Amintiri din alte vieți

Andrei Cheran
- În toate timpurile și culturile lumii au existat re­latări despre oameni care afirmau că își amintesc în­tâmplări dintr-o altă viață. Diferența dintre șarla­ta­nie și adevăr consta în faptul că relatările lor puteau fi do­vedite istoric, furnizând, adesea, amănunte ha­lu­cinante. Cele mai convingătoare povești le aparțin copiilor de vârste mici, care nu au apucat să citească, să se uite la televizor și nu au învățat despre istoria ome­nirii la școală. Relatările lor corespund unor spa­ții și eve­nimente reale -

Bolul din lada roșie

Printre cei care cred în reîncarnare se numără și inițiații tibetani tulku, niște ființe cu totul ieșite din comun. Celebra călătoare și orientalistă franceză Alexandra David-Neel povestește că trecuseră șapte ani de la moartea unui preot lama, fără să i se poată descoperi noua reîncarnare. În timpul unei călătorii, intendentul mânăstirii preotului defunct a intrat la un moment dat într-o fermă, cu intenția de a se odihni. A fost primit cu toate onorurile datorate rangului său și, în timp ce își scotea cutia cu tutun de prizat, copilul ță­ranilor de la fermă, care până atunci îl ignorase to­tal, a fugit la el și l-a întrebat de ce i-a luat cutia cu tutun. Intendentul a rămas stupefiat, tabachera pe care o folosise îi aparținuse fostului lama...
Copilul a fost dus la mânăstire, unde, de cum a ajuns în curte, a dorit să o ia spre dreapta, și nu spre stânga, unde se afla poarta de intrare. Or, aceasta fusese mutată recent, ea aflându-se, pe când defunctul preot lama încă mai trăia, în partea dreaptă. Copilul a fost dus mai apoi în fostul apartament al preotului și când i s-a oferit o cană cu ceai, el a insistat să îi fie servit în bolul său de porțelan. Nimeni nu cunoștea acel bol, dar cu o siguranță care a amuțit asistența, copilul a dat indicații precise: bolul se afla într-o ladă veche, de culoare roșie, pusă într-o cameră care nu mai era folosită de multă vreme. În scurtă vreme, bolul a fost găsit și adus, spre bucuria băiatului, care a sorbit în tihnă ceaiul din el. Intendentul i-a spus Alexandrei David-Neel că el ignora existența acestui bol care, probabil, fusese pus acolo de mai-marele mânăstirii.

Dorothy Eady

În 1907, pe când avea trei ani, Dorothy Eady a căzut pe scările casei din Londra, unde locuia. Mama sa a ridicat-o de jos și a chemat în grabă medicul. Când a sosit, după o scurtă consultație, acesta a de­cla­rat că fetița murise. O oră mai târziu, când s-a întors să întocmească certificatul de deces, a găsit-o pe Do­rothy așezată pe patul din camera ei, jucându-se.
Din acel moment, fetița a început să aibă vise tot mai frecvente, în care vedea o clădire mare, cu co­loane, înconjurată de o grădină plină cu flori și co­paci. De multe ori, fără niciun motiv aparent, părinții ei o găseau plângând. Când o întrebau de ce plânge, ea răspundea că vrea să se întoarcă acasă, dar că nu știa unde locuiește. Într-o zi, mergând în vizită la British Museum, împreună cu cealaltă fiică a ei, ma­ma lui Dorothy a luat-o și pe fetiță cu ea. Aceasta le-a însoțit nu prea bucuroasă, dar când a intrat în galeria rezervată mumiilor egiptene, a început să alerge feri­cită prin săli, îmbrățișând statuile care erau expuse acolo. Mama ei a încercat să o liniștească și să o ducă la etajele superioare, dar Dorothy a refuzat categoric. S-a dus la o mumie așezată într-un sarcofag de sticlă și s-a așezat pe jos, lângă ea. Cum nu a vrut în niciun chip că se ridice, mama și sora ei au lăsat-o acolo și au mers să viziteze alte săli. Când s-au întors și i-au spus că trebuie să meargă acasă, Dorothy s-a agățat de sarcofagul de sticlă strigând "Lăsați-mă aici! Aceștia sunt părinții mei!". Îngrozită, mama a scos cu greu afară fetița care urla.
La câteva luni de la acest incident, tatăl lui Do­rothy i-a cumpărat o enciclopedie pentru copii, dar ea nu a fost interesată decât de partea consacrată Egip­tului, cerându-le părinților să îi citească toate pasajele dedicate acestei țări. În scurtă vreme, fetița a învățat să citească singură, dorind să descifreze paginile fa­vorite. Într-o zi, mama ei a găsit-o uitându-se cu lupa la niște hieroglife. "Chiar dacă ai învățat să citești, nu poți să înțelegi ce este scris într-o limbă pe care nu o cunoști". Fetița, pe atunci în vârstă de șase ani, i-a răspuns: "Ba da, o cunosc, dar am uitat-o".
Într-o zi, în timp ce răsfoia o nouă revistă adusă în dar de tatăl ei, Dorothy a rămas interzisă în fața unei fotografii a templului lui Seti I din Abydos, în Egipt. Ea i-a arătat tatălui fotografia strigând: "Asta este casa unde am locuit! Dar unde a dispărut gră­dina?". Părintele ei a rugat-o atunci să termine cu in­vențiile, pentru că știa foarte bine că nu fusese nicio­dată în acea clădire distrusă aproape cu totul, veche de câteva mii de ani, și că nu putea să aibă o grădină în plin deșert, unde era numai nisip. La puțin timp de la acest incident, Dorothy a găsit o fotografie a mumiei lui Seti I, faraonul celei de-a XIX-a dinastii egiptene, a mers din nou la tatăl ei, spunând că îl cunoștea pe acel om. Din nou, acesta s-a înfuriat, amenințând-o că s-a săturat de minciunile ei. Cum să îl cunoască pe acel faraon mort de peste trei mii de ani? Dar Dorothy nu a renunțat. Într-o zi, la școală, în plină oră de religie, a declarat că religia egipteană, fiind cu trei mii de ani mai veche decât cea creștină, era adevărata re­ligie. Creștinii copiaseră credințele egiptenilor. Osi­ris și Iisus înviaseră amândoi din morți. Fecioara Maria semăna cu zeița Isis. Iosif, Maria și pruncul Iisus semănau foarte bine cu Osiris, Isis și Horus. Drept urmare, Dorothy a fost imediat dată afară din clasă și apoi exmatriculată din școală, pentru că refu­zase să cânte un imn, în care Dumnezeu era implorat să îi blesteme "pe egiptenii cu pielea neagră". Arun­ca­se partitura în capul profesorului.
După ce a împlinit 10 ani, Dorothy chiulea de mul­te ori de la școală pentru a merge să viseze în fața antichităților egiptene de la British Museum. Într-o zi, în timp ce se uita la hie­­roglifele de pe un ba­so­re­lief, un domn în vârs­tă, cu părul alb, pe care îl mai văzuse prin mu­zeu, s-a apropiat de ea și a întrebat-o de ce nu era la școală la ora a­ceea? Fata i-a răspuns că la școală nu învăța des­pre ceea ce o inte­resa cu adevărat. "Și ce dorești tu să înveți?", a întrebat-o bă­trânul domn. "Hie­ro­gli­fele". "În cazul ăs­ta, eu te voi în­văța ceea ce do­rești să afli". Acest tri­mis al pro­videnței nu era altul decât Sir Alfred Ernest Wallis Budge, cer­cetător al anti­chi­tă­ți­lor egiptene de la Bri­tish Museum, expert în isto­ria, limba și religia Egip­tului Antic. Sub egi­da a­cestui mentor excep­țio­nal, Dorothy a în­vățat cu o rapiditate ulu­itoare lec­­tura hiero­glifelor fun­da­­men­tale, fiind mai apoi capabilă să desci­fre­ze anu­mite pasaje din "Car­­tea egipteană a mor­ților". Toată viața, ea i-a purtat o imensă afecțiune aces­tui bătrân egiptolog pe care l-a iubit ca pe tatăl ei.
La 29 de ani, Dorothy s-a măritat cu un tânăr egip­­tean, întâlnit la Lon­dra, Iman Abdel Mequid, și a plecat împreună cu el în Egipt. La puțin timp după nun­tă, tânăra soție a început să aibă vedenii cu fa­raonul Seti I, care o vizita cu regularitate. Mama lui Do­rothy, la fel ca și tatăl socru, au fost și ei martori la una dintre apariții. În unele nopți, tânăra se ridica din pat pentru a scrie, ca și cum i-ar fi fost dictate mesaje formate din hieroglife. Într-o noapte, i-a apărut în vis un personaj nobil care i-a spus că se numea Hor-Re și că vrea să îi spună ade­vărata poveste a copilăriei ei, pe când se numea Bentreshyt, adică "Harpa fericirii".
În toată perioada muncii în Egipt (Dorothy Eady s-a specializat în istorie și a colaborat la cercetările des­pre viața din Egiptul Antic), ea ducea o viață du­blă. În timpul zilei se comporta ca o englezoaică cul­ti­vată și savantă, care lucra la departamentul de an­tichități, iar noaptea devenea Bentreshyt, o egipteancă din cea de-a XIX-a dinastie, care se ruga în locuri sacre și, după spusele sale, primea, în unele nopți, vi­zita faraonului Seti I.
Pe 3 martie 1956, Dorothy, care divorțase între timp (soțul ei s-a declarat excedat de viziunile ei nocturne), în vârstă de 52 de ani, a mers în orașul lui Seti, Abydos, pe care îl considerase întotdeauna drept adevărata ei casă. Acolo a luat numele de Omn Seti, pe care l-a purtat până la sfârșitul vieții. Săpăturile ei au dus la descoperirea, de jur-împrejurul palatului, a grădinii pe care o descrisese pe când nu era decât un copil naiv, care nu știa nimic despre Egipt. Doctorul Hanny el Zeini, inginer chimist și industriaș, a devenit cel mai bun prieten al lui Omn Seti și a scris mai multe cărți împreună cu ea. Prima este "Abydos, ora­șul sfânt al Egiptului Antic", publicată în 1981. Pro­fe­sorul John A. Wilson, cel mai cunoscut dintre egip­tologii americani, a scris despre această lucrare: "Este incredibilă precizia cu care Omn Seti trece în revistă cele mai mărunte vestigii din vechiul Abydos. Este un is­toric extrem de competent, care merită tot res­pectul". Responsabilul departamentului de an­ti­chități din Cairo, însărcinat cu restaurarea templului din Abydos, a declarat la rândul lui că lui Omn Seti i se datorau cele mai importante descoperiri și că, dincolo de talentul ei de desenatoare, părea dotată cu un al șa­­selea simț. "Nu știu de ce am impresia că ea cu­noaște acest loc mai bine decât oricine alt­cineva de la departamentul de antichități, ba chiar pot să afirm cu încredere că co­laborarea sa este indispensabilă ori­cărei misiuni arheologice ce dorește să aibă succes în regiunea Abydos". Aventura lui Omn Seti este o poveste uluitoare, dar ea este perfect creditată prin cunoașterea sitului de la Abydos și contribuția excepțională pe care a adus-o științei.

Alți copii își amintesc

Pe când avea doar 8 ani, Edward Ryall a văzut o stea căzătoare. Se întâmpla în 1908 și tatăl lui i-a spus că era vorba despre cometa Halley. Micul Edward i-a re­pli­cat tatălui că mai văzuse acea co­metă. Băiețelul a fost pedepsit pentru că mințise. Din cauza aceasta copilul a păstrat pentru el atât de multe lucruri pe care ar fi vrut să le povestească. Doar când a devenit adult și s-a căsă­to­rit, a avut curajul să îi măr­tu­risească câ­teva fapte tulburătoare soției sale, dar a trebuit să mai aștepte câțiva ani, îna­inte de a-și publica expe­riențele. To­tuși, în 1974, a apă­rut la Londra "Se­cond time around" (A doua oară pe aici), în care Ryall relatează o viață an­terioară, trăită în secolul al XVII-lea. Pe vremea aceea, se numea John Fletcher și se născuse în 1645, în So­merset. Mic proprietar de pă­mân­turi, a participat la revolta împo­tri­va ducelui Monmouth și la nu­me­roase evenimente istorice pe care le rela­tea­ză, în detaliu, în această car­te. Ba chiar a trăit o tragică po­ves­te de dragoste cu o oarecare Me­lanie. În 1685, în tim­pul unei noi bătălii, a fost ucis de un soldat al regelui Iacob al doilea al An­gli­ei.
Multiplele precizări din cartea lui Ryall sunt impresionante prin realismul și acuitatea lor. Nicio carte de istorie nu furnizează atâtea detalii, numele membrilor clerului local, al notabililor din regiune, datele evenimentelor menționate. A trebuit să fie folosit un dicționar pentru a se înțelege anumite cuvin­te și expresii folosite în epo­ca res­pectivă. Ryall a mai descris câteva obiecte domestice și agri­cole, ne­cunoscute în zilele noastre. În plus, a enumerat toate mone­dele care circulau în zilele acelea. A precizat că numeroasele amintiri din se­co­lul al XVII-lea făceau parte inte­grantă din mintea sa, la fel ca și acelea din existența actuală. Ele persistau în conștiință și apăreau fără niciun fel de dificultate.
Profesorul Ian Stevenson, cu­nos­cut pentru cercetările sale asu­pra amintirilor din alte vieți, a stu­diat cazul lui Ryall și a schim­bat cu el o im­por­tantă corespon­dență. Ste­­ven­son semna­lează remarcabila exac­titate a faptelor relatate și mai ales mo­destia autorului, în ceea ce pri­veș­te fructificarea materială și pu­blică a experienței sale, ceea ce nu se întâmplă de fiecare dată la cei care pretind că au trăit acest gen de eveni­men­te. Cât despre co­meta Hal­ley, ea a apărut pe cer, acum trei veacuri, cu trei zile înainte de moartea lui Fletcher.

Femeia cu coarne

Pe 15 martie 1910, a murit fe­tița unui doctor italian, Alexan­dri­na Samona, în vârstă de 5 ani. Trei zile mai târziu, mama ei a văzut-o apărând în vis și în­cercând să o consoleze, spunân­du-i că va reveni sub forma unui nou bebeluș. Dar acest vis nu a liniștit-o pe tânăra femeie, pentru că după o sarcină pierdută, doctorii au avertizat-o că, probabil, nu va mai putea să facă un copil. Cu toate acestea, fata ei a continuat să apară în vis, spunându-i că va reveni. Și iată că, într-o zi, cu o imensă sur­priză, femeia a des­coperit că este însărcinată. Totuși, a continuat să se teamă, crezând că va pierde sarcina. Dar Alexan­drina a apărut din nou în vis și i-a promis că se va întoarce înapoi, de Crăciun. Într-o altă noapte, ea a mai spus că nu va veni singură, că mai este încă o surioară îm­pre­ună cu ea. Predicția s-a împlinit. Pe 22 decembrie, doamna Samona a născut două gemene, foarte diferite între ele, dar una semăna ca două picături de apă cu Alexandrina. Părinții au botezat-o cu ace­lași nume, iar asemănarea a devenit din ce în ce mai puternică de-a lungul anilor. Astfel, cea de-a doua Alexandrina s-a dovedit a fi stângace, la fel ca pri­ma, se exprima în același fel, avea absolut aceleași gusturi, te­meri și stări sufletești. La fel ca și fetița decedată, avea o ușoară asimetrie a feței și un mic defect la ochiul stâng. Cealaltă geamănă nu pre­zen­ta niciuna dintre aceste carac­teristici. Când au împlinit 10 ani, ma­ma lor le-a dus la Montreal, pre­ve­nindu-le că vor vedea lucruri noi. Alexandrina a protestat, spunând că ea a mai fost și înainte la Montreal. Cum mama sa a con­trazis-o, ea s-a supărat și i-a spus: "Nu îți mai amin­­tești că era o biserică mare, care avea pe aco­periș statuia unui om care des­chide brațele? Nu îți mai amin­tești că eram cu o doamnă care avea coarne și că în oraș erau preoți îm­brăcați în roșu?". În clipa aceea, mama și-a amintit de o călă­torie făcută împreună cu soțul ei, înainte de moartea primei Alexan­drina, în com­pa­nia unei femei care avea niș­te excrescențe pe frunte. Înainte de a intra în biserică, întâl­ni­seră un grup de preoți greci, ale căror sutane erau de cu­loa­re roșie. Acest caz, relatat de doctorul Samona în persoană, a fost publicat în revista "Fi­lo­sofia della scienza". Scri­soa­rea sa este foarte inte­re­santă pentru că vine din partea unui doctor cu o reputație excepțională și explică de ce a dorit să depună mărturie în legătură cu acest subiect. "Da­că în domeniul metapsihic, din teama de ri­di­col sau din alte motive de ace­lași gen, fie­care păstrează pen­tru sine astfel de în­tâm­plări, putem spune adio pro­gre­sului". Scrisoarea continuă, pre­ci­zând că relatarea este ab­solut fi­de­lă. Pentru a-și con­vin­ge cititorii, doc­torul Sa­mo­na adaugă nume­roa­se atestări ale martorilor, rudelor și prie­te­nilor de familie, care au ur­mă­rit derularea acestui caz.
În 1932, revista americană "Mo­dern Screen" a publicat povestea stra­nie a lui Robin Hull. Pe când acesta avea 5 ani, a început, dintr-odată, să spună po­vești lungi, într-o lim­bă de ne­înțeles, dar care pă­rea coerentă. Au­zind acel limbaj, o prietenă a fa­miliei i-a propus mamei băiatului să meargă cu Robin la un specialist în dia­lecte orientale. Profesorul a re­cu­nos­cut imediat un dialect utilizat în Tibet, loc în care familia Hull nu pusese piciorul niciodată. Fiind în­tre­bat de unde știe acea lim­bă, co­pilul a răspuns foarte senin că o învă­țase la școală. Cum mama lui, uluită, i-a spus că nu avea vârsta școlii, el i-a răspuns "ba da, am mai fost la școală, înainte". Își amintea, chiar, că școala se gă­sea în munți, dar aceștia erau di­feriți de aceia unde își pe­tre­cea vacanțele de vară în Ame­rica. Cât despre profesori, ei purtau haine lungi, legate în jurul taliei cu niște sfori groase. Și copilul a făcut o descriere foarte detaliată a școlii și a îm­pre­jurimilor. Stârnit de întâmplare, specialistul în dia­lecte orientale a mers în Tibet și a întreprins că­u­tări pentru a găsi școala. A descoperit-o. Era situată în Mun­ții Kuen-Lun, foarte arizi. Toate informațiile fur­nizate de Robin s-au confirmat, cât despre preoții lama, care erau profesori la acea școală, ei purtau hai­ne lungi, strânse peste talie cu o sfoară.