Cum se rupe Ardealul de România

Ciprian Rus
Se întâmpla acum mai bine de doi ani: mă aflam în Po­lo­nia, în biroul lui Marcin Kubiak, subsecretar de stat la Dez­voltare Regională, ministerul condus de faimoasa Elzbie­ta Bienkowska, campioana absolută a atra­gerilor de fonduri europene.

Discutam cu domnul Kubiak despre cum Polonia reușise per­formanța de a atrage, cu ajutorul unor bo­nu­suri, 110% din fondurile care-i fuseseră alocate de către Uniunea Europeană. Printre nume­roa­sele obiective bifate, Polonia se lăuda cu nu mai puțin de 10.000 de kilometri de drumuri noi. Polonia, îmi spunea Marcin Kubiak, trecuse deja la un nou nivel. Cum majoritatea capitolelor la care putea dobândi fonduri pentru urgențe interne erau rezol­vate, Polonia urma să-și concentreze eforturile pe proiecte inter-regionale. "Nu ne e deloc indiferent cum se dezvoltă re­giunile de graniță de lân­gă noi, de aceea, ne implicăm ac­tiv în planuri care vi­zea­ză cooperarea cu Ucraina. Sunt mul­te argumente pentru care facem asta. Ele țin de mi­grația forței de muncă, dar și de deschiderea de noi piețe de desfacere", îmi spune ofi­cia­lul polonez. "Voi, în Româ­nia, de ce ignorați o piață de des­fa­cere atât de mare cum e Ucrai­na, de exemplu?", m-a în­trebat, în minutele mai puțin protocolare de dinaintea despărțirii.
Mi-am amintit de întâlnirea cu Marcin Kubiak după ce am citit, în presa economică, mai multe analize referitoare la starea infrastructurii din România. Cum se știe, tocmai a fost inaugurată porțiunea de autostradă dintre Arad și Nădlac, prima conectare pe autostradă a țării noastre cu Occidentul. Anul viitor vor mai fi finalizate alte câteva seg­mente de autostradă tot din Ardeal, astfel că, dacă e să-i dăm crezare premierului Victor Ponta, în 2016 vom circula direct pe autostradă de la Sibiu până în Ungaria și, mai departe, în Austria. În condițiile în care guvernul tocmai a anulat, la mijlocul lunii trecute, concesiunea construcției autostrăzii Comarnic - Brașov, iar pentru Pitești - Sibiu abia anul viitor ar putea fi gata studiul de fezabilitate, Ro­mânia va întâmpina centenarul Unirii celei Mari, în 2018, cu un incredibil paradox: Transilvania va fi, bine-mersi, conectată la Budapesta și la Europa, în timp ce va fi "rup­tă" de restul țării, cu care va comunica, la fel ca până acum, pe drumuri cu o bandă pe sens.
Conectarea cu Occidentul era și trebuie să fie un im­pe­rativ, și e bine că s-a făcut măcar acum, în ceasul al 12-lea. Legarea Ardealului de Europa va atrage, așa cum e de aș­teptat, și mai multe investiții într-o zonă care, oricum, ex­portă de 15 ori mai mult decât o face zona Moldovei. De fapt, despre asta e vorba: în vreme ce polonezii se gândeau cum să facă să-i tragă după ei pe ucraineni, noi n-am reușit, în 100 de ani de la Unire, și în 25 de ani de democrație, de­cât să adâncim prăpastia dintre provinciile istorice. Ar­dea­lul a luat-o, de-acum, rapid pe autostradă, în vreme ce res­tul Ro­mâniei merge într-a II-a, cu 60 la oră. Pierdem anual miliarde de euro, iar legăturile Bucureștiului cu țara și ale provinciilor istorice între ele au devenit, efectiv, un calvar. Peste trei ani sărbătorim centenarul Unirii, iar noi suntem mai rupți ca niciodată, din cauza găurilor din asfalt.