Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Sylvain Tesson, "Axa lupu­lui. Din Siberia până în India pe urmele evadaților din gulag", traducere de Sorina Dănăilă, Editura "Poli­rom" (tel. 0232/21.74.40), 220 p.

Așa cum hazardul produce uneori bizare simetrii în viața noastră, există pentru cititorul de plăcere și întâl­niri întâmplătoare cu volume înrudite. Anul trecut scriam aici despre "Întoarcerea acasă. Povestea ade­vă­rată a unui drum anevoios spre libertate" de Sla­womir Rawicz, tradusă la Editura Corint. Senzaționala carte non-fiction fusese publicată cu peste o jumătate de veac în urmă, ajunsese best-seller mondial și reve­nise în atenție după ecranizarea din 2010 a lui Peter Weir, "The Way Back", film de succes, nominalizat la Oscar. Rawicz relata odiseea lui de tânăr ofițer polonez internat în gulagul sovietic după împărțirea Poloniei prin pactul Molotov-Ribbentrop, evadarea de acolo împreună cu alți deținuți și felul cum evadații sfidează limitele capacității omenești de a rezista fizic și psihic mii de kilometri prin medii ostile, din Siberia până în India, trecând peste Himalaya. În 1956, când a apărut cartea lui, Occidentul știa prea puține - și nici nu voia să știe - despre lagărele comuniste, execuțiile în masă și anularea tuturor li­bertăților individuale din "cea mai dreaptă din­tre orânduiri". De aceea motivul evadării și par­cur­sul nebunesc spre li­ber­tate li s-a părut occi­den­talilor (mulți îmbătați de mitul utopic al comu­nismului) incredibil. Abia târziu, spre sfârșitul seco­lului XX, au început să descopere dimensiunile oro­rii practicate în nume­le "dictaturii proletaria­tului" și să accepte dove­zile aduse de literatura carcerală. Chiar și în anii '90 (Rawicz încă trăia, a murit în 2004, la 89 de ani), dru­mul parcurs de evadați din taigaua siberiană, prin deșertul Gobi, stepele Mongoliei și Chinei, prin Tibet, până în India li s-a părut omenește imposibil, o in­venție. Francezul Syl­vain Tesson, un tânăr geo­graf, jurnalist și scri­itor, și-a propus să veri­fice personal dacă traseul evadaților poate fi stră­bă­tut și eventual să gă­sească urme ale trecerii lor. Și-a numit experi­men­tul Axa lupului fiind­că în Istorie migrațiile și marile rute comerciale balansau între Est și Vest, doar hoardele de înfo­metați și lupii și-au cău­tat supraviețuirea de la Nord spre Sud. Tesson și-a început așadar aventura din inima Siberiei, din Iakutsk, urmând pas cu pas, cu aproximativ aceleași mij­loace și în ace­leași condiții, calea evadaților din gu­lag, pentru a stabili dacă un om chiar poate să își de­pășească limitele de anduranță și adaptabilitate. Desi­gur, din experiența extremă a francezului a lipsit teroa­rea hăituirii și neîn­crederea în semeni (în URSS, omisia denunțului era pasibilă de pedeapsa capitală), dar "re­gula jocului" - de a reconstitui întocmai parcursul, fără a recurge la mijloace moderne de transport, a fost res­pectată. De la Iakutsk la Calcutta, folosind doar resur­sele mediului, Tesson s-a bazat doar pe voința de supra­viețuire, pe speranța care dă puteri înzecite. "Forța evadatului - a înțeles el - stă în faptul că nu are nimic de pierdut și că fiecare pas îl apropie de moarte sau de dezrobire, ceea ce înseamnă în ambele cazuri o situație preferabilă in­fer­nului lăsat în urmă". Într-o relatare la fel de drama­tică și pasionantă ca și "povestea" lui Rawicz, aven­turierul nostru modern demonstrează că se poate, chiar dacă el nu are motivația care i-a împins pe evadați până la capăt, ci doar dorința de a afla ade­vărul. Pentru Ra­wicz și companionii lui, cuvintele "a te opri înseamnă a muri" erau o crudă realitate. Tesson se poate opri oricând, dar onestitatea, pariul cu sine însuși, nevoia de a dovedi că epopeea evadaților nu e o fan­tezie, cum cred mulți, îl împing înainte pe traseul con­semnat de polonez. Reporterul din el notează perma­nent impresii și constatări și caută în toate "haltele" posibile mărturii ale trecerii evadaților. Nu găsește dovezi, dar i se pare plauzibil ca acestea să nu existe, căci evadatul, scrie el, "e doar o umbră pe care liber­tatea o lasă pe drum". O umbră pe care nicio ideologie totalitară, nicio poliție politică nu o pot împiedica să se întindă până la țelul visat.