Prof. dr. MIRCEA COȘEA - "Comparativ cu alte țări foste comuniste, luând în calcul nivelul de la care s-a plecat, evoluția României după 1989 este extraordinară"

Ion Longin Popescu
Sunt toate șansele ca anul abia început, 2015, să devină un reper în evoluția societății ro­mâ­nești. În contextul internațional tot mai tensionat, în care sunt schimbate granițe naționale prin forță, iar libertatea cuvântului este pedepsită cu mitraliera, România stă destul de bine pe picioarele ei, indiferent de scenariile catastrofice care circulă în mediile online. Avem o monedă puternică și relativ stabilă, o creștere economică, pe 2014, de 3,5%, prin­tre cele mai mari din UE, o dobândă de referință a BNR de numai 2,5%, ce încurajează creditarea, o stabilitate politică de mult așteptată, cu un președinte și un prim-ministru care colaborează "corect institu­țio­nal". De aceea, vorbim oarecum relaxați de pers­pectivele anului 2015. Profesorul Mircea Coșea, un analist de mare finețe al vieții economice și politice românești, ne-a vorbit și de această dată despre lucrurile care ne preocupă pe toți, la începutul unui an atât de încărcat de semnificații globale.

"Am văzut în domnul Johannis un «neamț» care semăna mai mult cu Moș Ion Roată, decât cu un personaj walkirian"

- Cel mai important moment politic al anului trecut a fost alegerea noului președinte al României. Credeți în steaua de reformator revoluționar a fos­tului primar al Sibiului, Klaus Johannis?

- Nu îi confer domnului Johannis o stea de re­for­mator revoluționar și nici nu cred că este omul pro­vi­dențial pentru România. Cred însă că reprezintă o șansă pentru eliminarea handicapului pe care Româ­nia îl are în relațiile cu exteriorul, în primul rând cu partenerii europeni. Acest handicap constă într-un deficit de credibilitate. Nu zic că domnul Băsescu nu s-ar fi bucurat de credibilitate ca persoană publică în relațiile cu alți parteneri occidentali, dar ca președinte de stat, în sensul rolului de mediator și factor de echilibru, în mod sigur nu s-a bucurat. De aceea, aș­tept de la domnul Johannis recăpătarea credibili­tății, în așa fel încât România să fie un partener predictibil în respectarea angajamentelor sale, cu efecte pozitive în planul atragerii de capital străin. Recunosc că nu-l cunoscusem deloc și nici nu aveam informații precise și detaliate asupra persoanei și operei domnului Johannis. Știam că este un bun primar și... atâta tot. Mă așteptam să văd la domnia sa ceva din ceea ce noi, românii, credem că îi caracterizează pe nemți. Ce-am văzut și auzit în timpul campaniei a fost însă total diferit. Am văzut "un neamț" care semăna mai mult cu Moș Ion Roată decât cu un personaj walkirian. Un personaj care vorbește puțin, dar la obiect, calm și, mai ales, cu discernământ și responsabilitate față de promisiuni. Să sperăm că nu m-am înșelat.

- Vorbeați, în urmă cu doi ani, de "existența la nivelul populației a unei preocupări majore și reale pentru viitorul țării". Credeți că acum, în 2015, această preocupare este mai mare sau mai mică? Anchetele sociologice înregistrează un entuziasm crescut al românilor.

- Cred că modul cum au decurs alegerile pre­zi­dențiale arată că există la nivelul populației o pre­o­cu­pare mai mare pentru viitorul țării. Nu sunt adeptul in­tegral al părerii că diaspora a decis rezultatul ale­gerilor. Episodul "diaspora" a avut rolul său, dar cred că cei mai mulți au înțeles că viitorul țării nu poate fi în nici un caz promițător, cu un partid totalitar și cu un premier iubitor de ovații și aplauze pe stadion. Nu sunt însă nici adeptul integral al ideii "revigorării" preocupării populației pentru viitorul țării și al "avântului" națiunii pentru propășirea patriei. Părerea mea este că suntem încă departe de momentul în care românii vor înțelege și vor fi conștienți de faptul că in­te­resul personal depinde de interesul național și că bu­năstarea individuală depinde de bunăstarea gene­rală. Nu cred că suntem motivați de altceva, decât de in­teresul material individual imediat. Probabil că evo­luăm spre o conștientizare motivațională a raportului dintre individ și colectivitate, dar nu îndeajuns de rapid și de profund. Poate fi o problemă de educație, de cultură, de încredere a cetățeanului în stat sau poate de... ADN.

"România și-a urmat drumul, condusă mai mult de instinctul ei secular de supraviețuire, decât de viziunea clasei politice"

- Dacă am cântări cât a evoluat țara noastră ca stat european, democratic, cât de diferită vi se pare România de azi, față de România anului 1989?

- Din punctul meu de vedere, evoluția României după 1989 este extraordinară. Comparativ cu alte țări foste comuniste, luând în calcul nivelul de la care s-a plecat, resursele existente și climatul geopolitic, România a făcut, probabil, cele mai mari progrese, dar, așa cum am mai spus încă cu zece ani în urmă, se putea mai mult. Spuneam atunci că s-a făcut "prea târziu, prea încet și prea puțin". De aceea, trebuie să recunoaștem că adevăratul succes al trecerii de la comunism la capitalism, indiferent de creșterea economică, nu l-a înregistrat decât Polonia, singura țară care a reușit să construiască o democrație de tip occidental și să implementeze principiile și valorile economiei capitaliste. Așa după cum susțin încă de mai mult timp, societatea și economia românească nu au identificat și asimilat corect și eficient principiile și valorile economiei de piață. S-a creat doar forma, dar conținutul, atunci când nu a fost complet ignorat, a fost deturnat spre interese politice sau economice de grup. Economia de piață românească nu a asimilat cul­tura relației contractuale, ci pe cea a relației clien­te­lare, sursa principală a acumulării de capital nu o re­prezintă profitul afacerii, ci banul public preluat prin relații clientelare cu bugetul statului. Ca o conse­cință, economia de piață românească a condus la o stra­tificare rapidă a societății, în contradicție cu ten­dințele europene actuale, de reducere a diferențelor prin politici de solidaritate și coeziune socială. Româ­nia și-a urmat drumul său, când tărâș când grăpiș, con­­dusă mai mult de instinctul ei secular de descurca­re și supraviețuire, decât de viziunea și expertiza cla­sei politice.

- Am încheiat anul 2014 cu o creștere economică de peste 3,5%. Sunt premise pentru o creștere similară și în 2015?

- Deși pot aduce critici și comentarii nu tocmai favorabile anului economic 2014, recunosc că datele statistice sunt pozitive și superioare celor mai multe țări membre UE. Rata inflației este de 1,4% (!), rata la dobânzile pe termen lung este de 4,8%, cursul de schimb euro-leu este într-o marjă mică, de 15%, deficitul bugetar este sub 3%, datoria publică este 37,9% - ceea ce ne conduce la ideea că România îndeplinește criteriile de convergență cu UE. Părerea mea este că, totuși, aceste rezultate nu sunt o garanție a continuării succesului și în 2015. Problema centrală a previziunilor pentru 2015 o constituie lipsa unei certitudini de trend, adică faptul că trendul de creștere devine certitudine numai atunci când el se datorează efectului pe termen mediu și lung al unor reforme structurale. Cum astfel de reforme nu au avut loc, creșterea economică devine un efect de conjunctură. Având totuși în vedere efectele pozitive ale unor măsuri de natura politicii bugetare (reducerea CAS și a TVA la pâine și în turism), ca și prognoza unei recolte agricole bune, tind să cred că și 2015 va avea o creștere economică, dar nu mai mare de 2-2,5%. Evident, nu este suficient pentru reducerea deca­la­jului față de media UE. România are nevoie de mi­nimum 4-4,5% creștere anuală, dar o astfel de creștere nu poate fi menținută pe termen mediu, în absența unor reforme structurale și a unui nou și mai flexibil cod fiscal.

"În sistemul global, nu mai este important să trăim mai bine, ci să trăim la fel de bine ca alții"

- La începutul anului trecut ați definit bugetul pe 2014 drept "buget de supraviețuire". Cum ați defini bugetul pe 2015?

- Și bugetul 2015 se înscrie în categoria bugetelor de supraviețuire. Lipsa aproape totală a cheltuielilor pentru investiții publice justifică acest lucru. Există însă o nuanță și ar fi incorect din partea mea să nu o subliniez. Sesizez o tendință, chiar dacă este modestă și firavă, de evoluție spre un buget de dezvoltare. Mă refer la creșterea sumelor alocate pentru atragerea de fonduri europene, cu efect de dezvoltare și creare de locuri de muncă, precum și la unele elemente de impulsionare a creșterii consumului (reduceri de TVA, reducerea CAS, creșteri de salarii și pensii). Din pă­cate, și în 2015, bugetul nu este considerat un instru­ment de politică economică, ci doar un cont con­tabil, o pușculiță a guvernului, în care trebuie să pună bani pentru plata obligațiilor primare pe care le are (salarii, pensii etc). Asta se întâmplă pentru că noua clasă politică, de după 1989, nu se caracte­ri­zea­ză prin ideologie politică, ci prin pragmatism mate­rial. "Sifonarea" bugetului național, prin practici de cli­en­telism politic, a caracterizat ceea ce am putea numi, teoretic, "politică bugetară". Cea mai simplă me­todă de sifonare este cea a bugetului de tip conta­bil, bazată pe sistemul ordonatorilor de credite și al achizițiilor de stat. Bugetul, ca instrument de politică economică modernă, de tip european, îngreunează mult procesul de sifonare. Cred că asta este principala explicație a menținerii bugetului de cont contabil, anacronic, netransparent și, desigur, antinațional.

- Care sunt elementele de instabilitate inter­națională care ar putea afecta și România în 2015?

- Față de bine cunoscutele probleme ale proxi­mi­tății față de zona Ucraina-Crimeea, voi insista asupra unor fenomene de ultimă oră. Primul este scă­derea drastică a prețului petrolului. Acest fenomen, pe lângă elemente pozitive, are și unul extrem de ne­gativ: deflația. Țările dezvoltate ale UE sunt în pericol real de a fi cuprinse de deflație, fenomen care con­duce la scăderea ritmului de dezvoltare și la redu­cerea cererii pe piețe. Din cauză că exporturile româ­nești sunt periculos de mult dependente de aceste piețe, pot apărea deficiențe majore pentru exportul nostru, cu efecte directe asupra producției, asupra locurilor de muncă și surselor de finanțare a buge­tului. Al doilea fenomen poate fi o consecință a atacu­rilor teroriste din Franța. Sunt previzibile măsuri de control sporit și de limitare a liberei circulații a forței de muncă la nivelul UE, ce pot afecta dramatic mi­grația româ­nească. Ar mai trebui adăugat faptul că o menținere pe termen lung a sancțiunilor față de Rusia va afecta din ce în ce mai mult, nu numai exportul nostru, dar și siguranța energetică.

- Toată lumea, inclusiv românii din diaspora, care ar dori să se întoarcă acasă, așteaptă creșterea nivelului de trai, a salariilor și a pensiilor. Ce ne aduce 2015 la acest capitol?

- Nivelul de trai va crește, dar va rămâne per­manent la un decalaj mare față de alții. Este un drum sigur spre consolidarea României într-o poziție de țară de categoria a II-a în complexul european, cu o economie subcontractoare, manufacturieră, lipsită de segmentul cercetare-dezvoltare. Ce trebuie făcut pen­tru a evita o astfel de evoluție (pentru că este o evo­luție, dar fără șansa de a ne schimba poziția euro­pea­nă)? Trebuie schimbată întreaga mentalitate de gu­vernare, prin efortul de reducere a dependenței manu­facturiere și trecerea, prin utilizarea resurselor proprii în folos propriu, la schimbarea structurii economiei, nu numai printr-un spor de educație și civilizare a forței de muncă, ci și printr-o reindustrializare a țării. România va trebui nu numai să producă mai multă valoare adăugată, dar să o și capitalizeze din ce în ce mai mult, în interiorul țării și în folosul ei. Aceasta presupune o viziune (strategie) pe termen lung, ac­cep­tată în obiectivele ei principale prin consens politic, care ar trebui începută cât mai repede. Pentru mine, problema cea mai importantă a viitorului țării nu este nivelul de trai. El, oricum, va crește. Impor­tant este ca acesta să crească în așa fel și în asemenea ritm, încât să se reducă esențial decalajul față de media țărilor dezvoltate, evitând pericolul evident pentru România, acela de a-și consolida pe termen lung poziția de țară europeană slab dezvoltată. În sistemul global, nu mai este important să trăim mai bine, ci să trăim la fel de bine ca alții.