Momentul de cumpănă

Toma Roman
În mare, primul tur al "prezidențialelor" (din 2 nov. a.c.) nu a adus schimbări spectaculoase în raport cu aștep­tă­rile.

Toată lumea știa că "finala" se va juca între Victor Pon­ta, candidatul USD, și Klaus Johannis, re­­prezentantul ACL. Toți observatorii au prevăzut or­dinea în privința voturilor exprimate, plasarea pe primul loc a candidatului stângii fiind aproape inevitabilă. Pon­ta a avut în spate o grupare unitară (USD fiind o "mască" a PSD-ului, pentru că "sateliții" nu sunt decât "filiale" ale sale) și, în special, întreaga admi­nis­trație. Legea ce a per­mis, temporar, migrarea politică fără sanc­țiuni a pri­marilor și-a produs primele efecte. Evident că, apro­ximativ 400 de primari ce au trecut în barca PSD (pen­tru accesarea mai facilă a fondurilor guver­namentale) și-au făcut "datoria" și vor acționa la fel și în turul secund. PSD-ul "a învățat" și din experiența ultimului referen­dum, blindându-se față de acuzele de fraudă. La BEC s-au semnalat, de altfel, puține încălcări interne ale "legii electorale". În schimb, în ex­teriorul țării (pentru cei aproape trei milioane de români din diaspora) s-a făcut totul ca votul să aibă o pondere re­dusă. La ultimele "prezidențiale", candidatul dreptei, T. Bă­ses­cu, a fost ales cu voturile emigranților. Cu riscul de a de­monstra clar că este o instituție complet aservită intereselor de grup, MAE a boicotat posibilitatea ca românii din străi­nătate să-și poată exprima preferințele. Că țara s-a mai făcut o dată de râs nu a contat, "diplomații" fiind nevoiți să solicite polițiile locale pentru "apărarea" sediilor de "asediul" pro­priilor cetățeni. Incidentul arată că băieții care au organizat "lovitura de stat" din 2012 nu se vor mai împiedica de nimic. În context, însă, interesant este "scorul" candidatului de dreap­ta, Klaus Johannis reali­zând, totuși, un procentaj net superior tuturor celorlalți opozanți la actuala putere.
Cu peste 30% din voturile exprimate, Klaus Johannis, can­didatul ACL-ului, s-a detașat clar de Elena Udrea, re­pre­zentanta PMP-ului (în jur de 5%) și de Mo­nica Macovei, can­di­dat independent (sub 5%), am­bele re­clamându-se de "dreap­ta". Falsul candidat din aceeași orien­tare, C. Popescu-Tă­riceanu, nu a reușit nici el un scor stimabil, procentul de aproa­­pe 6% repre­zen­tând o cumulare a opțiunilor nostal­gicilor USL (defuncta ali­anță PSD-PNL) și a "fanilor" fos­tului prim-ministru. Acum, C. Popescu-Tăriceanu, confirmat ca "om de paie" al PSD, nu-i poate oferi protectorului său, Victor Ponta, decât iluzia că, derutați de cele 10 procente dintre pri­mii candidați, o parte a adevăraților liberali își vor reorienta votul la scrutinul următor. Calculul poate fi însă răs­turnat, unii din votanții săi neacceptând să sus­țină direct "dușmanul clasic al liberalismului", PSD-ul. Klaus Johannis a realizat un scor bun, deși dreapta s-a vădit, încă o dată, incapabilă să atace solidar, din primul tur, obiectivul pre­zi­dențial vizat. In­criminările de după votare nu-și mai au ros­tul, tot așa cum pa­ralela cu ale­gerile din 2000 (când dreapta divizată i-a per­mis lui Ion Iliescu să joace singur și să câș­tige) nu este sem­nifi­cativă. Ceea ce contează acum este ca or­goliile per­dan­ților de dreapta (Macovei, Udrea) să fie în­locuite cu o în­țelegere rațio­nală a situației, anume că o vic­torie a stângii, ar confisca total instituțiile statului, semni­fi­când pierderea tutu­ror câștigurilor statului de drept și ale Jus­tiției din ultimii ani. Solidarizarea, fie ea și târzie, a dreptei ar echilibra si­tua­ția și ar pune, iarăși, UDMR-ul (aliat mo­mentan al USD-ului) în rolul de arbitru. Argu­mentul "arde­le­nis­mului" lui Klaus Johannis și extracția lui etnic-mino­ritară pot influența elec­toratul maghiar, chiar dacă liderii UDMR ar alege conti­nua­rea mariajului cu PSD.
Votul în turul secund al "prezidențialelor" va fi unul pre­ponderent emoțional, Klaus Johannis are extraor­di­narul avantaj de a fi din afara sistemului politic al Ro­mâniei postcomuniste. Ca primar al Sibiului, s-a vădit un foarte bun ad­ministrator, blocând majoritatea acțiu­nilor diverselor gru­pări politice și de interes locale. În Sibiu se vede buna gos­podărire a managerului neinflu­en­țat politic. Johannis nu poate fi suspectat de o con­venție cu interesele "clanurilor" din sistem, cu baronii locali sau naționali. Spre deosebire de Victor Ponta, el nu are niciun angajament față de "mafiile" ge­ne­rate de sistem (și pu­ternic afectate de acțiunile din ulti­ma vreme ale Justiției independente). O victorie a candi­datului atipic de dreapta ar reprezenta garanția că societatea româ­nească nu se va mai regăsi la dispoziția partidului-stat, cum s-a întâmplat sub guvernările Iliescu-Năstase. Victo­ria lui Victor Ponta va duce nu numai la stoparea efor­tului Jus­tiției de a con­tinua lupta cu o corupție ce a de­venit endemică (chiar dacă "victimele" ei, marii corupți, nu vor fi îndată eli­be­rați), ci și plasarea în frun­tea statului a unui grup al "lu­pilor tineri", ce nu mai au niciun scrupul în exercitarea puterii și în manipularea ansam­blului social. Fie și prin faptul că nu poate fi asociat în vreun fel acestui grup, Johannis reprezintă o pri­mejdie pentru sistemul care a plasat România între codașele Europei. Un președinte detașat de "bizanti­nismul" politic ro­mânesc (amintind de "detașarea" altui mare șef de stat, regele Carol I) ar fi, pentru UE și NATO, argumentul că România nu se va pla­sa și pe viitor în zona gri, a oscilațiilor între de­mo­cra­ția vestică și oligarhia autoritară din Est.
Șansa ca reprezentantul dreptei să câștige pre­zi­dențialele este, așadar, în ciuda ecartului de 10%, foarte mare. Sobrul Johannis nu poate fi "făcut din vorbe", cum încearcă să "joa­ce" Victor Ponta. Adminis­tra­torul co­rect nu poate pierde în fața diletantului agresiv și min­cinos. Dar, reprezentantul stân­gii are de partea lui nu numai ins­tituțiile administrative ale statului, primăriile și consiliile județene dominate de USD-iști, ci și un for­mi­dabil aparat mediatic, turat la maxim de spaima ba­ro­nilor ce l-au pus în funcțiune de teamă că, fără o "ocu­pare completă" a statului, Justiția nu-i va ierta. O mani­fes­tare a orgoliilor și complexelor, idealiste sau mes­chine, ale liderilor dez­bi­nați ai dreptei este, în situația dată, o gre­șea­lă de ne­ier­tat. România a avut aproa­pe în­totdeauna po­si­bi­litatea de a se salva de la o catastrofă sau alta, în ultimul mo­ment. Pentru societatea ei civilă, pen­tru viitorul ei, ale­ge­rile din 16 noiembrie pot fi con­siderate un astfel de moment.