Comorile neștiute ale ortodocșilor lipoveni - Icoanele de la mânăstirile Vovidenia și Uspenia

Catalin Manole
- În satul Slava Rusă din Dobrogea, mânăstirile ortodoxe de rit vechi, Vovidenia și Uspenia, păstrează tezaure neprețuite de frumusețe și credință: icoane împărătești, icoane făcătoare de minuni ferecate în argint, cărți sfinte îmbrăcate în aur și moaște ale sfinților mucenici. Toate au fost aduse din Rusia, în urmă cu sute de ani, de credincioși prigoniți pentru că n-au renunțat la tradiția lor -

TEZAURUL DE LA VOVIDENIA

Maica Taisia descuie ușa grea a bisericii, cu niște chei mari, din fier. Se închină până la pământ de trei ori, spunând în rusește: "Gos­podi pomiluj, Gospodi prasti, Gos­podi Bozhe moy!". "Așa se cuvine, să îl salutăm mai întâi pe stăpân, când intrăm în casă", adaugă ea în românește.
În biserică este frig. Iarna pă­trunde ușor prin pereții de lemn. O clipă am senzația că ochii nu s-au obișnuit cu întunerecul dinăuntru, că soarele de afară îmi mai acoperă cu pete luminoase retina. M-am în­șe­lat. Strălucirea solară a bisericii iradiază din icoanele de pe altar. Pictați în aur și în argint, sfinții stră­lucesc, risipind penumbra bisericii, luminând îm­preună cu veșmintele și aura lor. În fața mea se află un tezaur. Sute de icoane de-o frumusețe cum rar am vă­zut. Comorile neștiute ale ortodocșilor lipoveni de rit vechi, staroverii, a căror poveste începe odată cu exi­lul lor din Rusia.
Puși să aleagă între cre­dința lor străveche și moar­te, lipovenii au ales calea pribe­giei. Amenințați de Țarul rus Alexei și de patriarhul Ni­kon, au plecat în grabă, luând ce au avut mai de preț: simbolurile cre­dinței lor. Așa au ajuns în Dobrogea, adu­când cu ei icoane deja sfințite în rugăciune, de câteva secole. Unii și le-au păstrat în casă, lăsându-le moștenire din generație în generație, alții le-au adus în noile biserici și mânăstiri ridicate după sosirea în România. Dar istoria icoa­nelor lipovenilor era abia la în­ce­put. Lăsate în Rusia, în graba plecării, multe din ele au fost aduse, rând pe rând, în Dobrogea, trecute înot, peste Dunăre, în anii prigoa­nelor comuniste. Neclintiți în credință, lipovenii își puneau în pericol viața, pen­tru a nu se despărți de odoarele la care se închinaseră bunicii și străbunicii lor. Povestea Maicii Taisia are imagini halucinante. În câte o noapte de toamnă târzie, când Dunărea era acoperită de cețuri groase, apele înghețate iscau un clipocit abia auzit, urmat de apariția fanto­matică a unui om care înota purtând pe cap o povară: învelită în cârpe și rogojini, încă o icoană ne­prețuită, adusă din Rusia. Rebegiți de frig și epuizați de lupta cu apele Dunării, ascunzându-se prin stuf ca niște ani­male hăituite, urmăriți în permanență de grăniceri, dar cu icoana în brațe, așa și-au întregit lipovenii bisericile lor din Dobrogea, sădindu-și pe veci credința în pri­mitorul pământ românesc. Privesc, alături de Maica Tai­sia, catapeteasma bisericii. E foarte înaltă, se uneș­te cu bolta tavanului și este acoperită în întregime cu icoane. Ascunzându-și mai bine părul cărunt sub ba­ticul negru, verifică untdelemnul din candele: "Cu multă credință și cu mult sacrificiu s-au clă­dit toate câte le vezi. Dumnezeu a coborât harul său peste mâna unui pictor și el a putut să zugră­vească sfinții. Dar apoi, peste pictura aceea s-au pus timp de sute de ani rugăciuni și lacrimi și spe­ranțe. De-asta, unele icoane sunt ca niște ferestre prin care Dumnezeu ne privește, își îndreaptă privirea plină de milă și bunătate asupra noastră. Câteodată, și noi reușim să întrezărim prin ele Împărăția Lui."

Maica Domnului, în două sute de întruchipări

Într-una dintre icoanele de la Vo­videnia, Maica Domnului e pictată în chip neobișnuit: stă în picioare și e înfășurată toată într-o haină roșie. Nu i se văd nici mâinile, nici picioarele, iar Pruncul Iisus e așezat pe umărul ei stâng. Maica Taisia îmi dezleagă rostul: "Noi, lipovenii, avem câte o icoană anume pentru trebuințele im­portante din viață. Icoana asta este pentru cei aflați în neputință, fie că sunt bolnavi la pat, fie că sunt in­firmi. Aceia de se vor ruga la această în­fă­țișare a Fe­cioarei vor pri­mi grabnic aju­tor. Și mai are un înțeles icoana aceasta. Sunt mo­mente în viață în care lucrul mâinilor nu te aju­tă. Și nici picioarele, oriunde te-ar du­ce, nu te vor apropia de ceea ce ai nevoie. În astfel de situații, vii și te rogi la acest chip al Maicii Domnului și, în ciuda nepu­tin­țelor, ceea ce oamenii nu pot, Dumnezeu poate." Așa cum aveam să aflu de la sta­reța Taisia, Mai­ca Domnului are sute de în­fă­țișări, pentru tot atâtea tre­buințe ale cre­dincioșilor. Du­pă părerea ei, să te rogi la icoana potrivită îți aduce ajutorul mai repede. "Pentru ieșire din boală e bine să te rogi la icoana Mai­cii Dom­nului în care ține pruncul pe scutec; ca să ai copii, la cea în care Ioachim și Ana se bucură de nașterea Fecioa­rei; ca să scapi de rele și să primești o veste bună de la Dumnezeu, există Fecioara aceasta, înconju­rată de raze și mergând pe nor..." Și tot așa, există și icoanele Fe­cioarei pentru nașteri, pentru moarte, pentru casă nouă și familie trainică sau pentru momentele în care ai nevoie de în­țelepciune. Peste două sute de înfățișări, pentru tot atâtea momente de cumpănă din viața omului, o tra­diție verificată în timp de minunile de la Vovidenia. Pen­tru unele icoane, Maica știe înțelesul, pentru altele, el s-a pierdut în timp. Și icoanele sfinților sunt făcă­toare de minuni. La Sfânta Sofia te rogi pentru înțe­lepciune, la Sfântul Paisie, când cineva moare fără cre­dință, Sfântul Vlasie e protector al gravidelor și al păsărilor cerului, sau la Sfântul Onufrie, pe care îl credeau nebun, pentru că trăia în sihăstrie, dezbrăcat și iarna, și vara, și care îi ajută chiar pe monahi.

Calendarul cu sfinți

La mânăstirea de maici Vovidenia, fiecare icoană are povestea și puterea ei. Un adevărat tezaur, nu doar de credință, dar și de frumusețe. E de ajuns să te apro­pii de un colț mai întunecat al încăperii sau să cerce­tezi cu atenție icoanele vechi înnegrite de fum, ca să des­coperi un sfânt ce te privește cu blândețe sau o po­veste ce vine să îți întărească credința. Sunt icoane vechi de sute de ani, ce ascund sub ferecătura de argint chipuri de sfinți în culori palide sau puternice, cu trăsături angelice sau cu priviri de foc. Ceva din spi­ritul Rusiei este în toate aceste icoane, poate credința pătimașă, poate iubirea aceea de Dumnezeu, până la uitare de sine, în care se aruncau credincioșii din nemărginirile ui­tate ale uriașei Ru­sii. Și lângă icoanele mari, îm­pără­tești, în care aurul veș­min­telor de sfinți te orbește, există și miniaturi, cât o cutie de chi­bri­turi, în care sfinți și îngeri aduc lau­dă lui Dum­ne­zeu, pictați pâ­nă în cele mai mici detalii. "Ui­tați", îmi spu­ne Maica Tai­sia, "aici, în icoana asta, sunt pictați toți sfinții anului. Este de fapt un calendar, și în loc de zilele săp­tămânii sunt pic­tați sfinții, după cum sunt cinstiți. Este o miniatură adusă din Rusia, la începutul mâ­năstirii. Uita­ți-vă cât de exact este pictat fiecare din­tre ei, ce chipuri expresive au, deși fața lor nu e mai mare decât un bob de orez. Cine mai știe să facă astăzi asemenea lucrare pentru Dum­nezeu? Cine mai primește un asemenea har?". Și apoi îmi aduce o ico­niță, așa, cât să o ții în căușul palmei, din care doi îngeri te privesc zâmbitori.
Dar la loc de cinste rămâne Fecioara Kazanskaya, în care Isus stă în picioare, alături de Maica Sa. O sin­gură mână apare în icoană, cea a Mântuitorului bine­cu­vântând. "Aceasta a fost și este protectoarea noas­tră, îmi spune Taisia. De aceea, noi în fiecare an o scoatem afară, pe un piedestal, și pelerini din toată Europa vin aici să se închine la ea."

Fecioara Kazanskaya

În somnul chinuit dintr-o izbă friguroasă, acoperită cu o zdreanță în chip de pătură, micuța Matrona a vi­sat-o trei nopți la rând pe Maica Domnului. De fiecare dată, Ea i s-a arătat fetiței în veșmânt de lumină și i-a spus același lucru: "Mergi și sapă lângă cuptorul casei părăsite de la marginea orașului. Acolo vei găsi o icoană". Îngrijorată de un asemenea vis, mama fetiței a dus-o la preotul bisericii din Kazan, orășelul rusesc în care locuiau. Preotul a trimis doi gropari să sape locul, însă aceștia s-au întors seara, spunând că nu au găsit nimic, deși săpaseră în jurul cuptorului, "Ba chiar și în jurul... casei!", adăugase unul dintre ei. În acea noapte, Fecioara Maria se coborî din nou în visele micuței Matrona. A mângâiat-o și i-a spus că ea însăși trebuie să meargă și să caute icoana. Auzind această poveste, a doua zi, mama a mers din nou la preot, și împreună cu el și cei doi muncitori au ajuns la locul din vis. Oamenii, într-adevăr, săpaseră adânc, și în tot locul: pe lângă cuptor, pe lângă casă, chiar și în grădină. Nici urmă de vreo icoană. Și-atunci preotul a îndemnat-o pe copilă să caute unde crede ea. Fetița de nouă anișori nu a apucat să scormonească prea mult cu mânuțele în pământul din vatră, că imediat ceva sclipi prin cenușă. Încet-încet, se zări mai întâi rama cu flori de aur, apoi chipul Fecioarei și în cele din urmă Pruncul Sfânt ținut la piept. Când văzură în bra­țele fetiței icoana strălucitoa­re, toți căzură cu fața la pământ, în vreme ce Matrona spuse cu bucurie de copil: "Uite, mamă, asta e icoana din vis!". A fost un semn și un sprijin pentru credincioșii din Kazan. Fe­cioara Kazanskaya, cum a fost numită acea înfățișare a Maicii Domnului, a fost pusă cu multă smerenie în biserică, a devenit protectoarea orașului și oamenii din întreaga Rusie veneau să se roage la ea, atât pentru să­nătate și bunăstare, cât mai ales pentru întărirea cre­dinței.
Fecioara Kazanskaya de la Mânăstirea Vovidenia din Slava Rusă este, și ea, făcătoare de minuni. Este apă­rătoarea lipovenilor, a ortodocșilor de rit vechi. Ple­cați în pribegie pentru a-și salva credința, au ajuns din Rusia în împrejurimile Munților Măcinului, în urmă cu aproape 400 de ani, aduși poate chiar de pro­tec­toarea lor, Fecioara Maria ce s-a arătat în Kazan.


USPENIA, MÂNĂSTIREA CĂLUGĂRILOR STAROVERI

În celălalt capăt al satului Slava Rusă, mult mai departe, spre pădure, se află mânăstirea de rit vechi pentru călugări, Uspenia. În biserica mare, înconju­rată de chilii, unde la început viețuiau nu mai puțin de 170 de călugări, îl găsesc pe Arhimandritul Antilohie. Și aici, ca și la mânăstirea de măicuțe, pereții sunt acoperiți de un adevărat tezaur de icoane.
"Sunt făcătoare de minuni?", întreb, ca un cre­din­cios pragmatic, venit de la oraș. "Toate icoanele sunt făcătoare de minuni", îmi răspunde părintele Antilo­hie zâmbind. Icoanele sunt importante, dar credința omului este, de fapt, cea care face minuni. Dacă ai credință și smerenie, la oricare dintre acești sfinți te vei ruga, vei primi mijlocirea lor, Dumnezeu va lucra prin ei. În ziua de azi, oamenii caută ceva simplu și rapid, ca să scape de probleme, o icoană să facă mi­nuni, o rugăciune nemaiauzită sau un preot «cu har». Însă, în primul rând, în ei înșiși trebuie să caute răs­punsuri. Bolnavul cheamă un preot sau merge în fața unei icoane, dar rugăciunea credinței sale îl va vin­deca. Nu e nevoie de ceva special, până la urmă, în fiecare Duminică prăznuim învierea lui Isus. Și dacă în ziua aceea mă rog la Sfânta Liturghie, Dumnezeu îmi poate da ceea ce El crede că am nevoie."
Pentru părintele Antilohie toate icoanele sunt la fel de puternice și de frumoase. Îmi arată, totuși, o icoană mai specială, de pe alta­rul plin de chipuri de sfinți: "Această icoană, după cum ve­deți, are o ușiță chiar în mijlo­cul ei. Și dacă o deschizi, iată, aici sunt sfintele moaște ale mai multor sfinți: Ioan Gură de Aur, Vasile cel Mare, Cosma și Da­mian, tămăduitorii, și alții. A­ceastă icoană are câteva sute de ani și nu este singura din biserică de o asemenea ve­chi­me. Importanța ei pentru cre­dincioși e sporită de faptul că este purtătoare de sfinte moaș­te." De-a dreapta și de-a stânga altarului se află alte două icoane împărătești, cu totul deosebite, în care sunt reprezentați, în mă­ri­me naturală, întâiul preot, Mel­chisedec, și proorocul Aaron, înfățișări foarte rare, de o fru­mu­sețe desăvârșită. Cine oare le-a pictat? Cine mai știe? Im­portant este că ortodocșii de rit vechi le au aici, în păstrare, și își pot apropia sufletul de ele ori­când.

Moaștele copiilor sfinți

Într-o mică raclă din lemn sculptat, înconjurate de pereții împodobiți cu argintul ferecă­turilor vechilor icoane, se află însă cele mai importante daruri ale Mânăstirii Uspenia: moaș­tele sfinților Dada, Gavedae, Kaz­doe și Gargal. Toți patru sunt mucenici (prăznuiți și de Biserica Ortodoxă Română la 12 octombrie), uciși din ordinul împăratului persan Saporie cel Mare, cu toate că Gavedae și Kazdoe erau propriii săi copii. "Cu toții au avut o moarte groaz­nică, pentru că nu au vrut să renunțe la credința în Hristos", îmi spune părintele Antilohie. "Gavedae și Kazdoe aveau 13-14 ani când au fost martirizați..." Ne apropiem de racla sfinților și părintele face o metanie, atingând-o. "În fiecare 12 octombrie, pe stil nou, scoatem sfintele moaște și le sfințim. Aceste rămășițe ale mucenicilor au aproape 1700 de ani și sunt intacte. Poate explica vreun om de știință așa ceva? Sfinții Dada, Gavedae, Kazdoe și Gargal sunt cei ce protejează acest așezământ și ne rugăm lor să ne întărească me­reu credința. Puterea lor este minunată!"

Icoana din fereastră

Deși aveau sfintele moaște de mai bine de 200 de ani, deși aveau zeci de icoane vechi și frumoase, făcătoare de minuni, călugării de la Uspenia nu aveau însă nicio icoană a sfinților mu­cenici din mica raclă, înfățișările copiilor martiri fiind foarte rare. Într-o iarnă, la hramul bisericii din Jurilovca, Episcopul a văzut în altar o icoană pusă pe per­vazul unei ferestre, ca și cum nu își găsise locul nici în altar, nici în biserică. Ceva i-a atras atenția la această icoană lăsată așa, în­tr-o doară. Când s-a uitat mai înde­aproape, a scos un strigăt de fericire și i-a chemat repede pe preoții aflați la hram: pictura ară­ta chinurile martirilor Gave­dae și Kazdoe, ale căror moaște erau în mânăstirea de călugări de la Slava Rusă. Bucuria a fost mare, în întreaga comunitate a lipovenilor. Să fi fost o coin­ci­dență atât de mare sau mai de­grabă sfinții au făcut ca icoana lor să ajungă acolo unde oame­nii credeau în ei? Unii au spus că icoana a coborât pe o rază de lumină pe marginea ferestrei, alții că fusese adusă de o bătrână din sat, ce o avea moștenire din strămoși. Oricare ar fi adevărul, de-atunci icoana se află deasu­pra sfintelor moaște și o candelă arde neîncetat în fața ei. Tezau­rul mânăstirilor lipovenești s-a mai îmbogățit cu încă o fereastră spre Dumnezeu.