Alternativa M10

Toma Roman
Lansarea partidului M10, condus de Monica Ma­covei, a făcut legitimă întrebarea dacă societatea românească este capabilă să "absoarbă" încă o grupare partinică, menită să-i schimbe destinul.

Partidele politice românești sunt, împreună cu Parlamentul, instituțiile cu cele mai scăzute cote de popularitate. Toate sondajele de opinie arată că românii nu au, practic, nicio încredere în clasa politică actuală. Aproape toate așteptările lor legate de partidele menite să scoată țara din mlaștina în care a intrat după 1989 au fost înșelate. Majoritatea absolută a politicienilor, extrem de dăruiți binelui cetățenilor când se află în opoziție, s-a dovedit, după ajungerea la putere, interesată doar de bunăstarea proprie, de exploatarea statului, pe care au pretins că vor să-l servească. "Recolta" DNA, ANI, DIICOT și a celorlalte instituții juridice ori ad­ministrative arată că plaga corupției nu are culoare politică sau limite partinice. În "brațele Justiției" (oarbă, după cum se știe) se află acum politicieni din PSD și PNL, cele două "mari" partide ale țării, din formațiunile satelite, și chiar din cele relativ recent înființate (cazul PMP, cu fostul lider Elena Udrea). Încercările presei mercenare de a demonstra că unii condamnați (precum Dan Voiculescu, albit cu sârg de o campanie extrem de insistentă a pro­priului trust mediatic) au fost amendați de o "justiție po­litizată" nu fac decât să accentueze dezolarea alegătorului român în fața tabloului înfățișând scena politică actuală, cu "actorii" existenți și cu instituțiile pe care ei le mobi­lează. Ce șanse ar avea, așadar, un nou partid, mai ales că sloganurile despre o "politică altfel", o "nouă cale" etc. sunt deja "fumate", iar alegătorii conștienți sunt blazați de nenumăratele promisiuni neonorate?
Să privim, mai întâi, starea partidelor care joacă pe scena politică din România. PSD-ul, cel mai "greu" partid al țării, se află într-un moment de răscruce. Înfrângerea zdro­bitoare la "prezidențiale" a liderului său, Victor Pon­ta, i-a tulburat profund structurile și i-a derutat grav "spon­sorii". Nu trebuie uitat că partidul născut pe ruinele fostului PCR, grupând "crema" foștilor activiști ai co­mu­nismului și aripa "inteligentă" a Securității, a dat cei mai bogați oameni ai țării și a sprijinit cei mai mari afaceriști din România, contra unor "donații generoase". Socialist doar cu numele, PSD-ul a urmărit mereu să încalece total țara, schimbând legile și instituțiile ce le aplică în funcție de interesele conjuncturale ale oamenilor săi. În cei do­uăzeci și cinci de ani de la răsturnarea comunismului, PSD-ul nu a avut această posibilitate decât în mandatele "părintelui-fondator", I. Iliescu, a cărui experiență politică din vremea comunismului s-a concretizat în clasica păs­trare a aparenței democratice și în promovarea "idioților utili" (expresia îi aparține lui Lenin) în spatele cărora "partidul" să-și vadă de "treabă". Succesorii lui n-au mai avut însă abilitatea de a manevra discret instituțiile, și nici subtilitatea de a păstra o iluzorie echidistanță față de aspi­rațiile diverselor categorii și grupări sociale. Adrian Năs­tase și Mircea Geoană nu au reușit să "reformeze" parti­dul, să-l transforme într-o formațiune socialistă modernă, de tip european. Stăpânii PSD-ului au rămas foștii no­men­claturiști locali, transformați în "baroni județeni", deți­nători ai tuturor pârghiilor economice regionale, impu­nându-și interesele, în calitate de "sponsor", în programul politic al grupării. Ascensiunea lui Ponta a fost rezultatul unor atari manevre, tânărul lider părând, pe moment, soluția cea mai convenabilă. Neșansa PSD-ului a fost că, dincolo de găunoșenia iresponsabilă a personajului ales, extrem de convenabilă pentru "sponsori", premierul a pierdut prezidențialele. După bunul obicei al politicia­nului român, Ponta nu s-a retras și nici n-are de gând să o facă. Premierul a fost ajutat în luarea acestei decizii, tocmai de acțiunile DNA, ANI, DIICOT. Făcând ravagii în rândurile baronilor locali, urmăriți și arestați pentru corupție înaltă, aceste instituții - independente, prin meritul ce trebuie recunoscut al fostului președinte, Traian Băsescu - i-au dat lui Ponta argumente pentru a demons­tra lipsa de soli­da­ritate a șefilor locali la alegeri și ne­cesitatea reformării profunde a partidului. Amânând un congres care se anunța ex­ploziv și păstrându-și, grație unei majorități parla­men­tare solidare în corupție, funcția de premier, Ponta și-a propus să înceapă "reforma" la re­u­niunea Consiliului Național al PSD (din 20-21 martie a.c.), în care, dincolo de alegerea unui nou președinte al "forului", își va prezenta propunerile, cea mai importantă fiind separarea funcțiilor administrative de cele partinic-politice. Ponta vrea astfel să-și împingă în față pionii din ge­nerația lui, pentru a-și securiza funcția de șef al par­ti­dului. Cum noul PNL, deja dezbinat interior, este incapa­bil să realizeze o "soluție imo­rală", schimbând majoritatea parlamentară, și cum Ponta nu este implicat, deocamdată, în acte de corupție (prac­ti­ca­te însă de zor de familia lui), el ar putea conduce gu­ver­nul până în 2016, când mersul mai bun al economiei, stă­pâ­nirea administrației și reor­ga­ni­zarea (pe criterii de fi­de­litate) a PSD-ului i-ar putea asi­gura câștigarea alegerilor parlamentare. Opoziția PNL-istă nu a reușit, cel puțin până acum, să-i amenințe în mod real po­ziția. În noua grupare de dreapta, unii liberali, nos­tal­gici după defuncta USL, care le-ar fi asigurat o imu­nitate absolută, deja vorbesc de o despărțire de PDL. Par­tidul lui Vasile Blaga este, pe de o parte, asaltat de teme­rile opor­tuniștilor săi, mulți aflați deja în vizorul DNA și, pe de altă parte, neliniștit de asi­metria apărută în rapor­turile cu vechiul PNL după plecarea partenerului Klaus Iohannis la Cotroceni. Celălalt partid de dreapta, Partidul Miș­cării Populare, și-a pierdut și el "suflul" după aresta­rea fostului lider, Elena Udrea.
M10 ar putea exploata, deci, de pe poziții exterioare sistemului politic în funcțiune, uzura și eșecul partidelor ce au confiscat scena politică. Făcându-și datoria, institu­ții­le juridice curăță terenul pentru o generație altfel de po­liticieni. Cum va acționa, eliminând oportuniștii, ci­nicii, diletanții, fără a face compromisuri cu alte grupări și fără graba de a lua puterea, depinde de conducerea lui. O conducere care trebuie să fie necruțătoare până la li­mi­tă, atât cu membrii propriului partid cât și cu sine, în respectul adevăratelor valori ale democrației și libertății. România are nevoie de o asemenea alternativă.