O exorcizare

Toma Roman
Ancheta asupra evenimentelor din 13-15 iunie 1990, când Bucureștiul a fost desfigurat de nă­vala sălba­tică a unor hoarde "minerești" (soldată - după cum afirmă reprezentanții victimelor - cu uciderea a aproa­pe o sută de persoane și rănirea a 1300), este o ac­țiune de care auto­ritățile românești ar fi preferat să nu se mai audă.

Ca mem­bră a UE, țara trebuie să se alinieze însă reglementărilor proprii unui stat de drept și ale de­mocrației reale, care cer ca nicio faptă cu efecte publice să nu fie ignorată, lipsită de aprecierea corectă a im­por­tanței ei. La 17 septembrie 2014, CEDO a stabilit că Ro­mânia trebuie să continue investi­gațiile asupra acestei "mineriade", care a provocat daune imense imaginii ță­rii, blocând definitiv valul (european și mondial) de sim­patie și compasiune stârnit de revoluția care a răsturnat dic­ta­tura ceaușistă. Mineriada din 13-15 iunie 1990 a pre­zentat lumii o țară primitivă, în care "drep­tatea" se face cu bâta, diferența de opinie este crunt pedep­sită, toleranța și dialogul sunt inexistente. Imaginea a ră­mas și, din păcate, evoluțiile ulterioare ale societății româ­nești (com­portamentul clasei politice, corupția gene­ra­lizată, mani­fes­tările emigranților de etnie romă, în special) au întă­rit-o. România a fost acceptată în NATO și UE din ra­ți­uni exterioare stării ei interne, și împotriva voinței unor politicieni care o voiau ancorată la alte struc­turi geo­stra­tegice, în alte forme de organizare so­cială decât cele de­mo­­cratice. Integrarea în NATO și UE a însemnat asu­ma­rea reglementărilor ce guvernează aceste organizații ale Occi­dentului democratic, inclusiv cedarea unei părți a suve­ra­nității naționale, pentru ca toate celelalte drepturi ale sta­tului să fie garantate. Occidentul a exclus din orga­ni­zațiile sale manifestările de instabilitate, reacțiile im­pre­vizibile, comploturile politice, manipulările sociale in­teresate. Transparența și fermitatea reglementărilor sale presupun eliminarea tuturor abaterilor de la normele echilibrului social, dar și a cauzelor acestor abateri și a traumelor pro­vocate de ele. Statul de drept este corect și pre­dictibil.
Evenimentele din 13-15 iunie 1990 au fost o cauză a evoluției ezitante și strâmbe a României în anii care au urmat. Ele au fost, pe de o parte, continuarea logică a com­plotului prin care revolta anticomunistă din de­cem­brie 1989 a fost "confiscată" de alți comuniști și, pe de altă parte, opțiunea declarată a statului român din acea pe­rioadă pentru "socialismul cu față umană", pe care Gor­baciov (încă) mai încerca să-l impună în URSS. Dacă Uniunea So­vietică nu se prăbușea, România ar fi fost, probabil, în con­tinuare, membră a "lagărului" do­mi­nat de aceasta, iar gri­masa sângeroasă a "feței uma­ne" a respectivului so­cia­lism - în 13-15 iunie - ar fi fost uitată. Complotiștii care au pus mâna pe putere în 22 de­cembrie 1989 și-ar fi orga­nizat, după formulele co­muniste cla­sice, ierarhiile insti­tu­ționale, iar Ion Iliescu, be­neficiarul direct al răsturnării Ceaușeștilor, și-ar fi exer­citat, până în zilele noastre, pu­te­rea ca "despot lu­minat", după cum singur s-a auto­de­finit. Spre norocul Ro­mâniei, n-a fost să fie așa. Celelalte state din fostul "la­găr socialist" au evo­luat rapid spre o demo­crație rea­lă, iar URSS-ul s-a destrămat. După confiscarea puterii, în 1989, de către ur­mașii din eșalonul co­munist secund, du­pă execuția "cu­plu­lui dictatorial" și re­presiunea săl­batică împotriva so­cietății civile inde­pen­dente, prin "mineriadele" anilor '90, România lui Iliescu ar fi putut totuși evolua spre o "de­mocrație originală", dacă Rusia, succesoarea URSS-ului, nu s-ar fi aflat într-o poziție in­ter­națională mo­­mentan prea slabă. România a fost obli­gată de situație să se orienteze spre Occident, să se in­te­greze în struc­tu­rile instituționale ale acestuia. Op­țiu­nea, formală de altfel, nu a schimbat cu totul evoluția in­ternă a societății. Foștii activiști de partid, foștii secu­riști și alți "emanați ai revoluției" au pus mâna pe toate re­sursele țării, le-au pră­duit (sub lozinca "noi nu ne vin­dem țara") în folos propriu, ajungând să dețină, pe lângă pu­terea politică, și pe cea economică. Mentorul și patro­nul lor a fost Ion Ili­es­cu, care se voia etern la putere, prin fidelizarea "bene­ficiarilor re­formei" și amețirea cetățenilor dependenți de stat cu ima­ginea de tătuc "sărac, dar cinstit".
Evenimentele din 13-15 iunie 1990 au fost conse­cința directă a dorinței lui Iliescu de a exclude orice con­tes­tație a relegitimării sale ca șef al statului (prin ale­ge­rile câștigate cu "scor comunist", în "Duminica Orbu­lui" din mai 1990), după ce se legitimase drept condu­că­­tor al țării, prin "lupta împotriva teroriștilor", începută în 22 decem­brie 1989 și sfârșită cu sute de morți și mii de răniți. În iunie 1990, Ili­escu a răspuns emoțional, pe fondul edu­cației sale co­mu­niste, provocării reprezentate de "Piața Universității" (pri­ma contestație consistentă și matură a direcției în care el vo­ia să angajeze țara). Re­presiunea pe care a ordonat-o (și coordonat-o) viza excluderea unui ase­menea "cancer" pentru "democrația lui originală", dar și zdrobirea pre­ten­țiilor "partidelor istorice" de a-și de­pă­și rolul de fațadă pe care această "de­mocrație" li-l con­ferea. Zdrobirea cu bâtele a min­ților independente, dar și a grupărilor partinice ne­con­tro­late, făcea parte din planul ce i se părea cel mai con­ve­nabil pe moment. As­mu­țirea unor categorii profe­sio­nale împotriva altora (minerilor tocmai li se acordaseră o seamă de privilegii), ridicarea manipulării propagan­dis­tice la paroxism (prin inventarea revenirii "capita­liș­ti­lor" și a "moșierilor"), dezinformarea - prin prezentarea membrilor opoziției drept "fasciști și legionari", inducerea unor stări de masă emoționale, prin acuza întreruperii funcționării normale a instituțiilor statului (provocată, în fapt, de oamenii săi) au fost mij­loa­cele "tipice" prin care "gașca lui Iliescu" a pregătit sta­­bili­zarea propriei puteri. Comu­niștii au știut întot­dea­una să legitimeze violența statului împotriva propriilor ce­tățeni.
Presa scrisă și vorbită a relatat pe larg cum s-a pus la cale - cu dorința de a nu lăsa urme - lichidarea feno­me­nului "Piața Universității". Complotul - în care Iliescu și-a implicat oamenii - ar fi reușit, cum am spus, dacă Ro­mânia nu devenea membră a organizațiilor Occiden­tului demo­cratic. Democrația nu poate fi, până la urmă, înșelată. Deschiderea urmăririi penale, de către Par­chetul General, împotriva lui Ion Iliescu și a complicilor lui poate fi un prim pas spre exorcizarea României de tre­cu­tul ei tenebros, o decizie care să indice tuturor ticăloșilor că, de un sfert de secol, au încălecat țara, că nu au, fie și simbolic, scă­pare. Chiar dacă Parchetul Mi­litar a închis "dosarele re­voluției", o judecată corectă a "infracțiunilor împotriva umanității" prezente în do­sarul "mineriadei din 13-15 iunie 1990" va arăta că în­făp­tuitorii lor sunt aceiași care au pus la cale (într-un WC din Ministerul Apărării) și execuția pri­pită a Ceaușeștilor, și diversiunea "teroriștilor". României i s-a mai oferit - încă o dată - șansa de a-și curăța obrazul pătat de conducătorii ei tră­dători, pregătindu-și un alt viitor decât cel pus la cale de "copiii lui Iliescu".