Lacrimi de petrol

Cristian Curte
De la începutul anului am fost asaltați din partea gu­ver­nului cu vești pozitive.

Economia și-a luat avânt anul trecut, a crescut cu 3,5%, consumul este și el în creștere, putem, așadar, să fim fericiți. Poate că am fi bucuroși de toate aceste vești, dacă, paradoxal, tot guvernul nu ne-ar lua cu asalt portofelele. Ale noastre și ale companiilor. Tot felul de taxe s-au revărsat din imaginația executivului, care s-a dovedit mai fecund în inventarea lor decât un scriitor sud-american. Taxele din agricultură, taxa pe stâlp și, mai nou, taxa pe combustibil. Dacă până acum benzina și motorina erau scumpe, ne puteam măcar consola cu gândul că, raportate la celelalte țări din Uniunea Europeană, prețurile la combus­ti­bil în România erau printre cele mai mici. Concuram, ca de obicei, cu Bulgaria. Și era foarte firesc, pentru că salariile noastre se pot compara doar cu cele ale vecinilor de la sud de Dunăre. Ei bine, acum ne-am luat avânt și i-am depășit, dar nu numai pe bulgari, ci și pe mulți dintre partenerii noștri din uniune. Concret, acum plătim pe combustibili mai mult decât: Bulgaria, Cehia, Croația, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Luxemburg, Polonia, Austria, Spania și Franța. Da, nu e o greșeală, ați citit bine, acum îți poți lua un litru de motorină mai ieftin decât în România, din Luxemburg (1,181 euro), Franța (1,301 euro), Austria (1,315) și Spania (1,330). La noi, motorina costă acum nici mai mult nici mai puțin de 1,358 euro pe litru. Comparația cu salariile din țările occidentale aș spune că nu are niciun rost, dar haideți to­tuși să aruncăm o privire și asupra lor. Conform Orga­ni­zației Internaționale a Muncii, salariile medii în euro, la pa­ritatea puterii de cumpărare, sunt: Luxemburg - 2966 euro, Austria - 2474, euro, Franța - 2077 euro și Spania - 1693 euro. Știți cât e la noi salariul mediu în euro, conform ace­leiași organizații? 686 de euro! Atât. Asta înseamnă că noi, dintr-un salariu mediu lunar, ne putem cumpăra, de acum, 505 litri de motorină, iar un spaniol, care e cel mai prost plătit din exemplul de mai sus - 1254 de litri. Adică, după ce că mai suntem și săraci, avem și prețurile mai mari decât cei mai bogați.
Și acum să vedem ce vrea să facă, de fapt, guvernul, cu banii noștri. Dacă tot e să ne fluiere vântul prin buzunare, măcar să știm și noi de ce, nu? Ei bine, domnul Victor Ponta a spus că banii vor merge la infrastructură. Adică, la acce­le­rarea construcției de autostrăzi, pentru că, tot dânsul a spus, la noi sunt multe accidente, tocmai din cauza calității proaste a șoselelor. Mai că l-am crede pe cuvânt și am pune și noi umărul la ridicarea țării pe cele mai mărețe culmi ale progresului, dacă nu am avea la dispoziție câteva cifre (statistica, bat-o vina, dacă ar fi fost liberă sub comunism, că­dea regimul în primii cinci ani, cu tot cu tancurile sovie­tice). Ei bine, cifrele ne spun că noi avem bani de autostrăzi, drumuri și căi ferate, doar că nu facem nimic cu ei. Concret, între 2007 și 2013, am luat de la Uniunea Europeană pentru Programul Operațional Sectorial "Transport" doar 596,8 milioane de euro, deși am avut la dispoziție 4,5 miliarde de euro. Așadar, până acum, aproape 4 miliarde de euro au rămas nefolosiți. În schimb, introducem o acciză în plus la carburanți ca să facem autostrăzi?!
Mai mult decât atât, după ce a introdus taxa respectivă, guvernul se trezește, în al doisprezecelea ceas, că ea ar putea să îi afecteze pe transportatori, care, la rândul lor, vor scumpi serviciile și vor determina o creștere în lanț a prețu­rilor, care ne va afecta pe toți. Așa că domnul Victor Ponta a elaborat o ordonanță de urgență, prin care să restituie trans­portatorilor 4 eurocenți din cei 7. Și atunci, dacă trans­portatorii nu vor plăti taxa decât în parte, dacă agricultorii vor primi și ei banii înapoi, pe capul cui vor apăsa această taxă și prețurile nesimțite de la pompă? E simplu. Pe capul dumneavoastră, dragi automobiliști amatori, mai mult sau mai puțin săraci.