Festivalul ENESCU - Când muzica luminează orașul

Iulian Ignat
O tânără îmbrăcată într-o rochie simplă, crem, își leagă bicicleta de gărdulețul parcului și urcă treptele Ateneului, pentru o seară dedicată compozitorilor ruși. O doamnă trecută demult de prima tinerețe, cu o coroniță strălucitoare pe cap, într-o rochie aurie, cu spatele gol, își ocupă, ca în fiecare seară, lo­cul din primul rând. Puștani cu părul mare și cu tricouri cu însemne rock ascultă cuminți, dar nu se pot abține să nu țină ritmul muzicii cu mâna ușor ridicată. Sunt studenții de la Conservator. În pauză, doi pensionari discută aprins, cu multe amănunte, despre cât de uluitoare a fost inter­pretarea "Păsării de foc", la o ediție trecută a festivalului. Elevi ai școlilor de mu­zică, unii cu violoncelul în spinare, vor um­ple până la refuz sa­la, ascultând în pi­cioa­re concertele. Es­te sep­tembrie și, odată la doi ani, Bucu­reștiul orga­ni­zează cel mai im­portant eveniment cultural din istoria sa.

Ediția a XXII-a Festivalului George Enescu, desfășurată în­tre 30 august și 20 septembrie, nu a în­sem­nat un triumf doar pentru că per­for­­manțele muzi­cale din sălile de spec­tacole au fost la su­perlativ, sau pentru că festi­valul a ajuns printre cele mai pu­ternice din lume, și sute de turiști străini vin aici pentru a-i as­cul­ta pe marii interpreți și marile or­chestre. Ci și pentru că centrul Bucureștiului a fost luminat, timp de trei săptămâni, de bucuria oamenilor îndrăgostiți de muzică, diferiți ca vârstă și ca profesii, dar strânși laolaltă de muzica clasică. Oare nu este minunat să vezi mulțimi ce se revarsă pe străzi, la miezul nopții, unii în tăcere, vădit emoționați, trans­figurați, alții discutând aprins despre Mozart, Enescu, despre cu­tare dirijor sau pianist?

Multe victorii și o dezamăgire

Cel mai așteptat și mai apreciat moment al festivalului a fost, fără îndoială, venirea la București a Orchestrei Filarmonicii din Berlin. După 15 ani de negocieri aprige cu organizatorii români, germanii au sosit cu 11 tone de echipament, record în istoria festivalului. "Pentru noi este un privilegiu să fim aici", a spus, ele­gant, dirijorul or­chestrei, Sir Simon Rattle. Reacția pu­bli­cului și felul în care au fost primiți la București i-au de­terminat pe me­ti­cu­loșii nemți, ce alcătuiesc una dintre primele trei or­chestre ale lumii, să anunțe imediat că vor reveni la ediția din 2019 a Festivalului Enescu, ceea ce a însemnat una din marile victorii ale festivalului. O altă victorie este aceea că s-au cântat 22 de lucrări compuse de George Enescu, ale cărui simfonii au fost interpretate atât de rușii de la Filarmonica din Sankt Petersburg, cât și de americanii de la San Francisco Symphony. La capitolul decepții, aceeași lipsă a unei săli mari de spectacole, sau măcar a unui proiect, a unui plan de construcție a unei săli per­formante. A spus-o acum câteva ediții ma­rele dirijor Zubin Mehta, ce a adresat o scrisoare deschisă guvernului, în care afirma că România merită o sală adevărată de concerte. "Îmi pare rău că îmi iau la re­vedere de la dum­nea­voastră într-o fostă sală comunistă de congrese", a spus Ioan Holender, la capătul a zece ani în care a fost directorul festi­valului. "Aproape toți pre­șe­din­ții, prim-mi­niș­trii și pri­marii din această pe­ri­oa­­dă mi-au pro­mis, dar ni­mic nu s-a în­tâm­plat." Oare vreunul din oa­menii politici ce s-au afișat la con­certele de la Sala Palatului au roșit măcar un pic? De­și monument de arhi­tec­tură, su­perba sală a Ate­ne­ului este ne­în­căpătoare, iar Sala Palatului are o acustică foarte slabă. Cât despre spațiu, chiar cu o capacitate de 4000 de locuri, la Sala Palatului au avut loc con­certe cu zeci de spectatori în picioare. La multe spectacole, biletele s-au vândut cu luni de zile înainte. Ce-i drept, a existat și o a treia locație pentru concerte, cu o destinație foarte generoasă: Piața Festivalului, aflată la câțiva pași de Ateneu, a pus la dispoziția celor ce nu au mai găsit bilete, ori nu au avut bani, o sce­nă mare, bine echipată, și un program artistic de calitate. Una dintre cele mai de succes seri a avut în prim-plan Planetele, un spectacol complex, cu muzică, poezie și proiecții. I-am so­licitat un interviu inițiatorului acestui pro­iect, tânărul dirijor Cristian Lupeș.



CRISTIAN LUPEȘ
"Datorită Festivalului, simfoniile lui Enescu se aud în întreaga lume"

- Care sunt primele tale amintiri legate de fes­ti­val? În ce fel ți-a marcat el cariera?

- Nu mi-a influențat alegerea de a deveni dirijor, pentru că asta mi-am dorit dintotdeauna. Părinții îmi povesteau că, întors de la un festival ținut la Tescani, am fost întrebat ce instrument îmi place mai mult. De pe bancheta din spate a Trabantului, am răspuns: "Orchestra". La început, am văzut festivalul la tele­vizor, apoi, în 1998, am ajuns pentru prima oară ca spectator și nu am ratat niciun concert, le-am prins pe toate, și pe cele de la Ateneu, și pe cele de la Sala Palatului. Pentru mine a fost ceva fabulos, gigantic. Sigur, nu se compară ediția de atunci cu cea din 2015, ca organizare, concept, mediatizare, însă spec­tatorii erau la fel de entuziasmați cum au fost și cei de anul acesta, la venirea Filarmonicii din Berlin. Să-l văd pe scenă pe Radu Lupu sau Filarmonica din Chi­cago era ceva de necrezut pentru mine, nu-mi venea să cred ce mi se întâmplă. Apoi, ca student la Con­ser­vator, am intrat în mașinăria organizatorică a festi­valului. Lucram cu o mare pasiune, 12 ore pe zi, timp de trei săptămâni. Era un risc mare, responsabilitate enormă, dar totodată o experiență incredibilă. Am însoțit mari artiști, i-am privit de aproape, am discutat cu ei, a însemnat foarte mult pentru mine. Zubin Mehta nu era mulțumit de sonorizarea Sălii Palatului și mi-a spus: "Tu ai făcut sonorizări, ești și dirijor, știi ce vreau, mergi la pupitrul de sunet și ocupă-te!" Marele dirijor japonez Seiji Ozawa lucra la Rap­sodia Română numărul 1 a lui Enescu și voia să în­țeleagă mai bine temele folclorice, așa că m-a rugat să-i arăt cum se dansează unele pasaje. Am încercat să-i arăt, dar la un moment dat, i-am spus că unele nu se pot dansa de unul singur. S-a ridicat și a zis: "Hai!". Și iată-mă dansând hora cu unul dintre marii dirijori ai lumii. Îți dai seama ce au însemnat pentru un student astfel de întâlniri, cât de mult m-au încăr­cat, mi-au arătat că sunt pe drumul cel bun.

- Apoi ai trecut în partea luminată a festivalului, pe scenă.

- Nu multă lume știe că studenții reprezintă o parte foarte importantă în organizarea festivalului. La co­mandă este un om cu o uriașă capacitate de muncă, Mihai Constantinescu, iar în jurul său se află o echi­pă mică, ce pregătește din timp, minuțios, eve­ni­mentele. În cele trei săptămâni, studenți de la diferite facultăți se implică total, muncesc mult și învață în cel mai bun mod lucruri capitale în viitoarea lor me­serie. După ce am luat masteratul și am început să colaborez cu diferite orchestre din străinătate, a venit vremea să îi las pe alții în locul meu. Prima mea contribuție artistică la festival s-a petrecut în 2011, în ciclul "Enescu și contemporanii săi". Apoi am dirijat o lucrare vocal simfonică a lui Enescu, "Isis", care-mi place foarte mult, iar anul acesta, am venit cu un proiect amplu, "Planetele" lui Gustav Holst. O lucrare spectaculoasă, ce se cântă foarte rar în România, pentru că solicită o orchestră numeroasă, de 80 de persoane. Voiam să o aduc în scenă încă de acum zece ani, iar acum am pregătit un spectacol cu proiecții și cu participarea lui Marcel Iureș, naratorul unui text scris de Vlad Zografi. Actorul a stat în rândurile orchestrei, așteptându-și intră­ri­le, și s-a arătat foarte impresionat de mun­ca instru­mentiștilor. Mi-a spus că nu se aștepta să simtă atâ­tea lucruri, să fie atât de emoționat de at­mos­fera din mijlocul orchestrei.

- Cum ai simțit publicul?

- De multe ori, după un concert, vin spectatori care-mi spun că ar fi vrut să vorbesc un pic, să afle de la mine mai multe despre mu­zi­că, despre povestea ei. De data asta, așa am făcut, am lăsat publicului, prin pro­iecții și poezie, mult mai puțin loc pentru imaginație. Poate su­na superficial, dar eu întotdeauna, când pre­gătesc un nou pro­iect, ies un pic de la biroul de lucru al dirijorului și mă așez în scaunul spectatorului, mă gândesc cum să îl prind, să îl fac atent. Am început studiul aca­de­mic al muzicii târziu, multă vreme am fost un as­cul­tător pasionat. În afară de lucrarea "Planetele", pro­gramul nostru a cuprins hituri ale muzicii simfonice nemaicântate încă la Festivalul Enescu și am încheiat cu melodia de la "Teleenciclopedia". Toată lumea o știe, dar aproape nimeni nu știe ce-i cu ea. Ei bine, este o lucrare scrisă de un român, Nicolae Kircu­lescu. Am simțit publicul foarte cald, a fost foarte fain să văd atât de mulți oameni stând în picioare, pentru că nu mai erau locuri, și ascultând cu atenție, implicați, muzica.

- Cum a fost, în ansamblu, ediția 2015 a festi­valului? Ce te-a impresionat?

- E interesant cum, oricât de bine ar fi organizată o ediție, oricât de mari ar fi artiștii ce vin, ediția ur­mătoare este și mai bună, se simte mereu un cres­cendo. Important nu este numai faptul că ajung aici în premieră nume celebre - știu foarte bine cât de greu a fost să adu­cem "Berliner Philhar­moniker" -, dar și acela că mulți dintre ei se reîn­torc aici cu mare drag, de la o ediție la alta. Vârful artistic al acestei ediții mi s-a părut a fi atins de Royal Liverpool Philar­mo­nic Orchestra, cu o incredibilă simfonie a treia a lui Enescu. Felul în care un dirijor tânăr, Petrenco, a interpretat partitura enesciană, cea mai bună interpretare pe care am auzit-o a acestei simfonii, dă semnale că una din țintele festi­va­lului a fost atinsă. Aceea ca muzica lui Enescu să se audă în lume. Or­ches­trele românești sunt des­tul de rar invitate să cânte afară. Odată ce marile orchestre ale lumii inter­pretează o simfonie a lui Enescu și o fac cu asemenea implicare, ea va rămâne în repertoriul lor și va fi cântată și la alte festivaluri în străinătate. Festivalul Enescu este, fără îndoială, unul dintre cele mai importante din Europa, dacă nu din lume. Se com­pară cumva cu cel din Salzburg, însă acolo sunt foarte multe concerte susținute de Filarmonica din Viena. Pe când la noi, o dată la două zile, ai ocazia să asculți o altă mare orchestră, un alt mare interpret. Pentru un turist cultural, asta este perfect, vine la București, stă două, trei săptămâni și are la dispoziție acești artiști pentru care ar avea mult de umblat prin lume pentru a-i asculta. Cred că ar trebui mai mult promovat acest aspect. O altă latură importantă a festivalului este aceea că orașul, cel puțin centrul său, se coagulează în jurul lui. Vorbeam cu un ziarist britanic despre asta și observam că a doua zi după în­cheierea sa, odată ce bannerele au fost date jos și afi­șele de pe autobuze înlocuite de reclamele obiș­nu­ite, părea că Bucureștiul a redevenit acel oraș pestriț pe care îl știm. În timpul celor trei săptămâni, el a pă­rut unitar, a avut în Festivalul Enescu un punct comun, un liant.

ECOURI


DAVID GARRETT
"A fost emoționant să cânt pentru prima oară muzica lui Enescu, chiar aici"


Una dintre vedetele festivalului a fost fără în­doială David Garrett, deținătorul recordului de vi­teză pe strunele viorii. Violonistul și-a construit o carieră pe tipicul starurilor rock. Chipeș (a făcut modeling în studenție), dornic de publicitate, și-a făcut un scop din a atrage cât mai mulți tineri spre muzica clasică, intrând pentru aceasta pe teritoriul altor genuri, chiar rock. La Ateneu, într-o sală ar­hi­plină, a fost solistul Filarmonicii din Monte Car­lo și a început programul, cântând, pen­tru pri­ma oară, pe o scenă, Balada pentru vioară și or­ches­tră a lui Enescu. "Pentru mine, este un mo­ment emoționant să interpretez o piesă de Enescu aici, în acest festival minunat, cu atât mai mult cu cât fosta mea profesoară a fost studenta lui Enes­cu. Am avut șansa să muncesc cu Ida Haendel, iar ea era un mare fan Enescu, și a interpretat multe din lucrările lui. Am fost suficient de norocos să o aud interpretând Enescu, în special sonatele. Și am avut ocazia, când eram mic, să aud unele înre­gistrări originale, cu Enescu cân­tând la vioară. Avea un sunet atât de întunecat, dar intens. Este interesant să compari inter­pre­tarea la vioară a lui Enescu cu interpretarea mo­dernă de astăzi. Este un stil diferit. Interpretez lucrările lui încercând să mă apropii de stilul său, să subliniez acel mod de interpretare foarte ro­man­tic, misterios.
Călătoresc în fiecare an foarte mult. Nu am mai cântat de patru ani în România, iar sala Ate­ne­ului mi se pare și mai frumoasă de­cât mi-o aminteam de la precedentul concert aici. Simt că în România este un public atât de cald și cu atâta dragoste pentru muzica clasică, pentru muzică în general, încât sunt destul de sigur că nu va fi ul­tima dată când vin aici. Deja am o invitație, voi cânta cu Riccardo Chailly și Scala din Milano, la ediția din 2017 a Festivalului Enescu. Sper, de ase­menea, că va exista o colaborare între mine și acest festival pe o perioadă lungă de timp."

LAURENȚIU DINCĂ
(muzician de origine română din "Berliner Philharmoniker")


Un vis împlinit
"Am studiat în București și, revenind după atâția ani, mă întorc la locul unde am devenit mu­zi­cian. Cumva, de aici a pornit visul ce mi s-a îm­plinit, acela de a ajunge în această orchestră ne­maipomenită. Cred că nu există niciun mu­zi­cian în lume care să nu-și dorească să cânte în această orchestră. Ce-i special la această Filar­mo­nică este faptul că, pe 5-10 metri, într-un loc mic, găsești cei mai buni muzicieni. Nicăieri nu o să vezi atât de mulți muzicieni atât de buni, într-un singur loc. Ne bucurăm foarte mult că am venit la Festivalul Enescu, mai ales că multă lume s-a străduit să găsească o dată pentru a participa la acest Festival. N-a fost deloc ușor, pentru că Or­chestra din Berlin este invitată peste tot, prin ur­mare, coordonarea este foarte dificilă, însă am reușit".

ZUBIN MEHTA
"Aveți cel mai frumos festival din lume"


Marele dirijor indian, cel ce i-a adus pentru prima oară pe o scenă pe cei trei tenori, Pavarotti, Carreras și Domingo, a primit invitația de a de­ve­ni, din 2017, președintele onorific al Festivalului Enescu, la care a participat pentru prima oară în 1964, rămânând unul dintre prietenii constanți ai evenimentului. Anul acesta, a fost ovaționat pen­tru abnegația cu care a dirijat Simfonia nr. 8 a lui Bruckner, chiar dacă suportase o operație la genunchi și a fost nevoit să conducă orchestra așezat pe un scaun. "De fiecare dată, abia aștept să revin în România, aveți cel mai frumos festival din lume și cel mai minunat public. Fiecare mu­zician se simte atât de bine aici, când se uită în sa­lă și vede zâmbetele oamenilor. Muzicienii ro­mâni sunt de calitate și trebuie să le mulțumim or­ganizatorilor festivalului. Am acceptat această pro­punere de a deveni președinte onorific, pentru că era o ofertă de nerefuzat."