Un nou totalitarism?

Toma Roman
În țările cu democrație consolidată, Legislativul este una dintre cele mai respectate instituții ale statului.

Pen­tru cetățeni, el întruchipează esența democrației repre­zen­tative. Parlamentarii sunt aleși pentru a veghea la egala funcționare a legilor, pentru corectarea și amen­da­rea deciziilor (statale sau locale). În sistemele tota­litare sau în falsele democrații, Parlamentul joacă un rol decorativ, confirmând docil hotărârile Puterii Executive, eventual, în urma "consultării" lui de către aceasta. Le­gislativul trebuie să fie independent, tocmai pentru că re­prezintă voința tuturor cetățenilor. Nici o comunitate nu ar preda de bunăvoie totalitatea puterii unui grup de in­te­res, suprapus ansamblului ei. Independența legis­la­tivului nu înseamnă însă ridicarea acestuia la rangul de instituție decizională și, chiar mai mult, la rangul de super­putere. Ruperea Parlamentului de masa alegătorilor săi îl transformă într-o castă arbitrară, ce își apără pro­priile interese și nu pe cele ale acestor alegători. Situația se întâlnește frecvent în democrațiile hibride, unde Parlamentul este confiscat de un grup de tip oligarhic, ce face totul pentru a-și conserva puterea, pentru a se menține deasupra celorlalți și, uneori, chiar împotriva lor. Democrațiile hibride sunt instabile, putând oricând - datorită ruperii Parlamentului de cei pe care pretinde că-i reprezintă - să evolueze spre relansarea totalitaris­mu­lui, fie și într-o perspectivă nostalgică. Este și cazul ac­tualului Parlament al României, ce întrunește toate calitățile negative ale unei instituții presupus demo­cratice, reprezentative pentru voința alegătorilor.
Pentru exemplificarea și justificarea acestei consta­tări, vom lua câteva dintre ultimele manifestări ale insti­tuției în cauză. În raporturile sale cu Justiția, Parlamentul vă­dește o tendință tot mai accentuată de limitare a inde­pen­denței acesteia, de controlare a ei. În totalitarism, Jus­tiția era politizată, supusă arbitrariului puterii ab­solute. În democrațiile hibride, ea este declarată inde­pen­dentă, dar aplicată parțial. Parlamentul îi acceptă detașarea de politic până la limitele propriilor interese. Nu întâmplător, el este "refugiul" a zeci de persoane con­troversate, bănuite de corupție și abuz de putere, ne­cinste și imoralitate. Imunitatea oferită "aleșilor" blo­chează sau deturnează Justiția. Cu cât vreunul dintre res­pectivele personaje este implicat mai mult în afaceri mur­dare, afectând celelalte componente instituționale ale puterii în stat, cu atât Parlamentul se afișează solidar, în numele independenței sale, în apărarea acestuia. Ca­zurile Varujan Vosganian, Laszlo Borbely, Dan Șova și, ultimul, dar nu cel din urmă, Ion Ochi, sunt reprezen­ta­tive pentru solidarizarea transpartinică a parlamentarilor, în salvarea propriilor colegi. În situații speciale, cum s-a întâmplat cu Dan Șova, în cazul căruia o majoritate relativă a acceptat ridicarea imunității, regulamentele au fost manipulate ("interpretate") pentru a-l scăpa de apli­carea corectă a Justiției. Șova este o piesă esențială a eșa­fodajului construit de șeful Executivului, Victor Pon­ta, pentru conservarea poziției sale. De o interpretare identică a regulamentului nu s-a bucurat și Elena Udrea, parlamentar apropiat de fosta conducere a țării. Ca și în privința cetățenilor de rând, a alegătorilor, Parlamentul și-a demonstrat subiectivismul, majoritatea sa conside­rân­du-se deasupra Legii, indiferentă la ea. Încercările de a-i scoate pe procurori din categoria magistraților (imuni prin statut la presiunile politice) sau cele de limitare a ma­nifestării publice a actului justițiar fac parte din "stra­tegia" Parlamentului de blocare a aplicării uniforme a Justiției. Ultima inițiativă - invitarea oficială a mem­brilor Consiliului Superior al Magistraturii la o întâlnire "informală" cu C. Popescu Tăriceanu, președintele Se­na­tului și principalul actor în comedia salvării lui D. Șo­va - nu face decât să ilustreze tentativa Parlamentului de a se suprapune Justiției.
Parlamentarii și-au dobândit posturile prin selectarea lor (cel mai adesea plătită) de către partide. Ei au, în con­secință, o datorie față de partidele ce i-au nominalizat și care, odată aleși, le permit artificii financiare (indem­nizații, gratuități, pensii nerușinate) pentru recuperarea "investițiilor" cu care și-au plătit intrarea în Parlament. Proiectele de lege pentru finanțarea campaniilor electo­rale și pentru un singur tur de scrutin în alegerile locale (cu desemnarea indirectă a președinților de Consilii Județene) reflectă dorința tuturor partidelor parlamentare de a-și păstra pozițiile, chiar dacă voința alegătorilor ar lua alt curs. Dacă, după șocul alegerii lui Klaus Iohannis, partidele acceptaseră ideea transparenței finanțării ale­gerilor și cea a limitării puterii baronilor locali (prin ale­geri deschise care să reflecte opțiunile finale ale cetă­țen­ilor), la transpunerea lor în proiecte legislative, par­lamentarii - dependenți de "sugestiile" partidelor ce i-au propus - au adus diverse "amendamente", care își bat joc atât de angajamentele față de noul președinte, cât și de aspirațiile alegătorilor. Cel mai nerușinat dintre ele e faptul că la alegerile locale s-a acceptat formula unui sin­gur tur de scrutin, ceea ce duce la eternizarea pri­ma­rilor în funcțiune, inclusiv prin realegerea lor cu minim 5% din voturile exprimate. Ignorând opțiunile electora­tului pe care îl reprezintă, parlamentarii s-au vădit, încă o dată, un grup de yesmeni, interesați doar de propria bunăstare, datornici doar față de partidele în care "au investit" și prin care vor să-și recupereze, în imunitate, respectivele "investiții".
Exemplele de transformare a Parlamentului într-o castă oportunistă, dezinteresată de electoratul pe care pretinde că-l reprezintă sunt extrem de multe. Dovadă: la capitolul "încredere în instituții" al tuturor sondajelor, el este pe ultimul loc. Cauza principală este selecția ne­trans­parentă a candidaților ("donațiile", cât mai gene­roase pentru partide fiind principalul lor "argument") și corupția generalizată, ce le permite "acumulări" pe care vor, cu orice preț și în impunitate, să le păstreze. Com­po­ziția viciată a Parlamentului și acțiunile sale ires­pon­sabile alimentează nostalgia după totalitarism și deschid posibilitatea revenirii, în forme alterate, a acestuia.