Vine vacanța mare! - Încotro o luați și de ce?

Dia Radu
ANCHETĂ ESTIVALĂ CU SCRIITORI

Adina Rosetti
Ilustrată din Grecia


Scriu textul ăsta cu marea la doi pași. Egeea e cea mai frumoasă mare pe care o cu­nosc! E drept că nu am văzut încă Marea Chinei de Sud sau ah, Ma­rea Caraibilor, așa că mă mulțu­mesc, de câțiva ani, cu Egeea cea limpede și albastră, pe care o vizi­tez la capătul unui drum obositor de o zi, sau uneori de mai multe, până în Grecia. Nu m-a dezamăgit niciodată. M-a așteptat întotdea­una cu golfulețele ei mărginite de pini, cu plajele la care ajungi co­borând din munți (plajele astea îmi plac cel mai mult, cele mai greu accesibile și pustii, care ți se deschid în față ca o răsplată, după ce rătă­cești pe un drum pietros care pare că nu duce nicăieri), cu stân­cile pe care cresc ca prin minune ar­buști verzi, cu porturile din micile sate în care miroase a sărat, a pești, a călă­torie și-a calamar la grătar, umplut cu ier­buri aromatice. Egeea e plină de surprize. Își schimbă forma și textura cât ai zice "kalispera", te ademenește cu plaje perfecte, care par desprinse din reclame (nisip fin, auriu, și ape liniștite, turcoaz), pentru ca numai la câțiva zeci de metri mai încolo să se preschimbe cu totul și să-ți deschidă în față o mică plajă sălbatică, presărată cu pietre, și mărginită de munți stân­coși, cu marea bătând în verde-sma­rald sau albastru-cobalt. Sunt la al pa­trulea an de Grecia, dar cred că aș putea veni în fiecare vară aici. Sunt atâtea insule, că nu-ți ajunge o viață; visez în fiecare an la alta și lista se tot mărește. Anul ăsta m-am oprit la Thassos. O săptă­mână e întotdea­una puțin, nu prea se poate numi va­canță, e doar o scurtă pauză în care încerc să concen­trez cât mai mult din toate. Adun nisip și priveliști cu munți coborând în mare, leandri înfloriți, golfulețe umbroase, cât să-mi ajungă până la anul, și înfulec tone de măsline de toate felurile. Apoi plec, cu senti­men­tul confuz că, de fapt, vacanța de-abia a început și vreun spiriduș poznaș a dat timpul prea repede îna­inte...

Salutări de la Provița

Tot vara, îmi permit luxul exorbitant de a pleca o săptămână singură, la țară, într-un sat de lângă Breaza, unde au părinții mei o căsuță de vacanță. Se numește Provița de Sus și e "țara mea adoptivă". Am nevoie de săptămâna asta de singurătate ca de aer, și gândul la ea mă ține în viață; e limanul meu, e sfârșitul călă­toriei de fiecare an, pe cărarea galbenă spre un Oz ilu­zoriu, e vacanța mea interioară. Acolo mi-am terminat prima carte (în casă, nu pe deal, deși ar fi fost frumos să pot scrie în mijlocul naturii, așa cum pictau impre­sio­niștii...). Pridvorul și foișorul sunt numai pentru mine. E liniște de dimineața până seara, liniștea aceea pe care la București n-o pot găsi niciodată, singurul loc unde reușesc să scriu opt ore pe zi, așa cum am citit că ar face scriitorii despre care scrie, în biografiile de pe coperta interioară, că s-au "dedicat definitiv literaturii". Eu pot să mă dedic doar o săptămână pe an. După cele opt ore în care, chiar dacă nu scriu, am sentimentul că sunt exact unde trebuie și fac exact ce trebuie, ies la plimbare pe uliță și-mi imaginez ce-or crede sătenii despre mine: fata aia care a venit singură și umblă prin sat, mai mereu la aceeași oră (ora la care se întorc vacile de la păscut), care a rătăcit drumul și habar n-are pe unde să se întoarcă acasă. E clar că viața la țară nu s-a inventat pentru mine. Tremur de frică noaptea, mai ales atunci când plouă în rafale sau când scârțâie acoperișul din pricina vântului. Nu-s în stare să aprind un foc ca lumea, intru în panică atunci când apa din fântână e pe sfârșite sau când se termină butelia. Cel mai negru coșmar al meu e să cadă cu­rentul în sat vreo două zile, și nu o dată era să-mi pierd telefonul mobil pe câmpii, lângă o balegă proas­pătă de vacă... Și totuși, mă încăpățânez să merg aco­lo în fiecare vară. Ba chiar mă lupt pentru această săp­tămână de singurătate, la Provița mea de Sus. La fel o să fac și anul ăsta, prin august. Sper să reușesc să scriu și să nu sece prea repede apa din fântână...

Marin Mălaicu-Hondrari
Córdoba, orașul cel mai frumos din lume


Pentru mine, vacanța e strâns legată de școală, mai ales de vacanța mare, de acea senzație de bucurie copleșitoare că urmează zile de libertate totală, zile în care poți să faci ce vrei, să nu dai pe acasă cât e ziua de lungă. În vacanțele de vară am avut parte de cele mai fru­moase și mai exotice destinații turistice. Copil, nu ieșeam nicio­dată din Sângeorz-Băi, dar prin inter­mediul jocurilor și al căr­ților, ajungeam pe cele mai izo­late insule, pe plaje veșnic înso­rite, pe cele mai impracticabile poteci de munte, în ținuturi în­ghețate și în jungle nesfârșite, navigam pe mări nesfârșite și peste tot trăiam aven­turi nemaipo­me­nite. Când m-am făcut adult (am fost și eu adult pentru câțiva ani), vacanța s-a transformat în concediu și nu mi-a trebuit mult ca să-mi dau seama că, de fapt, concediul nu are ni­mic de-a face cu vacanța. Cât am fost angajat, îmi luam concediu numai atunci când voiam să scriu, când mă prin­dea "inspirația". Și inspirația niciodată nu mă prindea vara. Cred că eram singurul angajat care-și lua concediu cu dragă inimă în noiem­brie, să zicem, când ploua cu găleata, sau în fe­brua­rie, când era un ger de crăpau pietrele.
Dar iată că întâm­plarea a făcut ca în a­cest an să fi avut deja parte de trei zile de va­canță, un scurt sejur ve­nit oa­recum pe neaștep­tate. Și nu într-un loc oa­recare, ci chiar în Cór­doba, inima An­da­lu­ziei, orașul în care, între 2002 și 2007, mi-am dus zi­lele de emi­­grant. Partea fa­bu­­loasă e că românul care a mun­cit cinci ani fără acte, fără niciun fel de protecție socială sau asi­gurare medi­cală, se întorcea acum în Cór­doba însoțit de regizo­rul Tudor Giurgiu și de actorul Andrei Runca­nu. Știu că pare incre­dibil - pentru mine mai mult decât pentru ori­cine altcineva - dar de data aceasta, nu am um­blat pe străzile Cór­dobei în căutare de mân­­care mai ieftină, ci pentru a stabili locurile unde vom filma, pentru a reface parcursul per­so­na­jului Adrian, emi­grantul din romanul Apro­pierea. Acum, în cele trei zile, m-am putut bucura cu adevărat de Cór­doba, orașul celor trei culturi, cum este nu­mit, pentru că acolo conviețuiesc culturile romană, mu­sulmană și evreiască, un oraș declarat patrimoniu al umanității.
Córdoba înseamnă pentru mi­ne Judería, cartierul evre­iesc, cu casele lui albe, lipite unele de celelalte, în­ghesuite pe strădu­țele strâmte, întorto­cheate, vechi de sute de ani, cu caldarâmul lor din piatră mică, în care artiști ano­nimi au închipuit desene fan­te­zis­te, care-ți încântă ochiul atunci când îți cobori pri­virea pentru a-ți trage sufletul. Fiecare casă are un pa­tio, spațiu cu ver­deață și apă, loc de întâlnire misterios și prietenos în același timp, cufun­dat în liniști an­cestrale sau răsu­nând de flamenco, cu tot ce înseamnă acesta: drama­tismul chitarei, tângui­rea cântăreților, rit­mul în­nebu­nitor al castanietelor și al pașilor de dans. Piațe­te­le mici, răsărind brusc, sur­prinzător, cu efectul unei guri de aer proaspăt, solitare și sobre, cu două, trei bănci de fontă și un palmier care se înalță spre cerul de un albastru mistic; sau piețele vaste, cu monumente și fân­tâni arteziene, pline de terase. Se aud chiote, che­mări, râsete. Femei superbe, ce încă mai păstrează tră­să­turi maure, bărbați ema­nând o masculinitate dio­ni­siacă: erotismul plutește în aer, la un loc cu nisipul adus de peste Gi­bral­­tar. Apoi e Mez­­­­quita, mos­cheea de pe vremea când Cór­doba era cali­fat, când era cen­trul lumii culturale occidentale și riva­liza cu Bagdadul; Mezquita, cea des­pre care au scris Mir­cea Eliade și Henry Miller și care are un patio imens, plin de por­tocali și de mici ca­nale cu apă (apa: obsesia maurilor, obsesia oamenilor deșertului).
În mitologia mea personală, un loc aparte îl ocupă Sector Súr, zona cu parcuri industriale nesfârșite, cu prostituție și trafic de droguri, unde se incendiază ma­șini furate și se aud focuri de armă. Ca să ajungi acolo, venind dinspre centrul istoric, cel mai simplu e să tra­versezi podul San Rafael, la mijlocul căruia te întâm­pină statuia lui San Rafael, cel care, conform legendei, în Evul Mediu, s-a pogorât din ceruri ca să alunge ciuma din oraș. Nu există familie cordobeză care să nu aibă măcar un Rafael în casa ei. Așadar, traversezi podul San Rafael peste Guadalquívir, râul binecuvân­tat pentru Andaluzia, cu apele lui leneșe, mâloase, mărginite de palmieri și de eucalipți și te trezești, dintr-odată, într-un loc ce nu are nimic de-a face cu Córdoba istorică, poate doar țiganii adunați pe treptele locuințelor, cântând flamenco, te mai duc cu gândul la măreția orașului.
Pentru mine, care nu am fost niciodată turist și nu am nimic de-a face cu turismul (mai ales cu cel cultu­ral), Córdoba e un oraș unic, nesfârșit, misterios, adică cel mai frumos oraș din lume, pentru că în Córdoba am fost cel mai nefericit și cel mai fericit.

Ana Maria Sandu
Balcicul meu


Primul meu Balcic e așa cum scrie pe fotografiile făcute atunci, în 2002. Ne leagă deja o istorie de 13 ani. Nu e mult, dar nici puțin, din moment ce în toți anii ăștia am ajuns în orașul de pe colinele cretoase, aflat la 65 de km de graniță, cel puțin de două ori pe vară. Pe atunci încă mai auzeai vorbindu-se bulgărește și nu te îmbia nimeni cu meniuri scrise în românește. Chelnerul Viktor, de la terasa de lemn de pe malul mării, se chinuia prin semne să înțeleagă ce ne-ar dori sufletele și se uita adânc în ochii noștri până își dădea seama că peștele mic pe care îl desenam cu mâinile în aer și pe care voiam să-l comandăm la bere era, de fapt, hamsia. "Țața" - ne-a spus el râzând cu toată gura, când ne-a adus castronul imens și ni l-a pus pe masă. Astăzi, unele lucruri s-au schimbat. Iremediabil. Pe malul betonat al mării, în locul teraselor improvi­zate, modeste și atât de romantice, s-au construit mai multe hoteluri. Multe dintre locuri sunt chiar dichisite. Într-o seară, în timp ce mâncam niște scoici gustoase și vinul se răcorea în frapieră, chelnerul mi-a adus și o păturică.
Dacă ar trebui să i-l descriu cuiva care n-a ajuns niciodată aici, i-aș zice că locul acesta, pe care l-am găsit pome­nit mai întâi în jurna­lele unor scriitori, e acum un ire­zistibil ames­tec de melanco­lie, de pati­nă rămasă cam în pa­ra­gină și de kitsch con­temporan, colorat și viu.
Mihail Sebastian fugea din Bucureștiul cald, la Balcic. Du­pă o cură de soare și de mare se întorcea cu bateriile încărcate, de fiecare dată.
Nu contează de câte ori am fost în grădina Palatu­lui Reginei Maria. Senzația de familiaritate nu mi-a anulat absolut deloc bu­cu­ria de a urca și a coborî pe aleile lui înflo­rite, unde umbra îți face pielea de găină, oricât de cald ar fi afa­ră. Să ne înțelegem, pentru standardele celor mai mulți, palat e mult spus. Și impropriu. Palatul de la Balcic mi s-a părut tot timpul mai degrabă o casă ma­re, uluitor de simplă. Caldă și prietenoasă, fără ni­mic ostentativ. Grădinile, văzute an de an, le descopăr și mai spectaculoase. Un colț de rai verde, suspendat dea­supra mării.
Sufăr uneori că la Balcic nu este plajă. Dar m-am obișnuit. Dacă o iei pe străduțele în pantă din orașul vechi, neinvadat de turiști, dai de scări care te duc spre pâlcuri de case ascunse în vegetație. S-a construit mult, alandala, dar un farmec discret tot mai păstrează locul. Într-un an, am căutat toate casele desenate de Henriette Delavrancea, care au mai rămas în picioare. Toate au ceva țărănesc, balcanic și mediteranean. Un fel de "luxe, calme et volupté" care îți bucură ochiul. Au existat vreo 22 de vile proiectate de marea arhi­tec­tă la Balcic, din păcate, unele au dis­părut sau au fost mult transformate. Prin­tre cei care i-au comi­sio­nat pro­iec­te se numără: Ion Pillat, gene­ralul Rasovi­cea­nu, Eliza Brătianu, minis­trul de Finanțe Cancicov, familia Cu­țescu-Storck...
Dacă vreți să vă faceți o idee des­pre Balcicul de altădată, căutați și po­ze. În casa lui Ion Pillat, desenată de Henriette Delavrancea, acum e un res­tau­rant. Clă­di­rii i s-au adăugat terase și alte con­struc­­ții ajutătoare, dar încă îți mai poți ima­gina cum arăta în peri­oada inter­be­lică.
Pentru Vila Storck, aflată în apro­pierea palatului, am o slăbiciune imen­să. E lăsată de mult timp într-o para­gină care îmi rupe inima. Știu că în scurt timp o să dispară. Și un bloc im­personal îi va lua locul. Din­tr-o clădire miste­ri­oasă și majestu­oasă, în­ghițită de o ve­getație sălba­tică, a ajuns azi o ruină, care încă se încăpățânează să rămână în picioare. Tavanul s-a pră­bușit și se văd por­țiuni mari de cer. Foișorul de abia se mai zărește dintre bălării. Un banner anunță că e de vân­­zare. Dacă ajungeți la Balcic și treceți prin fața ei, opriți-vă și privi­ți-o. Va dispărea în curând și, odată cu ea, se va duce o întreagă lume.
Îmi place și Hotelul Speranța. O clădire boierească din 1886, care i-a aparținut doamnei Ghica și care se află chiar pe strada principală, Cerno More. A fost mult timp de vânzare, dar se pare că și-a găsit la un moment dat un cumpărător englez. Nu l-a re­novat, de câțiva ani a rămas semeț și gol, și cu obloanele trase.
Mahalaua tătărească, azi locuită de romi, a rămas la fel de săracă, ca pe vremea Reginei Maria, care mer­gea acolo și împărțea copiilor haine, mâncare și bani. Regina a iubit locul ăsta cu tot sufletul. Oricâte straturi de istorie crudă ar fi trecut peste el, o înțeleg atât de bine. Mi-o imaginez, uneori, cum privește, de pe jilțul ei de piatră, marea, până hăt, departe. Și imaginea asta o port cu mine și mă face să mă întorc, precum fiica rătă­citoare, mereu, la Balcic.

Matei Florian
Barca pe valuri...


Când plec, vreau să ajung acasă. Acasă la mine, în locurile acelea du­pă care tânjesc, când încep să mă strângă zidurile de beton. Și ele, zidurile, chiar strâng. Au un fel al lor, nesuferit, prin care mă fac să fug cât mai departe. Apar­­tamentul se tot micșorează, se nă­clă­iește de un soare stătut, zidu­rile dospesc, se umplu de o căldură mâzgoasă, și atunci știu că nu mai pot, că e timpul să o iau din loc, să-mi las blocul de izbeliște și să mă reîntorc acasă. N-ai nevoie de mare lu­cru ca să ajungi. Am cortul, am izoprenul, am sa­cul de dor­mit, am câteva lansete, am și niște prie­teni care gân­desc la fel ca mine. Ei au mașină și au motor de barcă și asta, zău, e ceva al naibii de im­portant. Cu mașina ajungi până în Murighiol, cu mo­torul ajungi și mai departe. Motorul se montează pe barca pe care o în­chi­riezi, iar barca pe valuri plutește ușor. Bine, ar fi de dorit să nu fie valuri, pentru că barca e mică, noi suntem mai mulți, iar "casele" pe care le purtăm în rucsacuri nu ar fi atât de grele, nici sacii de dormit, și cu atât mai puțin izoprenele, cât ce-i trebuie unui om pe lângă cortul său de toate zi­lele. Și aici, cu voia Dom­nului, sunt niște lucruri pe care ai face bine să nu le uiți. Apă, multă apă, con­serve, porumb de mo­mit crapii pe care îi vei prinde, toate monturile cu plumbi și ace posibile, și - oameni suntem, iar serile sunt lungi - vei avea nevoie și de ceva mai mult de băut decât de apă. Barca o să plu­tească, motorul va toarce ușor, și ar fi bine să nu te prindă vreo furtună pe lacul Isac, de pildă, pentru că una sunt cântecele, și cu totul alta, realitatea. Nu, o barcă atât de încăr­cată, cu un motor atât de mic ca al nostru, nu plutește deloc ușor pe valuri, iar valurile de pe Isac, atunci când e fur­tună, pot fi al naibii de neprie­tenoase. Dar nu va fi furtună, iar de udat, valurile ne vor uda foarte puțin, cât să știm că sun­tem în barcă, avem ba­ga­je și plutim pe Canalul Litcov, spre Caraor­man. E un loc bun de fă­cut tabără, chiar acolo, la răs­pântie. Malul e întins, apa e adâncă, sălciile sunt bă­trâne și te feresc de soarele nemilos de după-amia­ză, nu e nici stuf să te împiedice să pescu­iești, e numai bine. Pământul e al tău, pe el vei monta corturile. Aici ești acasă. Cel mai simplu loc de pe pă­mânt. Ai ne­voie doar de trei lucruri, iar ele sunt toate aici, din belșug. E pământul pe care dormi strâns lipit, des­părțit doar de un izopren și de foaia subțire de cort, e apa din care aștepți să vină pește­le, și e cerul nesfârșit, care se co­boa­ră asu­pra ta și te înfofolește pâ­nă peste cap cu albastru. E bine și, să mă bată Dum­nezeu dacă mint, n-am avut niciodată nevoie de mai mult. Pământul pe care te odih­­­nești, apa din care pescuiești și ce­rul cu care te învelești. De nesu­fe­riții ăia de țânțari am învățat, încet, să nu-mi mai pese. Și nu-mi mai pasă. Pen­tru că înainte ca ei să vină, lumina se scurge ca mierea printre sălciile bătrâne, aerul încre­menește și se umple de ninsoarea plopilor, peli­ca­nii fâlfâie în stoluri de fum alb spre lacuri, crengile uscate încep să trozneas­că în va­tra noastră de foc, apa se îmblânzește și avații și crapii o plesnesc cu cozile. Se face liniște, se face seară, și taci, până când soarele se scufundă într-o altă apă, înal­tă, sângerie, și, nu știu dacă am cum să vă spun, în toată tă­ce­rea asta care se umple de mi­lioane de țânțari, simți că ești viu, că tră­iești, că nu te-ai năs­cut de­gea­ba, că aici e cel mai bun loc de pe pământ. Vei vorbi apoi despre orice, des­pre țestoa­se, de pildă, că nu le-ai văzut nicio­dată, aici, în Del­tă, apoi le vei găsi pe un câmp cu mi­ros înne­bunitor de izmă, așteptân­du-te. Și vei ști că miracolele as­tea mici sunt răspunsul la toa­te în­tre­bă­rile tale complicate, răspunsul la fră­mântări și ne­liniști, răspunsul, pur și simplu. Iar a doua zi vei aștepta cu lansetele în­tin­se, o zi lungă, sărată de soare și căl­dură, iar așteptarea asta te va cură­ța, iarăși, de toate zidurile tale de be­ton care se strângeau în jurul tău. Și vor veni și crapi, veșnic mai puțini decât ai fi vrut, și vei prinde și știucă, veșnic mai mică decât ai fi vrut, și va fi atât de simplu, și vei simți că bucu­ria e atât de aproape, și îți va fi iar ciudă că uiți asta atât de des. Nu, nu ai voie să campezi în Re­zervația Del­tei Dunării. Dar când vor veni oame­nii să-ți zică asta, trebuie doar să le zâm­bești și să le spui că ai ajuns acasă.