Lecția Greciei, România și tentația populismului

Ciprian Rus
Nici n-a apucat să pună în practică vreuna dintre mă­su­rile dure de reformă cerute de Occident pentru obținerea îm­prumutului care salvează Grecia de la de­zas­tru, că premierul Alexis Tsipras aruncă din nou țara în zona instabilității politice, provocând alegeri anticipate, pentru a-și rezolva, de fapt, răfuielile cu aripa extremistă a partidului său.

După scrutinul care a impus Syriza la putere și după referendumul prin care guvernanții au cerut poporului să decidă în privința acceptării sau nu a condițiilor impuse de troica UE - Banca Mondială - Fondul Monetar Internațional pentru acordarea de noi împrumuturi, grecii sunt chemați la urne pentru a treia oară în 10 luni! Au fost 10 luni de promisiuni deșarte și de apa­riții bombastice, la televizor și la negocierile cu cre­ditorii, ale cuplului Alexis Tsipras - Ianis Varoufakis. Cei doi au jucat tare, vocal, cartea populismului, s-au folosit de toate tertipurile posibile pentru a fragiliza poziția celor care urmau să le dea bani, pentru ca, în final, să sfârșească, am­bii, prin depunerea demisiilor, în condițiile în care cre­ditorii nu s-au lăsat câtuși de puțin înduplecați de artificiile lor oratorice, dimpotrivă. Populismele dau bine până când, ajuns la putere, te trezești că nu ai cu ce să le onorezi, că de unde nu produci, nu ai cum să cheltui.
Lecția Greciei este cel mai bun exemplu despre cum poți duce o țară pe marginea prăpastiei, și la ea se gândesc, zilele acestea, toți cei care - de la simpli analiști economici și de la oameni din mediul de afaceri, până la somități din Consiliul Fiscal și din cadrul Băncii Naționale - ridică semne de întrebare referitoare la aventuroasele măsuri de liberalizare fiscală propuse de premierul Victor Ponta. Seria de facilități incluse în noul Cod Fiscal, reducerea TVA, eliminarea supra-accizei la carburant sau creșterile sa­lariale în sectorul public sunt, toate, niște măsuri extraor­dinare pe hârtie. Unde mai pui că, în prag de an electoral, ele cu greu ar putea fi combătute de opoziție. De altfel, într-o încercare de a se face și ei că lucrează, cei din PNL au provocat o așa-zisă negociere a unui acord politic pe mar­ginea unui Cod Fiscal pe care îl votaseră cu două mâini înainte ca președintele Klaus Iohannis, alertat de mai-marii Băncii Naționale a României, să-l trimită înapoi, în Par­la­ment. Rezultatul acordului - amânarea eliminării supra-ac­cizei pe carburant și scăderea TVA la 20%, nu la 19%, cum suna propunerea inițială, nu a fost în măsură să îi convingă nici pe cei din BNR, nici pe șefii Consiliului Fis­cal. Și unii, și alții, se tem că "atunci când ai asemenea creș­teri cu cheltuielile salariale, o reducere cu un punct pro­­centual a scăderii TVA nu are cum să le suplinească. Efec­tele vor fi aceleași: o reducere a credibilității, pro­ble­me cu costul datoriei, iar politica monetară va avea de su­ferit. Într-un cuvânt, această relaxare e prea masivă și prea devreme".
Vremurile când, exact înaintea marii crize din 2008, premierul Călin Popescu Tăriceanu cheltuia în neștire toată creșterea noastră economică și lăsa țara în datorii uriașe sunt prea recente pentru a fi ignorate. Dezastrul Greciei se întâmplă chiar sub ochii noștri, iar lecția lui e că popu­lis­mele dau bine la televizor, dar nu rezolvă problemele reale.