Potcovarii din Cerașu

Bogdan Lupescu
Patru nicovale, patru strămoși

Ușile fierăriei. Largi, masive, din stejar încrustat, ca niște uși de conac, pe peretele unei căscioare de chirpici. Au aproape două veacuri și-au fost păstrate de un neam întreg de fierari, ca pe un semn al nobleții de meșteșug: uși boierești cu ornament, ca să le vadă lumea din uliță și să știe. Întreaga seminție a bătut fierul: și tata, și tata mare, și tata lui tata mare, toți au fost fierari și-au lucrat în locul ăsta, în căsuța asta albă, din mijlocul satului Cerașu, c-o bătătură netedă de pământ în față, lustruită de copitele cailor. O căsuță ce nu se năruie nici ea, de atâta timp, căci fumul o ține țeapănă, uscată și vie - focul care nu se stinge nici­când. În fața fierăriei își așteaptă potcoavele cai veniți din depărtări, însoțiți de bărbați zdraveni, care râd și vorbesc, aducând vești din sate străine, punând mâna pe unelte, ajutându-se între ei cu o forță și un firesc care te prind și pe tine în bucuria lor. Sunt trainici oamenii ăștia, tot ce fac are rost. În mijloc, frații Zam­firache, doi pitici mari, fălcoși, cu chipuri rotunde, luați parcă direct din cărțile de povești, unul mai tânăr și voios, Gheorghiță, celălalt, Mircea, puțin mai în vâr­stă, morocănos, dar hâtru. Deși sunt aproape 15 ani între ei, arată exact la fel, au aceleași gesturi, sunt ară­mii la chip, parcă din născare, oameni născuți pentru fier și cai, c-un har anu­mit, pe care-l vezi când învârt metalul înroșit sau când îmblânzesc anima­lele cu o singură atin­gere.
Odaia fierăriei e în­țesată de unelte vechi, încovoiate pe pereți: o mașină incredibilă de găurit fierul, veche de peste două veacuri, cu multe roți și manivele, adevărată piesă de mu­zeu, ce încă merge, cup­torul de pământ, de pe care tocmai au scos foa­lele cele vechi, din piele, ca să le repare, cuțitoaie, menghine, pai­țere de găurit, clești de foc, cio­cane de diferite mărimi, cu săpătura pal­mei stră­mo­șilor în cozi. Un po­por întreg de unel­te, pe pereții ăștia cafe­nii, slab luminați, învă­luiți în mistere... O încă­pere în care-ți zici că ar fi straș­nic să copilărești. Să fii mereu uimit, pri­vind în jur, cu sfioșenie și tea­mă...
Patru nicovale mari stau în rând, cele pe care au lucrat ultimii patru strămoși. Fiecare nico­vală, o viață de om. Pe fierul ăla au căzut mili­oane și milioane de lo­vituri, pe același fier, o viață, fiecare. Iar când a murit fierarul dinainte, urmașul a început pe o altă nicovală, până la capăt. Frații Zamfirache bat pe ultima. Loviturile lor sunt o muzică, cum bat pe rând, cu baroasele, pot­coava înroșită, în răstim­pul cât încă "e vie", între­gindu-se unul pe celălalt, dându-și semne prin bătăi "false" în nicovală - o dată, când să se oprească unul dintre ei, de două ori, când unul începe încovoierea - și tot felul de alte coduri tainice, pe care nici nu le remarci la început, căci ele doar se simt între cei doi, ca și cum ar bate unul singur. Din mâinile lor se nasc lucruri folositoare. Le vezi, aievea, cum prind viață. O potcoavă, o sapă, un topor, un cuțit de plug...

Ca acum mii de ani...

Trei bărbați, doi bruni și unul blond, stau afară, în bă­­tătura pe care nu mai crește iarba. Marin Marin a venit cu caii, peste munți, tocmai de la Predealu Să­rari, neavând altă oprire până aici, doar ca să îi pot­covească. 35 de kilometri, singur în căruță, cu ceilalți doi cai legați în spatele său, străbătând păduri și sate străine, unul după altul, gân­dindu-se la ale lui. Zice că îi place mult ziua asta, când pornește spre fierar și se trezește la ora trei din noapte. "Îmi place, fiindcă pot să mă gândesc și să văd lu­mea", zice. Ar fi putut opri în Văleni, în oraș, dar potcovarul de acolo nu mai simte fierul, de când a căpătat "darul băuturii", și de lucrul lui se alege praful. Frații Zamfirache sunt singurii fierari, ultimii. La ei vin toate satele dimprejur, unele foarte îndepărtate, vin din Măneciu, Izvoare, Homorîci, Bătrîni, Oretin, Drajna, Starchiojd, Bâsca Mică, vin și de la Slănic, de la 60 de kilometri, ori din Bâsca Chiojd, tocmai dinspre Buzău, prin păduri, pe poteci bătrâne. Da, încă mai sunt cai peste tot în jur, cai mulți, oamenii încă mai lucrează cu ei și cu plugul acela ancestral, ținut de coarne prin glie, mai sunt încă și boi de tracțiune, doar aici în sat există vreo zece perechi, pe care-i potcovesc tot cei doi fauri. Sunt "văzuți", respectați, lucrurile făcute de mâna lor țin mult. Oamenii le recunosc pot­coavele după urma lor pe pământ, știu să-și aleagă fierul cel bun, uneori tot dezgropat din pământuri, și sunt convinși că facerile lor sunt trainice, fiindcă folo­sesc întocmai aceleași unelte ca acum mii de ani, moș­tenite de la strămoși, așa cum au moștenit și apu­că­turile celor dinainte. "Lucrul vechi, făcut de om, nu de utilaje, îi lucru mai bun. Ține. Că-i meșteșugu' meu înăuntru' lui. Cu toate uneltele astea care le vedeți o lucrat și tata, și bunicu' meu. Aceleași. Na, vă dați seama... Cât o ținut!... Eu numai când mă uit la un­ghia calului, îi știu potcoava. Mărimea, cum să fie bine pentru el, să calce pământul. Lucru-i bun, că-i fă­cut pentru fiecare în parte..."
Doar o dată își trece Gheorghiță cel mic palma pes­te fruntea animalului, apoi pe șira spinării, și acesta se domolește brusc. Un bărbățel mut, țigănos, slab și ațos, apucă zdravăn, cu amândouă mâinile, copita din spate. Cu un "rașcăl" special, Mircea îi scoate glodul, apoi îi împlântă în unghie potcoava înroșită. Un fum imens iese din picior, dar calul nu se mișcă. E cuprins de un fior al... plăcerii, mai curând, căci doar închide ochii de câteva ori, lent, înfiorându-se din tot corpul. O încordare plină de afecțiune ia naștere în trupurile bărbaților, ținând calul, un tablou fascinant desenat în fumul acela de copită arsă, amestecat cu mirosul spi­nărilor asudate, încovoiate în lucru. Apasă în copită, "doar ca să se tragă sângele, să-i intre urma, să țină mai mult", zice fratele mai mare, apoi o scoate, încă roșie, uitându-se încruntat în unghia fumegândă: e bine. Abia când e iarăși rece, o înțepenesc în caiele bătute voinic, până-n adâncul copitei. Acum, calul e mai înalt, mai nobil, parcă, ridicat pe cei patru clonți grozavi, cu care se poate cățăra și pe munți, prin pă­duri. Gheorghiță își contemplă opera, apoi se așază lângă Marin Marin, bărbatul cel vânjos, ce poartă o pă­lărie verde și care urmează să se întoarcă alți 35 de kilometri până acasă. Dar nu-i pare rău. Zice că nici­unde nu găsești meșteri ca cei doi frați, că nicio pot­coavă făcută industrial, luată de la ruși, din piață, nu ține niciun sfert cât lucrul făcut de mâinile lor. "Au har, domnule, asta nu se învață, «se prinde» pe om, de la părinți. N-ai cum să-nveți fierăria bătrân. Numa' copil, când te minunezi de ce vezi..." zice, și se duce să-și aducă din spatele fierăriei caii ceilalți.

Meșteșugul nu piere

Când îi întrebi de ce le place, nu știu să zică. Nu pot fără. Câștigă bani din asta cât să-și țină fami­liile. Nu se plâng. Nu știu să facă altceva. Ce știu sigur e că "le place aici", în odaia cu fiare, unde au stat toată viața. După în­căperea asta au tânjit mereu, oriunde s-ar fi dus. Încăperea, tihna, locul unde focul nu se stinge nicicând. Le-au rămas în sânge zilele când erau copii și se uitau uimiți la unelte, la părintele lor, Gheorghe, și la bunicul Ghică, un uriaș, "graaas și 'nalt ca un munte", care dobora la pământ ur­sul țiganilor ce mai pribegeau prin sat, câteodată. Ce moale și blând părea fierul în palmele sale... O viață întreagă nu s-a mișcat de aici, de lângă "nicovana" lui, la fel ca și tatăl, care a stat lângă ea mai mult decât acasă, lân­gă nevastă. Nu s-a clintit. A tot bătut, mai departe, fierul. Trăinicia asta a vieții lor s-a transmis și-n lucruri, în uneltele pe care le fac. Nu se pu­tea altfel. Ei, totuși, nu-s fiștecine. Sunt fierarii satului. Sin­gu­rii care știu să facă ceva ce alții nu știu. Înainte, aproape fiecare sat avea fierăria lui. Acum au rămas sin­gurii, peste un ținut atât de întins, între puținii din țară, care păstrează meșteșugul în formele lui primi­tive. Și încă-l vor mai ține. Nu realizează că meseria lor e astăzi "reprezentație de muzeu", că aproa­pe nu mai există. Atâta vreme cât oamenii încă mai au nevoie de ei, cât au cai și boi și muncesc după rânduielile vechi, mica lor lume încă e trainică, încăpățânându-se să trăiască așa, fără a vedea ceva spec­taculos, arhaic, în asta. Ci doar urmează legile în care au fost năs­cuți. Spectaculos nu li se pare nici faptul că cei doi fii mai mari ai lui Mircea - Dumitru și Marcu - au moștenit, și ei, patima fierului, că vor să așeze și cea de-a cincea ni­co­vală în rând cu cele patru, atunci când părinții n-or mai putea. Deși sunt oameni cu școală (cel mare e căpitan de jandarmi în Văleni), tot după odaia asta tânjesc. Vin mereu, să bată împreună cu părintele lor. "N-am ce să le fac. Dacă trec câteva zile și n-aud fierul sunând, vin. Și mă ceartă: «Băi, ce n-ai dat cu mătura pe-aici?...» Pun mâna pe mătură și mătură ei. N-am ce să le fac. Le place să fie aici..." Și asta îl bucură.
Cel mic, Gheorghiță, are două fete. Dar dacă ar fi avut un băiat, tot la fierărie trăgea. Sângele apă nu se face. Firma lor (un cocoș înălțat deasupra unei căruțe străvechi), din mijlocul satului nu va fi coborâtă multă vreme, de acum înainte. Știe, simte asta. Oamenii au încredere în lucruri făcute de oameni, cu mâinile lor. În satele vecine, Valea Borului, Valea Brădetului, Valea Lespezii și mai ales Slon, o mulțime de mește­șugari își mai fac încă singuri obiectele gospodăriei, cu mâinile lor, și asta nu pentru "târguri", sau ca să fie văzuți de turiști, ci, efectiv, pentru tre­buința lor și a ce­lor­lalți. Numai în satul Slon (satul lemnu­lui) sunt o mulțime de butnari, lingurari, șindrilari neștiuți, toți din seminții vechi, cu moșteniri îndelungi în măies­trie. Și nu vor să li se ducă renumele din­colo de hotarul așezării. De pildă, șindrilarii din nea­mul lui Pavel Mo­raru încă lucrează, zi de zi, tăind butuci de fag în felii în­guste, preschim­bân­du-le apoi, pe stră­vechiul "scaun" al meșterului, în șița cu care au fost aco­perite o mulțime de biserici din lemn și case-monument din toată România. Dar, în primul rând, fac șiță pentru sat, pen­tru casele lor, căci satul arată pe alo­curi ca un muzeu, acoperit cu șindrila bătrână, ce ține și sute de ani, dacă e rânduită cum tre­buie. Am asistat și eu la un asemenea spectacol, al trans­formării lem­nului în șiță. Pare simplu și, totuși, nu poate ori­cine. Îți trebuie har, să simți lemnul, să știi să-l alegi, mai ales iarna, cât e în seve. Trebuie să știi să-l despici, pe li­niile lui, pentru ca apa să nu-l pătrundă nicio­dată. Și e incredibil cum ase­menea acoperișuri, făcute din fi­rave pene de scândurică, puse una peste alta, țin, uneori, cât veacul. Asta-i interesează cel mai adânc pe oamenii aceștia: "lucrurile fă­cute temeinic, care țin mult". Se­cretul trăinicilei lor, care se moș­tenește. Nu deplâng dispariția tra­dițiilor, ci doar nu prea înțeleg de ce lumea de astăzi nu mai are nevoie de lucruri făcute să țină. Să dureze. Cei doi fierari zic că și metalul cel nou, făcut astăzi, par­că ruginește mai repede. Șițarii din neamul lui Moraru se plâng și ei că lemnul nu mai e cum a fost. Tot mai multe ploi acide, stranii, cad din văzduh, stricând aco­pe­rișurile vechi și pădurile. Lem­nul însuși s-a schimbat, nu mai ține. "S-a îmbolnăvit fierul", zic fie­rarii, bătându-și mai departe muzica lor pe deasu­pra satelor. "S-a îmbolnăvit lem­nul", profețesc și fra­ții lemnari, cufundați în mor­manele albe de șipci proas­păt tăiate. Și totuși, ei lucrează mai departe. În rostul lor vechi, de la facerea lumii și până la sfârșit.