O bijuterie în inima Transilvaniei - Muzeul Brukenthal din Sibiu

Maria Buda
- Muzeul Național Brukenthal are o poveste aparte. O poveste cu baroni și baronese, cu gesturi nobile făcute pentru generațiile viitoare și, nu în ultimul rând, cu o colecție de pictori români de prim rang. Aflat în Piața Mare din Sibiu, este cel mai vechi muzeu public din România și unul dintre cele mai vechi muzee din Europa -

Înainte de a fi loc de pelerinaj pentru milioanele de turiști veniți din toate colțurile lu­mii și înainte de a deveni monu­ment UNESCO, superba clădire ba­rocă din Piața Mare a Sibiului a apar­ținut guver­natorului Transilvaniei, Samuel von Brukenthal. Un adevărat tezaur lăsat moștenire Transilvaniei, pe care a iubit-o nespus.
Pentru a afla mai în amănunt povestea palatului devenit muzeu, a operelor pe care acesta le găz­duiește, am stat de vorbă cu doamna Iulia Mesea, doctor în istoria artei, care de peste 20 de ani lu­crează pentru aceas­tă instituție, faimoasă în în­treaga Europă. Printre picturi cele­bre și obiecte unicat, pe culoarele somp­tuoase ale vechiului palat, doam­na Mesea mi-a vor­bit despre o secțiune specială a muzeului: ex­poziția per­manentă a galeriei de artă românească.

- Muzeul Brukenthal a devenit celebru în lu­me, în primul rând da­torită minunatei sale colecții de artă europeană. În ulti­mii ani, sa­loa­nele lui s-au îmbogățit însă cu o impresionantă secțiune de artă ro­mâ­nească, care se bucură de un ma­re succes la pu­blic. Cum s-a născut această galerie?

- Istoria galeriei de artă ro­mânească este veche ca și mu­zeul. Este adevărat că, inițial, ba­ronul Bru­ken­thal nu și-a pro­pus o secțiune specială cu lu­crări de artă locală, a preferat să se orienteze că­tre arta europeană (pes­te o mie de ta­blouri) care re­prezentau o inves­tiție mai sigu­ră. Spre sfâr­șitul sec. al XIX-lea, în Transil­vania au sosit pro­fesori din străinătate, și pentru că la Sibiu exista un me­diu de limbă germană, a fost ușor pen­tru ei să pre­dea aici. Așa se face că tot mai mulți pic­tori și artiști s-au instalat la Si­biu sau în îm­prejurimi, străduin­du-se să for­meze o colecție de artă transil­vă­neană. După un timp, ei chiar au văzut muzeul ca pe un tezaur al artei săsești. A­ceas­tă colecție de artă locală crește până în perioada interbelică, atunci când, în paralel, se afirmă și un va­loros fond de artă româ­nească. Da­torită interesului pentru arta și cul­tura poporului ro­mân, Societatea ASTRA va deschi­de un muzeu în care una dintre secțiuni va fi dedi­cată artei. Cele câteva sute de lu­crări semnate de ar­tiști români, ca Mișu Popp, Octa­vian Smi­gelschi, Sava Albescu, Ilie Chidu se vor uni în cele din urmă cu fondul mu­zeu­lui Brukenthal. În anii '60, colecția se va îmbogăți mult, datorită politicii regimului din acea vreme, prin care se dorea ca toate muzeele im­portante din țară să aibă și un nucleu de artă româ­nească. Este perioada în care în co­lecție intră un nu­­măr mare de lucrări aparținând clasicilor și mo­der­ni­lor români: Theo­dor Aman, Gheorghe Petraș­cu, Vasile Po­pescu, Ioan Gri­gorescu, Ștefan Lu­chian, Ni­co­lae Grigo­res­cu, cu toții mari pictori români, autori ai câtorva sute de lucrări, care fac mândria colec­ției. Noi continuăm să achizi­țio­năm și acum. Există o politică foarte bine gân­dită, lan­sată de ac­tualul di­rector general al muzeului, dom­nul Sabin Adrian Luca. Prin lansarea de expoziții de artă con­tem­po­rană, dorim îmbogățirea colecției, care, în timp, să reprezinte un fond important pen­tru a­ceas­tă peri­oadă de evoluție a artei din România.

- Există la Brukenthal "lucrări-ve­detă", picturi pe care iubitorii de artă le în­drăgesc în mod special?

- Când vorbim despre artă, in­di­ferent despre ce fel de artă e vorba, este greu și riscant să faci clasificări. Si­gur că exis­tă o piață de artă care spune ceva despre nive­lul atins la un moment dat de un artist. Dar există câteva "lucrări-vedetă", care sunt bine cotate de noi, spe­cia­liș­tii, și sunt și pe gustul pu­bli­cu­lui. Una dintre aceste picturi, care face logo-ul muzeului în momentul acesta, este Fata în albastru a lui Mișu Popp. El este unul dintre cei mai importanți pictori români ai sec. al XIX-lea, și a contribuit esențial la dez­voltarea artei portretului, în special în acea perioadă. O altă emblemă a mu­zeului a fost, o pe­rioadă bună, unul din portretele de copii ale lui Tonitza, unul dintre acele chipuri ingenue, cu ochi negri și profunzi. Sunt lucrări care pot fi numite "vedete" nu doar pentru că publicul vine să le admi­re, dar și pentru că au reprezentat România sau Muzeul Brukenthal, la expoziții internaționale celebre. Două lu­crări din creația lui Grigo­rescu (din­tre care un peisaj plin de poe­zie, la Vitré), au fost foarte apre­ciate de cu­rând, la Washington. Nici Luchian nu lip­sește de la expozițiile naționale și in­ternaționale. Este zona aceasta cu clasici și moderni din pictura românească, în fața căreia pu­blicul respiră adânc când ajunge și stă un timp mai îndelungat, pentru că o simte cel mai bine. Cu mare impact la public este și segmentul de pic­tură săsească. Aceasta reprezintă un spațiu de mare originalitate, de specificitate a colecției, fiind și cea mai bogată colecție de pictură să­seas­că din România. Sunt nume re­prezentative aici, ca Johann Martin Stock, care a lucrat în Imperiul Habs­bur­gic, a stat câțiva ani la Bratislava, arta lui fiind foarte apreciată. El a pictat și în Transilvania, stând în preajma ba­ro­­nului Brukenthal. Poate nu întâmplă­tor, mulți dintre artiști români prezenți la Brukenthal au fost elevii unor pictori europeni, prezenți, și ei, în expoziție. O vecinătate ideală. Între români, sunt nu­me mari, cunoscute de toată lumea, dar mai ales de iubitorii de artă: Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu, urmați de Alexandru Ciucurencu, Corneliu Baba sau Ion Țuculescu. Cele două galerii, de artă europeană si românească, se com­pletează și se susțin reciproc. Ceea ce face muzeul celebru în lume este, totuși, fondul lăsat de Samuel von Brukenthal. Când vorbim de Tițian sau van Eyck, Pieter Bruegel cel Bătrân, Antonello da Messina, Hans Memling, înțelegem de ce publicul din țară și străinătate vine la Brukenthal. Pictorii ro­mâni intră în dialog cu aceste nume mari și se creează în felul acesta o armonie foarte specială. La aceste lu­cruri se adaugă atmosfera extaordinară pe care mu­zeul o are, energia specială pe care o degajă, rezultat al actului cultural al baronului von Brukenhtal, la care încercăm și noi să contribuim. Numărul mare de vizi­tatori pe care îl avem, interesul tot mai crescut pentru această galerie ne spun că am reușit ceea ce ne-am propus și am dus mai departe moștenirea lăsată de Samuel von Brukenthal.