Cumpăna puterilor

Toma Roman
Toate sondajele de opinie din ultima vreme pla­sează, la capitolul "încredere în instituții", Parlamentul pe ultimul loc.

Instituția legislativă, care trebuie să reprezinte aspirațiile și voința cetățenilor, este totalmente desconsiderată, ba chiar respinsă de cei ce i-au votat membrii. Pentru un observator al democra­țiilor de tradiție, în care parlamentarismul joacă un rol esențial, situația este cel puțin paradoxală. Din ce cauză a ajuns principala putere în stat, Parlamentul, să cadă atât de jos, încât să fie total desconsiderat tocmai de cetățenii în numele cărora pretinde că deliberează și propune legi? Situația Parlamentului României este - din perspectiva opiniei publice - atât de gravă, încât ma­joritatea cetățenilor îl consideră o instituție para­zi­tară, un fel de fortăreață a profitorilor, rezistentă la toate asal­turile altor instituții de drept, precum și la ini­țiativele, mai mult sau mai puțin organizate, ale pro­priilor votanți, nemulțumiți de prestațiile sale. Toate par­lamentele lumii democratice au dreptul suveran de a decide ce legi sunt necesare societății pe care o repre­zintă, dar toate au limite impuse de Constituție când e vorba de legiferare, și toate răspund - instituțional și electoral - pentru deciziile asumate. În anume îm­pre­ju­rări - mai mult sau mai puțin grave - ele pot fi dizol­vate și supuse, iarăși, cenzurii alegerilor. Parla­mentul Ro­mâniei nu poate fi dizolvat (autodizolvarea, prevăzută de Constituție, nefiind niciodată luată în considerare), nu răspunde nimănui pentru deciziile sale, iar membrii săi au o imunitate atât de largă, încât, practic, nu răs­pund decât în fața lor înșile pentru actele lor.
Nu mi-am propus aici să vă scriu despre proasta al­cătuire constituțională a țării: Constituția României a fost propusă (și impusă) de susținătorii lui Ion Iliescu, la preluarea puterii. Aparent democratică, ea le lasă acestora libertatea interpretării, adică posibilitatea de "a juca" pentru propria bunăstare, fără teama de a fi blocați într-un fel sau altul. Modificările ulterioare nu au atins viciul ei fundamental: garantarea imunității celor aflați la putere, în fața Justiției. Nu întâmplător, în cazul tuturor "parlamentarelor" de până acum, bătăliile "poli­tice" cele mai aprige s-au purtat înaintea alegerilor pro­priu-zise, pentru obținerea nominalizării pe poziții eli­gibile la candidaturile pentru Parlament. Afaceriști ve­roși, amenințați de Justiție, politicieni dornici să își asi­gure patrimoniul deja dobândit (sau urmând a fi do­bândit), funcționari penali din Administrație etc. plăteau generos "fondurile de campanie" pentru a acce­de la demnitatea (imunitatea) de parlamentar. Recu­pe­ra­rea acestor "donații" se făcea, desigur, în timpul man­datului pentru care au fost votați. Toate partidele, în­setate de ne­voile campaniilor electorale, au acceptat ast­fel de "lis­te negre", ce s-au reflectat - și se reflectă - în com­ponența instituției. Potențarea Justiției indepen­dente și activarea ei de către mult hulitul președinte Traian Bă­ses­cu a zgâlțâit puțin această stare de lucruri, impunân­du-le "aleșilor" și "baronilor" cu care partidele interac­ționau în timpul și după alegeri - să găsească noi for­mule de afirmare a suveranității și imunității lor. Schim­bările din cei douăzeci și cinci de ani de postco­mu­nism arătau că intangibilitatea trufașă dată de legislația im­pusă de gruparea lui Ion Iliescu la "începuturi" nu mai era chiar atât de funcțională.
Accederea lui Klaus Iohannis la președinția țării a dat multor alegători speranța că procesul de erodare a "fortăreței" parlamentare, început de Băses­cu, va con­tinua. Chiar alegerea ca președinte a lui Iohannis a fost și-un efect al respingerii periculosului mo­nopol politic (asemănător celui din "începuturile" lui I. Iliescu) pe care alegerea ca președinte a lui Victor Ponta l-ar fi produs. Dar după șocul pierderii imunității unor "aleși", Parlamentul și-a revenit și și-a continuat bătălia împo­triva Justiției, reafirmându-și (i)responsabi­litatea consti­tuțională și suveranitatea absolută în raport cu orice lege sau instituție a statului. Este drept, Camera Depu­taților și Senatul au renunțat la trufia inițială, din "vre­murile bune", când Adrian Năs­tase dirija totul, fără te­meri constituționale, cău­tându-și sursa supremației în pro­priile regulamente, mai tari - la noi, ca la nimenea - decât Constituția însăși. "Senatorii se bucură de imu­nitatea parlamentară pe toată durata exercitării manda­tului" - cum sună alin. 1 din art. 172 al Regulamentului instituției - un scut pentru excluderea oricărei imixtiuni a Justiției în "afa­cerile aleșilor". "Cazul Șova" a fost revelator în această privință. "Omul" premierului Ponta a fost scutit de prezentarea în fața Justiției, deși acuzele, în situația sa, au fost deosebit de grave (obstrucționarea actului jus­ti­țiar prin distrugerea de probe). "Unda verde" ar fi în­semnat, însă, o apropiere periculoasă a jus­tiției de pri­mul ministru, partener intim cu Șova în afaceri și în po­litică. Rolul jucat în "afacere" de Călin Popescu-Tări­ceanu, președinte al Senatului, nu a uimit pe nimeni, autorul faimosului "bilețel roz" - prin care "pu­nea pile" la președinție pentru stoparea unui act juridic - fiind un "tovarăș de drum" dispus să-și vândă oricui "ser­viciile". Parlamentarii au dat astfel un pu­ternic semnal DNA, ANI, DIICOT și Justiției că, orice ar fi, nu sunt dispuși să renunțe la situarea lor deasupra și în afara societății, chiar dacă, prin Constituție, sunt considerați egali cu muritorii de rând.
Sfidarea parlamentară, greu îndiguită până și de Curtea Constituțională, ascunde - în fapt - o primejdie mult mai adâncă pentru fragila democrație românească. Impopularitatea instituției riscă nașterea unui curent antiparlamentar profund, alimentând nostalgiile unora după dictatură. Propunerile pentru noua Constituție ar trebui, în consecință, să stipuleze clar separația puterilor în stat și limitele acționale ale fiecărei puteri. O depășire a echilibrului lor poate genera situații imprevizibile, din care țara, în ansamblul ei, are de pierdut.