Tezaure ortodoxe: Mânăstirea Dobrovăț

Bogdan Lupescu
- Ultima ctitorie a lui Ștefan cel Mare -

Pădurile sfinte

Într-o seară din vara anului 1499, pe când Ștefan, domnul Moldovei, se îndrepta în fruntea oștilor spre Suceava, trecând printr-o dumbravă din co­drii Ia­șiului, a zărit în depărtare un sâm­bure de lumină ie­șind din pământ. S-a apropiat și, găsind în inima pă­durii chilia unui sihastru, a in­trat, cerându-i bătrânului binecu­vântarea. Monahul era rus, trecut peste Nistru și Prut, în căutarea singurătății. Văzându-l pe marele domn al Moldovei, l-a salutat pe limba sa: Dobri vecer = seară bună. Mai târziu, când Ștefan a hotărât ca în locul bordeiului sin­guratic să zidească o mânăstire de că­lu­gări, a numit-o, în amintirea sihastrului, Dobrovăț. Avea să fie ultima ctitorie a marelui domn moldovean. Din păcate, mânăsti­rea aceasta n-are astăzi nici pe de­parte faima Putnei, Su­ce­vi­ței sau Voronețului, acele atât de bătute tezaure ale tu­rismului românesc. Și chiar dintre ieșeni, puțini sunt cei care știu că la doar 40 de kilometri de orașul lor se află un monument istoric de o mare valoare, care ar pu­tea rivaliza cu cele mai im­portante vestigii ale Renaș­terii europene.
Iată ce scrie Regina Ma­ria a României, în urma unei vizite fă­cu­te la Do­brovăț, pe data de 1 iunie 1917: ..."După dejun, am ple­cat la Dobrovăț, unul dintre Domeniile Coroanei. Dru­mul trece prin păduri de toată frumusețea, dar e lung și neînchipuit de rău... Ne­tăgăduit, acest colț de țară e cât se poate de frumos, cu codri aproape neum­blați". Codrii lui Ștefan cel Mare, codrii bătrâni, lungi și um­broși, a căror fru­musețe îți taie răsuflarea. Zici că e im­posibil, după fier­bin­țeala de stepă a Iașilor, să-ți iasă în cale atâta amar de pădure. La fiecare kilometru, te afunzi tot mai adânc în fă­getul amestecat cu goruni, ziduri verticale de ve­ge­ta­ție, ne­îngăduind privirii de­cât o banderolă de cer pe dea­su­­pra drumului. În rarele ră­gazuri, poți vedea în de­părtări alte culmi înalte, ade­vărați munți de păduri ne­pri­hănite, codrii seculari și sfinți ai lui Ștefan cel Mare. Și, după o ul­timă cotitură, toți copacii dispar! Avem înain­te o poiană enormă, luminoasă, presărată cu ca­se multe, sărăcăcioase, până hăt, spre apus. Suntem în Dobrovăț.

Vecernie cu țărani

Mânăstirea e mai lesne de observat decât satul. La ca­pătul unei limbi lungi de deal se vede o adunătură de clă­diri cu trupuri viguroase, zidiri feudale, stator­nice și bă­trâne, dominate de turnul cel mare al clo­pot­niței, iar mai deasupra, cele trei clopote cu glas sub­țire, împrăș­tie­toa­re de nori. Chiar la temelia lui este o boltă scundă, pe unde va fi fost altădată intra­rea. Nu se știe de ce, dar țăranii Dobrovățului au și azi credința că, dacă prin poarta aceea vor trece doi miri cu numele Constantin și Elena, întreg turnul de dea­supra se va nărui până la ultima fărâmă.
E vecernie obișnuită, de toate zilele, și soarele a coborât deja la chindie, înroșind zidul imens al in­tră­rii. Puținii țărani veniți la slujbă au în­genuncheat în pro­naos, în­ghe­su­in­du-se unii într-alții, ca și când n-ar în­drăz­ni să treacă mai de­parte. Ciudat, în bi­se­rica asta nu se trece direct din pro­naos în naos, ci între ele se mai află o în­că­pere îngustă, fără ferestre - grop­nița cu pietre fu­ne­rare ale dom­ni­to­ri­lor. Și ni­­meni nu în­drăz­­nește să în­ge­nun­cheze aco­lo, în "ca­me­ra mor­ților".
O geană pre­lun­gă de lumină țâș­neș­te din che­narul ușii de la intrare, se în­tinde peste spi­nările ță­­­ra­ni­lor îngenun­chea­ți, pâ­nă de­par­­te, spre al­­tar, scoțând bi­­serica din în­tu­ne­ci­me. În stra­nă citeș­te un pă­rin­te cu trup masiv, cu barbă ar­gin­tie. Ci­teș­te cu glas moale, na­zal, mol­do­ve­nesc, ade­sea îmi pare că știe Evanghelia pe de rost, și doar când uită vreun cuvânt ia aminte la carte, puțin spe­riat, ca și cum s-ar deștepta din­tr-o plăcută ațipire.

Catapeteasma făcătoare de minuni

La început, ai putea crede că zi­durile bisericii - chiar și cata­peteasma - sunt negre. Abia apoi, când ochii se obiș­nuiesc cu întu­nericul, o fascinantă lume de sfinți te împresoară pe nesimțite, din beznă răsar alte și alte chi­puri gigan­tice, strălucitoare și triste, fresce păstrate în­toc­mai, de acum jumătate de mi­le­niu, fără ca vreo urmă de zgârietură sau scoro­jeală să le fi întinat colo­ritul. În fața altarului, un frate tânăr, cu trup sub­țire, aprinde unul câte unul candelabrele aurite, legate cu fire lungi, de înălțimile întunecate ale bolților. Îl iau deoparte, întrebându-l despre rân­duie­lile mânăstirii. E ne­voit să-mi vorbească în șoaptă, deoarece, din pricina re­zo­nan­ței extraordinare a zidurilor, orice suspin se poate pre­schim­ba în tunet. "Eu sunt cel mai nou aici. Am venit abia acum doi ani, din părțile Olteniei, dar știu că din 1990, anul re­înființării mânăstirii, niciodată n-au fost la Dobrovăț mai mult de șase viețuitori. Asta, deși avem unde să-i pri­mim - doar arhondaricul de la etajul casei Ra­co­vi­țe­ști­lor are peste o sută de locuri - și am avea nevoie și de bra­țe puter­ni­ce la gospodărie. Pur și sim­plu n-au putut sta. După o săp­tămână ziceau: «Părinte, nu mai pot ră­mâne, am ispite mari»... Iată ce cred eu: locul, locul acesta, cu pă­durile dim­pre­jur, cu biserica aceasta minunată, e bi­ne­cu­vântat de Dumnezeu. Dar acest loc îi și alege, îi cerne pe cei vrednici. Vara, ne pomenim cu turiști hotărâți să rămână o singură zi și care nu pot pleca nici peste două săptămâni. Se roagă de noi să-i mai ținem, spun că li se întâmplă ceva frumos, simt o liniște și o împă­care pe care n-au întâlnit-o nicăieri altundeva, că plutește ceva în aer în locul ăsta. Nu vă mai spun de atâtea și atâtea cazuri de vindecări, de suferinzii care veneau în cârje și plecau pe picioare... Ce-i tămădu­iește pe acești oameni? Biserica? Rugăciunea? Cu­vân­tul duhovnicului? La noi nu este o icoană făcă­toare de minuni, ci o catapeteasmă făcătoare de mi­nuni. Priviți-o, fiecare icoană e hăruită, important e să le săruți cu credință. Acum câțiva ani, a luat foc însăși icoana îm­părătească a Maicii Domnului, din stânga iconostasului. A ars toată lemnăria și chiar ca­drul ușii de intrare în altar, dar pânza a rămas neatin­să. De asemenea, sus, la gospodărie, o icoană a fost înghițită de flăcări, împreună cu un întreg hambar de fân. Tone de fân s-au mistuit peste ea, și sub jăratic, frații au găsit icoana, la fel de frumoasă ca înainte. Și cum ar putea să fie altfel, dacă icoanele Dobrovățului reu­­­șeau odinioară să învingă oști? Se spune că fiul unui han al tătarilor, luat prizonier în urma unui mă­cel sângeros, i-ar fi zis domnului Ștefan că se recu­noaște învins, dar nu de către oastea mol­dovenilor, ci de un soldat mult su­pe­rior și moldovenilor, și tătarilor, pe care l-a văzut în lup­tă și l-ar recunoaște dintr-o privire. Întâmplător, păgânul a dat cu ochii pe acolo de icoana făcătoare de minuni a Sfân­tului Mucenic Gheorghe. A căzut în genunchi, stri­gând: «Acesta este ostașul care ne-a învins!». Mai apoi, dom­ni­to­rul a închinat icoana la o mânăstire din Sfântul Munte și acolo a rămas până azi. Așa că, vedeți, în mâ­năs­ti­rea noastră nu-i nevoie de «publicitate». Aici se petrec mi­nuni la tot pasul..."

Biblia zidurilor

Fratele Ioan are un soi de sălbăticie într-însul. O băr­buță neagră, zburlită, chipul osos, plin de forță, și mai ales ochii aceia negri, sclipitori, înroșiți de po­căință și su­pu­nere - toate te duc cu gândul mai degra­bă spre un prinț arab din vremi îndepărtate, rușinat numai dacă se simte privit. Curios, deși nu a împlinit încă 24 de ani, în pletele fra­telui sunt multe, foarte multe fire cărunte. Îmi arată, undeva în partea opusă altarului, singurul tablou votiv ce-i înfățișează laolaltă pe cei trei mari Mușatini ai Mol­dovei: Rareș, Bogdan și tatăl lor, Ște­­fan, dintre care ultimul ține în palmă biserica - aidoma celei de astăzi -, în­tinzându-i-o cu umilință lui Hris­tos. Pictura aceasta a fost făcută după moar­tea lui Ștefan, de către Petru Rareș (cel socotit fecior ne­le­gitim), ca și cum astfel ar fi ținut să le spună urmașilor că e os din osul domnesc, Mușatin.
Apoi, degetele străvezii ale tânărului frate urmă­resc, amă­nunt cu amănunt, un șir de fresce închipuind Pa­ti­mi­le Mântuitorului, rânduite ca într-un film cu­tre­mu­ră­tor, ce pornește în dreapta altarului și înconjoară întreg naosul. Toate sunt atât de vii, de bine înge­mă­nate, încât ai putea să nu-ți iei privirea ore în șir de pe zidurile ace­lea seculare. Fratele glumește, spunând că aici e "zu­grăvit" întreg Noul Testament, iar eu îl aprob din toa­tă inima. Într-adevăr, ce-ți mai trebuie Biblie, dacă zi­du­rile însele sunt o mare, neasemuit de frumoasă Scriptură?

Aurul din putină

Slujba se termină brusc, printr-o simplă închidere a Scrip­turii. Oamenii ies încet prin porticul îngust. Cu­minți, răbdători, des­fă­tându-se cu taifasuri mă­runte. Abia acum observ că fra­tele care îmi vorbise este des­culț. Vorbește pe rând cu fiecare dintre credincioși, le ascultă păsurile, îi îndeamnă ca o adevărată gazdă să mai aștepte puțin, să nu plece. Apoi se întoarce zâm­bind către mine: "Doamne, dacă ați ști ce oameni extraordinari are Dobrovățul... Mânăstirea asta nu-i pentru ei doar așa, un loc unde să mai bârfești cu vecinii duminica. Satul întreg e legat de mânăstire și trăiește prin ea. Orice problemă ar avea - certuri, ne­ca­zuri, boli, orice ar întreprinde, oamenii vin mai întâi aici să ceară sfatul unui părinte. Dacă vreți să aflați de tre­cu­tul mânăstirii, mai bine întrebați-i pe ei. Oricum, ei știu mai multe decât mine".
N-a fost deloc greu să mă bag în vorbă. "Biserica noastră îi de la Ștefan!" e prima vorbă rostită de ță­rani, cu o poftă mân­dră, ca și cum întreaga is­torie ce s-a scurs până la dânșii le-ar fi as­tăzi și sprijin, și nădejde, și cu­vânt de folos. Oamenii aceștia se simt ocrotiți de tre­cu­tul sa­tu­lui lor, au con­vinge­rea că ni­meni nu le poa­te face vreun rău și ni­meni nu se va atinge de rân­du­ielile lor stră­moșești, tocmai pentru că biserica lor "îi de la Ște­fan!". Fără nicio exa­gerare, fi­ece pri­chin­del de pe uliță știe că mâ­năstirea a fost zi­dită de Ște­fan cel Mare la 1503, ter­mi­na­tă de Bog­dan al III-lea la 1514 și îm­po­do­bită cu pic­turi de Petru Rareș în anul 1529. Moș­­negii au prins grai de cer­ce­tă­tor, oricare îți va spu­ne - pe un ton foarte firesc - că-n ogra­da lui Miron Du­mitru este ceramică de Cucuteni, că pe înăl­ți­mea de la Cetățuie sunt res­tu­rile unei cetăți a da­ci­lor din vea­curile II-III î.Hr. (și altele la "Că­rămidă­rie", la "Rât" și la "Li­vadă", lângă ci­­mi­ti­rul de azi), că toc­­mai de­desubtul bi­se­ricii s-au găsit, în ur­mă cu vreo 37 de ani, o așezare ro­ma­nă din secolele III-IV, cu bordeie în­gropate în pământ, și o su­me­denie de bani de aur. Din 1561, mâ­năstirea, cu toate moșiile ei, a fost în­chinată Mâ­năs­tirii Zografu, la Muntele Athos, iar egu­menii greci i-au spart bisericii aco­perișul, lipindu-i trei turle "ca niște bulbi de ceapă", după moda vremii. A intrat în legen­dele satului pățania lui Vasile Cozma din anul 1863, anul în care athoniții au pă­răsit Dobrovățul, supărați că domnitorul Cuza le-a dat îna­poi țăranilor pământu­rile mânăstirii. Se zice că aces­tui Vasile Coz­ma, călu­gă­rii greci i-au lăsat în păs­trare câ­teva putini cu brân­ză, spunându-i că, atunci când s-or în­toar­ce, le vor lua îndărăt. Văzând că trec anii, țăranul s-a hotă­rât, fie ce-o fi, să le deschidă. Înăuntru nu era brân­ză, era aur. Din banii aceia, țăranul a clădit o școală, iar urmași de-ai săi mai trăiesc și astăzi, fiind dintre cele mai bogate familii ale satului.

"Tovarășe profesor, noi suntem răzeși, nu suntem iobagi!"

Și te gândești cum de știu țăranii aceștia atâtea lu­cruri despre comorile ce zac dedesubtul satului lor? Răs­pun­­sul aveam să-l primesc de la arheologul Ni­colae Puș­cașu, cel care a condus lucrările de restaurare a bisericii în perioada 1974-1976: "Se poate spune, într-un fel, că ei au descoperit toate aceste comori. Prin decembrie 1974, când a venit ordinul Ceaușeș­ti­lor de sistare a res­ta­u­rărilor la monumentele ecle­zias­tice, eram cu biserica deschisă. Tocmai demo­laserăm turlele grecilor - ajutați de satul întreg - și ne pre­găteam s-o acoperim cu un acoperiș unitar, cum fusese pe vremea lui Ște­fan. Atunci am che­mat tot satul și am întrebat: «Ce ne facem fraților, că avem poruncă să în­chi­dem șantierul? Ninge înăuntru, se duce dra­cu­lui totul. Pictura, mor­min­tele, bordeiele dacice și cele din secolele III-IV, totul...». Nu pot să uit clipa când unul dintre ei s-a ridicat și a zis: «To­va­rășe profesor, noi suntem răzești, nu suntem io­bagi! Nu ne închid ăștia așa, când vor ei». Le-am zis: «Bine, bine, dar n-am să vă mai pot plăti», iar ei au spus: «Nu-i nimic, vom lucra fără pla­tă». M-a uluit so­li­da­ritatea asta a lor. Acolo nu se po­me­neș­te om care să-ți pro­mi­tă că face ceva și să nu facă. În­cer­cam să le ex­plic c-or să vină să ne în­chi­dă cu for­ța, că fa­mi­liile lor s-ar putea să aibă necazuri, dar nimic nu i-a clintit. «Mer­gem să facem de pază cu to­poarele la poar­ta mâ­năs­tirii; dacă ve­dem pe vre­unul că se atin­ge de biserică, au ter­minat-o cu noi!». Vă spun, în iarna aceea, au venit trei luni și jumătate la lucru fără să fie plătiți, și asta, după ora cinci seara, când își ter­mi­nau tre­burile la gos­po­dă­rie. Au tras curent electric pes­te câmp, din satul vecin - căci în Dobrovăț n-aveau lumină - și lucram împreună, până la trei-patru dimineața. Vă spun, îmi dădeau la­cri­mile când îi vedeam seara venind, de la copiii de doisprezece ani până la moș­ne­gii de șaptezeci. Fără ei, n-aș fi izbândit. Când s-a tipărit prima mo­no­grafie a satului, ță­ranii au isprăvit tot tirajul în numai câte­va zile. Citesc și acum din ea, seara, câteva pagini, înainte de culcare. Citesc din ea ca din Biblie".
Și iată-i, astăzi, pe aceiași țărani, încon­ju­rându-l cu dragoste pe părintele care a slu­jit în altar. O mătu­șică i-a adus popii o coșarcă plină cu tă­râțe. Zice că o babă piz­mă­reață de pe dea­lul Lupoaicei i-a luat mana laptelui de la vacă și e convinsă că numai dacă-i stro­pește părintele tărâțea cu agheasmă sau ba­rem de-i zice la ure­che câteva mo­litve, vita sa va avea iarăși ugerul bogat. O altă femeie crede că "i s-a legat cununia", alta îi cere părintelui să vi­nă acasă la dânsa, pentru un maslu, fiindcă-și bănuie fiul c-ar fi stă­pânit de lucrări dia­volești. "S-ar putea să vă mi­rați, dar la noi, cele mai multe slujbe se fac pentru ani­ma­le bol­nave sau deocheate, pentru dezlegări, pentru aducere de ploi sau recolte bogate. Aici, în Dobrovăț, nu trec zece case la rând fără să găsești un descân­tător care știe să-nvârtă norii pe degete", întărește fratele Ioan.
Încetul cu încetul, aveam să-mi dau seama că aco­lo, în satul din vale - mai abitir decât în multe alte părți ale țării -, viața oamenilor e călăuzită, încă, de cre­dințe pă­gâ­ne mai vechi de Hristos, că ei trăiesc și astăzi pe de-a-ntre­gul în lumea farmecelor și a descân­tecelor, pe care numai harul unui preot le poate dezle­ga sau tămădui. Și te întrebi cum tocmai răzeșii aceștia atât de credincioși, ostași întru Hristos, mereu pregă­tiți să-și dea viața pentru mânăstirea lor "de la Ștefan" - o adevărată cetate a Or­to­doxiei românești -, tocmai ei să mai creadă astăzi, în mileniul trei, în aceste "vrăjitorii"? Și dacă da, cui se datorează toate aceste rânduieli precreștine de care nu se despart, cu toată credința lor? Izolării de lu­mea "civilizată"? Sărăciei țăranilor de aici? Sau poate tocmai înaintașilor daci, care dorm de milenii în pământurile Moldovei? Ni­meni nu cred că va putea răspunde vreodată aces­tor întrebări.
La plecare, coborând drumul cel vechi al vo­ie­vozilor Moldovei, mi s-a părut că, de undeva, din firi­dele tainice ale clopotniței, deslușesc un tropot înă­bușit de copite și fluturarea unei hlamide domnești.