Sfânta de la Trifești

Bogdan Lupescu
- Una din cele mai puternice icoane făcătoare de minuni din Moldova se află într-un sat așezat pe podișul care leagă Romanul de Bacău -

Comună mare, cu aproape cinci mii de su­flete, așezată pe șesuri înalte, aliniate între apa Moldovei și apa Siretului, Trifeștiul pare, în începutul acesta de primăvară, un sat pustiu. Ulițe goale, porți ferecate, nici măcar un câine care să latre în urma ta. Doar o drujbă se aude pierdut, unde­va, spre culmea Climeștiului. Și-un nechezat de cal, înhămat la o căruță proptită în fața unei cârciumioare pustii. Lângă el, un om cu o țigară în mână ne privește în­trebător: "Ați venit pentru Sfântă? Nu s-a întors încă de la Bacău. E pornită în pelerinaj, se întoarce mai către seară". Îi spunem că am vrea să intrăm în bise­rica satului și ne îndeamnă să-l căutăm pe dascălul Ciprian. "Om bun, omul lui Dum­nezeu. Șade colea, la capătul uliței. Strigați tare să vă audă, că în pe­rioada asta, a postului mare, lumea stă mai retrasă. Iar acum o așteaptă pe Sfânta. Pe seară, o să fie toți la bise­rică".
Mergem iarăși prin satul pustiu, cu casele zăvo­râte. În ograda dascălului nu se vede și nu se mișcă nimic. Îl găsim, în cele din urmă, în bătătura unor bătrâni, pe care-i ajută la tăiat lemne. Om tânăr, cu chip bălai. Îi spunem că am vrea să intrăm în bise­rică, și el ne însoțește cu o bucurie curată, de parcă ar fi știut că venim. "Acuma-i liniște în sat, dar să vedeți mai pe seară!", zice misterios.
Albă, cu o singură turlă, înconjurată de morminte bătrâne, biserica adăpostește, de peste două sute de ani, comoara Trifeștiului: o icoană a Maicii Domnu­lui făcă­toare de mari minuni. Magia începe înainte să dai cu ochii de ea. Cum intri între pereții albaștri, pictați cu sfinți, privirea pornește singură spre partea stângă a altarului, către un postament ascuns în penum­bră, învăluit, cumva, de mister. Locul icoanei. Am senzația clară că în spațiul acela se petrece "ceva". De altfel, dascălul privește și el, în aceeași direcție, cu o grijă aparte, încordată. Nu vorbim, dar sunt sigur că simțim, deopotrivă, o "prezență" în biserică, poate o ener­gie adunată prin veacuri în lo­cul acela, "făp­tura" rugăciunilor rostite de cre­din­cioși. Acolo, în stân­ga catapetesmei, stă de secole "Sfânta de la Tri­fești", Maica ocrotitoare a întregului sat și-a acestei părți de Moldovă. Oamenii din sat sunt în permanență cu gândul la ea. Îi poartă chipul în minte, o cheamă-n rugăciuni, oricând se simt apă­sați. Toți au încă în suflet întâmplarea aceea, din 1952, când episcopia a hotărât să mute defi­nitiv icoana la Roman, la biserica Precista Mare... Au venit s-o ia, fără a-i anunța pe lo­calnici, cu mai mulți orășeni și-o trăsură împodo­bită frumos, dar n-au putut să ridice icoana din locul ei. S-a lăsat atât de grea, că n-au izbutit s-o clin­tească. Preoții au făcut ru­gă­ciuni, acatiste și ectenii, însă totul a fost în zadar. Altădată a venit Episcopul însuși s-o ia, într-o trăsură de ceremo­nie, cu patru cai, cu preoți și odăjdii, dar iarăși n-au reușit să trea­că de hotarul satului, căci bidiviii n-au putut să mai facă niciun pas dincolo de podul de peste apa Mol­dovei. De atunci, nimeni n-a mai îndrăznit să încerce să mute Sfânta din Trifești. Pleacă numai "împru­mutată", pe la alte biserici din ținutul Ba­cău­lui, așa cum s-a întâmplat și acum... A plecat cu binecuvân­tarea localnicilor, spre a fi în folosul a mii de oameni care-o cereau și-aveau ne­voie de ea. Dar, peste nici două ore, se va întoarce acasă. Dascălul îmi zice că are emoții. Se simte asta din graba, din neliniștea lui. Hotărâm să stăm și s-o așteptăm.

Lemnul din care curge sânge

Doar o copie întunecoasă ține acum locul Sfintei. O imagine fără viață și fără putere. "O să ve­deți, când vine, parcă se însuflețește biseri­ca", zice das­călul. Nu-i zi în care să nu vină aici, să nu se în­chine, "vorbind cu ea" și ce­rându-i povețe. Apoi aprin­de becurile catape­tes­­mei și-mi spu­ne po­vestea Maicii gă­site pe ape, așa cum aveam s-o aud ai­do­ma de la toți credin­cioșii, nu ca pe o legendă, ci ca pe un fapt real, petrecut acum vreo două sute de ani. Există do­vezi și amin­tiri sta­tor­­ni­ce, ale "bu­ni­ci­lor bu­nicilor", des­­pre acel cioban care a văzut plutind un soi de scân­dură mare, pe apa Mol­dovei... "A văzut-o în ape, mare, înne­grită, mergea la vale și-a tras-o la mal", po­vestește dascălul. "Era ciobanul care păzea oile din satul nostru. Și-a dus-o la stână și a vrut să facă din ea o portiță la staul. Noaptea o închidea, dimi­neața o tot găsea deschisă. O mână nevăzută o des­chidea, slo­bozind mieii... Și atunci a zis să o taie, să-și facă din ea surcele pentru foc. Nu știa, n-avu­sese cum să știe că-i icoană, căci era neagră de cât plutise pe ape, de cine știe unde... A luat baltagul și-a lovit, iar din lemn a început să curgă sânge. Sânge roșu, sânge viu, omenesc! A luat icoa­na însân­gerată și-a dus-o la un preot bătrân, în biserica din sat - biserica era jos, în tim­pul acela, lângă apa Moldo­vei. Preotul a curățat-o și-n mâna lui s-au arătat chi­purile sfinte!..."
Întâmplare adevărată! Se păstrează nu­me­le preo­tului de-atunci, numele locului unde s-a găsit Sfân­ta ("Moldova Seacă"), ba și mormântul cioba­nului care a scos-o din apă, loc unde se fac pelerinaje și azi. Mergem cu dascălul Ciprian să ni-l arate. E undeva lângă primărie. Peste mormânt a fost ridicat un foișor de lemn, unde vin mul­țimi de creștini, în miercurea de din­ain­te de Înălțare, la renumitul Maslu de ob­ște, unde s-au tămăduit de-a lungul vremii mii de oameni.
Umblăm prin satul parcă părăsit, cu das­călul după noi. Coborâm spre apus, pe-un fir de drum șerpuit, ca să ne arate dealul pe care altădată credincioșii îl urcau în genunchi, când veneau la Icoa­nă, așa cum mulți dintre ei urcă și azi povârnișul acesta golaș, numit Jidovina. Unii vin pe jos, șapte kilometri, de la Roman sau mai de departe, îngenunchează în lutul roșu și urcă dealul, fie­care după puterea lui, rugându-se necontenit. Pes­te un kilometru de pocăință pentru întâlnirea cu Mai­ca Domnului. "Și bătrânele. Mai ales să vezi bă­trâ­nele... Câți dintre noi ar putea?" Atât de mare este credința.

Ploi din senin

Icoana Maicii Domnului din Trifești mai e numită și "Icoana apei"... Dascălul a fost într-o mulțime de pro­cesiuni cu ea, cu popor mult. A fost prin sate unde nu mai plouase de luni de zile, pe câmpuri uscate, prin orășele lihnite de secetă, a sim­țit puterea icoanei în toată tăria ei. "Întotdeauna a plouat! Fără excep­ție", spune dascălul Ci­prian. "Am fost prin sate uitate de Dumnezeu, cu praful gros așternut peste case, prin locuri unde oamenii implorau un picur de apă. Era cerul senin, încremenit, sticlă, de săptă­mâni și luni întregi... Oamenii pos­teau până seara, veneau cu inimile curate. Făceam rugăciune la o fân­tână sau pe țarină, la un hotar, toată mulțimea cu rugăciunile uni­te într-un singur glas. Și n-apucam să ajungem până la biserică, și începea să plouă ca din senin, de rupea pământul. Veneau norii în urma noastră, pe câmp, ne-ntorceam acasă cu icoana udată... Și toată lumea se minuna și se bucura și cân­ta mai departe... Așa a fost mereu, din istorie. Nu-i vară să nu fie cerută de credincioși, în satele lor, când sunt secete. Și plouă negreșit în ziua și ceasul când facem rugăciunea cu toții împreună. În clipa aia, fără excepție!"
În procesiunile pentru aducerea ploii, localnicii au constatat un lucru uimitor: când trebuiau să treacă peste o apă, chiar și peste un pârâiaș, icoana iarăși "se lăsa grea" și nu mai putea fi clintită nici de cei mai puternici bărbați, ci doar de feciori sau fecioare, cu trup curat. "N-o să credeți, dar putem să mergem cu ea aici, la Valea Neagră, și-o să vedeți. Noi doi, împre­ună, n-o putem trece apa. Nu putem s-o ținem în mâini. Icoana poate fi dusă oriunde, dar nu peste ape curgătoare. Peste ape n-o duce decât trup curat. Fiind­că apa aduce curățenie, iar Maica e și ea cu­rată și pură... La fel, nu poate fi dusă nici acolo unde locul nu e curat. Erau locuri despre care se zicea că-s blestemate, unde au fost crime sau alte spurcă­ciuni - n-o clinteai, nu mergea mai departe! Odată au dus-o în țarină la Secuieni, purtată într-o căruță tra­să de patru cai albi. În urma ei erau mii de oa­meni care au văzut miracolul. Voiau să se închine la o fântână, numită și azi «Fântâna lui Mișoc», dar caii nu mai puteau să o care. Oricât le-au dat bice, oricât au împins că­ruța, nu se ur­neau. Pre­oții au înțe­les și-au po­runcit oa­menilor să co­boare în fân­tână. A­colo au găsit trupul unui co­pil mort, lepădat de mama sa, și doar după ce l-au îngropat au putut să meargă mai departe și să cheme ploaia..."
Ne despărțim de dascălul Ci­prian. Mai are de mers pe-acasă, să se-mbrace frumos, apoi trece iarăși pe la biserică, pentru a mai aranja niște lucruri, fiindcă a primit tele­fon: Sfânta e pe drum, se apropie de sat!...

Limpezirea minții și-a sufletului

La aproape 70 de ani, Olga Du­minică are încă un chip alb, delicat, și bujori ca de copil în obraji. A fost profesoară de română la școala din sat, a trăit curat, mereu aproape de Icoană, încă din copilărie. Știe toate poveștile. "Erau mii de oameni, din toată țara, toți veniți aici pentru Sfân­tă! Eram așa de bucuroasă să-i găzduim... În curtea asta era plin de oameni veniți la masluri, la rugă­ciuni. Îi culcam și câte cinci în oda­ie, mulți dormeau afară, în că­ruțe, sau aici, pe prispă, vara, când era cald... Țin min­te două femei mai în vârstă, două doamne care ve­neau pe jos, tocmai din Sinești, din apropiere de Iași. În fiecare an le-am găz­duit la mine. 50 de kilo­metri pe jos, desculțe! Aveau încălțămintea în trais­tă. Mereu au fost pele­ri­naje, încă sunt și azi. Am vă­zut oameni veniți în că­ru­cioare, oameni cu boli și ne­cazuri mari, le-am as­cul­tat poveștile până noap­tea târziu. Dar și mai mulți veneau să mulțumească, pentru lucruri doar de ei știute..."
Așezată în pridvor, privind grădina ce sta să înflorească, abu­rită ușor de verdele primă­ve­rii, Olga Duminică îmi vorbește cu glas tremurat despre pute­rea rugăciunii, așa cum a simțit-o ea, în fața Icoanei Sfintei de la Trifești. Despre cum și-a găsit împăcarea, după doar o singură rugă disperată, acum 17 ani, atunci când sora ei s-a sinucis și-a simțit că-și pierde mințile și toată credința. Îmi spune cu la­crimi în ochi despre felul în care trebuie "să vorbești" cu Maica, di­rect, să-i spui ce te doare, cu toată ființa. "Mă duc și mă rog ca și cum ar fi mama mea. Nu am o rugăciune anume, merg și-i spun ce mă doare, ce mă frământă. Îi privesc chipul, mă uit în ochii ei, mângâi sticla... E a mea, Măicuța mea. Îi văd chi­pul în fața ochilor mereu, în gând, orice aș face, oriunde m-aș duce. O simt lângă sufletul meu, mă atrage ca un magnet, simt cum mă încălzește și mă pătrunde o forță care-mi zice că-i bine ce fac, și să mă mai rog, ceva ce-mi dă încredere tot timpul... E aici, cu noi, e Sfânta noastră. Eu am un lucru: nu pot să mă rog în gând. Buzele mele se mișcă. Orice pot să citesc în gând, doar am fost profesoară de română și-am citit atâtea cărți, dar când e vorba de rugă­ciune, nu pot. Nu știu, nu pot! Rugăciunile trebuie să le șop­tesc, să aud fiecare cu­vânt, să-mi țin mintea trează... Da, să-mi aud cuvin­tele. Prin răsuflarea mea pot fi atentă cum fiecare cuvânt se duce spre Dânsa... Ăsta e rostul cel mare al icoa­nei de la Tri­fești", îmi spune Olga Duminică: limpezirea minții și a sufletului. Alungă gândul întu­ne­cat, dezleagă certurile și-i împacă pe cei învrăjbiți. Sute și sute de cazuri sunt menționate, cu date, în istoricul parohiei, încrâncenări care, prin închinare la Sfânta, s-au re­zolvat. S-a stins vrajba și dezbi­narea dintre soți, rude, frați, s-a închis judecata, s-a evitat divorțul, s-au descoperit pagubele și pe vino­vați, s-a recu­nos­cut vina și s-au împăcat oamenii. Maica Sfântă este o judecătoare a tu­tu­ror, îi ține pe oameni înfrățiți. "Credincioșii nu pot trăi fără ea, căci li s-ar risipi gândurile. La asta ajută cel mai mult icoana noas­tră: îți dă gândul cel bun".

Un vis împlinit

Și-ncepe să se audă frea­măt... Ulițele Trifeștiului sunt pline de oameni. Cum de au apărut, în nici jumătate de ceas, cât vorbisem cu Olga Dumi­nică? Ieșim în ulița mare și pășim stingheriți, printre femei tăcute și scunde. "Vine Sfân­ta!", zice una dintre ele, strângând în palmă un mă­nunchi de lumânări subțiri. O cheamă Elena Ciobanu, poartă o broboadă neagră pes­te o căciulă roșie și-i zice icoanei, cu sfiiciune, "Apă­ră­toarea noastră", făcându-și cruce de fiecare dată când îi rostește numele. Îi e înda­torată, și ea, icoanei. N-are cum să uite maslul când s-a rugat pentru fiul ei bolnav, cu-un cheag de sân­ge pe creier, căruia medicii i-au spus că nu mai au ce să-i facă, și atunci ea a alergat la icoană și i-a spus plângând, atingând-o cu pal­mele: "Maică a Domnului, așa cum ai plâns sub crucea unde era Fiul, așa plâng și eu la Dumnea­voastră, să-mi scoateți copilu' meu din boală!" N-are cum să uite, căci copilul ei e acum bărbat zdra­văn și, uite, pășește alături de ea, pe drumul către biserică.
Acum e ia­răși maslu, cu două săptămâni înain­te de Înviere, și în biserică s-au adunat deja zeci de oameni. Trei preoți, în veșminte purpurii, stau înaintea credincioșilor și le vorbesc despre Maica Domnului, cu brațele ri­dicate spre cer. Unul e fostul paroh al bisericii, Gheorghe Miron. Ceilalți doi, Laurențiu Segneanu și Florin Țuscanu, sunt atât de mândri și înflăcărați că slu­jesc în biserica asta, de nu le-ajung vorbele să-și ex­prime recunoștința. Și sunt convinși că, în foarte scurt timp, Trifeștiul va ajunge unul din cele mai renumite locuri de pe­lerinaj din România. Părintele Țus­canu a fost multă vreme protopop al Roma­nu­lui, hirotonit cu funcție înal­tă, dar a renunțat la tot ca să vină în Trifești, gest care le-a părut tuturor orășe­ni­lor o nebunie. Dar el și-a văzut via­ța împlinită. Binecu­vântarea Epis­copului i-a părut preo­tului Țuscanu un semn divin, aproa­pe un miracol. "Când eram copil, mama mă adu­cea la biserica asta, de la Roman, pe jos. Mă ținea de mână și urcam amândoi pe Jido­vină, în genunchi... Aveam vreo zece ani. Habar n-aveam ce vreau de la viață, dar urcam la Sfânta, și mama cădea la icoană și-o ruga cu la­crimi să ne ajute, să ajung și eu preot. Asta își dorea. Eram atât de săraci, tatăl meu fusese deținut politic, condam­nat 20 de ani pentru crimă împotriva orân­duirii sociale, a stat în aceeași celulă cu Nicolae Stein­hardt și pă­rintele Mina Dobzeu, a văzut cu ochii lui celebrul botez al monahului de la Rohia. După moartea lui, mama s-a îmbolnăvit de cancer și sin­gu­ra nădejde i-a rămas la Sfânta, ocrotitoarea mame­lor și a co­piilor... Urcam dealul, mereu în genunchi, și ea se ruga atât de fierbinte, cum n-am văzut pe altci­neva... Cinci ani s-a luptat cu cancerul și-n fiecare zi îmi zicea: «Lasă, o să duc boala asta până când te-oi vedea cu veșminte!... » Așa a fost. A murit la numai câteva zile după ce m-a văzut, cu ochii ei, hi­rotonit în biserică. Așa că eu sunt astăzi aici ca rod al rugăciunilor ei. Și Doamne, cât mă bucur!... "

Maica se întoarce acasă!

Pe tot timpul maslului, vreme de două ore, toți oamenii din biserică aveau să stea îngenuncheați. Sunt slujbe tari, la Trifești, de vindecări de boli și dezlegări de blesteme. Preoții își întind patrafirele peste spinările încovoiate și citesc molifte amețitoa­re. Veșmintele lor roșii acoperă norodul, care nici nu răsuflă, om lângă om, uniți prin atingere într-o sin­gură făptură. N-aș rezista să stau atât în genunchi, îmi spun mereu, uitându-mă la țărăncile acelea ne­clin­tite, ce parcă s-au lepădat de sine, înlemnite în credința lor. Tacu Veronica, femeia ce vinde lumâ­nări, îmi zice că mulți sunt străini, îi știe după chip, cum ar fi acel poet pe nume Laurențiu, care vine me­reu de la Roman pe jos, rugându-se pe drum încon­tinuu; oprește părintele mașina și-l roagă să urce, dar el nu vrea, zicând că "așa-i mult mai mare bucuria" întâlnirii cu Sfânta. Și sunt și alții, mereu vin alții, tot mai mulți... E-atât de puternică credința, o simți din încordarea oame­nilor ce-și lipesc frunțile de po­deaua bisericii, din nădu­șeala de pe frunțile preoților care citesc necontenit zeci și zeci de acatiste la rând, te înfiori auzind cum părinții iau asupra lor păcatele atâtor oameni, care le-au pus în palme, scrise pe foi de hârtie, speranțele. Părintele Gheorghe Mi­ron iese pu­țin din sobor, să-și tragă su­fletul. E prea mare apăsarea, povara ros­ti­rii atâtor necazuri. Se așează oftând lângă mine, în strană, și-mi zice șoptit că miraco­lele Sfintei din Trifești, nu au șir. Prin rugăciune la Sfânta s-au descoperit hoți ce se tem și azi de icoană, mai ceva decât de poliție, s-au re­cu­perat bani de la oameni ce nu-și ținuseră promisiunea, arătându-li-se în vise sau aie­vea, făcându-i pe nelegiuiți să vină și să-și ceară iertare sau să se predea singuri poliției. S-au împăcat soți, veniți cu dușmănie, în aceeași zi, fără să știe unul de altul, să plătească slujbe pentru câștigarea divor­țului, însă s-au întâlnit chiar aici, în biserică, și Maica Dom­­nului le-a mișcat sufletele și i-a unit din nou... Și, pe mă­sură ce-mi povestește toate astea, chi­purile oame­nilor îngenuncheați încep să se întoarcă spre ușă. Un murmur stins străbate mulțimea, iar preo­ții merg grăbiți spre ieșire. Rămâne doar dascălul Ci­prian, cântând necontenit, undeva în dreapta alta­ru­lui, împreună cu câțiva bătrâni, parcă mai înflăcărat, mai emoționat decât înainte. Ieșim în lumină. Câțiva cre­dincioși smeriți scot dintr-o mașină, cu o grijă ne­omenească, icoana învelită într-un pluș cafeniu. Preotul băcăuan Mihai Beicu îi supraveghează cu grijă, încercând să ajute, punând din când în când mâna pe Ea, ca și cum ar voi să-i încurajeze. "Con­tinuu au venit oameni din tot orașul, în fie­care zi, mii și mii. O iubește tot Bacăul!". Părintele Seg­neanu îi dă jos acoperământul, și-atunci o văd, și eu, mai strălucitoare decât în poveștile pe care le-am au­zit, luminând, efectiv, în mâinile lor, în veșmântul ei de argint și de aur; Maica în brațe cu pruncul Sfânt, amândoi cu chipurile încă limpezi și atât de tulbu­ră­toare încât, fără să vreau, îngenunchez, și eu, și îmi fac cruce. Icoana sfântă s-a întors la Trifești! Coinci­dență sau nu, chiar în clipa aceea, din tăpșa­nul de nori cenușii de deasupra satului, a ieșit prima rază de soare.

"Bucură-te, Mireasă, pururea fecioară!... "

Înfățișând-o mulțimii, cu amândouă brațele, pă­rin­ții intră în biserică! Ca la un semn, poporul se strânge în mijloc, suflet lângă suflet, într-un șir lung până la altar, întorcându-se cu trupu­rile spre intrare. Preoții ridică icoana și-ncep să pășească, purtând-o pe deasu­pra capetelor plecate. Patru copii-diaconi, cu chipuri feciorelnice și îmbrăcați în odăjdii de aur, flanchează alaiul, doi de o parte, doi de cealaltă - ți­nând lumânări aprinse în mâini. Și-atunci, deodată, în­­treaga biserică pornește să cânte, într-un singur glas: "Ca să strigăm ție: Bucu­ră-te Mireasă, puru­rea fecioară!..." Du­pă rânduieli vechi de când lu­mea, oame­nii cântă, și-n ochii lor văd lacrimi de fe­ri­­cire și re­cunoștință. Ridică bra­țele, fie­care pe rând, ca să atingă fe­re­cătura stră­luci­toare, mân­gâind-o, și-n aceste atin­­geri simți toată nădejdea că așteptările li se vor împlini, că se vor tămădui prin aceste atingeri, că de aceea au ve­nit aici și că vor mai veni, până la sfârșitul timpu­lui... Cu fală, preoții din Trifești așează icoana la locul ei, iar ea iradiază de parcă ar fi vie, lumi­nând în­treaga biserică. Cu toți ochii ațin­­tiți spre ea, lu­mea cân­tă, cântă mereu: "Bu­cu­ră-te!... Bu­cură-te, Mireasă, pu­ru­rea fe­cioa­ră!..."
Sfânta din Trifești are chip trist. Ochii ei, nefiresc de mari, învăluie depăr­tările c-o nesfâr­și­tă melancolie, presimțind, parcă, gol­­­gota Fiului ei. În celebra sa inventariere a icoanelor fă­că­toa­re de minuni din România, Epis­co­pul Melchi­sedec Ștefănescu o așea­ză la loc de cinste în lista ce­lor cincisprezece "Maici care plâng", singurele icoane recu­nos­­cute ofi­cial de Biserică, drept "fă­cătoare de minuni". Dintre acestea, Maica Trifeștiului e sin­gura care nu se află azi în mari și bogate mânăstiri voie­vodale, ră­mânând, mai depar­te, într-o bi­serică de sat, mult prea puțin cu­noscută. Credința și iubi­rea oa­menilor au ținut-o aici. Așa cum aveau să-mi spună credincio­șii la sfârșitul Sfântului Maslu, "Ea este Mama noastră. Apără­toa­rea noastră. Nu ne lăsăm de Mai­ca Domnului, până ce om muri...".