IULIAN IGNAT - "Cred în puterea fotografiei de a oferi o clipă de magie"

Delia Hanzelik
Cea mai nouă colecție de fotografii sem­nată de colegul nostru Iulian Ignat se intitu­lează "FE": o reverență dedicată doam­­ne­lor și domnișoarelor din zilele noastre, care con­tinuă să își păstreze frumusețea și grația, în ciuda lu­mii așa de indiferente în care trăiesc. Ex­puse în pre­mieră la Naționalul bucureștean, în luna decembrie a anului trecut, cele 22 de portrete (tul­bu­rător de fru­moase) au călă­torit săptămâna tre­cută la Viena, într-o ex­poziție orga­nizată din ini­ția­tiva Institutului Cul­tural Român din capitala Aus­triei. Prilej de cu­rio­zitate și întrebări...

- Iulian, dragul nostru coleg de redacție, iată-te, deci, și fotograf internațional...

- Într-adevăr, deși "FE" este cea de-a 12-a ex­po­ziție personală, e prima care călătorește în străinătate. Institutul Cultural Român de la Viena m-a invitat să-mi prezint fotografiile în prima săptămână a lunii martie, între Mărțișor și Ziua Femeii. Am fost foarte bine primit, tot evenimentul a fost organizat într-un mod profesionist și am fost plăcut surprins să constat ce echipă tânără are ICR Viena și ce evenimente culturale de calitate pune la punct.

- Cum arată un vernisaj la Viena, una din ma­rile capitale culturale ale lumii, față de expozițiile din București?

- Știam că vernisajul de la Viena va fi foarte diferit de cel al expoziției de la Teatrul Național din Bucu­rești, unde am avut alături mulți prieteni. Aici nu cunoșteam pe ni­meni, dar sigur că am fost curios să aflu ce comentarii, pă­reri pot stârni foto­grafiile mele într-o altă țară. Prima a intrat în sală o doamnă micuță și cochetă, cre­olă, care a salutat vesel în limba franceză și a pornit ne­răbdătoare să priveas­că fotografiile. A urmat o doamnă cu aspect ca­zon, trăsături asiatice, care a rămas minute bu­ne în fața fiecărei fotografii. Un austriac, ce mi-a po­vestit că a că­lătorit în urmă cu zece ani prin tot Ar­dealul, de la Ora­dea la Brașov, însoțit de o iraniancă, apoi o doam­nă plecată de ani buni din România, care și-a adus și prietenele cu ea, o marocancă și-o franțuzoaică. Au venit și câțiva români ce trăiesc temporar în Viena și mulți austrieci. Deși m-am temut, n-am dus lipsă de public. M-am bucurat să-i văd pe cei prezenți la ver­nisaj interesați de fotografii, trecând de mai multe ori prin fața lor, privind intens, comentând.

- Vorbește-le cititorilor noștri despre foto­gra­fii... Cine sunt femeile din portretele tale? Ai lucrat cu ele greu sau ușor? Sunt mai "apte" să zâm­beas­că decât bărbații? Mai deschise la suflet?

- În cea mai mare parte, femeile din expoziția mea fac parte din lumea artistică, teatru, film, mu­zică, dans, modă, însă sunt și altele care nu au nici o legătură cu asta. Pe afiș apare numai numele meu și nu mi se pare corect, pentru că toate fotografiile sunt făcute împreună cu ele. Folosesc prilejul dia­logului nostru, ca să le mulțumesc acum. Am îm­părțit efortul, ideile, încrederea, bucuria că, în sfâr­șit, expoziția a ieșit la lumină. Deci: mulțumesc Adria­na, Alexa, Alina, Anca, Andreea, Bristena, Co­druța, Delia, Diana, Ilinca, Ioana, Mari, Mia, Oana, Petra, Silva, Sori, Teodora, tot așa cum le mulțumesc și "muzelor" mele ale că­ror fotografii nu au intrat în ex­po­ziție... Nu știu dacă femeile sunt mai ușor de pozat ca bărbații. Mi-a plăcut faptul că unele dintre ele au privit în­tâmplarea ca pe o ușoară terapie sau descoperire a sinelui, și au lăsat garda jos, fără să le mai pese dacă în clipa aceea arată cel mai bine din viața lor.

- Cum ai ajuns la ideea acestei ex­poziții?

-Faptul că nu sunt fotograf pro­fe­sionist îmi dă libertatea de a face nu­mai ce-mi trece prin minte, de a alege numai teritorii și subiecte care mă atrag. Funcționez într-un mod instinctiv. Simțeam ne­voia unei schimbări. Tot ceea ce făcusem în foto­grafie până atunci fusese să încerc să trec neobservat (dacă se poate chiar invizibil) și să surprind momente ale vieții în desfășurare. Temele precedentelor mele expoziții fuseseră scene rurale, spectacolele lui Dan Puric, efervescența străzii la Carnavalul de la Veneția sau viața cotidiană la Mânăstirea Oașa. Dar de această dată am vrut să ies la lumină, să nu mai stau pitulat, să discut cu subiectul fotografiei și să încer­căm, împreună, să spunem ceva atât despre mine cât și despre el (ea). Cred în puterea fotografiei de a oferi o picătură de magie, la fel cum face un cân­tec, o ploaie de vară, o întâlnire cu un necunoscut. Dintre toate artele, foto­grafia are probabil cea mai strânsă legă­tură cu viața. Dar viața are mai multe ni­veluri de percepție. Cel brut, ce-ți apare la prima vedere, dar și cel emoțional, cel abia bănuit, cel intuit, cel nevăzut etc. Am fotografiat doi ani și jumătate cu tot felul de întrebări în minte. Poți face o fo­tografie care să fie o portiță către suflet? Poți face o fotografie care să spu­nă ceva despre viața secretă a modelului sau a privitorului? Sau care să prindă pe pe­liculă un strop din aura, din misterul feminității?

- "Poți", răs­punde expoziția ta. Dar pentru asta, pe lângă abili­tățile tehnice ale fotografiei, e nevoie de încă ceva: pa­siune. Aceasta este și ultima în­trebare: cum s-a născut "pa­­tima" ta pentru fo­to­gra­fie, Iulian? Cum se îm­bi­nă ea cu me­seria de reporter la "Formula AS"?

- Cred că are legă­tu­ră cu mirosul tocu­lui, cu atingerea me­ta­lică, cu sunetul declan­șatorului aparatelor de foto­grafiat mânuite în copilăria mea de tata. Nu-mi amintesc să-mi fi dat vreodată lec­ții de fotografiat, dar lu­cru­­rile as­tea mi-au rămas întipărite, așa cum mi-au rămas ritmul ro­­ților de tren, mirosul șine­lor din desele călătorii fă­cute îm­preună cu el. Marea pasiu­ne a tatălui meu erau călă­to­riile, iar aparatul de foto­grafiat era mereu pre­zent. De vreo 15 ani încoa­ce, hobby-ul s-a trans­format în viciu. Un soi de de­pen­dență, care se împacă cu me­seria de redactor la "For­mula AS". Pentru că, odată ce am intrat la "For­mula AS", am învățat enorm ca jurnalist și ca om. Am devenit mai co­mu­nicativ, mai încrezător, mi-am mai domolit timidi­ta­tea. Am cunoscut oameni intere­sanți, care mi-au des­chis ochii în anumite privințe. Iar toate astea au con­tat în felul în care sunt acum și în felul cum fotografiez.