Poveștile copilăriei

Redactia
- O întâmplare care mi-a marcat viața -

Vlașca magică

Miracolul începea totdeauna cu spațiul acela ne­sfârșit. O întindere uriașă și mirifică de pe apa Neaj­lo­vului, pe care o descopeream mereu cu o nesă­țioasă surprindere. Un amalgam de gâr­le, dealuri, flori și cai, alergând liberi, prin stufărișul înalt. Mie, co­pilului crescut la oraș, de cum scăpam din strân­soarea Bucureș­tiu­lui și ajungeam la țară, în Vlaș­ca, mi se părea că intru brusc într-o fantă deschisă, în­tr-un vis înnebunitor. Până și vara îmi părea pe atunci nesfârșită. La fel cum era și spațiul acela pe care îl co­lindam an de an, cu febrilitate, în fiece zi, până sea­ra, târziu. Fe­ricit și de nestrunit. Eram în ținu­tul norocos al copilăriei mele. În Vlașca, cum îi spunea cu obsti­nație bunicul meu, Vlașca, și nu Giur­giu, cu numele din vechime, și cum m-a învățat și pe mine să-i spun. Și chiar dacă as­tăzi amin­tirile de atunci încep par­că să pâl­pâie, tot mai tremurătoare și nesigure, to­tuși, copilăria pe care am trăit-o acolo, în Vlașca ma­gică, mi-a în­sem­­nat viața definitiv. Cu o pecete curată și indes­truc­tibilă.

Regele crapilor

El se apropia încet de mine, înotând neștiut pe sub ape. Începuse ziua cea mare a crapilor, ziua care strângea tot satul. Și cu ea, încă o vară incandescentă pentru mine, copilul rătăcit și fermecat de pe Neajlov... În satul acela, bunicul mă lua cu el și stăteam tot­deauna la fratele lui. Șapte frați avea bunicul în sat și fiecare trăia în câte o casă singură, pe-un deal. Ca într-o poveste. Casa unchiului Radu era și ea cățărată ca o cetate, cu ziduri de livezi și de ape. Pe dealul ăla am dus eu cele mai aprige bătălii din viața mea, cu turcii, așa cum le luam din cărțile de istorie. Și du­pă ce terminam cu turcii, urma gârla de la poalele dea­lului. Gârla cea mare, plină-ochi de crapi. Mai întâi, luam la rând toate coșurile de prins pește, îm­pletite cu meșteșug din nuiele de răchită, și care plu­teau, fie­care cu câte un boț de mămăligă înăuntru, drept mo­meală. Dacă intra în ele vreun crăpcean, nu mai putea ieși. Iar eu înotam ca o zvârlugă (asta știam de la Bucu­rești), așa că nu-mi era greu să le cotrobăi pe toate, cât era gârla de mare, și să le stric rostul: ba le lu­am momeala, ba eliberam crăpcenii rămași captivi și zbătându-se înăuntru... Tot satul venea cu jalba în proțap la bunicul, dar el mă ocrotea mândru. "Lasă-l, mă frăție, lasă-l să se încure, că acu' e vremea lui!". Deseori mă țineam pe malul gâr­lei după Marinică, băiatul unchiului, care vâna crapi cu ostia. Ostia asta era un trident cu care Marinică harpona crapii sub apă. Problema era că el îi vedea acolo unde eu nu vedeam nimic. Și, de fapt, chiar nu era nimic sub valuri, dar Marinică nu greșea nicio­dată și eu muream de ciudă că nu înțelegeam cum făcea. Tot el m-a vestit și că urma, în cu­rând, Ziua cea mare a Regelui crapilor. A­tunci, tot satul ieșea la prins pește cu mâna, în gârla cea mare. În ziua aia, de cu zori, femei, bărbați și copii strânși prin baltă în lanțuri largi, ca gonacii la vânătoare, înce­peau să bâjbâie pe sub ape, prin nămolul afundurilor, ca să stârnească crapii bătrâni și grași și dedulciți la tertipuri, ce nu puteau fi prinși altminteri. Cel mai dorit dintre toți era Regele crapilor. Era un crap uriaș și vechi cât balta. Sau cel puțin așa spuneau bătrânii. Fusese mai mult zărit, ca o umbră, pe sub ape. Nici chiar Marinică nu-l putuse găbji, cu privirea lui de Ciclop de Neajlov. Iar cel care îl va prinde sau măcar va pune mâna pe Regele crapi­lor, se spunea, acela va a avea o soartă deosebită.
Acum, cotrobăiam cu mâinile pe fundul gârlei, în­conjurat de ceilalți. Un copil de zece ani, înfrigurat de misiunea lui. Înfrigurat și ușor speriat. În vremea as­­ta, el, Regele, se apropia în­cet de mine, fără ca eu să o știu. Înota liniștit și nevăzut sub ape. O umbră gi­gantică și tăcută, cu solzi. Pe urmă l-am simțit. În­cer­­case să mi se strecoare prin­tre picioare. Instinctiv, am strâns genunchii și l-am prins. Câteva clipe, uriașul a stat ne­mișcat în mâinile mele. Atunci, satul l-a văzut pentru prima oa­ră pe Regele bălții. Pentru pri­ma și pentru ultima oară. Ime­diat, crapul cel mare a zvâcnit ca un arc voltaic și s-a prăvălit cu zgomot în ape, dispărând pen­tru totdeauna. Și tot satul adu­nat pe gârlă a început să strige de bucurie. Bărbații își trân­teau pălăriile în apă, ca în colb. Și toată lumea mă îmbră­țișa. Eram cel care îl prinsese pe Regele crapilor și îl ți­nuse preț de câteva clipe în mâini. Eu, puștiul venit de la București. "Nepotul dvs. o să ajungă departe, veți vedea" - îi spuneau toți buni­cu­lui. Nici până azi nu știu de ce în vara aceea, Regele crapilor m-a ales chiar pe mine.
Cai și stele
Serile la țară erau mult mai liniștite. Atunci, după ce mâncam bine, ne întin­deam toți pe spate, pe dea­lul unchiului Radu. Dea­su­pra noastră, cerul plin de stele stră­lucea cu o lim­pe­zime fără seamăn. Bunicul în­cepea să ne spună po­veș­tile stelelor, și știa atâtea! Pe urmă, unchiu' Ra­du în­cepea și el să cânte balade vechi, de prin Sud, dospite în amintirile lui. Și eu așa adormeam. Legănat de ba­la­de și de stele.
Dar în Vlașca mai erau și caii!... Caii ăia, murgi și roibi, dintr-o rasă păstrată de sute de ani. Cai care alergau liberi, în herghelii mici, pe dealuri și prin bălți. Acolo am învățat eu să că­lăresc pe deșelate. Meș­teșug pe care astăzi, după atâta timp, l-am uitat. Unchiu' Radu avea doi armăsari și o iapă: pe Vifor, pe Fulger și pe Mândra. Bunicul mă punea totdeauna s-o călăresc pe iapa Mândra, căci Vifor și Fulger erau prea sălbatici, nici la căruță nu prea stăteau, doar bu­ni­cul îi putea stăpâni. Iar când mer­geam cu căruța prin sat, cu cei doi armăsari fru­moși și mari, meste­cându-și neîmblânziți căpestrele, bunicul, ditamai in­ginerul de modă veche, mâna că­ruța în picioare, hai­ducește. Îmi amintesc cum, odată, tocmai treceam cu căruța pe un pod. Și caii ăia doi ne­buni și puternici s-au speriat de ceva, că erau să tragă căruța într-o râpă. În căruță eram și eu, și bu­nica. Înlemnisem amândoi. Dar bunicul nu s-a pier­dut, și numai ce a răcnit așa, dintr-odată, la cai, scurt și bubuitor ca un tunet. Și, într-o clipă, caii s-au opin­tit și ne-au scos la liman. Atunci am înțeles că bunicul era unul dintre marii ocrotitori ai vieții mele. Iar când el n-a mai fost, și viața mea a început s-o ia razna, la fel ca și armă­sarii aceia din copilăria mea.

În inima libertății

În acei ani '60, mai toți copiii celor șapte frați din satul de pe apa Neajlovului se așezaseră în București. Unii făcuseră și facultăți bune. Dar pe atunci, încă mai exista obiceiul ca toți să se întoarcă în sat și să-și boteze copiii acolo. La un astfel de botez am fost și eu. Aveam doar cinci ani. Văzând neamul acela nu­meros al nostru cum se strângea peste dealuri, lumea se minuna: "Uite, bre, parcă ar fi oastea lui Tudor!". În vremea asta, noi, verișorii mai mici din oastea lui Tudor, ne îndeletniceam cu ce ne învățaseră cei mari: făceam trânte "ca pă Vlașca". Și de abia așteptam să înceapă petrecerea, care se dezlănțuia când veneau lăutarii. Acum sosise, adus de la București, cu o ma­șină din acelea vechi, de teren, cu un IMS, un taraf vestit în Capitală. Era într-un iunie cald și frumos, și ci­reșii unchiului Radu erau plini de roade, iar cren­gile lor mângâiau mesele care fuseseră întinse prin livadă, pe deal. Și când muzica s-a pornit, verii și un­chii aceia ai mei, înalți și voinici, se strângeau unul după altul în horă și dansau în iarbă. Asta, până a început călușul. Călușul, dansul lor cel vechi. Atunci, ca la o singură comandă, s-au dezlănțuit toți! Și-au scos toți hainele de oraș, și rămași doar în cămășile albe, au început să joace călușul aproape cu furie, frământând iarba în ritmul acela sacadat, neasemuit. Și nu-l pot uita nici pe tatăl meu cum a jucat atunci, și el, descătușat și fericit, călușul. Tatăl meu, altă icoană a copilăriei mele, care mai târziu s-a stins în­singurat și tragic, departe de jocul acela puternic și băr­bătesc, departe de libertatea aceea frenetică care existase în Vlașca.

VALENTIN IACOB

Prima lecție de scris-citit

Era o vreme când nu eram mai înaltă ca o tufă de hortensii din curtea bunicii mele, când anul se împărțea clar între vară și restul de zile, parcă mai fără sens și lipsite de culoare, când visam mult și vorbeam mai puțin, fiindcă îmi plăcea să-mi păstrez aproape toate cuvintele pentru flori. Pe atunci, de cum se făcea iunie și ajungeam între dealurile din mijlocul Mara­mu­reșului, de îndată ce intram în curtea bunicilor, porneam într-o aventură prin grădina plină de flori. Era primul lucru pe care îl făceam când intram pe poar­tă și ritualul meu din fiecare zi. Porneam, printre greieri și cosași, pe drumul pe care îl știam doar eu și motanul Felix, tovarășul meu de joacă, în miros de crizanteme și iarbă proaspăt cosită. Întotdeauna, prima oprire era musai la zidul casei, la mușuroiul de furnici, unde zăboveam minute în șir. Felix se așeza tacticos lângă mine, își învârtea coada pe lângă el și aștepta. Pri­veam împreună forfota armatelor de furnici și-i ex­plicam, deși el mă privea cam indiferent de cele mai mul­te ori, într-o limbă pe care cu siguranță o înțele­geam numai noi, cam cum stă treaba într-un mușuroi. Aici trebuie să fie cămara, plină de toate bunătățile pe care le cară cât e ziua de lungă furnicile, în partea cea­laltă dormitoarele, puțin mai jos, camera de joacă. La fi­nal, după ce zugrăveam un întreg palat furnicesc, în­cepeam să le număr. Intrau și ieșeau pe toate părțile șiruri-șiruri de furnici. Nu știam prea bine cifrele, căci aveam doar cinci ani, dar eram convinsă că toate nu­me­rele fuseseră inventate doar ca să știi cum să stu­diezi cât mai bine furnicile și să verifici dacă sunt tot atâtea ca în vara trecută. Când ajungeam la zece, cel mai mare număr pe care îl învățasem pe-atunci, o luam de la capăt iar și iar, până îl vedeam pe Felix cum își ridică brusc coada în sus, în semn de plictis, și era mu­sai să pornim mai departe. Lăsam în urmă furnicile și o luam pe lângă gard, motanul mai în față, pășind tac­ticos peste straturile de crăițe și petunii colorate, unde știa prea bine că nu avem ce căuta nici eu, nici el, oprin­du-se la o grămadă cu nisip, care-i plăcea foarte mult. De cum ajungea, își tăvălea mustățile prin nisi­pul cald, iar eu îmi continuam explorarea, visând la cămile însetate și piramide din deșert, despre care îmi po­vestise adesea bunicul meu. După ce își făcea toa­leta zilnică, curățându-și lăbuțele și blana până de­venea strălucitoare, iar eu număram de mai multe ori până la zece pietricelele din nisip, o luam iar din loc. Urmau straturile cu legume, căpșunăria, coacăzele roșii și agrișele, în dreptul cărora Felix știa că e cel mai important popas. Oprirea finală era undeva în spatele curții, într-un loc destul de retras, în tufele de hortensii pe care bunica mea le iubea atât de mult. Când ajungeam lângă ele, du­pă ce mă asiguram că nu sunt văzută de nimeni, mă furișam pe lângă părul care le ținea umbră, îi dădeam la o parte cele câteva ramuri și-mi fă­ceam un culcuș în mijlocul tufei: postul meu de ob­servație din care priveam lumea. Felix se cui­bărea în brațele mele și stăteam amândoi, el tor­când din când în când, iar eu atentă la fiecare miș­care din jur, de teamă să nu cumva să fim desco­periți.
Din tufa de hortensii l-am zărit într-o zi pe Mișa, băiatul cel mic al vecinilor. Mult mai mare ca mine, și ca vârstă, și ca statură, se plimba ne­stin­gherit prin curtea noastră, cu mâinile în buzu­nare. Am fluierat scurt, băiețește, așa cum văzu­sem că fac copiii mai mari, și am închis ochii, mai mult de emoție decât de frica de a fi văzută. Nu fusesem niciodată singură cu un băiat. Mișa avea șapcă, pistrui și ochii nedumeriți. L-am flu­ie­rat încă o dată. Și-a rotit privirea în toate părțile, vrând să știe de unde venea sunetul. L-am strâns tare în brațe pe Felix, și cu o voce mai mult tremurată, am început să-l strig pe Mișa. Mai întâi încet, un stri­găt ca o șoaptă, apoi mai tare, până când sunetul a reu­șit să străpungă frunzele de hortensie și să ajungă până la el.
M-a dat de gol motanul, care, ținut prea strâns în brațe, a luat-o la fugă printre ierburi, trecând exact printre picioarele lui. Până să mă dezmeticesc, m-am trezit cu Mișa lângă mine, înghesuindu-ne unul în altul, în aceeași tufă. După câteva clipe de tăcere, el, mai curajos din fire, a luat un băț de jos și a început să deseneze pe pământ. Fiindcă mergea deja la școală de vreo doi ani, își scrisese mândru numele în țărână, explicându-mi, ca un adevărat profesor, literele. M-a pus să le repet după el de mai multe ori și după ce s-a asigurat că le învățasem pe de rost, nu s-a lăsat până nu m-a pus să le și scriu. Mai întâi am scris numele lui, apoi pe al meu. Spre seară, când se dusese și soa­rele la culcare, din grădina plină de flori se auzeau două voci de copii care repetau întruna, în cor. "Mi-șa", "Mi-șa", "Ma-ri-a", "Mișa și Maria". Aceea a fost ziua în care am învățat să scriu. De atunci înainte, mi-a fost imposibil să nu-l primesc pe Mișa în echipă, mai ales că era singurul care îmi știa ascunzătoarea. Am observat lumea, împreună cu Mișa și Felix, zile în șir, ascunși printre florile de hortensii, dar îl luam cu mine și când bunica avea musafiri. Atunci ascultam povești de oameni mari, cele mai importante știri din lume spuse de mătuși la o cafea și cele mai aprige bârfe din cartier. La final de vară, când tufa a început să se ofilească și școala urma să înceapă, am plecat fiecare pe drumul lui. Mișa s-a întors acasă în orașul vecin, eu am intrat în clasa I, unde am învățat și alte cifre, mai mari ca zece, iar Felix, învârtindu-și coada pe după el, a rămas la poartă, să ne aștepte, uitându-se lung după noi. Au trecut de atunci multe veri și multe alte expediții prin grădina bunicii, topite, toate, în scurgerea timpului. Singurul lucru viu, pe care îl păs­trez neatins în memorie, sunt literele acelea desenate cu un băț pe pământ: Mi-șa, Ma-ri-a. Prima mea lecție de scris și citit a fost și prima mea tresărire alături de un băiat. Mi-șa!

MARIA ȚEPOSU

Prispa de lut

Copilăria mea are multe uși și ferestre, pe care în­să le deschid rar. Cel mai adesea poposesc pe prispă. O prispă de lut, tocmită pe grinzi de lemn, în­tr-o grădină cu tufe de zmeură, umbrită pe jumătate de un gard înalt, din scânduri late, unse cu păcură și bă­tute una lângă alta, încât nu trece prin ele nici colbul drumului. O prispă de pe care se vede cerul, agudul de la poarta vecinei Malvina și fântâna cu roată a mă­tușii Tanța. Dacă mă ridic tare pe vârfuri, zăresc și co­ti­tura uliței dinspre Cernu - un râu mic și leneș, care ada­pă poala satului Românești, colț anonim de Mol­dovă, la doi pași de mai cunoscutul Tescani "al lui Enescu".
Prispa este răcoroasă, ca o binecuvântare, în verile fierbinți, care nu ocolesc nici așezările de pe dealurile Moldovei. Este prispa Casei Mari, adică a două odăi largi, separate de locuința de zi cu zi a bunicilor mei ma­terni și ținute „de bune", pentru petreceri sau prive­ghiuri de familie, pentru primit preotul cu Boboteaza și găzduit musafirii vara, căci iarna e aproape impo­sibil să le încălzești. În casa asta, înaltă-înaltă, așezată cu fața spre răsărit și văruită cu alb pe dinafară și pe dinăuntru, pe când aveam 8 - 9 ani, am des­co­perit bi­blio­­teca unchilor mei. În camera dinspre stra­dă, cea considerată "sufrageria" - în care nu aveam voie să intru și în care mă strecu­ram totuși, uneori, avid după mirosul de tei, bu­suioc, lavandă sau alte plante, bune de cea­iuri și uleiuri vindecătoare, puse la uscat pe masa din mijloc -, era un perete aco­perit cu cărți. Cele mai multe, din "Bi­blio­teca pentru toți". Am început să citesc câte una, pe furiș, pentru că bunica spunea despre citit că e semn de lene. Dar eu citeam de dor. Un dor sfâ­șietor, de părinți, mă cu­prindea în lungile vacanțe de vară. Ai mei mă lăsau acolo, ca fiind cel mai mare dintre copii și mai de tre­buință la muncile câmpului. Do­rului acestuia îi erau interzise lacrimile, pentru că eram "bărbat" și bunicul, odată mă lua în tărbacă, așa cum numai el știa, de îmi reprimam orice suspin. Dorul acesta nu putea fi ostoit cu parfumul unei bluze a mamei sau cu mirosul de soare al unei cămăși a tatei, pentru că nici mama, nici tata nu-și uitau vreo haină la bunici. Dorului acestuia îi era refuzat alintul la telefon, căci un asemenea aparat nu se in­ven­tase încă în Românești, la începutul anilor '80. Ca să-mi mai stâmpăr tristețile, îmi încor­dam auzul să prind orice zgomot de mașină de la kilo­metri distanță. Dar la Românești era eveniment local când ajungea un autoturism. Singurul motor de mașină era al dubei cu muncitori care pleca dimineața la 5 și venea seara la 6 de la Moinești. Pentru că zile întregi nu auzeam nici o mașină mică, mă mulțumeam să le număr pe cele care treceau pe șoseaua națională de la Enăchești, satul de dincolo de Tazlău, pe care îl ză­ream din gră­dina noastră. Speram că tot numărând, voi vedea, în cele din urmă, și Skoda verde a tatei. Însă, pasămite că mașinile verzi erau pe cale de dispariție... Ochii mă usturau de concentrare până ce șirul neîn­trerupt de mașini devenea un fir scânteietor, care tăia cerul dea­supra luncii Tazlăului. Și din el se desprindea atunci o Skoda verde, care plutea o clipă în aer, ca apoi să se stingă în albastrul calm al cerului.
Părinții nu-mi scriau niciodată și nici nu o puteau anunța pe bunica când veneau după mine. Erau mereu grăbiți, cu treburi prin țară, mă puteam trezi cu ei în ogradă oricând. Iar așteptarea fără orizont mă umplea și mai mult de neliniște și nerăbdare. Obosit de dor, aș fi vrut să mă las pradă lui, să mă sfâșie, să mă topesc în el. Mă gândeam că poate astfel mă voi întâlni în dorul meu cu dorul părinților mei pentru mine. Dar dorul devenea de la zi la zi mai dureros, până când ceva se rupea în coșul pieptului și simțeam cum mă prăbușesc într-un hău fără fund, dinăuntrul meu. Încetam să mai vorbesc și să mai mănânc, înțepeneam pe băncuța din fața porții, cu ochii țintă pe drum, spre Cooperativă, într-acolo de unde venea de obicei Skoda verde. Nu vedeam nimic, oricum, din pricina lacrimi­lor, care îmi curgeau fără oprire, pe obraji.
Atunci și numai atunci, bunica făcea ce făcea, poate vreun descântec, cu fiertură de plante și gheare de cocoș alb, la miezul nopții, ori altă magie, iar mama și tata apăreau a doua zi, să mă ia acasă. Așadar, dorul nu putea fi ogoit în nici un fel. Și îmi rămânea numai să-l trăiesc pe deplin, până la faza de catalepsie, sau să fug de el. Desigur, îmi surâdea mai mult evadarea din ghearele lui și, la un moment dat, am găsit și felul în care s-o fac. Prispa Casei Mari era covorul meu ferme­cat, purtat unde, vorba ceea, nici cu gândul nu gân­deam, de suflul puternic al cărților din biblioteca un­chilor mei. Cât mă scufundam "Douăzeci de mii de leghe sub mări", salvam onoarea reginei, dimpreună cu "Cei Trei Muschetari", ori îi apăram pe apași, ală­turi de "Winnetou", eram pus la adăpost de nemi­losul dor. Intrat cu totul în poveste, nu mai eram băie­țelul cu părul cârlionțat și pantaloni scurți, chinuit de dorul de părinți, ci un erou adevărat, ca­pabil de fapte incre­dibile. Eram omul cu o sută de vieți. Eram bărbatul curajos, iubit, puternic, admirat, te­mut, invidiat, vânat, dar mereu învin­gă­tor, chiar și în moarte. Eram toate per­sonajele principale ale căr­ților pe care le deschideam. Și mai mult de­cât atât, eram toate personajele pe care mi le imaginam după ce închideam cartea. Căci am înțeles repede: cărțile erau numai o cale spre o lume care aștepta să fie cuce­rită. O lume a plăsmuirilor, care îmi stătea la îndemână, pentru că dacă îmi plăcea ceva mai mult decât cititul, era să inventez povești.
Câțiva ani mai târziu, într-o astfel de vară, încercând să-mi strunesc dorul de părinți pe prispa Casei Mari, am început să scriu poezii. Se adunaseră prea multe vieți nespuse în mine, iar eu le puteam trăi pe toate, scriindu-le. Și astăzi mă apăr la fel de câte un dor fără leac.

CLAUDIU TÂRZIU