Călătorii sentimentale: La Ploiești, pe urmele lui NICHITA STĂNESCU

Cititor Formula AS
- Stăpânul "Necuvintelor" a urcat la Cer în urmă cu 31 de ani, dar casa părintească, strada copilăriei, liceul adolescenței, clasa, banca în care și-a tocit coatele, au rămas toate aproape neschimbate, martori ai unor atingeri de înger bălai... -

Decembrie era tăiat chiar prin mijlocul di­mineții lui, de un soare viclean, rece ca un bisturiu. Cerul, decupat cu tot cu lună, dintr-o poveste nordică, era golit de nori și de sensuri, violent de albastru. Socotind și aerul tare, pe care mi l-am închipuit pe loc și curat, am prins încredere. "E o zi minunată pentru a lua urma lui Nichita", mi-am spus. După câteva zeci de minute de goană pe patru roți, prilej de reverie și de dulci aduceri aminte, m-am pomenit la porțile Ploieștiului, orașul decretat cândva republică și din țărâna căruia s-a ridicat și Nichita Stănescu.

Edenul copilăriei

O groapă culcușită în poala asfaltului cră­pat mă trezește brutal la realitate. Ridic pri­vi­rea prin parbriz, ușor intimidat de calmul și de prestanța cu care statuia lui Nichita mă mustră. "Unde alergi, omule? Și de ce?". Chiar, unde mă gră­besc? Chipul lui Ni­chi­ta, prins în esențe dure, nepotrivite pentru blân­dețea care-i în­văluia de obicei fruntea, primește în plin o rază de lumină și, copleșit, mormanul de bronz care imită tră­săturile artistului pare că se în­cli­nă într-o parte, acaparat de cea mai curată imagine a zilei: doi ado­lescenți se țin, sfioși, de mână. Printre jură­minte șop­tite la ure­chea acoperită de cârlionți șateni, băiatul îi fură fetei un sărut ușor ca un fluture. Râd amândoi în același timp, nepăsători și li­beri. Tră­dă­rile nu le-au dat încă târ­coale... Pri­vesc în sus, spre sta­tuia cu aripi, în loc de umeri... E în­­cepu­tul drumului meu spre in­trarea lui Nichita în copi­lărie. O gă­sesc ușor... Dintr-o stradă principală, pe care se află și Liceul "I.L. Caragiale", școala unde a în­vățat au­torul "Elegiilor", virez la dreapta, pe Transil­vaniei, lă­sând în urmă orice tumult. De aici înainte, măsurat și cântărit cu talpa goală, de copil, începe universul "îngerului blond". Se înaintează pe o străduță flan­cată de case vechi, care au supraviețuit comunis­mu­lui, mândre să poar­te pe stâlpii din fața porților plă­cuțe cu adresa exactă a familiei Stănescu. Așadar, micul Eden al co­pilăriei lui Nichita e indicat astăzi prin săgeți și tăblițe. Mai mult, ulicioara pe care pă­șim pentru a ajun­ge la casa memorială poartă numele poetului, semn de adâncă prețuire, săpat tot într-o tăbliță, sus­pendată deasupra băltoacelor ocolite tac­ticos de o coloană de pisici.
O poartă micuță și un gard puțin înalt au constituit universul lui Ninișor, cum era alintat de tatăl său, Nicolae, și de mama sa, Tatiana. Depășită această gra­­niță, pășim în curte, unde ne întâmpină un nou bust, mai prietenos... Toate aceste statui îmi dau im­presia că surpă identitatea tainică a poetului, îi conta­minează, cumva, amintirea, și totul devine dintr-o dată prea protocolar, prea rece, prea departe de oa­meni... Spre bucuria mea și spre lauda celor care chi­vernisesc moștenirea lăsată de familia Stănescu, curtea și casa în care Nichita a deschis ochii au rămas calde, primitoare, simple. În grădiniță, plantele și arborii sunt vii, iar cei mai bătrâni și mai noduroși, deși dezgoliți, păstrează un aer maiestuos. Sunt pomii îmbrățișați de Nichita, cărora li s-a confesat prima oară: "Sunt un copil necrescut și, după ce că sunt mic, mai fac și nazuri la mâncare". Acest secret s-a destrămat întâi aici, în curtea casei din apro­pierea vechii piețe sârbești, acolo unde Nini a descoperit, la vârsta de patru ani, că este îmbrăcat din cap până-n picioare în fetiță. "Mamă, ce oftică! Veniseră patru copilițe la noi în vizită și, din joc în joc, am descoperit că și eu, și ele, suntem îm­brăcați la fel! S-a lăsat cu scandal mare, iar de atunci, n-am mai pus pe mine nicio haină de fată. Mama și tata merseseră prea departe cu dorința lor ca primul născut să nu fie băiat". Con­fe­siu­nea poe­tului, șoptită printre ramurile golașe ale copacilor, o auzi doar dacă ai ureche să asculți și inimă să înțe­legi. Pentru toți ceilalți, există un ghid.

Ursulețul melancolic

Am trecut pragul căsuței. Pianul, la care Nini lua lecții alături de surorile lui, Mariana și Cristina (în­fiată), doar ce-a înghițit ultimele note. Printre șica­nele aruncate de fete, Nini trece nepăsător, cu ochii lipiți de bolta cuvin­te­lor. Mă ghemuiesc în umbra lui, doar-doar voi fi părtaș la primul ju­rământ de iubire. Am șanse mari, pentru că el se îndrăgostește aproa­pe în fiecare lună de primăvară, când pomii își scutură florile. Dar și iarna, când viața se mută iar înăuntrul nos­tru. Și vara, și toamna, se îndrăgostește Nini, iar mama Tatiana se alin­tă, aproape fericită: "Nu știu ce-o să facem cu băiatul ăsta! E mai sensibil decât o fată"! Din pândă-n pândă, a­jung în camera lui "Ni­nișor". Ceva e în neregulă. Totul lucește de curățenie, iar lucrurile sunt aliniate ca într-un mau­soleu. Aici mă implic mai greu emo­țional, mai ales că un ursuleț așezat în capul patului, cu capul răsturnat pe pieptul de pluș, pare însăși de­finiția melancoliei. Fug să-mi trag sufletul și las în urma mea mașina de scris a lui Nichita, soba în firida căreia motanul nu se mai încolăcește de mult și un morman de diplome, premii, monede... Alerg în umbra lui, în urma pașilor lui... L-am pierdut?

Un elev modest

În drum spre școală, spre liceu, Nichita s-a oprit într-o zi la gardul vecin. Și-a pus coatele pe uluci și-i îngână unei fetișcane cu părul ca tăciunele: "Spune-mi, dacă te-aș prinde-ntr-o zi/ Și ți-aș săruta talpa piciorului,/nu-i așa că ai șchiopăta puțin, după aceea,/de teamă să nu-mi strivești sărutul?...". Copila râde molipsitor, închide ochii, se răsfață, dar când îi deschide, prințul cu coamă blondă nu mai e lângă gard... Nu s-a pierdut însă nimic, totul s-a transformat în amintire. Dovadă e chiar ființa mea care, în miez de decembrie, umblă fericită după cuvinte verzi pe pereți. Dar sunt cuvinte de dragoste. Ui­tați cum le folosește: "Îmi învățasem cuvintele să iubească,/le arătam inimași nu mă lăsam până când silabele lor/nu începeau să bată".
Amețit de lirism, l-am pierdut din vedere, dar uite-l din nou, pe alt gard, aproape de Liceul "Sfinții Petru și Pavel". Sare, expert, peste îngrăditură, peste o oră de curs plictisi­toa­re, peste mai multe dog­me, dar și peste mai mul­te generații. "M-a preo­cu­pat, la un moment dat, geometria... Cum n-am fost încu­ra­jat, am renun­țat... Totuși, cuvintele mele, nu toate, e adevă­rat, păstrează rezonanțe ma­tematice". Mărturisi­rea lui Nichita este răs­tălmăcită de un dascăl: "Să știți că n-a avut note ex­traordinare, n-a exce­lat, adică... Stați să vă arăt catalogul... Uitați: 7, 8, 9, 6.... El n-a fost interesat de cifre, ci de cuvinte". Ies din sala de clasă unde Nichita, ado­les­cent, visa atunci să ordoneze munți de cuvinte în rime potrivite sau albe... A zburat înaintea timpului și, din două bătăi de aripi, era deja în București, înscris la Filologie, la Litere (sau literele înscrise la el, nu-mi mai dau seama). Mă derutează, în liceul unde a studiat poetul, o clădire cu geamuri înalte, faptul că văd tablouri cu Nichita pe pereți, așezat între clasici. Călătoria abia a început...

CONSTANTIN ENCIU: "Era modest, liniștit, visător"

- La 95 de ani și șase luni, Constantin Enciu, profesorul de limba română al lui Nichita Stănescu, rememorează momente din viața de adolescent a poetului -

"Nichita nu obosea să-și creeze mereu propria lume"

Să ai ocazia să asculți povestea nefardată a unui crâmpei din existența celui care a fost Nichita Stă­nescu, la 31 de ani de la dispariția sa, este, de­sigur, un privilegiu. Ultimul dascăl în viață al marelui Nichita, profesorul Constantin Enciu, are ce oferi... Un om aflat la senectutea vieții, pe care l-am în­drăgit imediat cum mi-a deschis ușa apartamentului său din Ploiești... Nu și-a pierdut gesturile mari, de ma­gister... Are încă tendința să dicteze, iar lu­minițele din ochii ageri incendiază, scurt, amintirile.

- Domnule profesor, nu mă pot abține să nu vă adresez o întrebare personală... Cum reușiți să vă mențineți atât de tânăr, în ciuda vârstei pe care o aveți?

- De câteva luni bune, am împlinit 95 de ani și mă simt excelent. Secretul e simplu: am făcut totul cu măsură. Am băut și am mân­cat cu măsură, n-am pierdut nicio noapte în toată via­ța mea... Ba chiar am și iubit cu mă­sură (râde). Și, uite, sunt încă verde...

- V-ați făcut din predarea limbii și literaturii române un crez. I-ați avut ca elevi pe poetul Nichita Stănescu, pe actorul Toma Ca­ragiu, pe cri­ticul literar Eugen Simion... Dar cine este, de fapt, pro­fesorul Constantin Enciu?

- Sunt de loc din Brăila, acolo m-am născut și am crescut. Am terminat cursurile Liceului "Ni­co­lae Bălcescu" din orașul natal, apoi, în 1938, m-am înscris la Facultatea de Litere din București. Am fost elevul unor profesori precum Alexandru Ro­setti, Nicolae Iorga sau Dimitrie Caracostea. În 1943, după absolvire, am ocupat locul trei pe țară la exa­menul de capacitate, dar n-am putut obține o catedră în Capitală. Așa am ajuns la Ploiești, am ales acest oraș pentru a fi mai aproape de Bucu­rești. Nu de alta, dar îmi urmam doctoratul, cu lucrarea "Neologismele în creația lui Cara­gia­le"... Îl aveam ca îndrumător pe marele lingvist Alexandru Rosetti. Din păcate, când mai aveam atât de puțin să termin tema aleasă, vremurile s-au răstur­nat peste mine, peste români, în ge­neral... La Ploiești am ajuns în toam­na lui 1945. Țin minte că m-au frapat efectele bombardamentelor din timpul celui de-al doilea război mondial. Gara de Sud era făcută praf, la fel și bu­levardul. Aiurit, am luat o birjă, pentru a ajunge cât mai repede la liceu. Vizitiul m-a întrebat, când am ajuns la destinație, ce caută un tânăr ca mine la școa­lă... I-am răspuns că urma să pre­dau limba română și limba latină... Apoi am vrut să plătesc... Când a auzit că sunt pro­fesor, mi-a răs­puns cu un mormăit: "Nu vă costă nimic, să aveți noroc!".

- Care sunt cele mai vii amin­tiri de atunci?

- Cele mai îndrăgite ore erau cele pe care le petreceam la Cercul Literar, cu elevii Liceului "Sfinții Petru și Pavel", care la puțin timp s-a numit, după mo­delul sovietic, Liceul Teoretic numărul 1. Tre­cuse timpul sfinților! Abia în 1952, la ini­țiativa ele­vilor, unitatea de învă­ță­mânt unde pre­dam a luat numele lui I. L. Ca­ragiale... Întor­cân­du-ne la Cercul Literar, ajun­gem, astfel, la Nichita Stă­nescu... Se lăsase și el antrenat în magia acelor reuniuni. Le vorbeam co­pii­lor despre simbolism, impresionism, romantism, cla­si­cism... Le dădeam teme... Aduceam de acasă pate­fo­nul personal și le puneam muzică clasică, dar ale­geam arii care se potriveau cu autorul sau curentul literar aflat în dez­batere. Unii elevi veneau cu creații proprii, bele­tristice sau plastice, picturi, desene, gravuri... La finalul unor astfel de ore, Nichita s-a luat după mine și m-a abordat timid: "Pentru Cercul următor, pot pregăti George Topârceanu?". I-am zâmbit, în­cuviințând. Nichita era interesat de satira și de umorul versurilor... Era înnebunit după sar­cas­mul lui Topârceanu, despre care credea că as­cunde sen­suri mult mai adânci... Ori­cum, la urmă­toarea în­tâlnire, a prezentat lucra­rea. Țin minte că a fost un succes.

- Cum era elevul Nichita Stănescu?

- Clasa lui se afla la parter și el stătea în ultima bancă, pe rândul din mijloc. Ori de câte ori îl ascul­tam, răspundea calm, fără să se precipite. Nichita era modest, liniștit, visător... În pauze, ce mai vân­zoleală! Iar el adora glumele cu colegii! Să știți că Nichita nu obosea să-și creeze mereu propria lu­me. Am observat acest lucru și când era elev, dar și mai târziu, când ne reve­deam, pro­fesori și elevi, la în­tâl­nirile stabilite la inter­vale de cinci ani. Odată-l vedeai înconjurat de câțiva oameni, "oa­menii lui"... Cu ei dis­cuta, cu ei glumea, în preaj­ma lor își schim­ba de­ciziile, de la o oră la alta. A simțit, proba­bil, nevoia să se miște într-un univers per­so­nal, cu reguli impuse de el și res­pec­tate de alții... I-a plă­cut, cred, să-și impună do­rin­țele... A­vea un șarm care nu l-a trădat niciodată.

- Roiau fetele în jurul lui?

- La liceu cred că era mai degrabă timid. Oricum, stu­dia la o școală de băieți. Nu existau clase mixte pe atunci. Singurul loc unde veneau și fete era tot Cercul Lite­rar. Acolo se amestecau. Oricum, l-am avut ca elev, ne-am întâlnit de multe ori și ulterior, când devenise celebru... Modestia a rămas însă prin­cipala sa ca­racteristică. În cartea mea "Dascăl... de dascăli", apă­rută în 2010, amintesc un episod relevant. Era în 1977, ne revedeam după 25 de ani de la ab­sol­virea liceului, iar unul dintre colegii lui de generație, Mircea Gociman, a propus ca promoția lor să ia numele poetului. Nichita Stănescu s-a ridicat și a spus: "Am fost cam mediocru în liceu... Mai târziu, însă, ros de chinul profesorilor mei de română, un­de nu am avut note prea bune, am realizat faptul că gândirea poate fi scrisă... Nu mi-a mai ieșit reve­lația asta din cap până acum, când sper să mai prind și o altă revelație... Cât despre faptul că prie­tenul meu, Gociman, a propus acel sentimentalism, cum să se numească o generație, eu cred că ea nu are nevoie de numele vreunuia, în mod special...".

- O întrebare grea: dvs. unde îl situați pe Ni­chi­ta, ca poet?

- Nu vreau să fac comparații cu alți mari poeți români, dar Nichita Stănescu este, fără îndoială, unul dintre cei mai de seamă scriitori ai literaturii contem­porane. Nu se poate stabili o linie condu­cătoare în creația lui. A scris diferențiat, de la o etapă la alta a vieții. A murit prematur și totuși a lăsat moștenire o operă considerabilă.

- Pare ciudat să vorbiți la trecut despre un fost elev de-al dumneavoastră...

- M-am obișnuit. Eu sunt omul care trage de sfoară ori de câte ori este dezvelit vreun bust de-al lui Nichita. Că se întâmplă pe undeva pe la țară sau la oraș, eu sunt prezent. Am fost întotdeauna lângă el. Și voi mai fi. Cât oi mai fi și eu...

Pagini realizate de FLORIAN SAIU