Festivalul Național de Teatru

Silvia Kerim
Ediția - 24 octombrie - 2 noiembrie 2014

...Un eveniment de anvergură națională, me­nit să aducă în atenția marelui public va­lorile de primă mână ale Teatrului româ­nesc. El a cuprins spectacole - selec­țio­nate din toată țara -, expoziții, lansări de carte, teatru radiofonic, con­ferințe, Atelier, teatru național de televiziune, ver­nisaje, un recital excepțional sus­ți­nut de Ion Cara­mitru și Adrian Naidin. Pe scurt, "Cea mai im­por­tantă vitrină a fenomenului teatral românesc" (ca să citez din remarcabila mapă de presă care ni s-a oferit de către organizatori) și care a în­sem­nat (voi da aici doar câteva cifre): 44 de spec­tacole, 83 de repre­zentații, un spectacol din străi­nătate, 13 spectacole în cadrul secțiunii "Maeștri", 3 expoziții dedicate marilor personalități ale scenei, 24.000 de spectatori așteptați (cu loc!). Acest... "tumult" cultural a fost or­ganizat de UNITER, în co­la­borare cu Ministerul Culturii, Primăria muni­ci­piului București și Arcub. Iar sufletul acestei realizări im­pre­sionante a fost com­pus din: Marina Constan­ti­nescu, selecționerul și di­rectorul artistic al FNT, Aura Corbeanu, director exe­cutiv, și minunatele angajate ale UNITER, precum și vreo 200 de voluntari...
Cum nimeni nu-i ubicuu pe lumea asta, cum ni­meni nu poate fi peste tot în același timp, voi con­semna, în cele ce urmează, doar câteva evenimente teatrale, la care am avut privilegiul să particip.
O să încep cu spectacolul "West Side Story", prima producție a Festivalului național de teatru - un spectacol în regia lui Răzvan Mazilu și costume Doina Levintza, cu participarea extraordinară a Orchestrei Naționale de Tineret. Direcția muzicală: Gabriel Bebeșelea. O distribuție numeroasă ce cu­prinde tineri actori (ei cântă, ei dansează), dar și ac­tori consacrați ai teatrului Odeon - Constantin Co­jo­caru, Ionel Mihăilescu, Mircea Constantinescu, Ist­van Teglass. Dansează: Răzvan Mazilu și Judith State.
Recunosc, am pornit cu oarecare îndoială spre acest spectacol. În mintea mea mai existau fulgurații din celebrul musical filmat, "West Side Story", în re­gia lui Robert Wise, cu o distribuție celebră, în frunte cu Natalie Wood, George Chakiris și Rita Moreno. Și care câștigase vreo 10 premii Oscar, distribuite pe mai multe categorii. Ei bine, spre deosebire de filmul american, spectacolul bucureștean având aceeași poveste, "inspirată după Romeo și Julieta de Shakespeare", dăruită cu aceeași superbă muzică, semnată de Leonard Bernstein, te inundă cu o neaș­teptată energie! "Am muncit pe rupte la acest spec­ta­col, de dimineața până noaptea târziu, în subso­lurile teatrului Odeon. Practic, toată vara! Mi-am do­rit să fie spectacolul unei generații tinere. Este noua generație de actori totali. În spectacolul nostru, ce-i drept, plin de violență, se află toate visele, spe­ranțele lor, nevoia de iubire, pofta de viață, ambiția de a cuceri lumea. Da, am «în­drăz­nit», am vrut să «atac» a­ceas­tă piesă - eu cred în «mu­si­cal», ca gen major în «zestrea» Teatrului. Și mai cred că trebuie să ne adaptăm unor provocări artistice majore. Istoria vine și revine. Problemele tinerilor sunt aceleași. Puși în fața spec­ta­co­lului lumii dezlăn­țu­ite, ei trebuie să aleagă între bine și rău, între iubire și ură, între viață și moarte. Violență e peste tot. Numai că în zilele noastre, ea a luat proporții înfricoșătoare. Priviți știrile de la televizor". Da, are dreptate Ma­zilu! Și a avut dreptate, "înhă­mându-se" la acest "workshop". E un mare succes! De­sigur, vocile tinerilor, fru­moa­se, puternice, ar mai trebui "șle­fuite" puțin, dan­satorii (aceiași actori), domoliți în unele mo­mente de "maestrul" lor. Totuși, în ciuda unor scene de o aspră violență, spectacolul lui Răzvan Mazilu te umple de o proaspătă energie, semn că tinerii noștri ar mai putea schimba lu­mea. Bravo!
Într-altă zi, o zi urâtă, cu ploaie mohorâtă, am dorit să văd neapărat expoziția "Doina Le­vintza: Costumul de teatru. De la schiță la miracol". Ea se află în foaierul de la Sala mică a Teatrului Național - aripa foarte nouă. Ei bine, "Mi­racolul" s-a produs pentru mine încă de la intrarea în holul vast care găzduia expoziția. Încă de când m-au orbit, venite parcă de de­parte, luminile roșii care se îm­ple­teau ca o coroană vie dea­supra costumelor de teatru create de Doina Levintza. Expuse într-o or­ganizare anume gândită de ar­tis­tă, într-un spațiu vast și parcă, to­tuși, intim, într-un fel de "nișă" rotundă, costumele Doinei Le­vintza aureolate de acea lumină purpurie, păreau să fie chiar ini­ma creatoarei lor. Costumele as­tea nu pot fi descrise. Ele trebuie văzute, "respirate" odată cu at­mos­fera ce le înconjoară. Cea crea­tă din spectacolele pe care le-au înnobilat cu prezența lor, dând înțelesuri noi personajelor pe care le-au îm­bră­cat... La fel se în­tâmplă și cu magnificul ALBUM. Un album de o eleganță grafică excepțională, care însoțește această glorioasă expo­ziție. El se alcătuiește din fotografii realizate de elita fo­tografilor de gen, fotografii ce reprezintă cre­ațiile Doinei, încă de la începuturile carierei sale (imagini în alb-negru), care cedează locul apoi somptuo­aselor fotografii color din somp­tu­oasele spec­tacole de teatru realizate de ea, cu cei mai mari regizori ai teatrului românesc. ALBUMUL nu poate fi povestit. El trebuie văzut. El trebuie avut în biblioteca noastră de suflet.

- Care dintre costumele expuse aici îți este cel mai drag, dragă Doina?, o întreb.

- Toate personajele pe care le-am îmbrăcat m-au inspirat, toate au povestea lor... așa că n-aș putea să aleg între ele.

- Mă uit la mâinile tale, Doina, și le văd tare muncite...

- Păi, da, sunt muncite, pentru că eu pun mâna pe materialele alese de mine, le pipăi, le croiesc. Un scenograf trebuie să simtă mate­ria­lul textil, să verifice croiul, să vadă cum "ca­de".
Artist de geniu, Doina Levintza are un nu­măr impresionant de premii naționale și in­ter­na­ționale. A fost decorată de guvernul preșe­dintelui Franței, François Mitterand, și a fost aleasă de trei ori consecutiv ca furnizor al Casei Regale a Ro­mâniei...
Singurul spectacol de peste hotare invitat să par­ticipe la FNT a fost "Donka - o scrisoare că­tre Ce­hov". Textul și regia: Daniele Finzi Pasca, o pro­duc­ție a Companiei Finzi Pasca din Elveția și a Festi­valului Internațional de teatru Cehov (co­producător Theatre Vidy-Lausanne). Când acest spectacol a avut premiera la "Mossoviet Theatre" din Moscova, săptămânalul britanic "The Stage" l-a considerat "The greatest moment of the Year 2012". Nu știu dacă și la noi el a fost socotit cel mai bun moment teatral al anului 2014. A fost însă un spectacol uluitor, ne-mai-văzut pe la noi, pe vreo scenă, vreodată. Auto­rul și-a dorit să creeze în inima spec­ta­torului o "stare de iluminare". Cred că i-a reușit această tentativă și în ca­zul spectatorilor de la Teatrul Național din București. Cu toții am urmărit, cu gura căscată, acest spectacol mirific, unic în felul său, creat de un artist care spune despre sine: "M-am decis să-l dezvălui pe Cehov plecând de la de­talii, de la lucrurile particulare din via­ța și din paginile sale, și nu numai. M-am gândit să dau formă tăcerilor conținute în jurnalele și notele sale și să creez imagini plecând de la adno­tările sale. Provin dintr-un teatru profund impregnat de limbajul clovnilor, al jonglerilor, de magica și delicata lume a acrobaților. Așa îl voi povesti pe Cehov; pentru asta, mă voi înconjura de aceiași complici dintotdeauna, creatori cu care am colaborat de-a lungul anilor și cu care împărtășesc nu numai o estetică și un mod de gân­dire cu privire la teatru, ci, mai degrabă, o pasiune pentru protejarea lumii noastre imaginare". Așa și-a dorit din toată inima autorul spectacolului, și poate că din inima lui au țâșnit acele imagini ului­toa­re, cu mult alb, cu mult albastru și cu roșu (de cu­loa­rea sângelui), cu lumină de soare și de lună, cu umbre ame­­nințătoare, cenușii și negre, în care clovni "de­cadenți", muzicieni aiuriți, acrobați fragili, plu­tind pe frânghii răsucite, gata-gata să-și rupă gâtul, fete splendide, suspendate pe leagăne înalte, ho­hotind ușor, în clinchete de argint, asigurându-ne că lumea e frumoasă, în care bulgării de gheață, aruncați prin­tre oameni, se topesc la lumina soarelui etern. Toate astea acompaniate de o muzică veselă, ruseas­că, de acordeon, de coruri năucitoare, ba chiar și de muzică sim­fonică! Trăiască Imaginarul! - ne spune Daniele Finzi Pasca. Iar noi îi dăm dreptate. Ima­ginarul lui, ima­ginarul nostru - care trebuie protejat cu străș­nicie - ne ajută să plutim, uneori, cu voioșie, deasupra unei lumi urâte în care războaiele se tot înmulțesc, în care violența pare să devină un mod de a fi...