Dr. psihiatru FLORIN TUDOSE - "Dependența de internet creează depresie"

Dia Radu
- Folosim nebunește internetul? Îl transformăm într-un drog? Copiii noștri vor deveni niște zombi ai unei lumi virtuale? Tot mai multe întrebări alarmante mobilizează lumea specialiștilor și ar trebui să ne dea frisoane și nouă. Revoluția digitală ne amenință să ne pierdem identitatea și bucuria. Să devenim depresivi. Așa cum ne avertizează în paginile care urmează, un specialist al problemei: FLORIN TUDOSE -

"Lumea virtuală condamnă creierul la o lene colosală"

- Domnule doctor, realitatea tristă a sondajelor arată că în lume, depresia crește în mod îngrijo­rător. În România, se depistează anual 300.000 de noi cazuri de depresie, care ne situează, conform unor date ONU, pe locul 2 în lume. Ce se întâmplă cu lumea în care trăim?

- Nu sunt un fatalist să cred că lumea în care trăim va muri de tristețe sau de depresie. Este însă o lu­me în profundă schimbare. Ființa umană are capa­cități nelimitate de adaptare, dar aceste capacități, ca să se poată exprima, au nevoie de timp. Dezvoltarea tehnologică a mijloacelor de comunicare crește în proporție geometrică, iar capacitatea noastră de adap­tare rămâne lineară. În fața ritmului infernal al tehnologiei ne trezim neputincioși. Acum, indiferent unde suntem, suntem conectați permanent la toată in­formația mondială. Or, omul nu este proiectat să recepteze toată această informație, pentru că sistemul lui nervos îl obligă să raporteze totul la sensibilitate. Și, brusc, i se pare că lumea devine amenințătoare. Nu sunt mai multe nenorociri ca înainte, doar că acum suntem mereu la curent cu ele. Suntem în per­manență bombardați cu știri negative, fiindcă media a devenit o oglindă foarte deformată a realității. Și toată această realitate se răsfrânge și asupra senti­mentelor și gândurilor noastre.

- Spuneați că lumea este în trecere de la un stadiu la altul. Să înțeleg că prefacerile care înso­țesc această trecere provoacă, de fapt, depresia?

- Galaxia Gutenberg, cum a numit Marshall McLuhan această epocă ce a început cu inven­tarea tiparului, se prăbușește. Când o galaxie dis­pare, în locul ei rămâne o gaură neagră. Aceasta se va umple cu lumea virtuală a inter­netului. Ne îndreptăm spre o civilizație virtuală. Dar între­barea care se pune sună: "Este ea, din punct de vedere informațional, supe­rioară?". Omul pri­mitiv a trăit într-o civilizație a ima­ginii supra­puse pe un conținut. Față de acest con­ținut, mintea omenească a construit imaginarul: o lume de vise, imagini, proiecții, închipuiri. Curând vom trăi însă într-o lume de imagini fă­ră con­ținut, ima­gini prelucrate, adăugate, vir­tuale. Ni se livrează perma­nent pe stradă, la te­le­vizor, pe internet tot felul de imagini prefa­bricate, modele, ersatz-uri de ima­ginar. Atunci și personalitatea noastră slăbește, ima­ginația la fel, capacitatea noastră de a visa, de a crea scade și ea. Internetul vine din ce în ce mai aproape. Întâi era pe computer, apoi a ajuns pe telefon, acum există de­ja și în ochelarii Google. În cu­rând, vom trăi cu totul în această lume a ima­ginarului. Îi place cre­ierului nostru lumea vir­tuală? Nu știm, un lucru e însă sigur: îl con­damnă la o lene colosală. Îi oferă to­tul de-a gata. Funcțio­nează exact ca drogurile. Sen­zația nu mai vine de unde ar trebui să vină, adică din­spre sim­țuri spre creier, unde creierul să o prelu­creze. Drogul (ca și internetul) în­trerupe acest circuit nor­mal, iar plă­cerea se creează direct în creier, nu mai are o sursă reală, nu mai re­zultă din simțuri, din con­tactul cu lu­mea adevărată, ci din efectul unei substan­țe chi­mice asupra creierului, care ne dă senzații artificiale. In­ternetul e un paradis artificial, cum l-ar fi numit Baudelaire. Toate aceste schimbări profunde care se produc, trăitul artificial fără ade­rență la reali­tate, alienează ființa umană, o însin­gurează și îi provoacă depresia.

"Tulburarea de atenție cu hiperkinezie e provocată de internet"

- În mediile academice occidentale a început să se pună serios problema efectelor și schimbărilor pe care internetul le declanșează.

- Psihicul uman se modifică, asta e cert. Sin­dro­mul ADHD (tulburarea de atenție cu hiperkinezie) a crescut la vârsta adolescenților din SUA de peste trei ori, și legătura nu se poate face decât cu internetul. Nu știm cum vor fi copiii din "generația Z", cum au fost numiți cei care s-au născut cu computerul și nu se pot descurca fără el. E o generație cu alt sistem de gândire. Un lucru e cert, internetul a redus și senti­mentul responsabilității, și încrederea în sine. Mă uit la studenții soției mele, care e și ea psihiatru. Când vine vorba să pună un diagnostic, niciunul nu e ca­pabil să ia decizii de unul singur, se consultă imediat pe facebook, iar deciziile nu le iau neapărat pe argu­mente, ci pe numărul de "like"-uri.

- Am împrumutat obiceiurile Occidentului, acum pare că îi împrumutăm și bolile. Cum vă ex­plicați că depresia e mai ales apanajul lumii ves­tice?

- Depresia apare des în lumea occidentală, fiindcă este o lume ultrainformatizată. Presiunea informa­țio­nală este enormă, presiunea competițională este și ea enormă. Modelul competițional a venit cu noi boli: anorexia, fiindcă trebuie să fim toți slabi și perfecți, fobia socială și atacul de panică, fiindcă presiunea e mare și ne e frică de eșec, ne e teamă că nu vom fi la înălțime, depresia, fiindcă ne înstrăinăm de toți. So­cietățile necompetiționale nu cunosc depresia. Știți care e culmea? În dictaturi, s-a studiat, depresiile sunt mult mai puține, ca și sinuciderile. În fața unui duș­man comun, grupul se coagulează, devine suportiv. Apoi, în dictaturi există o anumită organizare ierar­hică. Mintea omenească simte nevoia de ordine, este anti-entropică. Democrația asta de tranziție, demo­cra­ția anomică, așa cum avem în România sau Ucrai­na, este o lipsă de ordine.

- Se spune că numai oamenii slabi fac depresie. Există o tipologie anume a celor care ajung să fie atinși de această boală? Cine e mai predispus?

- Persoanele care au deprins o anumită "nea­ju­torare învățată"de la familiile lor sunt mult mai su­puse riscului de depresie. Ce înseamnă asta? Ești copil și vrei să-ți speli fusta, mama sare: "nu, stai liniștită și învață, o spăl eu."Moare tata, tu vrei să dai o mână de ajutor la înmormânare, ți se spune "nu, tu nu te stresa, ne descurcăm". În felul ăsta, ești me­reu învățată să fii neajutorată, să facă mama, șoferul, ser­vitorul ce ai putea face chiar tu. Mai departe, ieși premiantă cu coroniță și intri în viața reală, unde te angajezi. Numai că la serviciu dai de Mărioara, care a rânit și la vacă, a făcut și școală, și-a cusut și fusta, a avut grijă și de frații mai mici. Mărioara e adaptată și a învățat diferite mecanisme de mărire a rezistenței la stres. Își pune fundul la bătaie, găsește soluții, în timp ce tu te chinui, ești mereu în deficit, n-ai prie­teni, nu știi să supraviețuiești neajutată, fiindcă ai fost mereu protejată. La final de an e promovată Mărioa­ra, tu ești doar felicitată că ți-ai făcut bine treaba și în­cepi să-ți distrugi imaginea de sine: "Cum adică? Sunt o incapabilă? Eu, care am fost me­reu premian­tă?". Culmea e că, atunci când vine vremea mă­riti­șu­lui, tot Mărioara, care între timp s-a stilat și a de­ve­nit șefă, e mai curtată. Și uite așa, te umpli de frus­trări și faci depresie. Ce se poate face? În primul rând, să ne educăm copiii să facă față unei situații reale, unei societăți competiționale. Să nu-i lăsăm să tră­iască în puf, într-o lume imaginar-virtuală. Co­piii cocoloșiți sunt necompetitivi, fac depresie mai de­vreme sau mai târziu și evadează în alcool, droguri sau jocuri virtuale.

Depresia înseamnă lipsa plăcerii

- Am tot vorbit despre această boală per­fidă. Haideți să o și definim, de data aceasta din punct de vedere medical. Ce este, de fapt, de­presia?

- Putem găsi nenumărate definiții pentru de­presie, dar totul pleacă de la dezechilibrul care apare la un moment dat între neurotrans­mi­țători. Ei sunt aceia care asigură mișcarea semnalului prin creierul nostru. Dacă între neuro­transmițători există o lipsă, mișcarea semnalului va fi mai lentă sau nu va fi de­loc, iar corpul va intra în starea de depresie. Ce ca­rac­te­rizează starea de depre­sie? Anhedonia, cum spu­neau anticii, adică lipsa plă­cerii. Nimic din ceea ce mă bucura anterior, din ce îmi făcea plăcere nu mai există. Dar dacă lucrurile care îmi făceau plăcere nu mă mai interesează, nici activitățile care îmi fă­ceau plăcere nu mă mai inte­resează: nici cititul, nici sexul, nici călăritul, nici sta­tul cu prietenii, nici va­canțele etc. Dacă nu există plă­cere, nu există moti­vație. Iar dacă nu există moti­vație, nu mai există acțiune. Apoi, o altă caracte­ristică a depresiei este lentoarea. Totul se face mai lent, cu încetinitorul. Depresivul merge cu pași lenți, apăsați, cu bărbia în piept, răspunde cu greu la între­bări, gândurile sunt încâlcite în cap, ce făcea altădată într-o oră face acum în patru. Chiar percepția lumii se face mai lent, iar atenția e și ea mult mai lentă, o seamă de lucruri îți scapă, nu mai poți face asociații și sinteze logice, iar memoria nu mai receptează chiar totul. Se întâmplă exact ce se întâmplă la un calcu­lator, unde memoria RAM este blocată. Mult mai greu procesează, până răspunde îți vine să dai doi pumni la ecran. E nevoie de minute bune să-ți amin­tești un vers, o poveste, un nume. Lumea se înde­păr­tează de tine și tu de ea. În de­presie, se mai pro­duce și o micșorare a sentimentului vital. Îți pierzi puterea de a trăi. Dacă ți se îngustează ori­zontul vital, nu mai poți vedea viitorul, timpul se ter­mină undeva foarte aproape de tine și atunci ești foar­te tentat să te întorci cu fața spre trecut. Așa nu mai poți înainta. Ba mai mult, începi să te simți o po­vară pentru ceilalți. Îți pierzi încrederea și imaginea de sine. Trăiești doar cu imaginea a ceea ce ai fost când­va. Simți că nu ai pentru ce continua. Îți pierzi și mo­ti­vația și curiozi­tatea de a trăi mai departe. În de­finitiv, noi pentru ce trăim mai departe? Dincolo de motivațiile de ordin profesional sau afectiv pe care ni le găsim fiecare, trăim și din curiozitate. Viața e fru­moasă cât timp ea ne poate oferi surprize, cât timp există o doză de ne­așteptat, cât timp din ceea ce trăim ne rămâne bucu­ria, ca în titlul cărții lui Jean Giono. Îmi spunea un pacient de-al meu depresiv: "Sunt zile întregi în care, peste tot cartierul meu, ninge cu ce­nușă". În depre­sie, dispar culorile, nu le mai poți per­cepe, dispar mi­rosul, gustul, alimente care-ți plăceau nu-ți mai spun nimic. Sensibilitatea tactilă se tocește și ești într-o anes­tezie afectivă. Nu mai ai poftă de mâncare, ești constipat, totul e lent, nu mai ai dorință sexuală, băr­bații nu mai au erecție, femeile nu mai ajung la or­gasm, toată viața instinctuală se stinge, nu mai ai vi­ta­litate, în plus, nu poți dormi. Ai insomnie sau hiper­somnie, nu vrei să te mai ridici din pat ca să nu în­frunți o nouă zi.

Tristețea nu e depresie

- Când știm că deprimarea de care suferim a depășit limitele normalității, că ar trebui dusă la doctor?

- Să ne înțelegem, când suferi un doliu, când pierzi ceva sau pe cineva, o ființă dragă, un loc de mun­că, un statut, o avere, intervine tristețea adâncă. Dar tristețea nu e depresie. Tristețea, ca sentiment, poate să fie o sursă fertilă pentru creație, poate oferi o viziune asupra lumii, te poate ajuta să te cunoști mai bine. Ea este absolut normală în anumite mo­men­te ale vieții. Și, cu cât te îndepărtezi de eveni­ment, scade în intensitate și începi să uiți circums­tanța traumatizantă, că așa ne-a lăsat Dumnezeu, să uităm și să mergem mai departe. Unii însă nu pot face lucrul ăsta și, cu cât trece timpul, se lasă tot mai cu­prinși de durere, lasă depresia profundă să se insta­leze. E foarte important de știut că boala numită de­presie, odată instalată, începe să modifice structura anatomică a creierului, să lase cicatrici care pot duce mai târziu la alte boli psihice, la demență ș.a.m.d. De aceea, dacă cineva se recunoaște în simptomele de mai sus sau un apropiat îi sugerează că are un com­portament deviat, e salvator să meargă de urgență la medicul psihiatru. Degeaba merge la psiholog, degeaba mănâncă naturist, degeaba își schimbă stilul de viață, depresia e o boală a neurotransmițătorilor și, netratată, lasă sechele. Doar medicul are respon­sabilitate medicală și poate prescrie un tratament. Lumea trebuie să știe și să înțeleagă că există anti­depresive care rezolvă 85% din depresii, care au schimbat radical fața lumii și au golit spitalele de psihiatrie de pacienți, fiindcă pot fi luate acasă. Au redus suferința a zeci de milioane de oameni. Ele chiar funcționează, atât timp cât sunt luate corect și recurgerea la ele e obligatorie în cazul depresiei. Abia apoi pacientul se poate gândi, ca terapie adjuvantă, la psihoterapie sau altele. Eu lucrez în echipă cu șase psihoterapeuți care țin ședințe de terapie și sunt în permanentă legătură cu mine.

"Internetul ne uniformizează. Ne face să ne pierdem identitatea"

- Vă propun să ne întoarcem la pericolele cu care ne amenință internetul. Unul dintre ele e, în mod sigur, însingurarea. Nu contribuie și ea la insta­larea depresiei?

- Noi nu putem evolua, ca indivizi, în afara afec­țiunii și a comunicării. Avem nevoie de atenția, dra­gos­tea și prezența reală a altor oameni în jurul nostru. Or, comunicarea în rețea e o falsă comunicare. Pentru că acolo, pe internet, suntem cvasianonimi, nu ne asu­măm toate consecințele dialogului, nu ne inte­resează real problemele celuilalt, suntem mai curajoși și mai iresponsabili decât în viața reală. Totul e su­perficial, oricând putem șterge un prieten și adăuga altul, care nu ne pune probleme. Ne dăm like sau share, ne complimentăm gratuit, toată lumea e prie­tenoasă, dar când ai nevoie de ajutor, ești singur, n-ai pe cine suna. Mai grav decât lipsa unei comunicări reale mi se pare însă pericolul dezidentificării pe care internetul îl aduce.

- La ce vă referiți exact?

- Internetul ne uniformizează, ne face să ne pier­dem identitatea, personalitatea, să semănăm unii cu alții. Ce înseamnă să ai identitate? Să știi cine ești, un­de ești, cum ești în raport cu ceilalți, care sunt va­lo­rile tale. Ce te face pe tine unic? În ce crezi tu? Să te asumi! Să-ți asumi punctele de vedere, credințele, unicitatea, nu să le adopți pe ale altora. Să-ți asumi valorile personale și să le raportezi la cele universale. Fiindcă degeaba ai valori personale, dacă ele sunt deraiate, eronate, dacă sunt false.

- Întâlniți tot timpul tineri la cabinet. Care sunt acele valori funda­men­tale care credeți că au în­ceput să se piardă, să se clatine?

- În primul rând, soli­daritatea umană. Iubirea față de ceilalți. Cum pot să fiu eu fericit, dacă nu-i iu­besc pe ceilalți, dacă le sunt ostil? Cum aș putea să-mi fac meseria, cum aș pu­tea, de pildă, să fiu doc­tor sau jur­nalist, dacă nu iu­besc cu adevărat oa­me­nii? Apoi, respon­sa­bili­tatea. Ce trebuie să fac eu? Ce ține de mine? Ca­re-mi sunt obli­gațiile, dato­riile? Morali­tatea. Ade­vă­rul. Drep­tatea. Respectul față de ceilalți. Empatia fa­ță de aproapele meu, să-l simt și să-l pot ajuta. Cre­dința în Dumnezeu și sentimentul că fac parte dintr-o comunitate. Cea mai mare parte a celor care trăiesc de unii singuri, extrași din grupuri, depar­te de Dum­nezeu, sfârșesc în alienare și depresie. Și lista e mult mai lungă.

- Ce sfaturi le dați tinerilor dependenți de in­ternet? Cum ar putea să se regăsească, să se re­cons­­truiască, să scape din hățișul virtual?

- În primul rând, să aibă încredere în ei, să se cunoască pe sine, să nu se as­cundă după măști. Cel mai bun îndemn al an­tichității e pe templul lui Apollo din Delphi, "Nosce te ipsum", "Cunoaște-te pe tine în­suți!". E un îndemn foarte im­portant. Să stai tu cu tine, în liniște, și să te privești cu luciditate, să vezi ce găsești în interior. Sigur, uneori se poate ca răs­punsul să fie mulțimea vidă. Și atunci ce faci, dacă nu ești nimic? Trebuie să începi să te gândești cu ce anume poți umple go­lul ăla interior și cum. Prin deschiderea către celălalt, prin prietenie, prin desco­pe­rirea pro­priei tale istorii. Dar, mai ales, prin a înceta să trăiești după modelele al­tora, prin a înceta să trăiești vieți de îm­prumut, cum vezi la televizor.

- Credeți că și cultura, creația, tot acest bagaj intelectual ne-ar putea ajuta să aruncăm o ancoră în realitate, ne-ar putea oferi o anumită viziune des­pre viață, care să ne sprijine mai departe?

- Pe termen lung, cultura e o sursă inepuizabilă de fericire și de satisfacție, care nu mai depinde nici de corpul care se degradează și îmbătrânește, nici de banii din cont, care se pot împuțina. Cultura e o va­loare sigură. Îmi amintesc că eram foarte săraci și tră­iam modest, la țară, unde mama era farmacistă, iar tata era medic, aveau domiciliu obligatoriu și, fiindcă era iarnă, mama m-a învățat literele pe geamurile aburite. Aveam doar patru ani când am descoperit că cititul e cel mai mare re­mediu împotriva plictise­lii și e și cel mai bun pri­eten. La 13, 14 ani, ci­tisem deja toate cărțile de aventuri și science fiction accesibile vârstei mele, în special pe cele ale fabu­losului Jules Verne, care îmi creaseră cu totul alte orizonturi. Ci­titul te schim­bă în profunzime, adaugă alte și alte straturi ființei tale. Dar dacă nu te interesează nimic pe lu­me, din ce să-ți găsești mo­tivația de a trăi? Dacă toată ziua nu faci decât să stai pe facebook, să te fo­tografiezi cu alte proaste și să "te râzi", dacă tră­iești ca-n serialele ieftine de comedie, moduri de viață subculturale, dacă nu ai nicio preocupare mai serioa­să, de unde să dai un miez, de unde să dai un sens vie­ții tale? Lu­mea se pustiește din punct de vedere in­te­lec­tual și spiritual. Depresia e doar unul din semnele că lu­mea în care trăim s-a despiritualizat, a coborât în ri­dicol. Când Malraux a spus celebra frază "Se­colul 21 va fi religios sau nu va fi deloc"știa exact ce spune. Dacă nu se va întoarce la spiritua­litate, omenirea nu va putea supraviețui.