RODICA CULCER despre... O fata morgana: spațiul Schengen

Redactia
- Aderarea României la spațiul Schengen a fost din nou amânată sine die, în urma opoziției vehemente a Franței, care a convins Germania și Finlanda să refuze introducerea cererii României și Bulgariei pe ordinea de zi a consiliului JAI din 8-9 octombrie. Este vorba de o măsură punitivă pentru refuzul României de a accepta cotele de imigranți impuse de UE, sau există și alte cauze ale acestui refuz repetat?

- Fără îndoială, poziția României cu privire la cotele de migranți - căci ar fi incorect să-i numim pe toți refu­giați - a generat o doză de ostilitate la adresa țării noastre, mai ales din partea Franței și a Germaniei. A fost o carte pe care președintele Iohannis a jucat-o extrem de prost, izolând România în UE, în mod inutil și contraproductiv. Totuși, dacă ne gândim că pe ordinea de zi a reuniunii miniștrilor de interne și justiție din țările UE - Consiliul JAI - prioritară este apărarea frontierelor UE, prăbușite, practic, sub inva­zia valului de migranți, ne dăm seama că motivul real al re­fu­­zului repetat de care se izbește cererea României de ade­rare la spațiul Schengen este mult mai profund: prin­ci­palele puteri europene nu consideră că intrarea României și Bul­ga­riei în spațiul Schengen ar fi de natură să întărească secu­ritatea acestor frontiere. Nu tehnologiile ne lipsesc, ci cre­di­bilitatea factorului uman, începând de la nivelul gu­ver­na­mental. Cum ar putea fi considerată un factor de secu­ritate o țară al cărei premier este trimis în judecată, sub acu­zația de spă­lare de bani, fals în înscrisuri și evaziune fiscală? Ce încredere prezintă o coaliție de guvernământ care sus­ține un asemenea pre­mier și numără mai mulți mem­bri mar­canți, fie în în­chisoare, cu condamnări de­finitive, fie urmăriți pe­nal? Iar atunci când premierul Ponta îi atacă pe procurorii DNA care i-au instrumentat dosarul, și CSM decide că ast­fel a adus atingere inde­pendenței jus­tiției, sau când parla­mentarii puterii produc pe bandă ru­lan­tă proiecte de lege menite să îngrădească posibilitățile de acțiune ale DNA, nu are rost să ne mirăm că Olanda re­proșează României lipsa de progrese în domeniul justiției și combaterii corup­ției. Să nu uităm nici faptul că România este reprezentată în Con­siliul JAI de vice-premierul Ga­briel Oprea, per­sonaj cu origini politice obscure, abili­tăți de comunicare sub nivelul impus de organismele europene și implicat într-un masiv scandal de plagiat, legat atât de propria sa lucrare de doctorat, cât și de o serie de teze de doctorat conduse de el la Academia de Informații. Faptul că acest scandal este înăbușit în spațiul public românesc nu păcălește pe nimeni la Bruxelles. Refuzul repetat cu care ne confruntăm în privința aderării la spațiul Schengen nu trebuie, deci, bagatelizat sau interpretat ca un capriciu al marilor puteri europene, ci privit cu seriozitate, deoarece confirmă un adevăr incomod și foarte grav, anume - că la opt ani de la aderarea noastră la UE, avem în continuare un statut de țară marginală, pe care nu se poate conta în ches­tiuni majore de securitate. Este destul de trist pentru o țară cu potențial și ambiții ca România, care s-a lăudat tot timpul că este o sursă de stabilitate și securitate. Și mai trist este că guvernanților noștri le convine această situație și nu fac absolut nici un efort s-o remedieze.

- După ce premierul Ponta a propus legalizarea plă­ților informale către medici, ministrul sănătății anunță in­troducerea unor tarife pentru consultații private în spi­talele de stat. Sunt aceste măsuri necesare și suficiente pen­tru a opri exodul medicilor și a îmbunătăți calitatea ser­viciilor medicale?

- În lipsa unei reforme a întregului sistem sanitar, de la fi­nanțare până la statutul medicilor și reglementarea cores­punzătoare a profesiei și actului medical, orice măsuri de tipul celor anunțate de actualii guvernanți nu pot fi numite decât niște cârpeli. Pare nobilă decizia guvernului de a mări salariile medicilor, dar un salariu mic, mărit cu 25%, cum promite guvernul, nu devine un salariu mare, pentru că ba­za de la care pleacă este meschină. De altfel, comi­sarul euro­pean pentru sănătate, aflat recent în vizită în România, amintea că esențială nu este mărirea salariului medicilor cu 25%, ci combaterea corupției din sistem. Aberația cea mai mare rostită în legătură cu sistemul de sănătate a fost, însă, ideea premierului Ponta de a legaliza plățile informale că­tre medici. Ea nu este altceva decât o recunoaștere a con­cep­ției incorecte și indecente a tuturor guvernelor noastre, care, public sau tacit, au transferat responsabilitatea remu­ne­rării personalului medical asupra pacienților, invitați să acopere din buzunarul propriu deficitul pe care statul îl creează între salariul oficial și cel care li se cuvine me­di­cilor, în conformitate cu pregătirea lor și complexitatea mun­cii pe care o depun. Guvernanții noștri din toate parti­dele preferă, însă, ca pacientul să plătească de două ori: prin plata asigu­rărilor medicale și prin plata informală. În aceste condiții, ideea ministrului Bănicioiu privind intro­du­cerea consulta­țiilor private cu plată în spitale nu va re­zolva nimic, ci doar va legitima ne­glijarea pacienților care nu pot plăti consul­tațiile pri­va­te. Singura soluție viabilă pentru sistemul sani­tar este re­for­marea sa din temelii, dar această reformă este blocată de politicieni și de grupurile de interese care pa­razitează sistemul medical și vor să-și păstreze accesul pri­vilegiat la banii asiguraților și la bugetul sănătății. Singura încercare de reformare a sistemului sanitar i-a aparținut pre­ședin­telui Băsescu, în 2011, și a dus la un cutremur po­li­tic sol­dat ulterior cu căderea guvernului Boc. De atunci, nici nu s-a mai vorbit de reformă în sănă­tate, iar exodul medi­cilor a continuat neabătut. Inca­pa­ci­tatea de a reforma ser­vi­ciile publice este, de altfel, o defi­cien­ță structurală a Ro­mâ­niei. Singura reformă de sistem a fost realizată în edu­cație, prin legea ministrului Daniel Fu­neriu, dar ea a fost anu­lată ulterior de PSD și dezavuată, voa­lat, de însuși pre­ședintele Iohannis. Serviciile și institu­țiile publice sunt captive față de interesele politice, ceea ce înseamnă că reformarea lor, în interesul cetățenilor, este imposibilă. De aici, de la im­pe­rativul reformei fundamen­tale a guvernării și a ser­vi­ciilor publice, ar trebui să por­nească orice dezba­tere și ana­liză, în anul electoral 2016, dar tare mă tem că vom eșua din nou în mocirla populistă și re­sentimentară, care face inutil orice demers politic și jur­­na­listic decent.