Iarna regizorilor

Ruxandra Constantinescu
- A trecut deja o lună din noul an. Multe vise s-au transformat în realitate. Vă numărați și dvs. printre câștigători? Pe când o nouă producție cinematografică semnată cu numele dvs.? -

STERE GULEA
"În clipa aceasta mă preocupă o continuare a «Moromeților»"


"Din punct de vedere al planurilor pentru viitor, din păcate, nu sunt într-o perioadă prea grozavă. Am avut un proiect care continua oarecum linia ultimului meu film, «Sunt o babă comu­nis­tă», după cartea lui Dan Lungu, dar din cauza unor încurcături... aucto­ria­le, proiectul întâmpină dificultăți. Deocamdată, încerc să găsesc finanțare pentru un alt proiect, un film după roma­nul lui Petru Cimpoeșu, «Simion Lift­ni­cul», un roman foarte bun, cu mult umor și destul de emble­ma­tic pentru postcomunism, și într-o oarecare măsură, chiar și pentru comunism. E un film mai costisitor și, deocamdată, nu se înghesuie producătorii, dar sper să găsesc până la urmă un investitor mai... curajos. Aș dori să vorbesc, însă, despre o experiență trăită recent la New York, la a 9-a ediție a Festivalului de Film Românesc «Making Waves: New Romanian Ci­nema», organizat de Corina Șuteu și de Mihai Chi­ri­lov, unde eu și filmele mele am fost invitați de onoa­re. Gazdele Festivalului (ținut într-un loc foarte bun, Film Society of Lincoln Center - inima culturii ame­ri­cane ), mi-au propus ca pe lângă pe­li­cula «Sunt o babă comunistă», să prezint și filmul «Mo­romeții». Unul dintre oamenii de mare anvergură cinema­to­grafică americană, profesor la Columbia University, Richard Pe?a, a prezentat filmul și a spus că, vă­zân­du-l, îți dai seama că noul cinema românesc nu vine de nicăieri. În felul acesta, am avut ocazia să observ reacții ale unor cunoscători de film americani, dar și români, iar comentariile celor avizați m-au pus în situația de-a mă gândi să realizez nu neapărat o con­tinuare a «Moromeților», ci de găsi o formulă potri­vită pentru a încheia destinul țăranului român, care, ajuns după '89 la o identitate neclară, n-a mai fost același. Acesta este, într-adevăr, un proiect, și depin­de de discuțiile purtate de organizatorii Festivalului Making Waves cu o casă de producție de DVD-uri din Statele Unite, «Criterion Collection», pentru achi­­­ziționarea printr-un DVD a «Moromeților». Dacă aceste discuții vor ajunge la bun sfârșit, vor fi mai multe șanse ca acea mult dorită «continuare» a «Mo­romeților», care mă preocupă în acest moment, să se întâmple. Cine va cumpăra acest disc care sto­chează filmul va ști ce e cu România și cu românii, pentru că, de multe ori, din filme afli lucruri care se referă la societatea respectivă și le reții mult mai bine decât din studii istorice..."

NICOLAE MĂRGINEANU
"Un film documentar, despre părintele Teofil Părăian"


"Lucrez la un film documentar, un film mai mo­dest, despre părintele Teofil Părăian, care însă ne-a făcut o mare bucurie, în momentul în care am în­ceput montajul peliculei. În mare măsură, imaginile sunt din arhivă și personalitatea părintelui este ferme­că­toare, pare că a trăit încă o dată, împreună cu noi, în momentul când lucram... E un film cam de o oră, care se va da - probabil - la te­le­viziune, pe acele canale care pre­feră filme spi­rituale și, de­si­gur, pe un DVD. Numele filmului este «Pă­rintele Teofil Părăian - apos­­tolul tine­ri­lor», pentru că se referă mai ales la pe­rioada de după '90, când confe­rin­țele lui au avut o cerere extraor­di­nară, sălile erau pli­ne, era cu ade­vărat o sărbătoare când el confe­ren­ția și, mai ales, când se puneau întrebări și el dădea răspunsuri. Uluitor este cum un părinte călugăr orb a ajuns să aducă lumină în sufletele oamenilor, care sufereau atât de mult după perioada comunistă".

TUDOR GIURGIU
"La anul, din nou pe platou"


"Nu știu când va fi o nouă producție, deși mi-aș dori să filmez chiar anul acesta, dar filmele se fac un pic mai greu decât vrem noi, în sensul că trebuie să ai și bani ca să le faci... Așa încât, sper să filmez abia la anul, în vară, o nouă ecranizare după romanul «Apropierea», al lui Marin Mălaicu-Hondrari, care ar urma să apară în cinematografe în 2017. Până la urmă, e bine că am și o binemeritată vacanță, căci sunt destul de epuizat și de obosit, după procesul lung de rea­lizare al peliculei «De ce eu?» (care are premiera mondială la Festivalul de Film de la Berlin, desfășurat acum, între 5-15 februarie). Urmează TIFF-ul (29 mai-7 iunie), așa încât anul aces­ta, calendarul este destul de în­căr­cat și vreau să-mi iau o pauză, să mă odih­nesc. Când faci filme, e foarte greu să mergi mai de­par­te în ritm de marș, trebuie să te «descarci» de fil­mul precedent și să te «încarci» pentru un nou film. De aceea îl invidiez pe Woody Allen, că reușește să facă un film în fiecare vară, dar el are un bioritm spe­cial... Și-apoi, eu îmi propun de fiecare dată să fac alt­ceva, cred că e modul meu personal de a mă rein­ven­ta și de a căuta surse de inspirație di­ver­se... De-aceea, filmul următor va fi foarte diferit de filmul pe care abia l-am terminat și e important și din motivul acesta să iau o pauză, să evaluez ce am făcut bine, ce am făcut prost, ca să mă surprind și pe mine, și pe al­ții, cu un nou film. Așadar, la anul, din nou, pe platou!"

RADU JUDE
"Sunt în pregătire cu o adaptare liberă după «Inimi cicatrizate», de Blecher, acest minunat scriitor, prea puțin cunoscut, din păcate"


"Nu mai știu care psiholog susținea că un om e sănătos din punct de vedere mental dacă știe de unde vine, unde se află și încotro intenționează să meargă. Cred că lucrul acesta e adevărat și în ceea ce privește societățile, nu doar indivizii. So­cie­tatea românească nu va fi cu adevărat sănătoasă pâ­nă când nu-și va cerceta trecu­tul - mai apro­­piat sau mai îndepărtat - cu lu­­ciditate și onestitate. Filmul meu, «Aferim!» încearcă o privire în tre­cut, o călătorie prin men­ta­litățile în­ceputului de secol 19. Evident, nu ar avea niciun rost să facem un ase­me­nea efort da­că nu am crede că în negura trecutului stă ex­pli­ca­ția, fie și parțială, a unor probleme din ziua de azi. Iar eu îmi doresc ca acest film să fie, mai pre­sus de toate, un sti­mulent care să-l determine pe spec­tator să inves­ti­ghe­ze mai adânc și mai serios nume­roasele probleme pe care eu nu m-am priceput decât să le semnalez. Filmul pe care l-am realizat este doar o reconstituire subiec­tivă și artificială a unui mic ca­pi­tol din istoria privată a țării noastre. Faptul că a­ceas­tă reconstituire e imper­fectă și limitată prin însăși natura ei este marcat, în film, prin câteva elemente pe care spec­tatorul atent le va observa cu siguranță. Di­fi­cul­tatea principală a realizării filmului a fost legată de ob­­ți­nerea finanțării. Și aici, desigur, com­pe­tența pro­du­­că­torului Ada Solo­mon a fost esențială. Chiar și așa, zi­lele de filmare au fost foarte puține, în raport cu an­vergura proiectului, dar asta e situația, n-am avut de ales...
În ceea ce privește selecția la festivalul de anul acesta de la Berlin, ea este importantă pentru că re­prezintă o recunoaștere a muncii întregii echipe și pen­­tru că oferă șanse mari ca filmul să fie distribuit mai bine și, deci, văzut de mai mulți spectatori. Alt­fel, e deranjantă într-o anumită măsură atitudinea pe care presa o adoptă referitor la un festival de film. Un festival de film nu e un meci de fotbal cu învin­gători și învinși, chiar dacă există această bizarerie numită «premii». Ce pictor spunea asta: «Compe­ti­ții­le sunt pentru cai, nu pentru artiști»? Îi dau dreptate.
În prezent, sunt în pregătire cu o adaptare liberă după «Inimi cicatrizate», de Max Blecher. Va fi un film despre suferință, despre iubire și despre dem­nitate, un film prin care voi încerca să omagiez mi­nu­na­ta literatură a acestui mare scriitor. Blecher e mult mai puțin cunoscut decât ar merita, și tot ce îmi do­resc cu acest proiect e să-i fac pe oameni să-i citească opera".
(Nota rep.: lungmetrajul "Aferim!" al regizorului Radu Jude a fost selectat în competiția Festivalului de Film, Berlin, 2015, și va avea premiera mondială pe 11 februarie)

Foto: MEDIAFAX (4)