Concert extraordinar de Anul Nou, la Odeon

Silvia Kerim
"Anotimpurile" de Vivaldi & Astor Pantaleón Piazzola, în interpretarea a doi dintre cei mai iubiți și talentați muzicieni din tânăra generație: violonistul Alexandru Tomescu și dirijorul Tiberiu Soare, împreună cu Symphactory Orchestra

Până să povestim, pe scurt, despre splen­doarea muzicii, aș vrea să amintesc câte ceva despre splendoarea clădirii-gazdă: Teatrul Odeon. Concepută de le­gen­darul arhitect Grigore Cerchez (1850-1927), autor al mai multor bijuterii arhitectonice din Capitală și din provincie, clădirea a fost ridicată pe un teren oferit în dar de familia prinților Lahovary... Inițial, teatrul s-a numit "Comoedia" ("Come­dia") și a fost inaugurat în seara de Ajun, 24 Decembrie 1911. În program s-a cântat uvertura la opera "Freischütz" de Weber, precum și o piesă scrisă anume de Victor Eftimiu - "Alecsandri și Frumoasa Jună Rodica". Totul s-a desfășurat în prezența principesei Maria și a principelui Ferdinand... "Sala a fost renovată conform planurilor și docu­mentelor păstrate la Academia Română... Cor­tina cea nouă a fost și ea comandată și executată în ateliere de specialitate de la Viena - conform fo­tografiilor păstrate la Academie", îmi spune marea actriță Dorina Lazăr, directoarea teatrului. "Și astfel, am putut serba, în 2011, fix pe da­ta de 24 decem­brie, cei 100 de ani de la inau­gurarea acestei ins­tituții de cultură. Inaugurarea a fost făcută cu un spec­tacol "Chorus Line" - conceput de Alexandru D­a­bija".
În seara concertului din 8 ia­nuarie (concert oferit de Fun­dația "Calea Victoriei" împreună cu Teatrul Odeon), pe scenă au evo­luat tinerii, frumoșii și extrem de talentații mem­bri ai orchestrei Symphactory (îmbrăcați de parcă printre in­vitați s-ar fi aflat și membri ai ca­sei regale, adică în ținute de sea­ră) precum și cei doi mari artiști ai muzicii clasice, la fel de tineri și ei: Alexandru To­mescu și Tiberiu Soare. Despre Ale­xandru Tomescu voi scrie citând din programul de sală: "A sedus publicul peste tot în lume, prin sunetul viorii Stradivarius, inclusiv la Théâtre des Champs Elysées - Paris, Carnegie Hall - New York, și Metropolitan Arts Center - Tokio". Tânărul și parcă sfiosul violonist român a fost răsplătit cu peste 100 de premii naționale și, la con­cursuri de pres­tigiu, cu 26 de distincții inter­na­ționale. La rândul său, Tiberiu Soare, un artist tânăr, hrănit, pe­semne, cu jăratec, este dirijor principal al Orchestrei Na­ționale Radio. Oferă concerte de excepție cu Angela Gheorghiu și a făcut turnee zăpăcitoare în nenu­mă­rate țări europene, precum și hăt, departe, în China și în Israel.
În program, două capodopere închinate Anotim­purilor prin care respiră Pământul: Varianta lui Vivaldi (Antonio Lucio, născut la Veneția la 1678 și mort la Viena în 1771) și capodopera argenti­nia­nului Astor Pantaleon Piazzola, "Las Cuatros Es­taciones", născut în 1921 și dispărut în 1992. Cântă de tânăr la acel ciudat instrument muzical, numit bandoneon (un fel de acordeon cu sunete pătimașe, pline de erotism) în trupa de tango a legendarului Anibal Troilo (1917-1975). A studiat și muzică cla­si­că, la Paris, cu faimoasa profesoară Nadia Boulanger, în perioada 1954-1955. "Ano­timpurile" lui, executate cu măiestria or­ches­trei di­rijate de Tiberiu Soare și evo­ca­te cu stră­lucire de inegalabilul talent al lui Ale­xandru Tomescu, l-ar fi încântat chiar și pe genialul Stradivarius, vene­țianul ca­re, mai ales în cea mai prolifică perioadă a vieții sale (1700-1720), a creat acele viori prin care, uneori, pare că se aude chiar glasul lui Dumnezeu...