"Satul românesc trăiește!"

Ion Longin Popescu
De câțiva ani, în lunile martie-aprilie, satele României iau în stăpânire Bucureștiul.

A fost o pauză relativă după sărbători, cu spo­radice târguri de produse, dar apropierea pri­mă­verii a rupt zăgazurile și a făcut din Mu­­zeul Sa­tului, din nou, o adresă vindecă­toa­re de nos­tal­gii... Ro­mânii, oricât ar fi de orășeni, au încă su­fletul "plecat" la țară, aco­lo unde îi cheamă copilăria și unde mai gă­sesc o fă­râmă de lume vie, ade­vărată. Mul­țu­mită unor primari și di­rectori de cămine cul­turale cu tre­săriri patrio­tice, care au în­țeles, în depri­marea pe care o tra­versăm, că sin­gura cale dreaptă spre vii­to­rul sa­tului au­ten­tic este întoarcerea la... trecut, asociația Cele mai frumoase sate din Româ­nia, creată de sociologul Nicolae Marghiol, or­ganizează în fiecare an un concurs dedicat satu­lui cultural cel mai frumos din țară. Au fost ale­se până în pre­zent 200 de așezări. Deși la prima vedere ești tentat să spui că România ar trebui să țintească mai sus, întrucât avem o civilizație rurală unică în Europa, politica regi­mului co­munist și lipsa reglementărilor din pe­rioada post­decembristă au cauzat pagube imense pa­trimo­niului satului românesc autentic. Provocarea e grea. Un sat eligibil trebuie să aibă, în primul rând, o ar­hitectură omo­genă, cel puțin în centru, pe care să o res­pecte, por­­nind de la modelul caselor, la materialele de cons­trucție. Nu intră, desigur, în discuție, sa­tele în ca­re se construiește haotic, cu case tip vilă, din sticlă și beton. Întrucât scopul este dezvoltarea tu­ris­mului rural, în satul eligibil pentru a fi de­clarat "fru­­mos" ar trebui să existe un obiectiv de im­portanță isto­rică, arheologică, eventual un sit de tip "Na­tura 2000" sau o rezer­vație natu­rală. Un alt cri­teriu de eligibilitate este prezența unui anu­­mit spe­cific, un produs local renumit sau o tra­diție păs­­­trată foarte bine.

"Să salvăm ce-a mai rămas"

- Care sunt (l-am întrebat pe Nicolae Mar­ghiol) beneficiile aduse de calitatea de membru al asociației "Celor mai frumoase sate din Ro­mânia"?

- În primul rând, satele intră într-un traseu turistic, ceea ce le aduce mari avantaje finan­ciare, dezvoltă forme rodnice de turism rural. În al doilea rând, oamenii înțeleg că opțiunea tu­riștilor merge către tradiție, și în loc să-și facă vile de beton, păstrează casele vechi, moderni­zându-le fără a le schimba arhitectura. Fiecărui sat îi va fi recunoscută o identitate proprie, cu condiția să fie recunoscută și de turiști. Spre exemplu, un sat din Oltenia, recunoscut pentru roșiile sale ex­traor­dinare, poate să fie un bun motiv de a-l vi­zita și de a-l face cunoscut. Mai sunt și alte mize: de la arhitectura tradițională, păstrată nealterată, la ritualuri locale legate de folclor, la obiceiuri agrare sau pastorale, la feluri di­ferite de a în­țe­lege lumea. Miza supremă e însă rea­lizarea unui patrimoniu rural adevărat. Să salvăm ce a mai ră­mas din miracolul satelor românești și să le con­servăm pentru generațiile viitoare.
Anul acesta, concursul dedicat satului frumos și cultural a reunit 13 comune din 10 județe. Acestea au adus tot ce au mai reprezentativ din punct de vedere cultural, artistic și gastronomic. Ele au intrat într-un concurs cu juriu. Entuziasmată de cele văzute, Paula Po­poiu, directoarea Muzeului Satului, a ținut să re­pete o rugăminte adresată televiziunilor: "Emi­siu­nile despre «satul românesc mort» să fie, vă rog, cât mai puține... Satul românesc trăiește!" Într-ade­văr, stan­du­rile au fost cât se poate de bogate și vii. Pe o scenă, prevăzută cu aparate de proiecție, delegațiile fiecărei comu­ne, formate din primar, di­rec­tor de cămin cultural (numit, caraghios, "manager cultural") și câte o echipă de tineri și copii în costume na­ționale și-au fă­cut un "laudatio" cât mai convin­gător. Pe fun­dal, puteai vedea proiecții cu peisaje și monu­men­te, cu "tezaure umane vii", cu tot ce au mai atrăgător ace­le așezări. Deși am umblat toată viața prin țară, ca re­porter, mi-am propus să mă întorc neapărat în câteva dintre satele vizita­te cândva. Aș vrea să merg iarăși la Izvoarele-Ho­morâciu, pe Valea Te­lea­jenului (Pra­ho­­va), unde primărița Mar­­gareta Dinu­lescu (ma­ma actriței Maria Dinules­cu), și directorul centru­lui cul­­tu­ral, Ioan Dia­co­nu, au re­­ușit să ela­boreze o stra­te­gie de "dezvoltare prin cul­tură" până în 2020. Ca în vremurile demult trecu­te, fe­tele din Izvoarele învață să lucreze la război și gher­­ghef, să coasă, să îm­ple­tească, să toarcă. Cele două cămine culturale au fost restaurate, iar atmosfera de duminică este plină de muzici și sărbătoare.

Aninoasa - un sat la bursă!

Mi-aș dori să revăd și comuna Prundeni din Vâl­cea, acolo unde primarul Ion Horia Horăscu a înfiin­țat un "Ateneu Sătesc", în locul căminului cultural. Pri­­­mar de "cinci stele", adică de cinci mandate, Ho­răscu a ajuns să nu mai știe ce proiecte europene să ac­ceseze după cele 35 (!) deja puse în operă... Mili­oa­ne și milioane de euro! Voi nota încă un lucru: Prun­deni este singurul sat din România în care reîn­vierea tradițiilor locale s-a făcut pe baza unui sondaj socio­logic. Aici funcționează un colocviu lunar, un fes­tival al vinului și o întâlnire anuală a poeților vâlceni și a in­vitaților lor. Mi-e dor și de satul Vinerea, apar­ți­nător de orașul Cugir, unde încă frământă pâine "vră­jitoarea" satului, socăciță de nunți și mare gos­podină: Anca Herlea. În acest sat, formația de călușari a fost înființată înainte de anul 1900, iar grupul vocal al ba­belor a luat medalia de aur în 1936! Tot în Vinerea, pictorul de icoane Nicolae Muntean a fost declarat de UNESCO un "Tezaur Uman Viu". Și Vinerea a obți­nut peste 2000 de puncte la concursul de la București. Ceva mai multe puncte (2308) a obținut satul Drăguș din ju­dețul Brașov, celebru ca urmare a cercetărilor fă­cute acolo în perioada interbelică de marele Di­mitrie Gusti. Aici trăiește un alt "Tezaur Uman Viu" re­cunoscut de UNESCO, cojocarul Dumi­tru Sofonea, cel care le-a cusut cojoace lui Tu­dor Ar­ghe­zi, Indirei Gandhi și lui George Bush. La vre­me târzie, de august, aș vrea să văd la Drăguș la­birintul de porumb verde fără... Mi­notaur, în­tins pe trei hec­tare, care a de­venit viral pe in­ternet și care atra­ge copii din toată Europa. Pe locul al II-lea, cu 2321 de puncte, s-a situat comuna dobro­gea­nă Cum­păna, con­dusă cu mână fermă și multă ima­ginație de pri­mă­rița Mariana Gâju, vi­ce­pre­ședinte al Asocia­ției Co­mu­ne­lor din Ro­mânia. Plă­cerea ei este să-și in­vi­te oaspeții la masă, unde se ser­veș­te borș de peș­te lipo­ve­nesc, suberec turcesc, to­chitură do­bro­­gea­nă, pi­tă de la Moara Veche în for­mă de cap de bour și vin de Murfatlar. Tot la capitolul mân­căruri tra­di­țio­nale, mi-a atras atenția stan­dul satului Biia (Alba), unde pri­ma­rul Ioan Horsia a făcut "pre­zentările": pup cu griș și pup cu brânză, pregătite de dansa­toa­rele din an­samblul fol­cloric. Un mesaj de vară, în a­ceas­tă primăvară ca­pri­cioa­să, vine de la Juri­lovca (Tulcea): "Apă, suflet, soa­re". Cu 2329 de puncte, Jurilovca a fost desem­nat Satul Cultural al Ro­mâ­ni­ei 2015. Viceprimărița Ga­li­na Teleuca a reușit să ame­­najeze standul chiar la intra­rea în celebra ca­să-mo­nument lipovenească din Muzeul Satului. "Sun­tem un sat plin de ti­neri", spune ea, "unul din­tre ce­le mai frumoase sa­te din Ro­mânia, meri­tăm lo­cul I".

*

Concursul dedicat celor mai frumoase sate cul­tu­rale din România a fost un eveniment. Cu toate astea, au­to­ritățile, miniștrii, parlamentarii, deși au fost invitați, nu s-au ostenit să vină. În scrisoarea des­chi­să pe care Nicolae Marghiol a trimis-o tutu­ror dem­nitarilor se spune: "Noi propunem ca sa­tele fru­moa­se ale României, sate reprezentative din fiecare județ al țării, să se dezvolte pe baza moș­tenirii lor materiale și culturale, fie că vorbim de dezvoltarea și valorificarea produselor agricole și tradiționale, de tradiții și obiceiuri unice, de na­tură și peisaje deo­sebite sau de agroturism". Cum nu există un pro­gram viabil care să ofere suportul financiar, satele se dezvoltă pe cont propriu, dar cu mari gre­utăți și întârzieri. Cea mai spectaculoasă ca­le de fi­nan­țare au găsit-o edilii din Aninoasa (Dâm­bovița): au cotat comuna la bursă, Aninoasa fiind prima co­mună din România ajunsă pe Bursa de Valori Bucu­rești. Primarul, Constantin Marices­cu, dansator în ansamblul folcloric local, este un avangardist, în multe direcții. Spre exem­plu, este ini­țiatorul Festi­va­lului Primarilor Artiști din În­trea­ga Lume. În fie­care vară, Aninoasa găzdu­iește zeci de primari dan­satori, soliști, muzicieni și artiști plastici de pe toate me­ridianele. După cât se pare, satul românesc nu a murit și nu va muri. Dacă vrei să vezi că este ade­vă­rat, ia-o, frate, la pas, prin verdele primăverii. Uli­ța mare a țării e plină de mi­res­me și flori.

Fotografii de Corneliu Stăncescu