Viața pe pipăite

Redactia
- Vă puteți imagina un teatru fără sală, fără scaune și, uneori, fără text? Un teatru cu oameni legați la ochi, care în loc să "vadă" lumea, o simt? Un asemenea teatru există la Cluj, jucat pe marea scenă a străzii. O experiență inedită, care nu se uită ușor. Viața pe pipăite. Teatrul labirint-senzorial -

Un teatru care te învață să te oprești și să pătrunzi în adâncul lucrurilor. Te învață să-ți traduci simțămintele, să-ți înțelegi trăirile, să te deslușești pe tine. Un teatru fără scenă și fără locuri pe scaun, unde experimentezi gusturi noi, mirosuri nebănuite, atingeri miste­rioa­se. E teatrul unde tu, ca spec­ta­tor, ești de fapt actorul, pentru că în mintea ta se petrece totul. E teatrul în care nu știi când ai intrat și nici nu ești sigur că s-a terminat. Atât în tim­pul spectacolului cât și după, toți oamenii și toate întâmplările le crezi parte din regie, și viața se ames­tecă cu jocul. E teatrul pe care nu-l vezi decât cu ochii minții. Nu mergi pur și simplu la o piesă, intri în ea și o simți. Sună imposibil, straniu, ma­gic? Un astfel de teatru chiar există! Unde altundeva, decât în inima Ardealului, la Cluj, unde tineri actori experimentează și spectatorii sunt încântați de ceea ce este inedit?!
Laura Alicu este una dintre actri­țele acestui teatru magic. Atunci când vorbește despre teatrul labirint-senzorial, se des­prinde ușor de realitate și pătrunde în­tr-o lume doar de ea văzută. I se luminează fața, pri­virea e plină de emoție, iar cu mâinile vrea să spună mai mult decât o poate face în cuvinte. Am încercat să aflăm de la ea ce este această ultimă minunăție a dramaturgiei mon­diale, care se joacă cu mare succes în Cluj. Sau mai bine zis... în tot Clujul.

"Totul se bazează pe simțuri"

- Clujenii s-au obișnuit deja cu trupa voastră pe străzile orașului. Ați stârnit o curiozitate enormă cu acest tip de teatru fără sală, fără scaune și câteodată chiar fără... text! Ce este teatrul labirint-senzorial?

- Labirint, pentru că imaginația noastră și amin­tirile noastre sunt nesfârșite, sunt un adevărat labirint. Senzorial, pentru că totul în piesele noastre, deși pare ciudat pentru teatru, se bazează pe simțuri. E greu să dai o definiție ca la dicționar pentru acest gen de teatru. E greu să definești o trăire intensă, un poem al simțurilor tale sau o aventură a imaginației. Să încerc mai degrabă să îl descriu? În primul rând, spectatorul își va folosi simțurile ce nu sunt în mod obișnuit so­licitate în dramaturgie: atingerea, mirosul, gustul, chiar și ochii vor învăța să vadă altfel decât o fac de obi­cei, iar sunetul poate avea alte valențe. Aceasta este marea noutate, și ea vine împreună cu alte schim­bări. De exemplu, povestea, piesa, nu se va spune ca de obicei, doar prin actori. Spectatorul va deveni prin­cipalul actor și ceilalți doar îl vor ajuta să își spună sau să își descopere povestea personală. În felul ăsta dispare și scena, și obligația spectatorului de a o con­templa. În teatrul senzorial, scena se mărește, de­vine însăși lumea noastră și privitorul se trezește în mij­locul unui spectacol. Am putea spune că piesa îl în­conjoară transformând lumea reală într-o scenă uria­­șă și spectatorul devine actor. Acest gen de teatru se poate juca într-un oraș sau pe o plajă. O să vă dau un exem­plu concret. Un spectator vine la piesă, dar zece actori i-au pregătit deja un labirint și chiar când iese din casă, un cerșetor (de fapt un actor din trupă) îl abordează și îi spune câteva lucruri. Altcineva poate interveni și îl poate duce într-un loc neașteptat, sau îi poate da o pietricică, șoptindu-i o anumită misiune de îndeplinit. Cu mult înainte de-a ajunge la locul stabilit pentru spectacol, el e deja în piesă. Apoi, legat la ochi, un spectator poate descoperi textura unor obiecte, poate asculta un cântec de leagăn din copilărie sau valurile mării. În felul ăsta, noi, actorii, cu doar câteva accesorii la îndemână, suntem doar izvorul ima­gi­na­ției lui, fără a vrea să o controlăm. Spectatorul își va construi singur o poveste din amintiri și din reîntâl­nirea cu senzații uitate. Pornește într-o călătorie ne­cunoscută, bazată pe trăirile sale și pe amintirile sale. Este foarte multă improvizație într-un astfel de teatru și deci foarte multă libertate.

Sufletul lucrurilor

- Tu cum ai descoperit acest fel de teatru și ce ți-a adus în plus?

- Primul spectacol prin care am trecut a fost cel de la Gura Portiței. Se numea "Întoarcerea la copilărie". Primul moment a fost într-o cameră, unde am discutat cu cineva despre bunici, pă­rinți, ac­tivități din copilărie. Apoi m-a luat alt­cineva pe niște picioroange și m-a dus mai de­parte, unde tre­bu­ia să scriu pe o hârtie cea mai ma­re fri­că a mea. Mi s-a cerut să nu dau bilețelul acela ni­mă­nui. Poate părea ciudat, dar am și acum bilețelul, foarte bine păstrat! Le­gată la ochi, am ajuns apoi într-un loc unde era un joc de iele, am fost împinsă, îm­brățișată, mângâiată. Eram aproape ca în transă. Tot legată la ochi, am fost condusă într-un părculeț, unde m-am dat pe un leagăn. Lângă mine auzeam cum cântă un co­pilaș "pe o pânză de păianjen". Și în cele din urmă, fără să știu încotro mă îndrept, m-am trezit cu pi­cioa­rele în apa mării. Acolo am stat întinsă cât am vrut și a fost ca un moment al sfârșitului, al ca­pătului de drum. Mi s-a părut că am parcurs în acel spec­tacol toate momentele vieții. Fiind legat la ochi, re­desco­peri altfel lumea din jurul tău. Văzul îți fură cum­va din experiențe, din atenția către celelalte sim­țuri. Nu pui niciodată mâna pe o cărămidă, pe un pe­re­te. Fără să simți textura, mă­rimea, forma, con­sis­tența, durita­tea obiectelor, le vezi doar de la distanță și nu se cre­ează o intimitate cu ele. Mi-am dat seama cât de ușor trecem peste sufletul lucrurilor și câte am putea învăța despre noi, dacă le-am acorda un pic de a­tenție. Acel spec­tacol m-a marcat și m-a legat defi­ni­tiv de teatrul senzorial. Poa­te și pentru că tema pie­sei era copi­lăria și spec­ta­co­lul a fost gândit special să te ducă la sen­zația aceea unică din copilărie, în care erai prins total în joc și mama te striga din zece în ze­ce mi­nute. Nici ascul­ta­rea, nici teama nu învin­geau bucu­ria libertății, sen­zația că o clipă câștigată e nepre­țuită. Târziu, intrai în casă spășit, însă cu mulțu­mi­rea că te-ai jucat atât de bine. Ca adult, nu mai ai aceste trăiri, nu le mai simți atât de tare, nu mai trăiești senzația aceea de plinătate. Teatrul senzorial mi-a dat posibilitatea să accesez din nou aceste trăiri.

"Te rog, ai un scaun în plus?"

- E mai greu să joci așa ceva decât teatrul clasic, pe care îl știm cu toții?

- Ca actor ai foarte multă libertate. Sigur, există câteva texte pe care le scriem împreună, atunci când gândim și situațiile unei piese de teatru. Dar dacă o scenă se desfășoară pe stradă sau într-o cafenea aglo­me­rată, actorul are o idee de bază și restul e impro­vizație, adaptare la ceea ce se întâmplă în jurul său. Im­previzibilul cred că te ajută ca actor și îți oferă șan­sa prospețimii: chiar dacă joci de zece ori aceeași idee sau replică, niciuna nu va semăna cu cealaltă, pentru că scena ta e lumea reală și ea nu este nicio­dată aceeași. Mare parte din reprezentație, spectatorul este legat la ochi, iar cei care pregătesc momentele se joacă cu simțurile lui. Cu mirosul, cu auzul, cu gustul, cu simțul tactil, iar totul se desfășoară în mintea spec­tatorului, acolo este de fapt labirintul. Ca actor, ești ghi­dul cuiva prin labirintul imaginației sale și este o provocare să fii ghid prin ceva ce te poate surprinde și pe tine. Poate să dureze treizeci de minute sau două ore. Partea dificilă este transfor­marea lumii concrete în scenă de teatru. Cineva vine la spectacol și tu tre­buie să poți să îl tragi într-o lume transfigurată sau în alt înțeles al aceleiași lumi, mai bine zis. Așteaptă ceva, iar tu trebuie să-l captezi din primul moment. Să-l introduci în starea din care să-și facă singur spec­tacolul, să trăiască jocul imaginației. Sunt momente în care lumea crede că s-a terminat piesa, dar încă e în spectacol. E fascinant să-i vezi uimiți, încântați, deru­tați. Sunt oameni care trăiesc și două, trei săptămâni, prin prisma unei astfel de ex­periențe. Vezi altfel lu­cru­rile din jurul tău. E o ex­pe­riență curățătoare, te cu­răță de virușii superficia­lității. Unii revin, vor nea­pă­rat să parcurgă traseul și rămân uimiți că nimic nu mai seamănă cu ce era în mintea lor, cu ceea ce au trăit. As­ta e minunat, că în tot tim­pul spectacolului, cineva îți dă atenție deplină, tu ești centrul. Uneori trebuie să te adaptezi la situații foarte dificile. De exemplu, odată, la un spectacol, când la câțiva metri de noi urla muzica, dar trebuia să jucăm. Am luat dopuri de urechi, ne-am descurcat. Dar a fost foarte mult de improvizat. Ca și performer, te folo­sești de absolut orice e în jurul tău, ca spectator ajungi să ți se pară că toți oamenii de pe stradă fac parte din spectacol.

- Cum privesc oamenii această formă a tea­tru­lui? Ce public aveți?

- Multora le e teamă să vină, tocmai pentru că nu știu dinainte nimic, nu se simt cu picioarele pe pă­mânt. E ca și teama de avion. Dar după ce vin o dată, vor neapărat să repete experiența. Avem oameni care ne urmează de la spec­tacol la spectacol. Chiar ne-am gândit că trebuie să fa­cem cumva să dăm o șan­să și celor care n-au ex­pe­rimentat. Mai nou, suntem in­vitați să facem câte un spectacol în locuri care se vor promovate. Oamenii ră­mân atașați de un loc, după ce l-au parcurs pas cu pas legați la ochi și l-au trăit prin simțuri, se reîntorc aco­lo cu drag. Am avut un spec­tacol la Baia Mare, în muzeu. Eu am avut rolul unui copil care a crescut în muzeu și trebuia să vor­besc cu spectatorii despre expe­riența mea. Au fost adulți, copii, tineri, a durat trei ore. După spectacol, nu mai puteam vorbi. Însă reacția spectatorilor mi-a alun­gat oboseala. Vin de obicei la spectacolele noas­tre oameni care îndrăznesc, oameni deschiși, tineri sufletește. La Cluj, nu ducem lipsă de spectatori, dim­potrivă. Oamenii sună și întreabă: "Te rog, ai un scaun în plus?". Dar aici nu poți avea mai mulți oa­meni decât poți duce, pentru că este destul de so­licitant, cere foarte multă implicare și dăruire.

MARIA BUDA