Bisericile moților - Mânăstirea Poiana Sohodol din Alba

Camelia Starcescu
- Cătunele uitate din creierii munților ascund, uneori, locuri tainice, pe care doar dorul de Dumnezeu ne face să le găsim, îndreptându-ne pașii într-acolo -

În ziua Învierii Dom­nului, am trecut întâm­plător pragul Mânăstirii Poiana-Sohodol, din ju­de­țul Alba, pentru a așeza sub pro­tecție sfântă griji, păcate, dar și mu­guri de bucurii. Locașul acesta de pe coamele Apusenilor este o rugăciune continuă, rostită laolaltă de moți și dusă mai departe, spre cer, de călugări.

Bisericile mor îmbrățișate

Miez de aprilie. O zi plăcută și calmă. Parcă și mugurii se tem să devină floare, ca nu cumva străduin­ța lor să spargă din greșeală liniștea ce îmbracă munții. La ora prânzului, în curtea mânăstirii "Înălțarea Dom­nului", din Poiana-Sohodol, nu e nici țipenie de om. Obosiți, credin­cioșii se odihnesc încă după slujba de Înviere, fiecare pe la casele lor. Doar starețul Irineu Filip ne întâm­pină, apărut parcă de nicăieri. Des­chide ușa bisericii și-ncepe nerugate, ca într-un soi de litanie să depene povestea locului. Aproape nu-i aud vorbele. Nu-mi pot dezlipi ochii de pe sfinții pictați pe catapeteasmă și pe perete, ce așteaptă, par­că, un semn, ca să coboare, și ei, în biserică.
"Pictura a fost executată de frații Mihai și Gavriil Moroșanu", spune sta­rețul. "Ei nu au prea pictat în Ardeal, doar în ctitorii voie­vodale din Moldova. Au făcut monu­mente istorice, Putna, Vo­ro­neț, dar au lucrat și în Israel și la Muntele Athos. Când au realizat pictura de aici, erau la început de drum. Primul care a inten­ționat să transforme biseri­cuța aceasta sătească într-o mânăstire, a fost arhi­mandritul Dosoftei Morariu, numit preot paroh printre moți. Înainte, fusese însă stareț al mânăstirilor Putna și Vorona și a răbdat, timp de cinci ani, suferințe grele în închisorile de la Gher și Aiud. I s-a refuzat, însă, categoric, trans­for­marea bisericii într-o mânăstire", spune starețul.
Timp de șase ani, între 1966 și 1972, Dosoftei Morariu a fost exclus din viața monahală, exact cât petrecuseînainte, în bisericuța din Poiana-Sohodol, ca preot paroh. Șase ani de rugăciune și de mi­nuni, ce stau și astăzi mărtu­rie harului său. Mai întâi frumusețea aparte a biseri­cii. Zidită în întregime din piatră, din exterior, ea pare un lăcaș oarecare, ci doar intrând, înțelegi că, uneori, distanța între tine și cer poate fi anulată instantaneu.
La câțiva pași de la intrare, biserica e împărțită în două, de un zid mare și gros, de susținere, special întocmit așa, pentru a sta împotriva capriciilor ano­timpurilor din zonă, care fac, adesea, ravagii, cul­când, tot ce le stă în drum, la pământ. Și nici nu știi, intrând pentru prima oară înăuntru, ce anume să admiri, să încerci să înțelegi mai întâi: pictura vie pe jumătate? Catapeteasma? Vitraliile? Bolțile per­fect arcuite? Icoana uriașă a Maicii Domnului cu Pruncul în brațe, încadrată în înflo­rituri din lemn poleit?
"Icoana Maicii Dom­nu­lui e încadrată într-o sculp­tură în lemn masiv, fără nici o fisură, cu toa­te că au trecut peste 40 de ani de când a fost fă­cută. Se vede că lemnul a fost spe­cial pregătit și lucrat de o mână care a știut ce să facă. Și icoana, și cata­peteasma sunt lucrate la Mânăstirea Neamț. De aceea a și fost ridicată biserica, în cele din urmă, la rang de mânăstire, ca să nu se degradeze minu­nățiile acestea din interior. Din 1972 până în 1989, pe-aici s-au perindat o sumedenie de preoți. Dar locul fiind izolat, condițiile de trai grele, nu au stat prea mult. Din 1994 până în 1996, biserica a fost închisă, și fresca a început să cadă... Eu sunt aici din 1996 și de atunci focul n-a mai ars în biserică. Zidurile prind umezeală, și se degradează pictura și catapeteasma", spune Părin­tele Irineu. Și abia ascul­tându-l, simți, cumva, că frigul stă să-ți intre în oase aburindu-ți respirația și cuvintele. Ridici ochii spre sfinți și nu vezi nimic altceva decât dorința și bucuria lor de a coborî din pereți.
Și auzi, ca prin vis, povestea care curge și curge, deslușind alte și alte taine ale locului. Biserica cea veche, a satului fusese din lemn. Pe-atunci, înaintea războaielor mondiale, în sat era lume multă și bise­rica satului ajunsese neîncăpătoare. Și s-au apucat moții să ridice alta. Piatră cu piatră, adusă cu carele trase de boi, a fost pusă de jur împrejurul bisericii vechi, ca un brâu, cuprinzând-o înăuntru. Moții acești credincioși, din creierii munților, nu s-au îndurat să strice bisericuța din lemn, înainte de a o finaliza pe aceea de piatră. Așa că au îmbrățișat-o cu drag și-au zidit-o, ca pe Ana meșterului Ma­nole, așezând, lângă fiecare piatră din zid rugăciuni de iertare. Abia când biserica de piatră a fost terminată, cea veche, de lemn, a fost și ea dărâmată, dar oamenii o simt și acum înăuntru, ca pe un suflet de care nu se pot lepăda.
"Fără a fi fost școliți, oamenii acelor vremuri,au lucrat cu o trăire aparte, cu o înțelepciune de invidiat. Ceea ce au făcut au făcut cu drag și credință, știind că doar sufletul poate rezista timpului", spune Părintele Irineu.
Îmbrăcați frumos, doi câte doi, sfinții mângâie lumina ce încearcă să pătrundă în biserică, așteptând, parcă, să-i facă plutitori și pe ei. O rază ici, una colea, se așază cuminte în sufletul fiecăruia dintre credincioșii care intră, voit sau doar întâmplător, în biserică.

"În ziua de azi, e mare lucru să găsești oameni bucuroși că trăiesc"

Încet, încet, biserica se umple de oameni. Sunt câțiva săteni îmbrăcați de săr­bătoare, cu pruncii de mână, veniți la slujba celei de-a doua Învieri, ce urmează să înceapă. Dar starețul Irineu Filip mai întârzie în poveste, coborând-o puțin în viață, în vremurile tot mai reci pe care le străbatem așa de greu. "Omul poate fi mișcat, se poate încărca duhovnicește prin ceea ce vede. De câte ori intri în biserică, orice problemă, necaz să ai, parcă mai descoperi ceva, mai vezi ceva aparte, ce n-ai văzut până atunci. Totul pare natural. Depinde însă de starea omu­lui, de ceea ce caută. Nu poți găsi ceea ce nu cauți. Asta nu!"
Vorbește calm starețul, cu o mustră­toare înțelegere a omeneștilor slăbiciuni de dincolo de zidurile mânăstirii.
"În ziua de azi, e mare lucru să găsești oameni bucuroși că trăiesc. Majoritatea sunt posomorâți, și triști, amărâți, îmbufnați, ursuzi... Și e trist că mulți tineri sunt așa! N-au speranță, n-au nădejde, parcă n-au viață în ei. Mă întreb, de ce oare e omul atât de ursuz, dacă e tânăr și sănătos? Ar trebui să te bucuri că ai fost chemat la viață, să fii părtaș la minunea ei. Din păcate, omul nu realizează și nu știe să fie recu­noscător față de ce i-a dat Dumnezeu. Toată lumea vrea ce nu are și ce nu-i trebuie, ce nu i se potrivește. Ucenicii Mântuitorului spuneau: «Doamne, învață-ne cum să ne rugăm!». Noi nu știm să ne rugăm, nu știm să vorbim unii cu alții, atunci cum să vorbim cu Dumnezeu? Și tocmai de aceea omul se arată, de multe ori, nemulțumit. Vin la biserică, când și când, și spun, apoi, că n-au simțit nici o realizare. Păi, și la medic, dacă mergi îți prescrie un tratament, dar dacă nu te ții de el, nu te faci sănătos. Și nu e medicul de vină. Tu ești liberul-arbitru al vieții tale. De tine depinde să fii fericit".
Într-un colț al bisericii, doi străini, un domn și-o doamnă, fac notă discordantă cu toți ceilalți. Se vede că nu sunt de-ai locului. Par a fi orășeni, sunt îmbră­cați în pantaloni și-s plini de noroi până-n genunchi. Nefiresc, oarecum, pentru ziua de Paști. Dar nimeni nu-i privește ciudat. Localnicii și-au ocupat cuminți locurile și n-au ochi decât pentru icoane și urechi pentru rugăciuni. Aici, sub cerul rozaliu de pe bolta bisericii, e loc pentru toți.

Ceea ce rămâne

E miez de aprilie și aici, prin cătunele Apusenilor, abia crapă mugurul sălciilor. Pădurea e plină de ghio­cei și viorele, deși jos, la oraș, au început deja să înflorească lalele. Înțelegi mai exact spusele părin­telui, despre vitregiile vieții de-aici. Despre anotim­purile potrivnice, care bântuie și sufletul omenesc.
"De-atâta timp de când sunteți aici, nu v-a venit niciodată să renun­țați?", întreb. Părintele Irineu zâmbește. "Ei, nu! De des­tule ori! Și nu din cau­za frigului. Nu. Eu n-am fost obișnuit cu oa­menii de parohie, eu ve­neam din mânăstire, unde e altă rânduială, alt fel de-a fi. A fost foarte greu! La început, sătenii au fost împotriva mea, pentru că n-au fost obiș­nuiți cu rânduiala cea dreaptă. Am găsit multe lucruri la nelalocul lor. Dar deși e greu să-i faci pe oameni să înțeleagă, am reușit, totuși, și au început să realizeze că orice fac, fac pentru sat și pentru ei. Sunt lucruri care rămân. Să aibă la ce să se întoarcă: la bise­rică, la morții lor din cimitir. Contează foarte mult!".
Părintele Irineu iese din altar și face semnul cru­cii peste toți cei pre­zenți. "Hristos a înviat!". Chiar și pentru femeia aceea tristă, ce a venit la biserică cu hainele pline de noroi. I-s ochii-n lacrimi. "Adevărat a înviat!", răspunde încet. Mai e puțin și va izbucni primăvara adevărată.


Părintele Dosoftei Morariu
S-a născut la 18 august 1913, lângă Botoșani. A urmat Seminarul monahal de la Cernica. Ulterior, și-a început studiile de teologie la facultatea din Cer­năuți, dar le-a întrerupt după un an, pentru a par­ticipa la acțiunea misionară de peste Nis­­tru. În 1947, își finalizează studiile de teologie la Sibiu. Din 1948, slujește la Mâ­năstirea Antim din Bu­curești, dar și la Ca­tedrala Patriarhală. În 1956, Dosoftei Mora­riu a devenit starețul Mânăstirii Putna, apoi preot misionar în Ar­deal. La biserica din Poiana-Sohodol, jud. Alba, a fost preot pa­roh, între anii 1966-1972. A publicat două cărți: "Viața și nevoin­țele Sfântului Serafim de Sarov" și "Despre dumnezeiescul har".

Căi de acces

Din orașul Câm­peni spre comuna So­hodol, aflată la doar 16 km, se poate ajun­ge cu autobuze (trei pe zi) sau cu taxiul. Spre orașul Câmpeni există numeroase autobuze, zilnic, dinspre Alba-Iulia, Cluj-Napoca sau Deva/ Brad. Drumul este asfaltat până în apropierea mânăstirii.