Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
Pavel Basinski, "Lev Tolstoi - Fuga din rai", traducere de Adriana Liciu, Editura Humanitas (tel. 0372/74.33.82), 532 p.

Opera lui Lev Nicolaevici Tolstoi, mereu reeditată, retradusă, ecranizată, are și va avea parte în toată lu­mea de o hermeneutică nuanțat-comprehensivă. Însă omul care a creat-o continuă să fie o enigmă, fiindcă geniul nu poate fi vârât în tiparele gândirii comune. De aceea interesul pentru cel ce a dat patrimoniului universal atâtea capodopere e viu și în secolul XXI, sub diverse forme. Ca să dau doar două exemple, în 2010, la comemorarea unui secol de la moartea lui Tolstoi, am putut citi docu-romanul americanului Jay Parini, "Ultima gară" (tradus tot la Humanitas), o carte de ficțiune în care se reconstituia celebra fugă a patriarhului de la Iasnaia Poliana spre mânăstirea Optina și moartea lui în gara Astapovo. Tot atunci, Michael Hoffman a realizat o coproducție cinema­to­grafică pe același subiect, "Ultima toamnă", cu Helen Mirren și Christopher Plummer în rolurile principale. Occidentalii însă, și în special americanii, oricât de bine s-ar documenta, nu pot pătrunde în abisurile sufletului rus, au o tendință de simplificare (o do­vedesc și filmele și serialele TV făcute de ei după "Răz­boi și pace" sau "Anna Karenina", incom­pa­ra­bil mai superficiale decât cele rusești). Pavel Basinski, critic, istoric literar și romancier rus născut în 1961, a comemorat și el 100 de ani de la moartea lui Tolstoi prin cartea pe care vi-o re­comand azi drept cea mai bu­nă, mai obiectivă și înțelegă­toa­re bio­grafie a genialului scriitor. Ba­sinski a strâns materialul fap­tic co­losal, dispersat în foarte mul­te surse - jurnalele lui Lev Nico­lae­vici, ale soției lui, Sofia Andreev­na, ale unora din copiii lor, ale lui Certkov, scrisori între toți aceștia, articole din presa vremii, mărturii ulte­rioa­re, biografii scrise de discipoli tolstoieni, precum Briukov ș.a. - și l-a organizat te­matic în jurul ideii de fugă din propria viață, nesatis­făcătoare spiritual, care-l obseda de decenii. Cu o fugă începe drumul lui con­știent în viață, la 18 ani, când pă­răsește Univer­si­tatea și tot cu o fugă se sfârșește la 82 de ani. Tolstoi e văzut ca un om pentru care impor­tantă nu e atât li­bertatea, cât voința: imediat ce pre­siunile din afară devin mai mari decât forțele proprii, îngrădindu-i vo­ința, recurge la fugă. Exegeții și bio­grafii au discutat mult, întorcându-le pe toate părțile, re­lațiile lui Lev Ni­colaevici cu soția lui, Sofia An­dre­ev­na Bers, făcân­du-i acesteia un portret în general de­favorabil și gă­sind în ea sursa dezamăgirilor și sufe­rințelor scrii­torului. Basinski îi face dreptate acestei femei nor­male, plină de prejudecățile de clasă ale timpului său, care și-a împărțit viața cu un geniu 48 de ani, i-a năs­cut 11 copii și i-a fost devotată. Dar nu a putut ac­cepta faptul că el prefera "poporul" bunăstării familiei, că donase drepturile de autor și era gata să renunțe și la moșie. Din această cauză atmosfera de la Iasnaia Poliana se înveninează, iubirea-ură dintre soți ia forme violente: "Incompatibilitatea cu soția lui a fost una din cauzele fugii (...). Rolul soțului și tatălui cum­se­cade care adună pentru copii și nepoți comori ma­teriale e respingător ca un mormânt". Lev e ne­drept când vede în Sofia întruchiparea cupidității de­tes­ta­bile, când ea nu dorește să apere decât bunăstarea copiilor ei, la care a contribuit din greu, administrând domeniul, copiind manuscrise și ocupându-se de edi­tare. E drept că Sofia e o fire geloasă, nu doar pe fos­te­le ibovnice ale soțului, ci și pe secretari și pe disci­poli devotați, precum Certkov, care au o influență mai mare decât ea asupra scriitorului, pe dorința lui de perfecționare morală prin sărăcie și iubire de aproape ("El iubește tot și pe toți, iar eu vreau să mă iubească numai pe mine" - notează ea în Jurnal). Nemulțu­mi­rile ei cumulate duc la scene de isterie, care-i accentu­ează bătrânului soț dorința de a fugi din "această casă de nebuni". Evadarea finală, oprită în gara Astapovo, își găsește motivația psihologică (Sofia o vede însă ca pe o insuportabilă trădare și are o tentativă de sinu­ci­dere). Dorința expresă a lui Lev Nikolaevici a fost ca, în timpul agoniei lui, soția să fie ținută la dis­tanță. Apa­riția ei în casa șefului de gară îi bântuia mu­ri­bun­du­lui coșmarele. Sofia i-a supraviețuit 9 ani, în­tre­ți­nân­du-i cultul și dorind să facă uitate neînțe­le­ge­rile. Des­pre fuga ultimă a lui Tolstoi avea să spună că "e de neînțeles". Cartea lui Pavel Basinski te aju­tă într-un mod pasionant să luminezi mis­terul.