La colindat, în Ținutul Pădurenilor

Redactia
Cum ieși din Hunedoara, pădurea se prăvale peste tine. Un indicator fără greș care-ți arată drumul spre ținutul acela tainic, despre care nu poți spune niciodată cu siguranță dacă e real sau coborât din povești: Ținutul Pădurenilor. O lume sălbatică și ferită, care-și păstrează cu sfințenie moștenirile, nepăsătoare la ce se întâmplă în jur. O lume în sine, unde acum, în preajma Crăciunului, colindele dubașilor prăvălesc zăpezile iernii peste pământ

De undeva, din munte, vine năvalnic un râu. Cerul e acoperit de nori, dar apa e albastră și grăbită. Și curge, curge la vale în bul­boa­ne mici, albe ca zăpada ce începe să cadă pe cale. La o cotitură de drum, un peisaj bizar ni se așterne-n față: un deal înalt și lung, creionat de pădure în partea de sus, iar de la jumătate în jos, rupt în fâșii. Fâșii de pământ galben, aproape identice, așezate soldățește, una lângă alta, ca la o paradă organizată atent, până în cele mai mici detalii. O fostă carieră de piatră. Acum nu mai lucrează nimeni aici...
Și iarăși pădure și drum urcând. Fulguie ușor și am dintr-o dată senzația că n-o să mai ajung nicăieri, ni­ciodată. Că nu există nici un capăt de drum, că nici drumul acesta nu există, de fapt. Tac. Nu vreau să tul­bur liniștea celor din autobuz. Și-așa, acesta urcă de­parte, la Lelese, doar de două ori pe săptămână. Tac. Și bine fac. Dintr-o dată, am senzația că am ajuns în cer. Nu mai sunt nici nori negri, nici teamă. Doar lumină. Stră­vezie, tremurată, atingând lucitor primii fulgi de nea din această iarnă. E ca într-o poveste. Una stră­veche și plină de-nțelesuri, venind de departe și mer­gând spre nu se știe unde. Ase­meni unui colind îngânat ușor, la gura sobei.
Mașina oprește în mijlocul satului. Cobor. Mă pre­gătesc să-ntreb unde e Căminul Cultural. N-apuc s-o fac. Un colind se-aude de foarte aproape, îmbră­țișând așezarea cu zvon de sărbătoare. Mă apropii. Și chiar dacă pare metaforă, văd roșu în fața ochilor. Roșu! Costumul mândru al pădurenilor, purtat cu fală, de un grup de colindători.

"Dubele-s mândru-nflorate, ca la pădureni gătate..."

"D-asară, d-asară/, Cam d-alaltăsară/, Cocoșii cântară/, Cetele plecară/, Cete de fecioriu/, Juni colindătoriu...". Sunt colindătorii din comuna Lelese și oaspeții lor, tot pădureni și ei, dubașii din satul Fe­regi. Încerc să aflu povestea, taina ce face ca aici, în sălbăticiile astea uitate, să se mai adune om cu om, tineri și bătrâni, pentru a duce mai departe tradiția sărbătorii. "Nimeni nu știe cât e de vechi obiceiul aces­ta de a colinda cu du­ba. Eu îmi amintesc că și tata mergea, și bunicul meu... O fi având peste o sută de ani. Și nu s-o în­tâm­plat niciodată să-l în­tre­rupem. Încă de mici, copiii vin lângă cei mari și învață ce și cum trebuie să facă, pentru ca datina să continue. Când se apropie sărbătorile de iarnă, toată suflarea satului se pregă­tește pentru colin­datul cu duba. Fiecare știe ce are de făcut. La începutul postului, unul din săteni, îm­bră­cat în costum popular, merge cu duba din casă-n casă, chemându-i pe bărbați la repetiții. Ceata se adu­nă la casa unei gazde, de unde, în ziua de Cră­ciun, vor pleca cu colinda și unde se vor întoarce tot atunci, seara, la masa dubașilor", povestește Ioan Pă­durean, cel care conduce ceata de dubași din Feregi. "Iarna, pe la noi prin sat,/ Se pleacă la colindat./ Du­bele-s mândru-nflo­ra­te/ Ca la pădureni gă­tate"...
Ascult povestea co­lindatului, a cetei de dubași și a colacului de răsplată pentru ei. Co­lindătorii din Lelese nu s-au oprit, în tot acest timp, din cântat. Sunt tineri cei mai mulți din­tre ei, dar parcă nu au, de fapt, nici o vâr­stă. Poate costu­me­le populare și dă­ruirea co­lindei îi fac să pară deopotrivă cu părinții, bunicii, stră­bu­nicii și tot neamul de strămoși pe care îl moștenesc. O poveste legată de veș­ni­cie pe care mi-o spu­ne Vio­rica Costa, una dintre bunicuțele satu­lui, pe care o găsesc stând lân­gă soba caldă, în căsuța sa aflată nu de­parte de căminul cul­tural.
"În dimineața de Cră­ciun, puțin înainte de amiază, primii care vin cu colinda sunt copiii. Pentru ei, coacem în cuptor niște pupi mici, din aluat de pâine, ce se cheamă piță­răi. Și-i omenim și cu mere, nuci și cozonac. Mai de­mult, își făceau fiecare câte o sabie lungă, din lemn, pe care adunau toți pițărăii primiți. Abia mai spre sea­ră veneau la colindat cei mari. Nici o casă din sat nu rămâne neomenită de colinda cea sfântă. Colin­dătorii par să vină tocmai din Viflaimul Iudeei, ca să vestească Nașterea Pruncului Sfânt".

Colacul dubașilor

"Doar bărbații merg la colindat", spune tanti Viorica. Dar asta nu în­seam­nă că femeile nu au și ele rostul lor, în tot acest scenariu ce se repetă, cu rigurozitate, an de an. Vremurile se schim­bă încet, încet. Oamenii pleacă și vin. Ne­schim­bat rămâne numai colin­dul. O moș­tenire pe care pădurenii o păs­trea­ză, de parcă de ea ar depinde via­ța lor.
Și cum altfel, decât cu mâini harnice de femei, să fie pregătit cel mai de sea­mă dar dintre cele cu care dubașii vor fi răsplătiți: colacul dubașilor? "Ca să-l frământe și să-l coacă, în Ajun de Crăciun, pă­du­rencele se-mbracă în straie alese, în costumul lor cel înflorat și mândru ca nici un altul", spune lelea Vio­rică. "Se trezesc de dimineață și-și fac, întâi de toate, rânduiala rugăciunilor că­tre Dumnezeu, pentru ca tru­da lor din ziua ce începe să fie binecuvântată, să fie primită de Fiul ce se naște, iar și iar, pentru mân­tuirea noastră. Apoi așează în covată făina albă ca neaua și-o-mpreună, cu mișcări domoale, cu sare și cu apă, după cum e lăsat să fie când se coa­ce pâinea noastră cea de toa­te zilele. Același e alua­tul din care iau naștere colacii duba­șilor. Colaci mari și frumos rumeniți, în cuptoarele încinse și încă­pă­toare".
Ca peste tot, și în Ținutul Pădurenilor sunt oameni mai săraci. Dar nu există ca­să să nu-i dăruiască cu ceva pe colindători, la fel cum nu există casă în sat care să rămână necolindată. Nu sunt ocolite nici familiile în care a murit recent cineva, pentru aces­tea existând niște colin­de mai triste, îndoliate. Și nu s-a întâm­plat să fie vreodată vreo casă în care dubașii să nu fie primiți și omeniți!

"Sara-i mare-a lui Ajun,/ Mâine-i zâua lui Crăciun"

Aflându-i împreună, la Lelese, pe colindătorii din sat și pe dubașii din Feregi, înțeleg că sărbătoarea Naș­terii Domnului, care în alte părți se prăznuiește în familie, în Țara Pădurenilor este o sărbătoare de neam, colectivă, un ritual al întregului sat.
Ciudat sau nu, printre colindele din această zonă nu se numără nici una bisericească. Există colindă pentru intrarea în casă, pentru cei înstăriți, pentru fata de măritat, pentru fecior, pentru cei plecați, și multe, multe altele. În fiecare din ele, Iisus Hristos e, parcă, pădurean de-al lor, pruncuț născut într-o iesle din ve­cini, lângă vitele de pe urma cărora cei de aici trăiesc.
Cu ochi mari și obraji rumeni și sănătoși, cu câte un zâmbet modest străluminându-le fața, îți vine-a crede că toți feciorii și toate fetele astea, îmbrăcate în cămășile lor cu văpăi, din sala Cămi­nului Cultural din Lelese, au coborât, acum, direct din colinde, pentru a dovedi cu propria lor prezență, că de Crăciun, între pă­­mânt și cer nu există vămi: "Sara-i mare-a lui Ajun,/ Mâine-i zâua lui Crăciun./ Merg ficiori la colindare/ Și pe Domnul l-or aflare".

CAMELIA STÂRCESCU