MIHAI CĂLIN - "Serialele TV m-au ajutat foarte mult. Nu doar financiar, ci și în meseria de actor"

Bogdana Tihon Buliga
Candoarea și bestia

- Discret, ascuns, fără trâmbițe și pocnitori, îți vezi de treabă la teatru și în familie. Ce mai faci, Mihai?

- Tocmai m-am întors dintr-un concediu foarte lung, iar readaptarea la viața și ritmul Capitalei este destul de anevoioasă. Mai avem doar două săptămâni până la premiera unui spectacol pe care-l pregătim la Teatrul Național, încă dinainte de vacanță. Se nu­mește "Butoiul cu pulbere", în regia lui Felix Alexa. Se va lucra intens, suntem pe ultima sută de metri. Abia aștept să reluăm și spectacolul care a avut pre­miera în mai, "Furtuna", de Shakespeare, în regia unui foarte talentat bulgar, Alexander Morfov...

- Unde îl interpretezi chiar pe Caliban. E sur­prinzător ca tu, cu figura ta candidă, să joci atât de bine o bestie precum Caliban...

- Da, sunt chiar Caliban, ceea ce a fost sur­prin­zător atât pentru mine, cât și pentru public. Și, ai drep­­tate, există o aparență, lumea te asociază cu un anu­mit tip de personaj, și tocmai de aceea e sur­prin­zătoare dis­tribuirea mea în acest rol. Dar Morfov și-a dorit tocmai o astfel de combinație, pentru că în fiecare bestie există și o latură sensibil umană, bestia are și ea dreptatea sa, chiar candoare și frumusețe. Nu am fost ales din prima pentru rol, nu e felul de lucru al acestui regizor, ci în urma mai multor sesiuni de lectură. Îmi place foarte mult să lucrez cu el, pentru că merge pe improvizație. Repetițiile cu Morfov sunt încercări, jocuri, până se găsește formula ideală. Lev Dodin, un mare regizor rus, spunea că, în pregătirea unui spec­tacol, el nu preferă termenul francez "ré­pétition", (re­pe­tiție), ci pe cel german, "Probe", care înseamnă în­­cercare. Încerci, încerci, experimentezi, schimbi până găsești formula ideală, și abia pe aceea o repeți ca să ți-o însușești bine de tot. Cam așa lu­crează și Mor­fov, căruia îi mulțumesc ori de câte ori am ocazia pentru faptul că m-a încurajat foarte mult, mi-a dat încredere să abordez cu curaj un asemenea personaj.

Actorie și fizică atomică

- Mihai, mai ții minte cum a început totul, cum s-a declanșat în tine dragostea pentru teatru?

- Da, bineînțeles. Eram în liceu. Profesoara mea de română, Marina Creci, care vine dintr-o familie de actori, era foarte pasionată de teatru. Pe la finalul clasei a X-a, ne-a pus să citim Caragiale pe roluri. Mi-a plăcut mult joaca asta, așa că atunci când tot ea a al­cătuit o trupă de teatru a liceului, m-am dus și eu. Eram elevi la Liceul de Matematică nr. 4 de la Mă­gurele, acolo unde se află platforma de fizică atomică. Făceam spectacolele în aula Facultății de Fizică, care avea vreo șase sute de locuri, așadar puteam susține spec­tacole în toată regula. Atunci mi-a încolțit în minte ideea de a face teatru în continuare, dar am re­nunțat, pentru că la vremea aceea erau patru sau cinci locuri la actorie, foarte mulți candidați, se vorbea de pile, mi-a fost frică să nu pic examenul. Așa că am dat la Fizică și... am picat. De ce te temi de aia nu scapi! Am picat, pentru că eu tot cu teatrul mă țineam mai mult și nu prea am învățat. Eșecurile te ajută însă mai mult decât succesele, pentru că te întăresc. Am avut și noroc de niște părinți foarte calzi, care nu mi-au impus niciodată nimic, nu m-au certat pentru ne­­reușitele mele, am avut o copilărie plină de dra­goste. Și eu am fost un copil mai degrabă cuminte, dar și ei au știut să nu mă răsfețe, să îmi ara­te iubire și înțelegere, iar relația aceas­ta bună cu părinții am avut-o mereu. Chiar și când părerile noastre nu coin­cideau, tot bine ne-am înțeles. Revenind la eșecurile și succesele tinereții mele, este interesant cum mă tot întorceam în aula aceea a Fa­cultății de Fizică. Acolo am dat treapta întâi, treapta a doua, examenul ratat la fa­cultate, dar și toate spectacolele din tim­pul liceului. Am ajuns apoi să fac trei ani de Politehnică. În 1988, eram în anul doi, la seral, și am început să merg la Teatrul Studențesc Podu', sub conducerea lui Că­tălin Naum. O adevărată școală de teatru, fără îndo­ială. Mergeam în fiecare zi, simțeam că-mi urmez pa­siunea, nici nu-mi păsa că nu sunt student la Teatru. Dar a venit revoluția, lucrurile s-au schimbat, în vara lui '90 toți cei de la Podu' au fost selecționați pentru "Trilogia antică" a lui Andrei Șerban, iar tot atunci am hotărât și eu, în sfârșit, să dau la Teatru. Am aflat că am intrat cu o oră înainte de premiera ma­relui spec­­­tacol, un moment pe care-l țin minte foarte bine. Acum mă bucur că evenimentele din viața mea s-au întâmplat așa, pentru că lucrurile s-au schimbat mult în bine după 1990 în Facultatea de Teatru, re­lațiile profesor-student au devenit mult mai calde.

- Dar popularitatea ți-ai câștigat-o datorită te­leviziunii. Toată lumea ține minte emisiunea "Știi și câștigi" de la PRO TV. Era puțin după revoluție și toți românii urmăreau cu nesaț emisiuni de tele­viziune care semănau cu cele occidentale...

- Da, așa este. Am intrat în echipa PRO TV-ului în 1994, când această televiziune făcea istorie, pentru că nu se mai văzuse până atunci așa ceva. Totul arăta oc­cidental, de la studiouri la modul de lucru și la cum era imaginea pe sticlă. De fapt, intrarea mea in tele­viziune s-a produs când Adrian Sârbu, patronul PRO TV, m-a văzut în filmul meu de debut, "Pepe și Fifi", în regia lui Dan Pița. Ne-am cunoscut apoi și m-a che­mat să prezint niște emisiuni. Pe Andrei Bon­cea, directorul postului, îl cunoșteam din facultate, el urma cursurile secției de Scenaristică și lu­craserăm la un scurtmetraj îm­pre­ună. Așa a început aventura tele­vi­ziunii pentru mine și, da, am devenit cunoscut publicului, mult mai mult datorită ei, decât tea­trului. Așa s-a întâmplat și cu mulți alți actori de-a lungul timpului, unii mai valoroși, alții mai puțin. De pil­dă, pe Amza Pellea îl cunoștea ma­sa mare a ro­mânilor de la televizor, nu din sălile de teatru. Și eu făceam tea­tru în vre­mea când prezentam emi­siuni de te­leviziune, nu am renunțat nicio­dată la el.

- Te-a ajutat televiziunea în ac­torie?

- Ca experiență, da. Orice expe­riență nouă de viață te ajută mai târ­ziu în actorie, pentru că înțelegi alt­fel lucrurile, ai trăiri noi, cunoști mul­tă lume. Cred că și dacă aș fi lu­crat într-o multinațională, m-ar fi ajutat în actorie, pentru că ar fi fost, de asemenea, o experiență acumu­lată. În televiziune te ajută și lucrul în direct, te ajută emoțiile. Eu nu am scăpat niciodată de emoții, și acum am, indiferent ce fac, televiziune, tea­tru, prezentări de evenimente. Așadar, am parti­ci­pat câțiva ani la emisiuni, iar faptul că în 2001 s-a ter­minat colaborarea nu a fost ale­gerea mea. Ba chiar, recunosc, ră­mă­sesem cumva în aer. Jucam în câ­teva spectacole, chiar unele de va­loa­re la Teatrul Act, dar nu era de ajuns. În­ce­peam să rămân fără bani, nu a fost o perioadă prea bună. Dar mi-am văzut de treabă.

"Blestemul" telenovelelor

- Prin 2006, a început perioada telenovelelor, mo­ment în care ai revenit "pe sticlă". Hai să lă­murim puțin problema aceasta a serialelor de tele­viziune, atât de blamate de unii, dar care au succes și care adună, de fapt, foarte mulți actori mari...

- Acum s-au mai liniștit lucrurile. Dar acum opt, zece ani, era blamat intens actorul care accepta să joace în telenovele. Și eu m-am gândit de două ori până să accept, mai ales că unele roluri erau slabe. Dar altele nu, iar eu, în cele câteva seriale în care am jucat, am avut roluri care mi-au plăcut foarte mult. Cel puțin în telenovela aceea cu țiganii ("Inimă de țigan") m-am distrat incredibil. Însă la vremea aceea, in­telectualitatea din România a fost pe nedrept ne­miloasă cu actorii care alegeau să facă și altceva în afară de teatru, adică făceau reclame sau seriale TV. Reacțiile unor regizori, de exemplu, au fost chiar de­plasate, în sensul că nu mai distribuiau în filme actori care apăreau în telenovele sau în reclame TV. O mare ipocrizie din partea unora, pentru că ei înșiși regizau reclame. Atât timp cât îți faci munca de actor cu seriozitate, atât timp cât nu ești superficial și atât timp cât faci o selecție a ceea ce alegi să lucrezi, nu are ni­meni dreptul să te arate cu degetul. Mai ales, nu în condițiile în care actorii sunt plătiți atât de puțin de tea­trele în care sunt angajați. Nu poți supraviețui dacă nu muncești extra. Când m-a chemat Andrei Boncea pentru prima telenovelă, am spus "da" imediat, în pri­mul rând datorită banilor. O duceam greu. Nu mu­ream de foame, dar nu puteam comanda al doilea suc la o terasă. Or, când ai familie, chiar copii, e foarte apăsător. Mai este un aspect: starea aceasta de spirit în care te înnegurează grijile financiare nu te ajută deloc ca actor. Nimeni nu joacă bine dacă e chinuit. Ba, dimpotrivă. E doar o poezie, imaginea aceasta a ac­torului, ca fiind un boem rupt de cotidian. Pe naiba! Avem datorii, mâncăm, bem, avem familie, avem copii la școală. În sfârșit... Pe mine m-au ajutat seria­lele TV foarte mult, nu numai financiar, dar și în ac­torie. Colegii mei de platou au fost mereu actori ta­lentați, de la care am avut mult de învățat, care au tratat lucrurile la fel de serios ca la teatru. M-au mai ajutat și pentru simplul fapt că lucram. Cele câteva spectacole pe care le aveam sau câte un film la cinci ani nu îmi ajungeau, simțeam că mă deprofe­sio­na­lizez, deveneam nesigur. Când nu lucrezi mult și constant ești ca un instrumentist care nu-și exersează instrumentul. Or, pe mine, televiziunea m-a ajutat să exersez.

- Cum mai funcționează teatrul românesc, vine lumea? E cunoscut pe plan internațional?

- Cât e de apreciat teatrul românesc în lume este un subiect care pe mine nu prea mă interesează. Ce e aici, acasă, în familia noastră, a românilor, e mai im­portant pentru mine. Da, vine lumea la teatru. Și la cele de stat, și la cele independente, iar acesta e un lucru bun. Singura critică pe care o aduc eu este că se face prea multă comedie. Știu că trăim vremuri în care oamenii vor să se distreze în timpul liber, dar chiar și așa, e cam multă comedie. Nu e blamabil, e cumva normal, eu doar atrag atenția să se facă totul cu măsură. Adică, nu orice fel de comedie! Nu trasez directive, Doamne ferește, oamenii sunt liberi, fac ce vor, iar asta e bine. Iar dacă tot m-ai întrebat, aș mai spune că ar mai trebui schimbat sistemul de angajare în teatre. Marea majoritate suntem angajați perma­nenți ai teatrelor, de aici ieși la pensie, indiferent ce faci, cum faci, ce joci, cât joci. Tot salariul acela îl ai, indiferent dacă ai rol principal în toate spectacolele stagiunii sau dacă duci un mic rol într-o singură piesă. Destul de frustrant... Acest lucru mai ucide și con­cu­rența, actorii tineri găsesc greu de lucru. Tinerii sunt doar colaboratori. Cred că nicăieri în lume nu câștigi mult din teatru, deci nu mă plâng, nu e vreo lamen­tare, spun și eu că legea aceasta e de când lumea și ar trebui schimbată. Trebuie adusă în prezent, trebuie corelate calitatea și cantitatea muncii depuse cu re­mu­nerația. În rest, jos pălăria, se joacă mult în Ro­mâ­nia, se joacă bine, se joacă în fața sălilor pline. Bravo!

Fericire la un pahar de vin

- Pe lângă faptul că ești un actor cunoscut, ai și o familie extraordinară. Silvia, soția ta, e core­graf, Matei s-a făcut bă­iat mare. Ești căsătorit de 11 ani. Care e se­cre­tul unei atât de plăcute armonii în familie?

- Ne iubim și ne înțelegem foarte bine. Mul­țu­mesc lui Dum­ne­zeu pentru asta. Și Îi mul­țumesc și pentru că am o soție și un copil foarte veseli și ju­căuși, ceea ce mă salvează pe mine. Nu sunt vreun po­sac, dar eu sunt cel cu treburile administrative, eu sunt cel care trebuie înveselit, iar ei o fac zi de zi, oră de oră chiar. Și acum se joacă împreună, bucurân­du-se de cât a mai rămas din vacanță. Mă bucur că Mate, așa cum îi spunem noi, e un copil cu mult simț al umorului. Când suntem noi mai îngândurați, el ne înveselește, ceea ce mi se pare tulburător și genial în același timp. Eu fac tot posibilul să am suficient timp să stăm împreună, pentru că are deja nouă ani și știu că nu va mai dura mult până când nu își va mai dori să-și petreacă tot timpul cu părinții. Ce facem? Care e secretul? Nu știu... Nu suntem o fa­milie ideală, nu există acest lucru. Avem și noi mo­mente de mici frustrări, mici certuri, dar le rezolvăm vorbind. Poate că ăsta ar fi un se­cret, o soluție: vorba. Uite, eu cu Silvia stăm în fie­care seară de vorbă, la un pahar de vin. După ce adoar­me Mate, stăm pe geam (că nu avem balcon la apartamentul nostru de două camere), ne bucurăm că vedem case din Bucu­rești, și nu blocuri și vorbim. Despre cum ne-a fost ziua, ce-am citit, ce-am văzut, facem planuri, bârfim, chicotim... Ne iubim. Ne pla­ce să stăm împreună. Apoi, un alt lucru important: călătorim mult. Îți spu­neam la începutul discuției noastre că venim dintr-un con­cediu lung. Am fost în Grecia, unde ne place foarte mult și unde mergem an de an. Mate are nouă ani și nouă ieșiri în Grecia, pe nisipurile de acolo a învățat să meargă. Călătorim mereu cu mașina, nicio­dată prin agenții, găsim pensiuni ferite de aglo­merație, liniște, condiții bune. Ne place foarte mult. Apoi Mate a fost într-un can­tonament de baschet în Serbia, noi l-am luat de acolo și am mai făcut o tură prin Europa: Croația, Slovenia, Austria, Germania. Hoi­nărim toți trei, împreună, în mașină, vorbim, râ­dem, cântăm, asta ne leagă foarte mult. Ne jucăm. Joaca preferată între mine și Mate? Ne tăvălim, ne gâdilăm și ne înghiontim unul pe altul, asta e joaca preferată. Așa, ca între băieți. Construim mo­dele de avioane, tancuri, jucăm Monopolly. Vor­bim despre istorie, domeniu care mă interesează pe mine foarte mult și la care sunt oarecum priceput. Con­tinuăm să-i citim seara povești, chiar dacă acum o face și singur, ba chiar e un cititor pasionat. În­să, nu am eliminat mo­mentul acesta de in­ti­mi­tate, în care seara îi ci­tești ceva co­pilului tău, îna­­in­te de culcare. L-am ferit deo­camdată de lu­mea în care suntem noi, adică să-l iau la filmări, la pie­se, pe care oricum încă nu le înțelege și care se ter­mină târziu în noap­te. El spune că vrea să de­vină actor sau regizor, dar mie mi se pare pe­riculos să-l introduc în lu­mea asta, să fie mereu în centrul aten­ției. Ar pu­tea chiar să ai­bă succes, dar nici asta nu e prea bine: să te obiș­nuiești de mic cu suc­ce­sul. Toate au timpul lor, iar acum e timpul copilă­riei, al jo­cului, al chico­telilor.

- Îți tremură gla­sul de drag când vorbești despre Matei. Ți-ai dorit să fii tată?

- Da, mi-am dorit să fiu tată, nu a fost o întâmplare. Ba chiar am dorit să fie diferență mai mică de vârstă între mine și copilul meu. Între mi­ne și tata sunt treizeci și șapte de ani și, până la urmă, tot atât aveam și eu când s-a născut Mate. E absolut fabulos să ai un copil, treci prin niște experiențe cu totul speciale. E tare frumos.

- Vine toamna, se redeschide stagiunea teatrală. Ai noutăți?

- Mă bucur că am avut ocazia să vorbesc despre spectacolele cu care încep stagiunea în curând, mă bucur că am vorbit despre "Furtuna", un spectacol pe care chiar îl recomand ca fiind unul foarte bun, chiar simțeam nevoia să vorbesc despre el. Îmi place să-l joc, mi-a plăcut pregătirea lui (partea cea mai fru­moasă, în opinia mea). Aaaa, dar, am și o noutate absolută: am semnat un contract cu Kanal D pentru o emi­siune. Așadar, păzea, revin! Va fi tot un concurs de cultură generală, precum "Știi și câștigi", dar puțin alt­fel, pentru că oamenii vor fi aleși aleatoriu, de pe stradă, se va merge la ei acasă, mă rog, nu pot dez­vă­lui chiar tot. Cred că pe la mijlocul lui octombrie va în­cepe difuzarea lui. Cam atât. Vă mulțumesc că o re­vistă de cultură precum a voastră mă invită la vorbă: e o onoare!