ar avea de spus starețul Paisie despre întâl­nirile cu părintele Stăniloae, dar se oprește, știind că lângă marele teolog, nu a avut parte neapărat de în­tâmplări memorabile, ci de emoții extrem de inten­se. Închizând ochii, în minte îi apare figura blândă și alungită a părintelui - figură de gheronda, de bătrân frumos și curat în toate. Îi apare vocea care îl invita la masă. Îi apar mâinile împreunate cuviincios în poală și tăcerile lui profunde, prin care comemora amintiri și regrete legate de Vlădeni, de co­pilărie, de sfințe­nia părinților săi și a sufletului ță­ră­nesc. "Uneori simt că nu m-am despărțit nicio­da­tă de el", mărtu­ri­sește starețul Pai­sie. "De câte ori ple­cam din casa lui, de pe strada Cernica nr. 5, îl luam pe părintele cu mine, încât și acum îl am în gesturi și cuvinte. Îl am în contem­plări și momente de liniște. Îl am în suflet și în vis... Nu mulți l-au vi­sat cum îl visez eu pe părintele Du­mitru Stăniloae... Nu exagerez cu nimic când spun că, de câte ori mă apropiam de casa lui, intram în ru­gă­ciune. De câte ori ieșeam de la el, simțeam că tocmai părăsisem o biserică, având încă în minte vo­cea sa inconfun­dabilă: «Să cău­tăm în toate li­niș­tea. Pe această bă­taie de aripă ne vine Duhul. Ne vine pacea, cununa tuturor lucrurilor». Cu părintele tră­iam mereu un sentiment greu de descris... Da, lângă părintele nu puteam fi decât vesel; o veselie pe care simțeai nevoia să o împărtășești neapărat cu cineva. Niciodată nu l-am găsit într-o altă stare decât cea de surâs și bunăvoire. O singură dată, parcă, s-a întune­cat la chip și a zis de față cu mai mulți teologi tineri că «nimeni nu poate traduce Cartea Apocalipsei așa cum trebuie, decât cei care vor trăi vremurile acelea», după care a adăugat cu vocea tremurată de îngri­jo­rare: «Eu cred că suntem în vremurile acelea, și am putea în­cerca să întreză­rim ceea ce se vede acolo!»." De aici, de la aceste vorbe a ieșit o ma­re și învol­bu­rată controversă, în care unii ziceau că părintele făcuse o profeție a sfârși­tu­lui de lume și alții îi certau pe aceștia că de ce și-au per­mis să pună în sea­ma părintelui vorbe și viziuni mi­­raculoase.
Starețul Paisie evită să se implice în vreun fel. Evită să dea cuiva drep­tate. Ceea ce își amintește el, fără putință de tăgadă, este acea zi în care, ca simplu călugăr la Mânăs­tirea Turnu, de pe malul Oltului, a venit la București, pentru a-l întreba pe părintele ce să facă: să meargă la Athos sau nu. Părintele nu a zis nimic. Parcă ne­au­zind întrebarea, a scos o hartă cu toate mânăstirile din România și, mișcându-și de­getul din sud spre nord, a ajuns la Bistrița Năsăud. A privit îndelung harta, a oftat și, într-un târziu, a con­statat cu tristețe că nicăieri în aceas­tă frumoasă parte de țară nu există loc monahal, un schituleț, măcar o fărâmă cât de mică de mânăstire. În gestul și în vor­bele lui puteai citi o mulțime de lu­cruri - și prooro­cire, și simplu îndemn. Vor trece mulți ani până când tânărul monah Paisie să pără­seas­că Turnu și să ajungă stareț la Parva, apoi la Nușeni, pentru a ctitori biserici, paraclise și locuri de primire pentru toți creștinii Năsăudului. De fapt, acesta este singurul lui regret. Regretul că nu a mai apucat să-i ducă părintelui vestea cea bună și să se bucure dimpreună cu el. Cu o săptămână înainte de a-și da ultima suflare, l-a vizitat la spital, unde se pregătea de marele drum și repeta întruna: "Vino, Doamne, Iisuse!". Apoi Paisie a plecat, oprindu-se câteva zile în Moldova, la părin­tele Cleopa. Era în chilia lui când, în timpul discuției, marele Cleopa s-a oprit brusc și a zis: "Săracul Stă­niloae... Săracul. Ce știți voi? A fost cel mai mare dogmatist și cu smerenie ca nimeni altul. De aia e mare!". Apoi a căzut în tăcere, vărsând două lacrimi, spre uimirea celor de față, care nu-l mai văzuseră pe Cleopa plângând niciodată și pentru nimeni. Un plâns scurt și dureros, ca un sfârșit de lume. Curând, aveau să afle cu toții vestea cea tristă: marele teolog Du­mitru Stăniloae, la nici șapte luni de la moartea soției sale, s-a grăbit să o revadă și, îm­brățișând-o strâns, să cugete cu infinită tandrețe: "Am cunoscut o sfântă în timpul vieții. E soția mea. Ea a trăit și a cunoscut cu adevărat credința în Hristos. Eu doar am scris despre ea".

Foto: CRISTIAN CURTE