Crăciunul cu părintele Bora

Cristian Curte
- E preot la sat de aproape patruzeci de ani și vorbește și astăzi, cu emoție, de tradițiile de odinioară. Multe s-au schimbat, dar Crăciunul a rămas la fel în satul Ostrov, de la poalele Munților Retezat. Despre iernile de altădată, cu părintele Ovidiu Bora, un preot al cărui destin e împletit cu al credincioșilor pe care-i păstorește de-o viață -

În drumurile mele prin țară m-am oprit adesea la liturghia de duminică din satul Ostrov, de la poalele Retezatului. O biserică istorică, înălțată de cnejii hațegani, care a străpuns vremurile și a ajuns până la noi aproape nevătămată. La fiece slujbă, oficia același părinte cu părul albit de timp. Își rostea ru­găciunile rar, cumpă­nit, căutând parcă să așeze cu grijă fiecare cuvânt, să-i găsească un loc în inimile cre­dincioșilor. Mi-am spus atunci că nu e un preot obișnuit. Cu barba lui albă, înalt, cu spatele lat și drept, iradiind un amestec straniu de putere și blândețe, de noblețe falnică și de simplitate creștină, îmi părea el însuși un cneaz, venit din adân­cul vremurilor, oprit să slujească bi­se­ricii cu rugăciuni și sfaturi, așa cum odinioară slujise neamului, cu spa­da și curajul său. N-aș fi putut să-l așez într-un oraș, nici să mi-l închipui la costum și cravată. Era coborât direct din frescele lăcașului în care slujea.
Diferiți mi s-au părut și țăranii din biserică. Cu chi­puri aspre, cu mâini mari, bătute de muncă, noduroase și puternice ca niște rădăcini, strângând lemnul vechi al stranei, crescute parcă din el. Erau tăcuți, sobri și cuprinși de sfială, atunci când părintele îi cuprindea în predica lui. Duminică de duminică, se adună cu toții în biserica lor din piatră, scurgându-se pe ulițele largi ale satului. Părintele Ovidiu Bora îi ia apoi sub pro­tec­ția lui, în fața altarului scăldat în lumini, și așa încep să se roage. În timpul slujbei, cântă adesea cu toții, preot și credincioși, cu inimile întrepătrunse de rugă­ciunea care se ridică spre cer. La oraș suntem stingheri în biserici, fiecare cu durerile și păsurile lui. În Ostrov, credincioșii formează un singur trup, încălzit de o sin­gură inimă. Inima satului. O inimă care acum, în pra­gul Crăciunului, se aprinde de bucuria Nașterii lui Hristos.

Boierii cei bătrâni

Părintele Ovidiu a simțit chemarea lui Hristos încă din timpul copilăriei petrecute la țară, în Coroiești, un sat aflat nu departe de Ostrov, unde slujește acum. Credința i s-a înfiripat în suflet pe nesimțite, așa cum se întâmplă cu orice copil de țăran, muiat de mic în rugăciunile bisericii, învelit în datini și praznice.
"Îmi aduc aminte că era într-o zi de Crăciun. Stă­team în strană, aproape de altar, lângă tatăl meu, care era dascăl. Și pentru că eram atât de aproape de cata­pe­teasmă, ochii mei erau ațintiți mereu la icoanele îm­părătești ale Mântuitorului și Maicii Domnului. Stăteam cu privirea lipită de Iisus, până când se termina slujba, și așteptam să colinde bătrânii satului, pe care-i numeam "boierii cei bătrâni". Cum cântau, Doamne-Doamne! Cele mai fru­moa­se momente pentru sufletul meu de copil au fost sărbătorile pascale și Crăciunul, când se colinda în biserică. Dar Crăciunul întrecea toate praznicele! Mi se părea atunci că plutesc pe dea­supra pământului de fericire, că nu mai sunt eu. Nu mai simțeam necazurile părinților mei, care în acele vre­muri erau hărțuiți de Securitate, că fuseseră chiaburi, nu mai știam de nimic. Doar de Dumnezeu și de bise­rică. Așa am ajuns să-mi doresc să-i slujesc și eu lui Dumnezeu. Mi-am do­rit mereu să fiu preot la țară, iar Dom­nul mi-a îm­plinit acest dor. Și tare m-am bucu­rat, slujind aici, în Ostrov! Nu poți să fii preot la sat și să nu te bucuri!"

Cântece stinse

Înainte vreme, oa­menii din Ostrov cân­tau mereu. Tot anul. Părintele Ovi­diu Bora îi auzea de departe. Treceau apoi rânduri, rânduri, prin fața fe­res­trei înal­te a casei sale pa­rohiale, în drum spre câmpurile pe care mun­ceau, cât era ziua de lungă. Apoi, alun­­gate parcă de o vifor­niță, cânte­cele lor s-au stins, iar pe uliță s-a așternut li­niș­tea.
"Pentru orice om, dar mai ales pen­tru țărani, cân­tecele erau glasul sufle­tului, en­tuzias­mul lui. Eu cred că mu­zica și credința sunt două căi care se întâl­nesc în ini­mă. Orice muzică bună îți aduce o adie­re de vânt duhov­nicesc. Îl simți pe Dumnezeu, simți că El există. E ca atunci când îți vin co­piii acasă și su­fletul îți sare din piept, așa de mult te bucuri. Eu am prins satul acesta așa cum era el în 1977, când oa­menii mer­geau încă la câmp, cântând. În postul Crăciunului, plecau colin­dând și se în­torceau tot colin­dând. Acum, ei nu mai cântă împre­ună decât în noaptea de Ajun. După 1989, fiecare a rede­venit stăpân pe palma lui de pământ și de aici au în­ceput răceala și certurile. Su­fle­tele lor s-au înstrăinat unele de altele. Dar noap­tea de Cră­ciun ne adu­nă. Poate e și pacea dum­nezeias­că care coboară din Cer. Eu cred în asta, cred că nu­mai Bunul Dumnezeu poate să ne mai unească. Lui îi colindă acum țăra­nii colinde vechi, toate legate de viața și venirea Mântuitorului Iisus Hristos. Aceste colinde rămân o minu­ne pen­tru viața mea, deși poate că sunt prea slab ca să pot să înțeleg toată frumusețea Crăciunului. E prea frumos ca să-l pu­tem descifra în cuvinte."

- Părinte Ovidiu, credința țăra­nilor era odinioară mai tare?

- Era curată și cinstită! Oamenii se temeau să nu supere pe celălalt, să nu cumva să-i greșească, să nu îi prici­nuiască vreun rău. Îmi spuneau mereu: "Părinte, nu pot să fac lucrul ăsta, că Domnul mă vede!". Ve­neau la biserică în fiece duminică, fie iarnă, fie vară. Iar la noi, iarna era frig, pentru că nu puteam face foc. Dar veneau în cojoace și opinci și toată sluj­ba stăteau în picioare, numai cei care erau neputincioși stăteau pe scaun. Se îmbrăcau în straie populare, cu cojoace făcute la Orăștie, cojoace tradiționale, ciobă­nești. Atunci toată lumea ținea și la tradiții, și la bise­rică. Și, cum spuneam, munceau mult împreună, se ajutau me­reu. De cosit, coseau împreună, aduceau fânul împre­ună. Eu am prins vremurile când se făcea clacă la coasă, când toate neamurile, finii, moșii, nașii, nepoții, toți cei apropiați se adunau și în trei ceasuri erau toate locurile cosite. Astăzi, mai există obiceiul colindelor, căci oamenii țin încă la tradiții, dar portul a dispărut, iar inimile țăranilor s-au schimbat. După 1989, au devenit mult mai rigizi. Parcă nu mai sunt stă­pâni pe ei, au sufletele răvășite, ca o apă care scapă din matcă și încearcă să își facă loc pe unde apucă. De multe ori îmi pare rău și tânjesc după acele timpuri frumoase, dar... s-au dus bătrânii, s-au dus cei care își purtau portul și credința cum trebuia.

Primul Crăciun la Ostrov

Stau alături de părintele Bora, lângă o sobă uriașă de teracotă, în care focul duduie de ceva vreme, încer­când să străpungă răceala pereților. E iarnă la Ostrov, iar casa parohială, veche de mai bine de o sută de ani, se încălzește greu. În odaie miroase a busuioc și străni vechi. Părintele Ovidiu, un uriaș cu voce blândă și grai molatec, ca al tuturor ardelenilor, îmi povestește de începuturile slujirii sale aici, la poalele Retezatului. În satul acesta a venit ca preot după terminarea studiilor la București și aici vrea să rămână până la moarte.
"Mereu am visat să fiu preot la sat. Nu mi-am dorit niciodată altceva. Am venit preot la Ostrov și stau în casa asta din 1977. Am terminat Facultatea de Teolo­gie în București și m-am mutat cu soția mea aici. Mi s-a oferit o parohie chiar în apropierea Capitalei, aveam pentru asta sprijinul Patriarhului Iustinian, dar nu am vrut să merg acolo. Mi-am dorit mereu să mă întorc la sat, de unde am și plecat. M-am obișnuit re­pede cu credincioșii mei. Sunt oameni deosebiți, legați de biserică, oameni cuminți, foarte harnici, dar și, poate, puțin mai egoiști, mai individualiști - trăim cu toții într-o lume de felul acesta. Dar când am venit eu aici, satul era altfel. Îmi amintesc și acum primul Crăciun pe care l-am trăit în Ostrov. Cu totul deosebit! Aveam 28 de ani, eram căsătorit și m-am mutat în casa asta parohială veche, care atunci era mult mai dărăpă­nată. Avea un colț de sufragerie complet dărâmat. Dar am vrut să stau în ea, deși aș fi putut să locuiesc în casa soției, care este din sat. Am vrut la casa parohială, pentru că aici e locul preotului. Începutul a fost cu greutăți, dar primul Crăciun pe care l-am trăit a șters toată necazurile. Eu nu am mai văzut așa ceva nicăieri, deși sunt născut și crescut tot la sat, aici, în Hune­doa­ra. Când vine Ajunul, creștinii din Ostrov se împart pe generații. Cei mai mici, copiii de grădiniță, sunt primii care vin cu colindul. Vin doar la preot, după care merg acasă și-și colindă familiile. Următorul grup de colindători e din școala primară. Ei merg prin tot satul. Apoi urmează tinerii din gimnaziu și liceu, uneori și studenții, apoi vine grupul celor proaspăt căsătoriți, și noaptea se încheie cu cei care sunt pe la 40 de ani. Ultimii colindă bătrânii, care cântă doar în biserică, în a doua zi de Crăciun. Toată noaptea Aju­nu­lui, răsună satul de colinde până dimineața, iar în prima zi, chiar de Nașterea Domnului, până pe la 3-4 după masă încă se aud colinde. Ar trebui să fiți la noi de Crăciun, pentru că satul Ostrov e un loc aparte în în­treaga țară. Când am venit pentru prima oară aici, sătenii mi-au spus că va fi ceva cu totul deosebit, dar nu m-am așteptat să fie chiar așa de fru­mos. Îmi amin­tesc că am plâns în noaptea aceea, văzându-mi curtea pli­nă cu feciori frumoși, îmbrăcați toți în straie românești, cu căciuli împo­do­bite cu pană, colindând toți într-un suflet."

La colindat, în opinci

Era de-o șchioapă când înota prin nămeții cât el de mari, strigând cât îl țineau bojocii: "Hai la pițărăi! Hai la pițărăi!". Începeau dis de dimineață, când abia se crăpa de ziuă, iar cerul era încă ne­desfăcut de puterea nopții. Fumul de la sobele încă încinse aburea satul, iar omătul, proaspăt și neumblat, se așter­nea în fața lor ca o minune albă. La în­ceput era liniște, o liniște ruptă de la începuturile lumii, care era repede spartă de glasurile copiilor ce umpleau ulițele din Coroiești, satul natal al părintelui Ovidiu, aflat aproa­pe de Ostrov. Așa începea ziua de Ajun. Cu piță­răii. Așa-i numesc țăranii pe năpârstocii care co­lindă, chiar în zorii zilei dinaintea Cră­ciu­nului.
"Treceam prin fața caselor și stri­gam pe drum, iar oamenii ieșeau afa­ră cu corfa cu ciocolată, cu mere, cu nuci... fiecare dădea ce avea. Când eram mic, ma­ma făcea colă­cei, că nu aveam bom­boane. Făcea niște colăcei micuți, cum sunt pres­curile acelea mici. Doamne, cum le mai mâncam, când eram prinși de frig! Erau niște zăpezi mari, cât noi de înalte... Noi le spărgeam di­mineața, făceam pârtie și ne croiam drum prin tot satul.
Eram îmbrăcați cu toții în strai popu­lar. Mama îmi făcea cămeșă cu tunică, mai domnește, așa, cu năstu­rași, bufantă și cu pliuri, pe care o călca de stă­tea tare pe mine și mă freca! Dum­ne­zeule, de abia o mai ți­neam pe mine până treceau pițărăile! Pe deasupra aveam căput, un suman țesut cu bumbi seini care se făceau din lână de țurcană. Aveam și căciulă din blană de miel. Îmi fă­ceau părinții mei în fiecare an, de Crăciun, căciulă nouă. Iar în picioare aveam opinci cu ștrâmfi - cio­rapi de lână - pe care îi legam cu curele până sub genunchi. Opincile le cum­părau de la târgurile mari, cum era cel de Vinerea Mare de la Pui. Cu ciorapi de lână în opinci ne sim­țeam ușori, parcă zburam în ele! Nu ne era frig, chiar dacă ajun­gea zăpada la ge­nunchi. Toți copiii purtau opinci. Îmi amin­tesc că, mai târziu, sanitarul nostru din sat, care era activist de partid, îi cumpărase veri­șorului meu o pereche de păpuci. Dar eu nu am avut păpuci în copilărie. Doar opinci."

Ajunul cu pogăcele

"În copilăria mea, mămica făcea po­doabele de brad. Cocea întâi niște pogăcele - biscuiți - din alea cu forme de inimioară, de steluță, băga ață prin ele și împodobea bradul. Ai mei tăiau apoi hârtie creponată și făceau lănțișoare și puneau și pogăcelele. Ne bucuram de ele, Doamne, Dumnezeule! Pogăcelele erau din aluat întins și tăiat cu formele, și erau de tot felul: păpuși, steluțe, inimioare. Bomboane de pom nu am prins, până târziu. Ei, și trebuia să mă culc, cu forța trebuia să mă culc, și să mă întorc cu fața la perete, că doar acolo, cu mine în casă, făceau bradul. Mă culcam și ador­meam și apoi mă sculau ai mei, noaptea, și eram așa de bucuros că vedeam bradul în casă...
În seara de Crăciun veneau neamurile cu colindul la noi. Mama făcea plăcinte, făcea cozonac, făcea pupi în casă, pe cuptorul cu lemne, în ler, așa-i ziceam. Mirosea în toată casa. Și veneau neamurile seara, colindau la noi, după aceea plecau în sat la alt neam și tot așa, iar dimineața mergeam la biseri­că, încă de la ora nouă. Toți părinții și toți tinerii mergeau atunci la biserică. Tatăl meu cânta în strană, că era dascăl, și mă lua cu el. Mama mă îmbrăca frumos și plecam. La biserică așteptam să vină preotul, că în satul meu, noi mergeam întotdeauna la biserică înainte să vină el, îl așteptam noi. Așa era obiceiul."

"De Crăciun vine Fiul lui Dumnezeu și coboară pe Pământ"

- Părinte Bora, de ce credeți că avem nevoie de tra­­dițiile populare din preajma sărbătorilor?

- Ele sunt ca o cunună pe care noi o fa­cem în jurul sărbătorilor bisericii - o cunună nemuritoare a pre­zen­ței lui Dum­nezeu, pe care-L simțim înăuntrul nos­tru. Pentru că-L simțim pe Dumne­zeu în noi și între noi, ne bucurăm, iar la o mare bucurie nu poți să nu faci ceva. Când te bucuri simți nevoia să dăruiești. Tocmai de aceea, noi înjghebăm aceas­tă cunună a iubirii când ne în­tâlnim îm­preună: nu ne mai urâm, nu ne mai vor­bim de rău, pentru că este noaptea de Cră­ciun, când împreună mergem să co­lin­dăm. E un lucru minunat! Chiar dacă acum trăim într-o lume dispersată, când oamenii au devenit mai egoiști, mai introvertiți, în noaptea de Crăciun, nu se mai întâmplă așa. Sărbătoarea înmoaie sufletele. Atunci, ceea ce e al meu, e și al celuilalt. Nu mai există indivi­dualism. În noaptea de Crăciun, toate se iartă și vin toți împreună la colin­dat, pe gene­rații.
Eu cred că nu numai sufletul are ne­voie de marile sărbători ale bise­ricii, ci și trupul. Pentru asta ne-a așezat biserica posturile, pentru cură­țirea sufletească și trupească. Suntem acum în postul Cră­ciunului, într-o perioadă de așteptare. Ei bine, când aștepți să-ți vină cineva în casă, te pregătești! Noi ne pregătim su­fle­tește prin post și rugăciune, pentru că de Crăciun vine Fiul lui Dumnezeu și coboară pe Pământ!
Gândiți-vă că Nașterea Mântuito­rului Iisus Hristos este strâns legată de nașterea fiecărui copil pe lume. S-a născut ca orice copil, a copilărit cum o face orice copil de rând, a crescut cum crește orice tânăr, apoi a suferit cum suferă fiecare om, și în final a murit și a înviat, schimbând astfel lumea din teme­lii. Prin El, nașterea și învierea sunt două lucruri care țin acum și de viața noastră: prin naștere venim în lume, iar prin moar­te mergem spre înviere.
Fiecare mare sărbătoare ne amin­tește de câte ceva din viața Mân­tui­torului sau a Maicii Dom­nului. Ne oprim în fața câte unui moment im­portant din viața lui Hristos și stăm un pic să ne reculegem. Viața are nevoie de asta. Ca o mașină care trebuie să se mai și oprească din când în când, ca să poată funcționa mai departe.